Οταν η «ΣΥΝ-ΚΡΟΥΣΗ» του ερωτα οδηγει στο «LEBENSRAUM»

Δύο παρουσιάσεις του Α’ και Β΄ Κύκλου του Θεατρικού Εργαστηρίου «Κύκλος» - Ηρακλής Τζαφέτας «Κάθε “Κύκλος” έχει το δικό του ενδιαφέρον»

Το θεατρικό εργαστήρι «Κύκλος» ολοκληρώνει την δεύτερη χρονιά λειτουργίας του και παρουσιάζει στο κοινό της πόλης το αποτέλεσμα του δουλειάς όλης της χρονιάς, σε δύο παρουσιάσεις.
 
Τα νεώτερα μέλη του «Κύκλου» κάνουν την αρχή με την παρουσίαση «ΣΥΝ-ΚΡΟΥΣΗ» σήμερα Πέμπτη και αύριο Παρασκευή, 25 και 26 Μαΐου, στο Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, ενώ στις 2,3 και 4 Ιουνίου θα ακολουθήσει το «πείραμα» όπως επιλέγει ο υπεύθυνος του θεατρικού εργαστηρίου   κ. Ηρακλής Τζαφέτας να το ονομάζει  «LEBENSRAUM» του Θ.Τριαρίδη, στο οποίο υπογράφει και τη σκηνοθετική επιμέλεια.
 
Με αφορμή τη συνέχεια αυτή του «Κύκλου» ο κ.Τζαφέτας μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» για το περιεχόμενο των δύο παρουσιάσεων, την εξέλιξη του κύκλου αλλά και την συμβολή του κοινού σε αυτήν.
 
Ο λόγος στον ίδιο…
 
ΠτΘ: κ.Τζαφέτα σήμερα παρουσιάζεται η «ΣΥΝ-ΚΡΟΥΣΗ» η πρώτη εκ των δύο παρουσιάσεων όπως τις ονομάζεται, των τμημάτων του θεατρικού εργαστηρίου «Κύκλος» που φέτος διανύει τη δεύτερη χρονιά λειτουργίας του.
Η.Τ.:
 Ξεκινάμε σήμερα, 25 και αύριο, 26 Μαϊου με τους «μικρούς» τα παιδιά δηλαδή που ήρθαν φέτος στον «Κύκλο». Είναι μια παρουσίαση, με στόχο να παρουσιάσουμε την δουλειά που έγινε όλη την χρονιά και κυρίως με στόχο το κοινό να βοηθήσει τα παιδιά να εκτεθούν. Είναι μια παρουσίαση που δεν έχει τόσο καλλιτεχνική υφή, είναι κάποια πράγματα πλασαρισμένα, προσεγμένα για το πώς θα παρουσιαστούν αλλά στην ουσία η «ΣΥΝ-ΚΡΟΥΣΗ» είναι μια δουλειά η οποία προέκυψε από αυτοσχεδιασμούς των παιδιών, πάνω σε συγκεκριμένο υλικό που έχει να κάνει με τον έρωτα, όπως πέρυσι είχαμε κάνει με τον πόλεμο. Τον Ιούνιο θα ακολουθήσει η παρουσίαση των «μεγάλων» που συνέχισαν από πέρυσι. Εκεί υπάρχει  σκηνοθετική επιμέλεια, αυτούσιο κείμενο και πρόκειται για μία ενιαία παράσταση.
 
ΠτΘ: Ο «Κύκλος» μετρά δύο χρόνια ζωής, ωστόσο σας έχουμε παρακολουθήσει και από προγενέστερες του «Κύκλου» δουλειές. Εντοπίζεται εξέλιξη στα παιδιά που συμμετέχουν στις ομάδες σας;
Η.Τ.:
Υπάρχει εξέλιξη και τα παιδιά είναι τελείως διαφορετικά. Κάθε παιδί κουβαλάει το δικό του κόσμο, τον δικό του χαρακτήρα. Εκεί μέσα βέβαια με τη δουλειά που εγώ υποστηρίζω,  συμβαδίζουμε όλοι. Δηλαδή αφήνουν έξω όλα τα υπόλοιπα και μέσα στον «Κύκλο»  γίνονται ένα σώμα. Όσον αφορά στη σχέση με τις άλλες χρονιές, τα παιδιά εξελίσσονται, και αυτό  έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Ο κάθε κύκλος για μένα έχει το δικό του ενδιαφέρον, γιατί έχεις διαφορετικό υλικό να διαχειριστείς κάθε χρονιά. Διαφορετικό υλικό το οποίο δουλεύει με μια συγκεκριμένη μέθοδο, με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αλλά είναι διαφορετικό.
 
ΠτΘ: Στις 2,3,4 Ιουνίου παρουσιάζει ο δεύτερος κύκλος το «LEBENSRAUM» του Τριαρίδη. Πρόκειται για το τμήμα των «μεγάλων», ήτοι τα παιδιά που συμμετέχουν στον κύκλο για δεύτερη χρονιά. Σύμφωνα με την ανακοίνωση αυτό που θα παρουσιάσουν είναι ένα «πείραμα»…
Η.Τ.:
Το κείμενο δεν είναι γενικά γνωστό. Εδώ και ένα-δύο χρόνια αρχίζει και χρησιμοποιείται και ανεβαίνει στην Ελλάδα. Είναι ένα πείραμα που εξελίσσεται μέσα σε ένα θεατρικό χώρο. Είναι ένα πείραμα το οποίο βάζει τον κόσμο μέσα από την πρώτη στιγμή, και είναι ουσιαστικά δύο πρόσωπα. Ο χειριστής του πειράματος και ο υποψήφιος που πάει και συμμετέχει στο πείραμα, έναντι αμοιβής. Εκεί βλέπουμε τι συμβαίνει. Τα πράγματα στραβώνουν από ένα σημείο και μετά, και το πείραμα πάει τελείως αλλού. “LEBENSRAUM” θα πει «ζωτικός χώρος» και είναι ένας όρος που χρησιμοποιήθηκε πάρα πολύ από τον Χίτλερ και τους Ναζί. Ουσιαστικά είναι η επεκτατική πολιτική ενός κράτους να μπορεί να επεκταθεί εδαφικά για να μπορεί να εξελιχθεί ως κράτος οικονομικά, κλπ.
 
ΠτΘ: Γιατί επιλέξατε το LEBENSRAUM;
Η.Τ.:
Διότι θεωρώ ότι είναι ένα πολύ δυνατό κείμενο, άμεσο. Ουσιαστικά βάζει τον  θεατή στο ρόλο του πειραματόζωου, του αποδέκτη του πειράματος και είναι ένα κείμενο που έχει να πει πολλά για το πώς ο όρος LEBENSRAUM μπορεί να βρει εφαρμογή και σε ατομικό επίπεδο. Το πώς δηλαδή ένας άνθρωπος αλλάζει, ή μπορεί να αλλάξει πολύ εύκολα και να γίνει μέχρι και δολοφόνος. 

«Δεν είναι σκοπός μου να βγάλω ηθοποιούς από τον “Κύκλο”» 

ΠτΘ: Θεωρείτε ότι γίνονται κατανοητά τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε μέσα από τις δουλειές τις οποίες υπογράφετε;
Η.Τ.: 
Θεωρώ ναι, απλά στο εργαστήρι δεν υπάρχει τόσο όσο αυτό που  υπάρχει στις δουλειές μου, στις παραστάσεις που θα κάνω εκτός εργαστηρίου. Στο εργαστήρι δεν θα «χρησιμοποιήσω» τα τμήματα για να πω κάτι εγώ. Το εργαστήρι δεν φτιάχνει ηθοποιούς. Αλίμονό μας αν από την πρώτη χρονιά που έρχονται κάποια παιδιά για να ασχοληθούν με την υποκριτική, τους έδινα ένα κείμενο για να ανέβουν στη σκηνή και να νοιώσουν ηθοποιοί. Εκεί θεωρώ ότι κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας, διότι ένα παιδί πρέπει να εκτεθεί πρωτίστως,  να πάρει αυτά τα εφόδια που αργότερα θα του φανούν χρήσιμα  και να τα χρησιμοποιήσει σαν εργαλεία για να μπορεί να εκπαιδευτεί στην υποκριτική και το θέατρο. Εμένα ο σκοπός μου δεν είναι να βγάλω ηθοποιούς από τον «Κύκλο».
 
ΠτΘ: Έχει αντίκρισμα αυτό στους μαθητές σας;
Η.Τ.:
Την εξέλιξη των παιδιών τη βλέπω μέσα από την εξέλιξη που βλέπω και μέσα στον εαυτό μου. Κι εγώ είμαι συνεχώς σε μια διαδικασία που μαθαίνω, ψάχνομαι, διαβάζω πράγματα, προσπαθώ να τα εφαρμόζω, να δω τι αντίκτυπο έχουν στην πράξη. Οπότε εφόσον  βλέπω τον εαυτό μου να εξελίσσεται, προφανώς εξελίσσονται και τα παιδιά. Και το βλέπω αυτό και στα περάσματα που έχουμε ξεκινήσει ήδη να κάνουμε, τα οποία είναι καθημερινά τετράωρα πλέον. Δεν θα μπορούσε βέβαια να είναι και στάσιμο, αλλιώς κάτι πάει λάθος.
 
ΠτΘ: Ποια θα είναι η εξέλιξη του «Κύκλου» από δω και πέρα, ποια θα είναι η στόχευσή σας, το όραμά σας για το μέλλον; Ο κύκλος άλλωστε δεν κλείνει ποτέ…
Η.Τ.:
Τα πράγματα με την πάροδο του χρόνου μεγαλώνουν οπότε και οι στόχοι είναι ο «Κύκλος» να μεγαλώσει. Τώρα σε ό,τι αφορά τον τρόπο που θα γίνει αυτό θα δούμε, αυτοσχεδιάζω και εγώ.
 
ΠτΘ: Με ποια λογική θα πρέπει να έρθει, όποιος ενδιαφέρεται, να παρακολουθήσει τις δυο αυτές παρουσιάσει; Τι να περιμένει να δει;
Η.Τ.:
Στη «ΣΥΝ-ΚΡΟΥΣΗ» ο κόσμος θα έρθει να βοηθήσουν αυτά τα παιδιά να νοιώσουν τι θα πει «έκθεση». Τι θα πει να σε κοιτάνε τόσα μάτια και να βγεις να εκτεθείς.  Να νοιώσεις γυμνός μπροστά σε κόσμο.  Αυτό είναι το στοίχημα, αυτό λέω κι εγώ στον κόσμο στις παρουσιάσεις, ότι δεν με ενδιαφέρει προσωπικά η κριτική του κόσμου σε αυτό που θα δει σαν καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Στο δεύτερο με τους «μεγάλους», εκεί υπάρχει σκηνοθετική επιμέλεια ξεκάθαρη. Θα το δει ο κόσμος, απλά θα πρέπει να έρθει αποφασισμένος ότι θα συμμετέχει σε ένα πείραμα. Ότι ο κόσμος θα νοιώσει πειραματόζωο. 

«LEBENSRAUM» του Θ.Τριαρίδη 

Το «πείραμα» του Β’ Κύκλου στις 2,3 και 4 Ιουνίου
 

«Λεοπαρδάλεις μπαίνουν μέσα στο ναό και πίνουν από το κύπελλο της Θείας Κοινωνίας. Αυτό επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, ώσπου γίνεται αναμενόμενο μέρος της τελετουργίας»
 
Με τον όρο ζωτικός χώρος (Lebensraum στα Γερμανικά) δηλώνεται μια οικονομική και πολιτική θεωρία που εμφανίσθηκε περί το 1901 και έλαβε μεγάλη έκταση κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου στη Γερμανία η οποία  απετέλεσε τη δογματική βάση του Εθνικοσοσιαλιστικού κινήματος του Χίτλερ. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, ένας λαός δικαιούται να επεκταθεί σε εδάφη, που είναι αναγκαία σ' αυτόν, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι δημογραφικές και οι εξ αυτών παραγόμενες οικονομικές ανάγκες του.
 
Για το έργο του Θ. Τριαρίδη και την παράσταση: Το Lebensraum είναι ένα πείραμα που πραγματοποιείται σε ένα θέατρο. Δύο γυναίκες έρχονται σε επαφή στη σκηνή του θεάτρου. Η μία είναι ο χειριστής του πειράματος και η άλλη προσφέρεται να γίνει το πειραματόζωο έναντι αμοιβής. Το πείραμα ξεκινά. Τίποτα δεν είναι προσωπικό, μία απλή καθημερινή κουβέντα υπό όρους  και σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Μέχρι πού όμως ορίζεται η ηθική όταν  πρόκειται για χρηματική αμοιβή; Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στο πειραματόζωο και στους θεατές του θεάτρου; Πώς ορίζεται η ηθική όταν  υπάρχει χρηματική αμοιβή; Μέχρι πού θα έφτανες προκειμένου να προχωρήσεις στο επόμενο στάδιο ενός πειράματος που σου προσφέρει χρήματα ανάλογα με το χρόνο παραμονής σου σε αυτό; Στο τέλος του πειράματος θα χειροκροτήσεις ως θεατής ή θα αντιδράσεις ως πειραματόζωο;

Ο δεύτερος κύκλος του θεατρικού εργαστηρίου «Κύκλος» παρουσιάζει το «LEBENSRAUM» του Θ.Τριαρίδη. Σε ένα τριήμερο «πείραμα» στις 2, 3 και 4 Ιουνίου, στις 21:00 στο Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής.

Ένα πείραμα στο οποίο το κοινό θα «δελεάσουν» από σκηνής οι κ.κ. Φλωριάννα Αλεξίου, Κρυσταλία Κασσέρη, Βάλια Τζιτσικάκη και Λίζα Γιαννακιτσίδου, υπό την σκηνοθετική επιμέλεια του κ. Ηρακλή Τζαφέτα. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.