«Οι αποφοιτοι του Επαγγελματικου Λυκειου μπορουν να βγουν αμεσα στην αγορα εργασιας»

Ο προϊστάμενος της Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης Κ. Πανδρεμένος μίλησε στην εκπομπή «Βομβιστές Δυτικών Προαστίων» του Ράδιο «Παρατηρητής» για τις δυνατότητες της επαγγελματικής εκπαίδευσης που δίνει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και τους εκπαιδευτικούς κι επαγγελματικούς ορίζοντες που ανοίγει, τονίζοντας τη σπουδαιότητα της εξίσωσης της επαγγελματικής με τη γενική εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή, στα δυο Επαγγελματικά Λύκεια και στο Εσπερινό φοιτούν συνολικά 900 μαθητές. Τα κορίτσια προσανατολίζονται κατά πλειοψηφία στις ειδικότητες που έχουν σχέση με τις υπηρεσίες, ενώ τα αγόρια στις τεχνικές.

Ο Κ. Πανδρεμένος θύμισε ότι μέχρι πέρυσι υπήρχαν τα Τεχνικά κι Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, τα ΤΕΕ, «τα οποία δε μπόρεσαν να πείσουν την κοινωνία για την προσέγγιση των παιδιών στην τεχνική κι επαγγελματική εκπαίδευση, δε μπόρεσαν να προσφέρουν στα παιδιά αποτελεσματική διέξοδο στην αγορά εργασίας και δεν είχαν τη δυνατότητα να προσαρμόζονται διαρκώς στις ανάγκες της αγοράς. Υπήρχαν πάρα πολλές ειδικότητες, αλληλοκάλυψη μεταξύ των ειδικοτήτων, γι’ αυτό και δημιουργήθηκε έντονος προβληματισμός». Σημείωσε ότι από πέρυσι ισχύει ο θεσμός των Επαγγελματικών Λυκείων, που ήταν ένα χρόνιο αίτημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης για την εξίσωση του θεσμού της επαγγελματικής με τη γενική εκπαίδευση. Η λέξη «εκπαιδευτήριο» δημιουργούσε προβληματισμό και η απαλοιφή της θεωρήθηκε θετική κίνηση του υπουργείου Παιδείας.

Σχολιάζοντας την ανταπόκριση που έτυχε η αλλαγή στο μαθητικό κόσμο, ο κ. Πανδρεμένος επεσήμανε ότι την πρώτη χρονιά τα παιδιά δεν ήταν πλήρως ενημερωμένα γι’ αυτό και ο αριθμός των μαθητών που είχε εγγραφεί στα Επαγγελματικά Λύκεια ήταν περιορισμένος. «Φέτος, ο αριθμός είναι αρκετά υψηλός. Συνολικά, στα σχολεία μας, στα δυο Επαγγελματικά Λύκεια και στο Εσπερινό φοιτούν 900 μαθητές, αρκετά υψηλός αριθμός».

Έξι Τομείς κι εννέα Ειδικότητες

Τα Επαγγελματικά Λύκεια είναι τριετούς διάρκειας, στη Δευτέρα Τάξη επιλέγουν τομέα και στην Τρίτη την ειδικότητα. «Οι τομείς και οι ειδικότητες έχουν περιοριστεί κι αυτή τη στιγμή λειτουργούν έξι τομείς και εννέα ειδικότητες στα δύο λύκεια. Στη Β΄ Τάξη στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο λειτουργούν ο Τομέας Μηχανολογίας Οχημάτων, Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Δομικών Έργων, ενώ στο 2ο ΕΠΑΛ λειτουργούν οι Τομείς Πληροφορική, Οικονομία και Διοίκηση Υπηρεσιών και Υγείας Πρόνοιας.

Στην Τρίτη Τάξη θα λειτουργήσουν οι αντίστοιχες Ειδικότητες» μετέφερε ο κ. Πανδρεμένος, προσθέτοντας ότι εδώ και δυο χρόνια λειτουργεί και το Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο, όπου στη Δευτέρα Τάξη λειτουργούν ο Τομέας της Πληροφορικής και των Υπηρεσιών και οι Ειδικότητες Υποστήριξης Συστημάτων Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Μηχανών και Συστημάτων Αυτοκινήτου, Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων.

Εξήγησε ότι δίνουν έμφαση στη γενική παιδεία, μια και το οικονομικό περιβάλλον μεταβάλλεται διαρκώς και δεν είναι χρήσιμη η απόλυτη εξειδίκευση από την ηλικία των 15 ετών. «Με τα αναλυτικά προγράμματα και τα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές στόχος είναι να υπάρχει ένα γενικό πλαίσιο πάνω στον τομέα τον οποίο έχουν επιλέξει, ούτως ώστε μετά από χρόνια να μπορούν να προσαρμόζονται στην ειδικότητα που θα χρειάζονται στη δεδομένη περίοδο της ζωής τους.

Τα παιδιά, πέρα από το απολυτήριο του Επαγγελματικού Λυκείου που λαμβάνουν και το οποίο είναι ισότιμο μ’ αυτό του Γενικού Λυκείου, λαμβάνουν και πτυχίο, ώστε να μπορούν είτε να χρησιμοποιήσουν το απολυτήριο του Λυκείου, είτε το πτυχίο για να βγουν στην αγορά εργασίας». Ο κ. Πανδρεμένος εξήγησε ότι με το πτυχίο οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων έχουν το δικαίωμα συμμετοχής σε προκηρύξεις προσλήψεων σε σχέση με την ειδικότητα που έχουν και μίλησε για τις επιλογές που έχουν. «Μπορούν είτε να προχωρήσουν μέσω του απολυτηρίου λυκείου και να συμμετέχουν στις γενικές εξετάσεις των αποφοίτων του λυκείου για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ, είτε μέσω των ειδικών εξετάσεων του 5% να μπαίνουν στα ΤΕΙ, είτε να βγαίνουν στην αγορά εργασίας».

Επαγγελματική Σχολή

Ο κ. Πανδρεμένος θύμισε ότι έχει γίνει η πρόταση για τη δημιουργία Επαγγελματικής Σχολής, η οποία θα δίνει άλλες δυνατότητες. «Κάποιος που δεν επιθυμεί να τελειώσει το λύκειο και θέλει ν’ ασχοληθεί αποκλειστικά με τις τεχνικές γνώσεις μπορεί να επιλέξει την ΕΠΑΣ. Θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να τελειώσει την Πρώτη Τάξη του Επαγγελματικού ή του Γενικού Λυκείου και να εγγραφεί στη συνέχεια στην ΕΠΑΣ, η οποία θα είναι διετούς φοίτησης.

Το πρόβλημα είναι ότι αν και ανακοινώθηκε δεν λειτουργεί ακόμη η ΕΠΑΣ. Όπως εξήγησε ο προϊστάμενος της Β/θμιας αυτές τις μέρες υποβάλλεται η πρόταση στο υπουργείο Παιδείας για να λειτουργήσει, ενώ έχει προηγηθεί η θετική γνωμοδότηση του νομαρχιακού συμβουλίου Ροδόπη. Η ΕΠΑΣ θα λειτουργήσει από το σχολικό έτος 2008 – 9.

«Αντρικά» και «γυναικεία» επαγγέλματα

Αναφορικά με την ανταπόκριση αγοριών – κοριτσιών στα Επαγγελματικά Λύκεια, ο κ. Πανδρεμένος εξήγησε αρχικά ότι έκαναν την κατανομή τομέων και ειδικοτήτων με τρόπο ώστε οι τεχνικές να είναι στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο και οι υπηρεσίες να είναι στο 2ο. «Στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο φοιτούν 337 μαθητές, εκ των οποίων 262 αγόρια και 75 κορίτσια και στο 2ο φοιτούν 250 μαθητές, ανάμεσά τους 104 αγόρια και 146 κορίτσια. Στο 1ο Λύκειο, στη Β΄ Τάξη φοιτούν 96 αγόρια και 10 κορίτσια, άρα μόνο 10 θέλησαν να εγγραφούν σε ειδικότητες ανδροκρατούμενες.

Στο 2ο ΕΠΑΛ, στη Β΄ Τάξη φοιτούν 25 αγόρια και 45 κορίτσια». Επομένως, τα κορίτσια συνεχίζουν να μην προτιμούν τις τεχνικές ειδικότητες και ο χωρισμός των επαγγελμάτων σε γυναικεία και αντρικά σε μεγάλο βαθμό συνεχίζει να υπάρχει.

Ο κ. Πανδρεμένος ανέφερε ότι διαθέτουν το κατάλληλο καθώς κι επαρκές προσωπικό για να διδάξει αυτές τις ειδικότητες. «Στη Διεύθυνση Β/θμιας Εκπαίδευσης κατά τη φετινή χρονιά, είχαμε από τις 18 Σεπτεμβρίου που επέστρεψαν οι μαθητές στα σχολεία τους πλήρως καλυμμένες τις θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού» είπε.

Στα δε βιβλία υπήρξε σημαντική καθυστέρηση. «Τα παιδιά, στο διάστημα μέχρι να έρθουν τα βιβλία, διάβαζαν από φωτοτυπίες που έβγαζαν οι εκπαιδευτικοί για να μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα.

Τα βιβλία άργησαν να έρθουν, αλλά αυτή τη στιγμή γίνεται μια τεράστια προσπάθεια από το υπουργείο Παιδείας ώστε τα προβλήματα που εμφανίζονται στην αρχή της χρονιάς ν’ αντιμετωπιστούν πλήρως. Πιστεύω ότι και ο υπουργός κ. Στυλιανίδης θα δώσει την καλύτερη δυνατή λύση με στόχο να βελτιώσουμε την καθημερινότητα: Να μην υπάρχει σχολείο χωρίς τα βιβλία από την πρώτη μέρα που θ’ ανοίξει, να μην υπάρχει σχολείο ή τμήμα που να μην έχει τους καθηγητές του από την πρώτη μέρα» διατύπωσε.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.