Ωδειο Μ. Συκακη: Εκει που η παραδοσιακη μουσικη εκπαιδευση συμπορευεται με τις συγχρονες απαιτησεις

Όλγα Συκάκη, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ωδείου: «Υπάρχει επαγγελματική διέξοδος μέσα από ένα ευρύ φάσμα εξειδίκευσης»

Χριστίνα Συκάκη, διοικητική διευθύντρια του Ωδείου: «Μέσα από την μουσική η οικογένεια μαθαίνει να επικοινωνεί ουσιαστικότερα»

Το Ωδείο Μενέλαου Συκάκη αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα εκπαιδευτικά ιδρύματαπου έχει συνδέσει το όνομα του με τις μουσικές σπουδές και την μουσική παιδεία στην περιοχή της Ροδόπης. Ξεκίνησε σταδιακά το 1990, φέρνοντας επανάσταση στην μέχρι τότε παραδοσιακή εκπαίδευση του αρμονίου , επεκτάθηκε το 1994 σε Μουσική Σχολή, περικλείοντας όλο το φάσμα της μουσικής εκπαίδευσης και το 1998 δημιουργήθηκε το Ωδείο.
 
Η μουσική εκπαίδευση στο ωδείο λειτουργεί τα τελευταία 20 χρόνια με τις υψηλότερες προδιαγραφές και διακρίσεις. Το έργο του αναγνωρίζεται σε πανελλήνιο επίπεδο, καθώς μαθητές του έχουν διακριθεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς. Η δομή του είναι αντάξια των ικανοτήτων των καθηγητών και μαθητών, καθώς και της εμπιστοσύνης των γονιών.
 
Στο Ωδείο Μενέλαου Συκάκη η κλασική μουσική συναντά την μοντέρνα και η μοντέρνα συνυπάρχει με την λαϊκή και παραδοσιακή μουσική, με βασικό στόχο βέβαια την χαρά που κερδίζεται από την καθημερινήεπαφή με την μουσική.Από το 2016 η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ωδείου είναι η κ. Όλγα Συκάκη και η διοικητική διευθύντρια είναι η αδερφή της, κ. Χριστίνα Συκάκη. Διαπιστώνεταιότι το Ωδείο δεν έχει μόνο ομαλή συνέχεια στα χέρια της νεότερης γενιάς αλλά έχει και πολύ μεγάλη εξέλιξη με τα καινοτόμα προγράμματα που εισαγάγει, τα οποία έχουν πολύ θετικό αντίκτυπο για το σύνολο της κοινωνίας, πόσο μάλλον για τους μικρότερους συμπολίτες μας, στους οποίους κατά κύριο λόγο απευθύνονται.
 
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του Παρατηρητή 94fm, οι αδερφές Συκάκη ανέφεραν τις επαγγελματικές σταδιοδρομίες που μπορεί να ακολουθήσει κανείς στον τομέα της μουσικής, ανέλυσαν τα καινοτόμα προγράμματα που προσφέρει το Ωδείο και δήλωσαν ότι δεν είναι ποτέ αργά για κανέναν να παρακολουθήσει μαθήματα και να ασχοληθεί με την μουσική.

Στροφή στις νέες τεχνολογίες

Συγκεκριμένα όπως εξήγησε η κ. Όλγα Συκάκη έχει ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια να στραφεί το Ωδείο στις νέες τεχνολογίες και να μπει πιο δυναμικά στα socialmedia, όπως το Facebook και το Instagram.  Εκεί θα πραγματοποιηθούν κάποιες ζωντανές αναμεταδώσεις ή βίντεο που θα ανεβαίνουν μετά, ανάλογα με αν προκύπτουν τεχνικές δυσκολίες. Αυτό το οπτικοακουστικό υλικό θα έχει μια ποικιλία θεμάτων σχετικών με την μουσική, όπως για παράδειγμα το πώς να επιλέξει κανείς ένα μουσικό όργανο,ποιο είναι το όφελος της μουσικής και για ποιο λόγο διδάσκεται, ποια είναι τα όργανα ή ποιο όργανο είναι κατάλληλο για τον καθένα. Επιπλέον θα γίνει κουβέντα για την εξέλιξη της μουσικής και για το πώς μπορεί ο καθένας να εξελιχθεί στην μουσική. «Είναι αλήθεια ότι αγαπάμε πάρα πολύ την δουλειά μας και την κάνουμε με πολύ μεράκι και πολύ αγάπη», σχολίασε συμπληρώνοντας η ίδια.
 

«Επαγγελματική διέξοδος μέσα από ένα ευρύ φάσμα εξειδίκευσης»

Αναμφίβολα οι πρώτες ερωτήσεις των επισκεπτών του Ωδείου είναι σχετικές με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ως προς την επιλογή του οργάνου. Υπάρχει άγνοια σχετικά με αυτό το θέμα, τοποθετήθηκε η κ. Όλγα Συκάκη, διότι πολλοί εξακολουθούν να πιστεύουν πως η μουσική ήταν ένα από τα επαγγέλματα που δεν προσφέρει αξιόλογη επαγγελματική και οικονομική επιφάνεια. «Το θέμα είναι  όμως» όπως ισχυρίστηκε η ίδια «να κάνει κανείς αυτό που λέει η καρδιά του και να αγαπά πραγματικά τη δουλειά του».
 
Σε αυτό το πλαίσιο όπως επεσήμανε η κ. Συκάκη παρατηρείται πως η μουσική έχει ανυψωθεί και εξελιχθείπάρα πολύ. Ένας μουσικός παραγωγός ήταν και μουσικός παλαιότερα, αλλά τώρα γίνεται και ηχολήπτης εκτός των άλλων.Γενικά υπάρχουν πολλές κατευθύνσεις που μπορεί να ακολουθήσει κάποιος. Είτε να δουλέψει σε ορχήστρα, παίζοντας κάποιοκλασικόόργανο, είτε να μπει στον εκπαιδευτικότομέα, να γίνεικαθηγητήςμουσικής. Πλέονπροσφέρεται επαγγελματικήδιέξοδοςμέσα από ένα ευρύφάσμαεξειδίκευσης, ανεξαρτήτως επαγγελματικήςανασφάλειας που επικρατεί, σύμφωνα με την καλλιτεχνική διευθύντρια.

«Θέλουμε ο κόσμος να έχει επιλογές και την ελευθερία να κάνει αυτό που θέλει για όσο θέλει»

Ταυτόχρονα η κ. Συκάκη τόνισε πως υπάρχουν πολλοί ενήλικες και παιδιά , οι οποίοι έχουν κατευθυνόμενη σκέψη και είναι συνειδητοποιημένοι στο τι όργανο θέλουν να παίξουν. «Εμείς πάντα προτείνουμε να κάνει ο καθένας αυτό που πρωτίστως θέλει χωρίς να τον κατευθύνουμε σε κάτι που δεν του αρέσει, γιατί φυσικά θα το κάνει για λίγο και μετά θα το παρατήσει», επεσήμανε η κ. Όλγα Συκάκη.  Σε όσους δεν γνωρίζουν τι όργανο να επιλέξουν και θέλουν πάραυτα να ασχοληθούν με την μουσική, τους υποβάλλονται ερωτήσεις με βάση την μουσική που ακούνε και τα ακούσματα τους. Αυτά τα ερωτήματα βοηθούν το Ωδείο να τους κατευθύνει, αλλά και να τους γνωρίσει με τα όργανα, καθώς προκύπτουν περιπτώσεις που σε ένα παιδί αρέσει ο ήχος που παράγεται από ένα όργανο, αλλά να μην έχει δει από κοντά το ίδιο το όργανο από το οποίο προέρχεται.
 
Εξαιρετικής σημασίας για το Ωδείο είναι ο κόσμος να έχει επιλογές και να έχει την ελευθερία να κάνει αυτό που θέλει για όσο χρόνο θέλει χωρίς να πιέζεται από καταστάσεις, όπως σημείωσε η διοικητική διευθύντρια, κ. Χριστίνα Συκάκη.  «Θέλουμε πάρα πολύ τα πτυχία που δίνουμε να έχουν ανταπόκριση και είμαστε πολύ περήφανοι για τους μαθητές, που βγαίνουν από εμάς. Παρόλα αυτά βλέπουμε ότι ο κόσμος θέλει και το μοντέρνο και το σύγχρονο, θέλει την εξειδίκευση», συμπλήρωσε η ίδια και παρουσίασε μια σειρά από προγράμματα, στην πλειοψηφία τους καινοτόμα που τρέχουν και παρέχονται από το Ωδείο για παιδιά κάθε ηλικίας.

Το καινοτόμο πρόγραμμα «μανούλα μ’ ακούς;»

Ένα τέτοιο πρόγραμμα που προσχεδιαζόταν χρόνια είναι το «μανούλα μ’ ακούς;», το οποίο απευθύνεται σε βρέφη ηλικίας 10 μηνών μέχρι 2 ετών. Αυτό το πρόγραμμά συνδυάζει μεθόδους από την μουσικοθεραπεία, την ψυχολογία και την μουσική, ως επιστήμη όμως και όχι ως τέχνη, και αποτελεί μια προσπάθεια να έρθει η μητέρα σε επαφή με το παιδί με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Ακόμη ακόμη από την πιο απλή εντολή: «μάζεψε τα παπούτσια σου», που η μητέρα μαθαίνει να την δίνει τραγουδιστά στο παιδί, όπως εξήγησε η κ. Συκάκη, αυτό συνιστά μια μεγάλη αλλαγή για το παιδί, καθώς η εντολή ξεφεύγει από το στάδιο του καταναγκασμού.
 
«Όλο αυτό ενισχύει τον ασφαλή δεσμό, μιλώντας με ψυχολογικούς ορούς, που έχει το παιδί με τον ενήλικα που του παρέχει στήριξη και στέγη και δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον. Μέσα από την μουσική οι γονείς και το παιδί μαθαίνουν να έχουν έναν πιο ουσιαστικό τρόπο επικοινωνίας», υπογράμμισε η κ. Χριστίνα Συκάκη για να διευκρινίσει πως την πρώτη χρονιά υπήρχε τμήμα μόνο με μαμάδες, αλλά την δεύτερη εντάχθηκαν και οι μπαμπάδες. Αυτό είναι πολύ θετικό γιατί ενισχύεται έτσι ο δεσμός με τον πατέρα περισσότερο και καταφέρνει το παιδί να ακούει και τους δυο και να είναι ισάξιοι στο μυαλό του, συμπλήρωσε η ίδια.

Μουσικές προπαιδείες και jamming

Άλλα προγράμματα που απευθύνονται σε μεγαλύτερες ηλικίες είναι οι μουσικές προπαιδείες και το jamming. Οι προπαίδειες από 3 έως 5 ετών αποτελεί κλασικό πρόγραμμα γνωριμίας των παιδιών με την μουσική. Από την άλλη το jammingφέρνει σε επαφή μαθητές ή ερασιτέχνες μουσικούς με το Ωδείο, οι οποίοι κάνουν το λεγόμενο «τζαμάρισμα» και βρίσκονται και μέσα σε ένα οργανωμένο στούντιο κάνοντας πρόβες, ενίοτε με την επίβλεψη κάποιου καθηγητή που βοηθά στις μετέγραφες, πως γράφουνε δηλαδή από τον ένα τόνο στον άλλο, εξήγησε η κ. Χριστίνα Συκάκη.
 

Δυνατότητα «δανεισμού» μουσικών οργάνων

Μάλιστα δίνεται μια δυνατότητα, που δεν υπήρχε παλιότερα. Στα παιδιά που δεν έχουν όργανο ή ζορίζονται οικονομικά οι οικογένειες τους, το Ωδείο παρέχει κάποιο όργανο. «Αυτό είναι καλό για τις μικρές ηλικίες μέχρι να αποφασίσουν αν θέλουν να το συνεχίσουν. Δίνουμε για έναν ή δυο μήνες το όργανο και αν θέλει το παιδί να συνεχίσει τότε προσφέρεται δυνατότητα αγοράς του. Και τούτο διότι είναι βασικό να είναι πολύ σίγουρο το παιδί, την στιγμή που ένα μαθητικό βιολοντσέλο, για παράδειγμα κοστίζει πάνω από 600 ευρώ. Δυστυχώς η οικονομική κρίση μας έχει φέρει σε ένα σημείο, οπού οι γονείς δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν και τα φροντιστήρια και τα μαθήματα του Ωδείου», τόνισε η κ. Όλγα Συκάκη.

«Το επίπεδο μουσικών σπουδών να είναι άξιο νομοθετικών κριτήριων»

Ερωτηθείσες σχετικά με την επίδραση του διαδικτύου στις μουσικές σπουδές οι δύο διευθύντριες του Ωδείου επεσήμαναν πως γενικά οι νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο έχουν βγάλει πολλά εκπαιδευτικά μουσικά προγράμματα, αντέτειναν όμως πως είναι σημαντικό να βλέπει κανείς τα βασικά στο διαδίκτυο αλλά να μην αρκείται σε αυτά. «Υπάρχει μεγάλη παραπληροφόρησή και γι’ αυτό είναι το Ωδείο μας ανοιχτό για να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Αν θέλεις να μάθεις σωστά μουσική και να πάρεις εξειδίκευση πρέπει να πας σε ένα ωδείο και να λάβεις την κατάλληλη μόρφωση, επειδή ο ανταγωνισμός είναι πλέον πολύ μεγάλος και όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά ξεκινούν από πολύ μικρή ηλικία», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Όλγα Συκάκη, θέτοντας και την παράμετρο του νόμου σχετικά με την μουσική επαγγελματική ιδιότητα που είναι πεπαλαιωμένος και οι γονείς ζητούν να αλλάξει, παρόλα αυτά είναι υποχρεωτικό να ακολουθείται. «Οποίος θέλει να βιοποριστεί από την μουσική και να έχει τα αντίστοιχα πτυχία, θα πρέπει να είναι σίγουρος ότι το επίπεδο σπουδών που του παρέχουν είναι αντάξιο αυτών των νομοθετικών κριτήριων. Στο Ωδείο Μενέλαου Συκάκη να είναι βέβαιοι ότι αυτό ακολουθείται», διαβεβαίωσε η κ. Χριστίνα Συκάκη.

«Δεν υπάρχει ιδανική στιγμή για να ξεκινήσει κάνεις μουσική»

Η νέα μουσική χρονιά για το Ωδείο Συκάκη έχει ξεκινήσει και οι εγγραφές πραγματοποιούνται όλο τον χρόνο. Παρόλο που ημερολογιακά η χρονιά αρχίζει τον Σεπτέμβριο, οι διευθύντριες του Ωδείου Συκάκη ξεκαθάρισαν κλείνοντας πως δεν υπάρχει ιδανική στιγμή για να ξεκινήσει κάνεις μουσική. Οποιοσδήποτε μπορεί να ξεκινήσει όποτε θέλει και το Ωδείο ενθαρρύνει και τις μεγαλύτερες ηλικίες να ξεκινήσουν να ασχολούνται με την μουσική που τους γεμίζει.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.