Ο δρομος προς τον «Ψηφιακο Δημο»

Στη Βαρκελώνη ο πολίτης, μόλις εντοπίσει μια κακοτεχνία στο δρόμο ή κάποιο πρόβλημα, όπως ένας κάδος απορριμμάτων που δεν έχει αδειάσει για αρκετές ημέρες, έχει τη δυνατότητα να ειδοποιήσει την δημοτική αρχή καλώντας έναν ειδικό αριθμό από το κινητό του τηλέφωνο. Η κλήση και το πρόβλημα καταγράφεται ενημερώνοντας παράλληλα τον πολίτη. Στη συνέχεια ο δήμος αναλαμβάνει τη λύση του, την αποκομιδή των σκουπιδιών. Μόλις αυτό γίνει, ο πολίτης ενημερώνεται αυτόματα με ένα γραπτό μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο και ο δήμος τον ευχαριστεί για την ενεργή του συμμετοχή.

Πόσο απέχουν οι δήμοι της χώρας μας από την Βαρκελώνη; Πολύ! Το βέβαιο πάντως είναι ότι ο δρόμος προς την Βαρκελώνη περνά μέσα από τον «Ψηφιακό Δήμο» και την κατάρτιση των αιρετών στις νέες τεχνολογίες πληροφορικής.

Στα θρανία της κατάρτισης οι αιρετοί του Δήμου Κομοτηνής

Στα θρανία της κατάρτισης στις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών κάθισαν τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Κομοτηνής. Ο δρόμος προς τον «Ψηφιακό Δήμο» περνά μέσα από την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης. Πρόκειται για έργο που επιδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» και αποτελεί ουσιαστικό βήμα υλοποίησης μιας στρατηγικής συνεργασίας της ΚΕΔΚΕ με τους δήμους και τις κοινότητες. Πιο συγκεκριμένα, το έργο προβλέπει την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, επιμόρφωση και εξοικείωση με τη χρήση του Η/Υ του συνόλου των 17.422 αιρετών εκπροσώπων της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Π.Τ.Α.), δηλαδή 914 δημάρχων, 120 προέδρων κοινοτήτων και 16.582 δημοτικών και κοινοτικών συμβούλων στους 1034 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).

Ποιο το αντικείμενο της επιμόρφωσης

Το αντικείμενο της επιμόρφωσης είναι θέματα που σχετίζονται με την κατανόηση των δυνατοτήτων και της προοπτικής που προσφέρει η αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες/ δημότες, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση έργων όπως τα ΚΕΠ, το ΣΥΖΕΥΞΙΣ και άλλων επιτυχημένων υλοποιήσεων πληροφορικών συστημάτων από τη δημόσια διοίκηση. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στις νέες δυνατότητες ανάπτυξης που ανοίγονται για τις τοπικές οικονομίες και τον τουρισμό. Το αντικείμενο του έργου είναι η εξοικείωση των αιρετών με τη χρήση του Υπολογιστή και του Διαδικτύου, για την οργάνωση και διαχείριση πληροφορίας, για την ψηφιακή παρακολούθηση της ροής των διοικητικών διαδικασιών, για την διενέργεια ψηφιακών δημοσκοπήσεων και την αναζήτηση πληροφοριών από άλλους φορείς. Το ζητούμενο, όπως εξήγησε προχθές ο εισηγητής κ. Δ. Δούκας είναι η άμεση και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων από τους ΟΤΑ. «Το έργο έχει σκοπό να αναβαθμίσει την ποιότητα και το πλήθος των προσφερομένων υπηρεσιών μέσω της βελτιστοποίησης και αυτοματοποίησης των διαδικασιών επικοινωνίας με τον πολίτη». Σύμφωνα με τον κ. Δούκα ο σύγχρονος δήμος πρέπει να έχει υπαλλήλους εξοικειωμένους με την χρήση του Διαδικτύου και μια ομάδα εξειδικευμένων στελεχών που να μπορεί να υλοποιεί έργα «Κοινωνίας της Πληροφορίας». Αλλά, πρώτα, πρέπει οι αιρετοί του να έχουν ενστερνισθεί το όραμα και να έχουν συμβάλει στη σωστή προετοιμασία. Πρέπει να έχουν φροντίσει για την επιμόρφωση των δημοτικών υπαλλήλων – τόσο στα της τεχνολογίας, όσο και στα της διασφάλισης της ποιότητας υπηρεσιών – και να έχουν εργασθεί με ζήλο για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών και την εκπόνηση του μοντέλου διαχείρισης.

Τι προσφέρει ο Ψηφιακός Δήμος

Ο Ψηφιακός Δήμος θα μπορεί πλέον να ελέγχει τους βασικούς του πόρους πιο αποτελεσματικά. Θα μπορεί να γνωρίζει άμεσα τα τοπικά δεδομένα των κατοίκων, τις ανάγκες και τα προβλήματά τους, ώστε να παίρνει αποφάσεις ταχύτερα, αποδοτικότερα και καλύτερα. Τέλος, θα μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην προώθηση της επιχειρηματικότητας, σε συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις και άλλους δήμους, χρησιμοποιώντας τόσο τις νέες τεχνολογικές υποδομές του όσο και τις νέες υπηρεσίες του και δημιουργώντας ευνοϊκό κλίμα για την προσέλκυση επενδύσεων για την τοπική ανάπτυξη. Όσον αφορά το όφελος των δημοτών; Οι δημότες θα έχουν άμεση πληροφόρηση και η συμμετοχή στα τοπικά δρώμενα θα διευκολυνθεί. Παράλληλα, οι υπηρεσίες και η επικοινωνία του Δήμου με τους δημότες και τις επιχειρήσεις θα βελτιωθεί σημαντικά. «Η κοινωνική απομόνωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των ανέργων, των υπερηλίκων και των μεταναστών θα πάψει» δήλωσαν οι εισηγητές σημειώνοντας ότι ανοίγονται νέες προοπτικές και διέξοδοι για όλους. Μερικές από τις υπηρεσίες που μπορούν να μετατραπούν σε ηλεκτρονικές με τη χρήση των ΤΠΕ και του διαδικτύου είναι:

•Πληρωμή δημοτικών τελών, φορών και προστίμων.

•Έκδοση ατομικών ή οικογενειακών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων.

•Πολεοδομικά θέματα.

•Έκδοση οικοδομικών αδειών.

•Διαχείριση δημοτικών μητρώων (εγγραφή, διαγραφή, αλλαγές στοιχείων).

•Διαχείριση δημοτικών μητρώων, τοπικής συγκοινωνίας και ειδικών οχημάτων του Δήμου.

•Υποστήριξη δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης.

•Διαχείριση άρδευσης, δημοτικού ηλεκτροφωτισμού, απορριμμάτων κ.ά.

•Το παζλ του Ψηφιακού Δήμου αποτελείται από πολλά κομμάτια.

•Το Διαδίκτυο, οι εφαρμογές που θα υποστηρίξουν τις υπηρεσίες προς τον δημότη, οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές πάνω στις οποίες θα στηριχτούν οι υπηρεσίες, η εκπαίδευση και η αλλαγή της νοοτροπίας.

Στη Βαρκελώνη μέσω

του Δήμου Τρικκαίων

Μπορεί η Βαρκελώνη να απέχει πολύ από την Κομοτηνή, ο δήμος Τρικκαίων, όμως, είναι κοντύτερα. Εκεί η δημοτική αρχή δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ευφυών μεταφορών το οποίο παρέχει τη δυνατότητα διαχείρισης των κυκλοφοριακών δεδομένων, παρακολούθησης του στόλου του δήμου και πληροφόρησης του δημότη για θέματα μεταφορών. Στον ίδιο δήμο, με τον ίδιο τρόπο έχουν αντιμετωπιστεί ζητήματα τηλεϊατρικής και πρόληψης. Ο «Ψηφιακός Δήμος» είναι μια πραγματικότητα.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.