Νικησαμε στους Φιλιππους

Aν κάποιος θέλει να περιγράψει ό,τι απόλαυσε τη νύχτα της Παρασκευής στις Κρηνίδες, στο χώρο* δίπλα από τις εγκαταστάσεις των φημισμένων λασπόλουτρων, παρακολουθώντας την παράσταση των ΔΗΠΕΘΕ Σερρών και Κομοτηνής, οι πρώτες στερεότυπες λέξεις που του έρχονται στο στόμα είναι «πραγματικό θέατρο».
Θέατρο με την κλασική έννοια του όρου ήτοι μίμησις πράξεως εντελούς που καθαίρει και ανυψώνει…

Μίμησις πράξεως… Ως αυτή που ζήσαμε άγρυπνοι καθολικά και με όλες τις αισθήσεις μας εν εγρηγόρσει, όλοι εμείς οι θεατές, οι καθισμένοι στη μέση ενός νοτισμένου από τη νύχτα κάμπου, με τις καλαμιές, τα ξερόχορτα και τα αραιά γέρικα δέντρα, με το σκοτάδι να επιτείνει την αίσθηση του ανταμώματος ανθρώπων, σ’ ένα χώρο στη μέση του πουθενά, για ένα σκοπό που προκύπτει από το “τίποτα”, από την ίδια την ξεχασμένη ανάσα του τόπου… Από το ίδιο το γεγονός της μάζωξης, σαν ένα διάλειμμα εργατών που μαζεύουν σοδειές στο χωράφι και νύχτωσαν… Κι όπως τότε παλιά μαζεύονταν για να πουν ένα τραγούδι στις ξωθιές που γυρόφερναν στο φεγγάρι, μαζεύτηκαν να παίξουν μια ιστορία, όπως οι νεαροί ηθοποιοί της παράστασης που ξεπέζεψαν από τις μηχανές τους να ξαποστάσουν και ως εργασία για τη σχολή είχαν να ετοιμάσουν μια κάποια παράσταση για την εξουσία και τη ματαιότητά της… Παράσταση που την υπαγόρευσε ο τόπος, και τα ψιθυρίσματά του..

Παράσταση για την εξουσία και τη ματαιότητά της, τη σκληράδα της και τα επαναλαμβανόμενα ες αεί μοτίβα της προδοσίας, της εγκατάλειψης, του ανταγωνισμού, των μαχών, του θανάτου, των μεγάλων ανδρών που μπορούν να σφάζονται για ένα αδειανό πουκάμισο, για ένα θρόνο…
Την εξουσία ως κλασικό μοτίβο με κείμενα ενός από τους καλύτερους μελετητές της, του μεγάλου Σαίξπηρ και χειρονομίες και δράση για τους πρωταγωνιστές της Καίσαρα, Βρούτο, Κάσσιο από τον Πλούταρχο…

Την εξουσία ως κλασικό μοτίβο όχι όμως τη διαβάζουν θεατρολόγοι, φιλόλογοι, ψυχαναλυτές, αλλά την εξουσία ως ισόπαλο μοτίβο που γδέρνει νου και ψυχή και μπορεί κάποιος να τη διαβάσει σήμερα μέσα από τα ηλεκτρονικά μοτίβα της τρανς μουσικής με την οποία ευφυώς έντυσε την νέα παράσταση ο συνθέτης Γιώργος Ανδρέου.

Να τη διαβάσει με τον ίδιο τρόπο που τη διάβασαν και επί σκηνής, επί εδάφους οι νεαροί ηθοποιοί της παράστασης ως διαρκή αιμοσταγή πραγματικότητα κι αβάσταχτη ανθρώπινη πράξη… Ως πράξη που η κατανόησή της στέργει την κίνηση με το χώμα, τον στριγγό ήχο της αναμμένης μηχανής και της κοφτής κίνησης στην οποία η μουσική ωθεί το σώμα…

Μια παράσταση που μας έφτασε μέχρι τ’ αστέρια κι έδειξε ότι το θέατρο όσο κι αν παίζεται στα περίχωρα της αγοράς σήμερα κατά πλειοψηφία, για να εξακολουθήσει να είναι θέατρο, πράξη δηλαδή που μας καθαίρει και μας εγείρει πρέπει να ξεφύγει από τους κατεστημένους του χώρους…
Τα υποτιθέμενα «πρωτοκλασάτα» τηλεοπτικά απρόσωπα μαγνητοφωνάκια ασήμαντων λόγων που έχουν την ταμπέλα του ηθοποιού κι απ’ όλο αυτό το συναγελαζόμενο μαζί τους μόρφωμα…

Να ξεφύγει για να εναποτεθεί ξανά στις γήινες εξέδρες, τις χωμάτινες, των νεαρών με τα πορτοκαλί και τα κόκκινα μαλλιά και τα σκισμένα ρούχα που συλλαβίζουν όταν ξεπεζεύουν από τις μηχανές της ελευθερίας τους τα βράδια, με δέος τους δρόμους της ιστορίας… Πρόσωπα του τότε και ες αεί πράξεις των ανθρώπων…
Πράξεις που εκκινούν από μίσος, ανταγωνισμό, κακία, μικρότητα αλλά και πράξεις που ενδύονται αγάπη, αφοσίωση, θρήνο και ευγνωμοσύνη.
Νεαρούς που μαθητεύουν στους δρόμους της ιστορίας ή σε εκφάνσεις αλλιώς της ανθρώπινης περιπέτειας…

Εν κατακλείδι, ό,τι καλύτερο είδαμε τα τελευταία χρόνια, ό,τι περισσότερο μας άγγιξε τα τελευταία χρόνια, ό,τι θέατρο θέατρο με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου, εισπράξαμε εδώ και χρόνια…

Τ.Β.

*Πρόκειται για το ίδιο ακριβώς σημείο στο οποίο δόθηκε η ιστορική μάχη των Φιλίππων (42 π.Χ.), εκεί όπου ο στρατός των δημοκρατικών Βρούτου και Κάσσιου (των δύο συνωμοτών που διέπραξαν τη δολοφονία του Ιούλιου Καίσαρα), γνώρισε την ήττα από τα στρατεύματα του Μάρκου Αντώνιου και του Οκτάβιου.

Ήταν όλοι τους εκεί…

Την πρεμιέρα τίμησαν μεταξύ άλλων με την παρουσία τους, o Boυλευτής Σερρών Μάρκος Μπόλαρης μετά της συζύγου του, ο Δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτζής, ο Δήμαρχος Φιλίππων Λάζαρος Τσαταλμπασίδης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής Γιώργος Ναβροζίδης, η Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών Καλλιόπη Ευαγγελίδου, ο καλλιτεχνικός Διευθυντής Καβάλας Δημήτρης Ιωάννου, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης Λασπόλουτρα Κρηνίδων Χρήστος Πασχαλίδης, η αντιπρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Άννα Σπαθώνη, ο τέως Δήμαρχος Σερραίων Ανδρέας Ανδρέου, ο τέως Πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών Νίκος Αργυριάδης, τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών Στέργιος Σαουλίδης, Στέλιος Γαλάνης και ο Πρόεδρος της ΔΕΠΑΑΝΑΦ Ηλίας Κουμελίδης. η Ελένη Τσαλιγοπούλου, ο σκηνοθέτης Παναγιώτης Καρκανεβάτος και η δημοσιογράφος Μαρία Χούκλη.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.