Νεοι, αποφοιτοι του Πανεπιστημιου ψαχνουν

Ικανοποιητική κρίνεται η απορρόφηση των αποφοίτων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) στην αγορά εργασίας, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Γραφείο Διασύνδεσης. Την έρευνα αυτή δημοσιεύει σήμερα το «Εμείς η Πόλις», ενώ παράλληλα φιλοξενεί την κ. Σμαρώ Λάκη, στέλεχος στο Γραφείο Διασύνδεσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, την κ. Ελένη Ζέρβα 4ετή φοιτήτρια του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας και την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Άννα Φραγκουδάκη που μιλά για τις μεταρρυθμίσεις και το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Με αφορμή την φιλοξενία της Συνόδου των Πρυτάνεων στην Κομοτηνή καταγράφουμε όψεις, απόψεις και σχόλια για τον πολύπαθο χώρο της εκπαίδευσης…

Το ποσοστό ανεργίας στις τάξεις των αποφοίτων του Δ.Π.Θ. κυµαίνεται κάτω του 8% και περίπου οι µισοί άνεργοι αναφέρουν διάρκεια ανεργίας μικρότερη των 6 µηνών, ενώ παράλληλα, στην πλειοψηφία τους, έχουν εργαστεί στο παρελθόν και έχουν εµπειρία σηµαντικής εργασίας. Ταυτόχρονα, µεγάλο ποσοστό µη οικονοµικής ενεργοποίησης οφείλεται σε µεταπτυχιακές σπουδές και στρατιωτικές υποχρεώσεις.

Οι απόφοιτοι εµφανίζονται ευχαριστηµένοι από τη σηµερινή τους απασχόληση, δεν νιώθουν ότι απειλούνται µε άµεση απώλεια της εργασίας τους και αντίθετα βλέπουν θετικές προοπτικές επαγγελµατικής εξέλιξης. Οι περισσότεροι απασχολούµενοι απόφοιτοι είχαν µία ή καµία εµπειρία ανεργίας, παρότι ανέφεραν χαµηλά ποσοστά συµµετοχής σε προγράµµατα κατάρτισης ή απασχόλησης σε επιδοτούµενες θέσεις εργασίας. Ο κύριος τρόπος εύρεσης εργασίας αφορούσε το προσωπικό δίκτυο γνωριµιών και τις αγγελίες.

Προτιμούν το Δημόσιο, αλλά καλοβλέπουν και δική τους επιχείρηση

Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει το εύρηµα ότι οι γυναίκες έχουν υψηλότερα ποσοστά απόλυτης αντιστοιχίας της εργασίας τους µε τις σπουδές τους, αλλά έχουν και µεγαλύτερη εκπροσώπηση στα χαµηλά εισοδήµατα. Οι άντρες εµφανίζουν υψηλότερα ποσοστά αυτό-απασχόλησης, αλλά και πρόθεσης για αυτό-απασχόληση, ενώ οι γυναίκες δείχνουν να προτιµούν την εργασία στο δηµόσιο τοµέα. Οι αυτοαπασχολούµενοι απόφοιτοι ανέφεραν ότι στηρίχθηκαν οικονοµικά στην οικογένειά τους και στις δικές τους δυνάµεις και µικρό ποσοστό εξ αυτών έλαβαν κρατική επιχορήγηση ή συµµετείχαν σε κάποιο πρόγραµµα. Συνήθως δεν λάµβαναν κάποια άλλη µορφή στήριξης και όπου αυτή υπήρχε δεν προερχόταν από επίσηµους φορείς. Σηµαντικό κρίνεται το γεγονός ότι οι αυτοαπασχολούµενοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία βλέπουν θετικές προοπτικές στο άµεσο µέλλον για την επιχείρησή τους.

Στις σχολές του Δ.Π.Θ. φοιτούν κυρίως φοιτητές που δεν κατάγονται από την πόλη που σπουδάζουν και παρατηρείται σηµαντική τάση επιστροφής για απασχόλησης στον τόπο κατοικίας των γονέων. Ωστόσο υπάρχει πρόθεση παραµονής στη Θράκη σε περίπτωση που υπάρχει προσφορά εργασίας.

Αναλυτικότερα, από το σύνολο των αποφοίτων, 89,0% δήλωσαν ότι θα τους ενδιέφερε η ίδρυση συλλόγου αποφοίτων των τµηµάτων του Δ.Π.Θ.. Από τους άνδρες, 92,3% απάντησαν θετικά στη συγκεκριµένη ερώτηση και από τις γυναίκες, 87,6%. Σχετικά µε την απορρόφηση των αποφοίτων του Δ.Π.Θ. στην αγορά εργασίας προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία από την µελέτη του Γραφείου Διασύνδεσης. Ως προς τις µεταπτυχιακές σπουδές, περίπου ένας στους τρεις αποφοίτους του Δ.Π.Θ. (27,9%) έχουν ολοκληρώσει ή πραγµατοποιούν σήµερα µεταπτυχιακές σπουδές, µε τους άντρες απόφοιτούς να εµφανίζουν υψηλότερα ποσοστά (36,3% έναντι 21,6%). Μόνο το 48,3% των αντρών ανέφεραν ότι πραγµατοποίησαν µεταπτυχιακές σπουδές προκειµένου να βρουν εργασία ή για να έχουν καλύτερη επαγγελµατική σταδιοδροµία, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες ήταν ακόµη µικρότερο (25,8%). Η πραγµατοποίηση µεταπτυχιακών σπουδών για λόγους που δεν σχετίζονται αποκλειστικά µε την είσοδο στην αγορά εργασίας φαίνεται και από το γεγονός ότι 79,3% των ανδρών και 68,1% των γυναικών δήλωσαν ότι δούλευαν κατά τη διάρκεια των µεταπτυχιακών σπουδών.

Το 83,2% των αποφοίτων του ΔΠΘ εργάζεται

Ως προς τη σηµερινή κατάσταση απασχόλησης, 83,2% των αποφοίτων είναι απασχολούµενοι, 7,7% είναι άνεργοι και 9,1% µη ενεργοί, χωρίς να προκύπτουν στατιστικώς σηµαντικές διαφορές µεταξύ των δύο φύλων. Επιπλέον το 95,1% των απασχολούµενων αξιολόγησε την τρέχουσα απασχόλησή του ως σηµαντική, ενώ το 78,4% των απασχολούµενων δηλώνουν ευχαριστηµένοι ή πολύ ευχαριστηµένοι από τη σηµερινή τους απασχόληση και µόλις 0,2% δηλώνουν πολύ δυσαρεστηµένοι. Η ικανοποίηση από την εργασία σχετίζεται, όπως ήταν αναµενόµενο, µε τη σχολή φοίτησης, αλλά αξίζει να σηµειωθεί ότι 100,0% από αυτούς που δήλωσαν πολύ δυσαρεστηµένοι από τη σηµερινή τους απασχόληση είναι απόφοιτοι του τµήµατος «Φυσικής Αγωγής- Αθλητισµού».

Επτά στους δέκα απασχολούµενους απόφοιτους δήλωσαν ότι δεν αισθάνονται ότι κινδυνεύουν να χάσουν την εργασία τους στο άµεσο μέλλον, ενώ σηµαντικό ποσοστό των αντρών και χαµηλότερο των γυναικών απάντησαν ότι υπάρχουν θετικές προοπτικές επαγγελµατικής εξέλιξης (73,5% έναντι 57,0%). Διαφυλικές διαφορές παρατηρήθηκαν και ως προς τις συνολικές καθαρές µηνιαίες αποδοχές, µε τις γυναίκες να έχουν µεγαλύτερη εκπροσώπηση στα χαµηλά εισοδήµατα και τους άντρες στα υψηλά. Οι γυναίκες ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά απόλυτης αντιστοιχίας της εργασίας τους µε τις σπουδές τους. Ως προς το είδος της εργασίας, οι άντρες εµφανίζουν περίπου ίσα ποσοστά (ένας στους τρεις) στις κατηγορίες µισθωτός δηµόσιου τοµέα, µισθωτός ιδιωτικού τοµέα και αυτοαπασχολούµενος χωρίς προσωπικό. Αντίθετα, οι γυναίκες εµφανίζουν συγκριτικά υψηλότερα ποσοστά εργασίας στο δηµόσιο τοµέα (46,2%) και χαµηλότερα ποσοστά αυτοαπασχόλησης (11,9%). Επιπλέον οι άντρες ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά σταθερής απασχόλησης (σύµβαση εργασίας αορίστου χρόνου) και χαµηλότερα ποσοστά προσωρινής απασχόλησης (σύµβαση εργασίας ορισµένου χρόνου) από τις γυναίκες, οι οποίες ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά για την απασχόληση στο δηµόσιο.

Επιστρέφουν στον τόπο κατοικίας των γονέων τους για να εργαστούν

Το ποσοστό των φοιτητών του Δ.Π.Θ. που σπούδασαν στην πόλη κατοικίας των γονέων κυµαίνεται περίπου στο 5%, αλλά το ποσοστό των απασχολούµενων που εργάζονται στον τόπο κατοικίας των γονέων τους ανέρχεται στο 57,6%. Παράλληλα, από το σύνολο των απασχολούµενων ανδρών, µόνο 5,5% εργάζονται σήµερα στην πόλη των σπουδών τους, ενώ για το σύνολο των απασχολούµενων γυναικών, µόνο 6,7% απάντησαν θετικά στη συγκεκριµένη ερώτηση. Επτά στους δέκα απόφοιτους δήλωσαν ότι θα έµεναν στην περιοχή της Θράκης, εάν είχαν προσφορά εργασίας. Από το σύνολο των απασχολούµενων αποφοίτων, 85,1% δήλωσαν ότι δεν έχουν µείνει ποτέ µέχρι σήµερα άνεργοι ή ότι έχουν µείνει 1 φορά.

Ωστόσο, η συµµετοχή σε προγράµµατα κατάρτισης ή απασχόληση σε επιδοτούµενη θέση εργασίας δε δείχνει να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την είσοδο στην αγορά εργασίας, καθώς µόνο 13,5% των αντρών και 32,5% δήλωσαν ότι έκαναν κάτι από τα δύο. Αντιστοίχως µόνο το 22,6% των αποφοίτων θεώρησαν ότι η συµµετοχή σε πρόγραµµα πρακτικής άσκησης στο τµήµα τους βοήθησε για να βρουν τη σηµερινή τους απασχόληση.

Εμπιστεύονται φίλους και γνωριμίες και όχι τον ΟΑΕΔ

Ως προς τον τρόπο τρόπων ανεύρεσης της σηµερινής τους απασχόλησης, ένας στους τρεις απασχολούµενους αποφοίτους ανέφεραν µεταξύ άλλων τις οικογενειακές γνωριµίες/φίλους, ένας στους έξι τις αγγελίες από τον τύπο και το διαδίκτυο, ενώ µόνο 0,3% ανέφεραν µεταξύ των τρόπων ανεύρεσης της σηµερινής τους απασχόλησης το Γραφείο Διασύνδεσης. Ως προς την επιχειρηµατικότητα, περισσότεροι από τους µισούς αυτοπασχολούµενους απόφοιτους ανέφεραν µεταξύ των βασικών πηγών οικονοµικής τους στήριξης για τη δηµιουργία δικής τους επιχείρησης την οικονοµική ενίσχυση από την οικογένεια (57,7%) και τις δικές τους αποταµιεύσεις (50,5%), ενώ το ποσοστό για τις κρατικές ενισχύσεις και τα ευρωπαϊκά προγράµµατα ήταν 2,1%. Μάλιστα περίπου επτά στους δέκα αυτοαπασχολούµενους αποφοίτους δήλωσαν ότι δεν είχαν κάποια άλλη µορφή στήριξης για τη δηµιουργία επιχείρησης, αλλά και µεταξύ αυτών που έλαβαν στήριξη οι περισσότεροι ανέφεραν την οικογένεια, τους συγγενείς και τους φίλους (73,3%) και µόλις 6,6% συµπεριέλαβαν στις πηγές στήριξης τον ΟΑΕΔ ή κάποιον άλλο κρατικό – κοινωνικό φορέα. Το 95,7% δήλωσαν ότι αισθάνονται ότι η επιχείρησή τους έχει θετικές προοπτικές στο άµεσο µέλλον. Το 45,5% των ανέργων αποφοίτων, δήλωσαν διάρκεια ανεργίας έως 6 µήνες και 29,5% περισσότερο από 24 µήνες. Εκ των ανέργων αποφοίτων, περίπου επτά στους δέκα ανέφεραν µεταξύ των λόγων ανεργίας το ότι δεν υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας για την ειδικότητά τους και περίπου τέσσερις στους δέκα ότι οι εργοδότες προτιµούν ανθρώπους που έχουν περισσότερη εµπειρία από εκείνους. Μόλις 5,3% θεώρησαν ότι οι εργοδότες προσλαµβάνουν άτοµα µε περισσότερη κατάρτιση ή δεξιότητες από εκείνους και µόνο 2,6% ανέφεραν µεταξύ των λόγων ανεργίας το ότι οι εργοδότες θεωρούν µειονέκτηµα το φύλο. Περισσότεροι από τους µισούς ανέργους αποφοίτους ανέργων δεν έκανε κάποια συγκεκριµένη ενέργεια για να βρει απασχόληση τον τελευταίο µήνα. Ωστόσο το 90,3% δήλωσαν ότι έχουν εργαστεί στο παρελθόν και 81,5% ανέφεραν εµπειρία σηµαντικής απασχόλησης.

Περισσότεροι από τους µισούς µη ενεργούς άντρες αποφοίτους ανέφεραν µεταξύ των λόγων µη ενεργοποίησης τις µεταπτυχιακές σπουδές και τη στρατιωτική θητεία, ενώ ένα αντίστοιχο ποσοστό γυναικών ανέφεραν τις µεταπτυχιακές σπουδές και τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Υψηλό ποσοστό των µη (οικονοµικά) ενεργών αποφοίτων έχει εργασθεί στο παρελθόν (83,8%), ενώ µικρότερο ποσοστό αναφέρει εµπειρία σηµαντική απασχόλησης (57,7%).

Εργασιακές διακρίσεις λόγω φύλου

Ως προς την επιθυµητή εργασία, παρατηρούνται διαφυλικές διαφορές. Παρότι ένα σηµαντικό ποσοστό των αντρών (40,5%) δήλωσαν ότι θα επιθυµούσαν να εργάζονται στο δηµόσιο τοµέα (στενό ή ευρύτερο), το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες ήταν 77,1%, ενώ αντίθετη εικόνα δίνει η επιθυµία για δική τους επιχείρηση όπου οι άντρες υπερτερούν σηµαντικά (51,5% έναντι 18,6%). Μεταξύ των αποφοίτων που έχουν σκεφτεί να δηµιουργήσουν δική τους επιχείρηση αλλά δεν το έχουν κάνει 45,8% ανέφεραν µεταξύ των λόγων την έλλειψη κεφαλαίου και το 44,0% το ότι πρέπει να αποκτήσουν πρώτα καλύτερη επαγγελµατική εµπειρία, ενώ µόλις το 6,0% ανέφεραν µεταξύ των λόγων την έλλειψη γνώσεων. Ωστόσο το 90,0% των αποφοίτων δήλωσαν ότι στα πλαίσια της συνεχιζόµενης εκπαίδευσής τους επιθυµούν τη συµµετοχή τους σε σεµινάρια του Δ.Π.Θ.

Από το σύνολο των αποφοίτων των ετών 1998-2000, το 70,9% δήλωσαν ότι μετά την αποφοίτησή τους από το Δ.Π.Θ. θα έμεναν στην περιοχή της Θράκης, εάν είχαν προσφορά εργασίας. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα έτη 2001-2002 ήταν 73,1%. Επιπλέον, η συντριπτική πλειοψηφία (90,0%) των αποφοίτων των ετών 1998-2000 δήλωσαν ότι στα πλαίσια της συνεχιζόμενης εκπαίδευσής τους επιθυμούν τη συμμετοχή τους σε σεμινάρια του Δ.Π.Θ. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα έτη 2001-2002 ήταν 86,4%. Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο στοιχεία που καταδεικνύουν τους δεσμούς των αποφοίτων με τη Θράκη και το Δ.Π.Θ., αλλά και λίγα μόνο από τα στοιχεία εκείνα που έχει στην διάθεσή του το Γραφείο Διασύνδεσης του Δ.Π.Θ. Η Σμαρώ Λάκη είναι στέλεχος στο Γραφείο Διασύνδεσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, υπεύθυνη ενημέρωσης σε εκπαιδευτικά θέματα. Μιλά για το Γραφείο, τις υπηρεσίες που προσφέρει, αλλά και τις αγωνίες των φοιτητών.

Σμαρώ Λάκη, στέλεχος στο Γραφείο Διασύνδεσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης: «Υπάρχει γενική ανησυχία για τη μετάβαση από το στάδιο των σπουδών στον κόσμο της εργασίας»

Πώς λειτουργεί το Γραφείο Διασύνδεσης;

Το Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών και Σταδιοδρομίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης ιδρύθηκε το 1997 στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.), με σκοπό να αποτελέσει κέντρο στήριξης και πληροφόρησης των φοιτητών και αποφοίτων του ΔΠΘ, φιλοδοξώντας να γίνει ο συνδετικός κρίκος μεταξύ πανεπιστημιακής κοινότητας και αγοράς εργασίας. Πρόσφατα, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, αναγνωρίζοντας το σημαντικό του ρόλο και την αποτελεσματικότητά του, το ενέταξε στον Οργανισμό των Διοικητικών του Υπηρεσιών ως αυτοτελές Γραφείο υπό την ονομασία Γραφείο Σταδιοδρομίας Φοιτητών-Συμβουλευτικό Κέντρο. Οι υπηρεσίες του παρέχονται σε τέσσερις συνεργαζόμενους κόμβους -Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα- για να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των φοιτητών όλων των Τμημάτων του ΔΠΘ.

Τι υπηρεσίες προσφέρει;

Στηρίζει τους φοιτητές και αποφοίτους γύρω από την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη μέσω εξατομικευμένων συμβουλευτικών συναντήσεων και τους πληροφορεί για θέματα εκπαιδευτικού και επαγγελματικού ενδιαφέροντος. Πιο αναλυτικά, τους ενημερώνει για μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, τις διαθέσιμες υποτροφίες και κληροδοτήματα, τη διεξαγωγή επιμορφωτικών σεμιναρίων και άλλων εκδηλώσεων που είτε υλοποιούνται από το ίδιο το Γ.Δ. είτε από άλλους φορείς, για τις τρέχουσες θέσεις εργασίας φορέων, οργανισμών, εταιριών και επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα σε τοπικό και πανελλήνιο επίπεδο, για διάφορα προγράμματα κατάρτισης, ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, για σύνταξη βιογραφικού σημειώματος και συνέντευξη εργασίας. Σημαντική δράση επίσης του Γραφείου Διασύνδεσης αποτελεί και το Γραφείο Επιχειρηματικότητας, το οποίο ενθαρρύνει την ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των φοιτητών-αποφοίτων του Δ.Π.Θ, παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες προς υποψήφιους επιχειρηματίες και ενημέρωση προς την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας (πληροφορίες π.χ. για τη σύσταση και λειτουργία μιας επιχείρησης, δυνατότητες χρηματοδοτικής στήριξης, προγράμματα και επιχειρηματικές δράσεις που υλοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό κ.ά.). Ο μεγάλος όγκος των πληροφοριών που διαθέτει το Γραφείο μας καταχωρείται καθημερινά στην ιστοσελίδα του http://career.duth.gr και η ενημέρωση για θέματα επιχειρηματικότητας στο δικτυακό τόπο http://epixeireite.duth.gr

Υπάρχει ανταπόκριση από τους φοιτητές και τι είναι αυτό που συνήθως ζητούν;

Η ανταπόκριση είναι μεγάλη. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι, από στοιχεία που αφορούν στο α` εξάμηνο του 2007, το Γραφείο μας ανταποκρίθηκε συνολικά σε 682 ερωτήματα φοιτητών και αποφοίτων (477 για εκπαιδευτικά θέματα, 205 για θέματα απασχόλησης), τα οποία μας τέθηκαν είτε μέσα από κατ` ιδίαν επισκέψεις των ενδιαφερομένων στους χώρους του Γραφείου μας, είτε μέσω e-mail, fax ή και τηλεφωνικής επικοινωνίας. Αξιοσημείωτα είναι επίσης τα στατιστικά αναφορικά με την επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων του: ο δικτυακός τόπος του Γραφείου Διασύνδεσης Δ.Π.Θ. (http://career.duth.gr) δέχεται καθημερινά 2.500 επισκέψεις κατά μέσο όρο, και 500 επισκέψεις ο αντίστοιχος του Γραφείου Επιχειρηματικότητας (http://epixeireite.duth.gr).

Πόσο αγχώνει τους φοιτητές η έξοδος στην αγορά εργασίας; Τι συμπεραίνετε από τις κουβέντες που έχετε με τους φοιτητές;

Μέσα από τις κατ’ ιδίαν συναντήσεις, αντιλαμβανόμαστε καταρχάς μια γενική ανησυχία από όλους τους φοιτητές ανεξαρτήτως Τμήματος και απολύτως δικαιολογημένη, αφού αφορά μια μετάβαση-από το στάδιο των σπουδών στον κόσμο της εργασίας. Ιδιαίτερο άγχος και ανασφάλεια παρατηρείται στους φοιτητές Τμημάτων με πιο περιορισμένες επαγγελματικές επιλογές βάσει του πτυχίου τους και αναφορικά με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε τους φοιτητές των Τμημάτων Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, Ιστορίας-Εθνολογίας και Ελληνικής Φιλολογίας, που ανησυχούν και προβληματίζονται έντονα για την ένταξή τους στην αγορά εργασίας.

Με ποιον τρόπο μπορείτε να καθοδηγήσετε κάποιον που έχει αποφοιτήσει και είναι μακριά από τη Θράκη;

Ένας βασικός λόγος που μας ώθησε στη δημιουργία της ιστοσελίδας μας ήταν ο προβληματισμός μας πώς θα μπορούσαν να εξυπηρετούνται οι απόφοιτοί μας που μετά τη λήψη του πτυχίου επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους. Με τον επανασχεδιασμό του δικτυακού μας τόπου και την ηλεκτρονική καταχώρηση της πληροφόρησης πετύχαμε την αυτοματοποίηση πολλών παρεχόμενων υπηρεσιών μας, χωρίς να είναι τις περισσότερες φορές απαραίτητη η φυσική παρουσία του αποφοίτου στους χώρους του Γραφείου μας. Εκτός από στατικές πληροφορίες που είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα μας, κατορθώνουμε μέχρι στιγμής να υπάρχει μια συνεχής ροή στην ενημέρωση, ώστε οι πτυχιούχοι να μπορούν να βρουν την πιο επίκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση σε θέματα εκπαίδευσης- κατάρτισης-απασχόλησης. Για οτιδήποτε επιπλέον χρειαστεί, είμαστε σε επικοινωνία με τους αποφοίτους μέσω e-mail ή τηλεφώνου.

Εξακολουθεί να υπάρχει το «δέσιμο» με την πόλη και το ΔΠΘ ακόμη και μετά την αποφοίτησή τους;

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών που υλοποιήσαμε, από το σύνολο των αποφοίτων των ετών 1998-2000, το 70,9% δήλωσαν ότι μετά την αποφοίτησή τους από το ΔΠΘ θα έμεναν στην περιοχή της Θράκης, εάν είχαν προσφορά εργασίας. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα έτη 2001-2002 ήταν 73,1%. Επιπλέον, η συντριπτική πλειοψηφία (90,0%) των αποφοίτων των ετών 1998-2000 δήλωσαν ότι στα πλαίσια της συνεχιζόμενης εκπαίδευσής τους επιθυμούν τη συμμετοχή τους σε σεμινάρια του ΔΠΘ. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα έτη 2001-2002 ήταν 86,4%. Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο στοιχεία που θεωρούμε ότι καταδεικνύουν τους δεσμούς των αποφοίτων με τη Θράκη και το ΔΠΘ.

Τι χρειάζεται για να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το Γραφείο Διασύνδεσης; Ποιο είναι το επόμενο βήμα που προγραμματίζετε;

Ευελπιστούμε στη συνέχιση της χρηματοδότησης του Γραφείου μας και από το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης για να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο ο συμβουλευτικός και υποστηρικτικός του ρόλος για τους φοιτητές και αποφοίτους του ΔΠΘ. Δυο νέες δράσεις που προγραμματίζουμε και ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε είναι η δημιουργία Συμβουλευτικού Κέντρου-Κέντρου Ψυχολογικής Στήριξης Φοιτητών και η διεξαγωγή, σε ετήσια πλέον βάση, μελετών απορρόφησης αποφοίτων του ΔΠΘ. στην αγορά εργασίας.

«Χρειάζεται μόνιμο και ειδικευμένο προσωπικό, μόνιμοι καθηγητές για να μπορούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους και να έχουν επικοινωνία με τους φοιτητές γιατί αν αλλάζει κάθε χρόνο ο καθηγητής δεν μπορείς να έχεις επικοινωνία μαζί του», δηλώνει η Λίτσα Ζέρβα, 4ετής φοιτήτρια του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας και σημειώνει,«Επίσης, χρειάζεται το Τμήμα νέες αίθουσες και αμφιθέατρα», με την προσδοκία ότι θα ακουστεί η φωνή τους, τόσο η ίδια όσο και οι συμφοιτητές της, θα αναρτήσουν πανό, θα φωνάξουν συνθήματα και θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους έξω από το συνεδριακό χώρο της Συνόδου…

Λίτσα Ζέρβα, 4ετης φοιτήτρια Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ:

«Δεν γνωρίζω κατά πόσο θα βρούμε ρόλο στον εργασιακό χώρο ως απόφοιτοι»

Έχει προβλήματα το τμήμα σας;

Το τμήμα, από ό,τι έχω δει τα τέσσερα χρόνια, έχει ιδιαίτερα προβλήματα, κυρίως στο διδακτικό προσωπικό – συνεχώς αλλάζουν οι καθηγητές γιατί δεν έχουμε μόνιμους – και στο ότι δεν υπάρχει υλικοτεχνική εγκατάσταση. Το κτίριο είναι πάρα πολύ παλιό, δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις, γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποια χρήματα στην Πρυτανεία. Ενώ έχουν βρεθεί πόροι, ο πρύτανης προσανατολίζεται στη δημιουργία δύο νέων τμημάτων, ενώ τα υπάρχοντα τμήματα είναι ακόμη υποβαθμισμένα.

Τι νομίζετε ότι χρειάζεται η Σχολή σας για να λειτουργήσει καλύτερα;

Χρειάζεται μόνιμο και ειδικευμένο προσωπικό, μόνιμοι καθηγητές για να μπορούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους και να έχουν επικοινωνία με τους φοιτητές γιατί αν αλλάζει κάθε χρόνο ο καθηγητής δεν μπορείς να έχεις επικοινωνία μαζί του. Επίσης χρειάζεται νέες αίθουσες και αμφιθέατρα.

«Μεταρρύθμιση σημαίνει μια μεγάλη καινοτομία, μια αλλαγή των δεδομένων μέσα στο σχολείο, αν κοιτάξουμε ιστορικά έχουμε να δούμε μια τέτοια μεταρρύθμιση από το 1964», δηλώνει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Άννα Φραγκουδάκη και προσθέτει: «Από τότε μεταρρύθμιση – μεταρρύθμιση δεν έχουμε δει στο σχολείο». Παράλληλα σχολιάζει τα προβλήματα της εκπαίδευσης, μιλά για τις ελλείψεις και για τα χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να έχει μια μεταρρύθμιση στο χώρο της παιδείας.

Άννα Φραγκουδάκη, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών:

«Το δημοτικό σχολείο της χώρας μας είναι το πιο παλιό της Ευρώπης»

Είναι το σημαντικότερο πρόβλημα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας η έλλειψη χρηματοδότησης;

Όχι, δεν είναι. Είναι σημαντικό θέμα, αλλά είναι δεύτερο στα δικά μου μάτια. Κι επειδή η εκπαίδευση δεν πάει καλά, δεν αξιοποιούνται και αυτές οι χρηματοδοτήσεις που δίνονται σωστά. Για παράδειγμα, όλη η νέα τεχνολογία μένει αναξιοποίητη. Ορίστε ένα κενό που δεν το δημιουργούν τα λεφτά, αλλά η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τα εκπαιδευτικά υλικά, η αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος του δημοτικού σχολείου. Επιτέλους ξεκίνησε η διαθεματική μέθοδος. Το δημοτικό σχολείο της χώρας μας είναι το πιο παλιό της Ευρώπης, αν όχι το πιο παλιό σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο. Συνεχώς κοιτούν το πώς θα γίνουν αλλαγές στο Πανεπιστήμιο και πώς θα λύσουμε το πρόβλημα με τις Εισαγωγικές Εξετάσεις. Όλο το πρόβλημα του σχολείου ξεκινά στο νηπιαγωγείο, εκεί γίνεται το άνοιγμα της πόρτας στα γράμματα, ό,τι κι αν κάνεις αργότερα, όσο λαμπρό κι αν είναι το σύστημα, δεν λειτουργεί. Το σύστημα από μόνό του απολακτίζει τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, των μειονοτήτων και των μεταναστών, δηλαδή τα παιδιά των αδικημένων κοινωνικά δεν μπορούν να μάθουν γράμματα, ό,τι και να κάνεις.

Άρα, απαιτεί η εποχή μας πλήρη αναμόρφωση του Σχολείου, ιδίως του Δημοτικού;

Ναι, και ριζική μείωση των γνώσεων σε ποσότητα που μεταδίδει το δημοτικό σχολείο και προετοιμασία των παιδιών για να μάθουν γράμματα. Το Δημοτικό και τα αναλυτικά του προγράμματα είναι πολύ παλιωμένα. Αποτελούσε τη μοναδική μόρφωση που έπαιρναν περίπου το 80% των ελλήνων πολιτών, όταν έπαιρναν το απολυτήριο του δημοτικού έβγαιναν στην ζωή και στην εργασία. Σήμερα το υποχρεωτικό σχολείο είναι εννέα χρόνια και δεν χρειάζεται να μαθαίνουν τα παιδιά ιστορία, αρχαία ιστορία μέσων χρόνων και νεότερη ιστορία τρεις φορές, μια στο δημοτικό, μια στο γυμνάσιο και μια στο λύκειο. Δεν πρέπει να κάνουν αρχαία ιστορία και μέσων χρόνων στο δημοτικό, πρέπει να κάνουν έναν είδος προετοιμασίας για την κατανόηση της έννοιας του ιστορικού χρόνου τα παιδιά και αυτό γίνεται ανάποδα. Δεν μπορεί τα παιδάκια τρίτης και τετάρτης δημοτικού να ξεκινάνε την αρχαία ιστορία, δεν μπορούν να καταλάβουν τι είναι η αρχαιότητα. Θα πρέπει να κάνουν ένα είδος μαθήματος με τα βιογραφικά των οικογενειών τους, να βλέπουν την εξέλιξη και την αλλαγή των κοινωνιών, να βλέπουν πώς είναι σήμερα τα παιδιά, πώς ντύνονται, πώς παίζουν και πώς ήταν όταν ήταν οι μανάδές τους και οι γιαγιάδές τους παιδιά;

Έτσι, μαθαίνουν να καταλαβαίνουν την έννοια του ιστορικού χρόνου;

Ναι, πάνε στα χρόνια της γιαγιάς και της προπρογιαγιάς και βλέπουν, για παράδειγμα, αν πήγαιναν τα κορίτσια τότε σχολείο; Καταλαβαίνουν έτσι την έννοια της μικρής και της μακράς διάρκειας. Όταν φτάνουν στην αρχαιότητα, θα έχουν κατανοήσει τα παιδιά τη γραμμή χρόνου προς τα πίσω.

Μια γραμμή που λείπει σήμερα;

Λείπει και στα παιδιά στο Πανεπιστήμιο. Ο τρόπος που κατανοούν τη γραμμή του χρόνου λείπει και από τους φοιτητές. Μπερδεύουν τις εποχές και τις μπερδεύουν με τρόπο περίπου τραγικό, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν έχουν τα παιδιά κατακτήσει βασικές έννοιες σε ολόκληρο το σχολείο. Το κακό ξεκινάει στο δημοτικό, δεν προετοιμάζονται τα παιδιά στο δημοτικό για να κατακτήσουν τις αφηρημένες έννοιες που είναι πολλές σε όλα τα μαθήματα.

Λείπει η εθνική στρατηγική στο χώρο της παιδείας. Ποια νομίζετε ότι θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά της, αν υποθέσουμε ότι θα γίνει προσπάθεια να υπάρξει;

Να στοχεύει μακρόχρονα. Υπάρχει μια εβραϊκή παροιμία που λέει: «Μην θεωρείτε ότι τα παιδιά σας θα πρέπει να αποκτήσουν τις γνώσεις που έχετε εσείς γιατί τα παιδιά γεννήθηκαν και ζουν σε άλλη εποχή, νεότερη από εσάς». Πρέπει να καταλαβαίνουν ότι, όταν τα παιδιά θα γίνουν ενήλικες, ο κόσμος θα είναι είκοσι χρόνια μπροστά και να έχουμε ανοιχτές τις πόρτες για να μπορούν να καταλάβουν τις έννοιες των εξελίξεων και των αλλαγών και να μπορούν να παρεμβαίνουν σε αυτές. Να γίνονται συμμέτοχοι στην κίνηση της κοινωνίας προς τα εμπρός, αυτό εμποδίζει και την υποταγή και την εξέγερση που είναι τα δύο άκρα και κάνει τους ανθρώπους, τους πολίτες μέλη μιας κοινωνίας πολιτών που θεωρούν προσωπική τους ευθύνη και όχι μόνο των πολιτικών ηγεσιών, αυτό που πάει καλά ή δεν πάει καλά.

Πού πρέπει να στοχεύει μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ποια τα χαρακτηριστικά της;

Πρέπει να στοχεύει στο μέλλον και να ξεκινά μια μεταρρύθμιση από το νηπιαγωγείο. Πρέπει να δίνει πάρα πολύ μεγάλη έκταση στον εκμοντερνισμό των μεθόδων που είναι πάρα πολύ παλαιωμένες. Η γνώση σήμερα, όπου είναι αποτελεσματική μέσα από διαδικασίες, είναι μια γνώση παιχνιδιάρικη και ευχάριστη, μια ωραία περιπέτεια ανακάλυψης. Είναι η προτροπή στα παιδιά να δημιουργήσουν απορία και ερώτημα με το οποίο να ψάξουν να βρουν απαντήσεις με γνώσεις που δεν έχουν βρει ακόμα, άρα να τις αποκτήσουν και να δώσουν απαντήσεις. Δεν είναι στατική και δεν μεταδίδεται στο παιδί σαν να είναι μαγνητοφωνάκι. Τα παιδιά είναι αδύνατον να μάθουν έτσι. Και πρέπει να κάνει συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί κάθε πέντε χρόνια πρέπει να μπαίνουν σε καινούργιες γνώσεις και σε ανανέωση αυτών που ξέρουν.

Μου έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί θέλουν να αποφύγουν την αξιολόγηση. Αποπειράθηκε η κ. Γιαννάκου να το αντιμετωπίσει και άκουσε ούκ ολίγα…

Είμαι υπέρ της αξιολόγησης, αλλά καταλαβαίνω και τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών που αρνούνται την αξιολόγηση. Η αξιολόγηση δεν είναι κακό πράγμα, θα ήμουν υπέρ της αξιολόγησης των καθηγητών από τους φοιτητές τους. Οι συνελεύσεις, όμως, το καταψηφίζουν. Την αξιολόγηση εγώ την εφαρμόζω με τους φοιτητές μου πολλά χρόνια τώρα. Σας διαβεβαιώνω ότι και τα άδικα πράγματα που γράφουν τα παιδιά καμιά φορά σε βοηθάνε να καταλάβεις κάποιο λάθος που έκανες εσύ, βοηθάνε να βελτιώνεσαι, να γίνεσαι καλύτερος εκπαιδευτικός. Όμως με την κρατική αξιολόγηση κανείς δεν εμπιστεύεται τον αξιολογητή, έτσι όπως είναι η κοινωνία μας και αυτό που χρειάζεται είναι να βρεθεί ο τρόπος να εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα του αξιολογητή γιατί έτσι όπως είναι τα δεδομένα, κανείς δεν εμπιστεύεται το διπλανό του.

Κινείται κάτι μεταρρυθμιστικό στο χώρο της εκπαίδευσης;

Μεταρρύθμιση σημαίνει μια μεγάλη καινοτομία, μια αλλαγή των δεδομένων μέσα στο σχολείο, αν κοιτάξουμε ιστορικά έχουμε να δούμε μια τέτοια μεταρρύθμιση από το 1964. Επαναλήφθηκε το ‘76, αλλά οι ριζικές αλλαγές που εισηγήθηκε πάνε πίσω στο ‘64. Από τότε μεταρρύθμιση – μεταρρύθμιση δεν έχουμε δει στο σχολείο.

Προβάλλεται ως επιτυχημένο το φιλανδικό μοντέλο. Γίνεται πολλή κουβέντα γι’ αυτό στις μέρες μας, ποιο είναι το σχόλιό σας;

Έχω ένα ανέκδοτο να σας πω, κυκλοφόρησε σε όλη την Ευρώπη και λέγεται σε διάφορες χώρες: Μια επιτροπή Γερμανών (λένε στη Γερμανία) ή μια επιτροπή Ελλήνων (λένε στην Ελλάδα) – εγώ το άκουσα στην Γερμανία – πήγε λοιπόν στη Φιλανδία για να δουν τι κάνουν οι Φιλανδοί και τα έχουν καταφέρει τόσο πετυχημένα, πώς καταφέρνει να έχει τόση μεγάλη ισότητα στην εκπαίδευση και τόση μεγάλη αποτελεσματικότητα στους εκπαιδευτικούς. Και βρίσκουν το σχολείο άδειο. Εκεί πληροφορούνται ότι η πρώτη τάξη του δημοτικού πήγε στο δημαρχείο της πόλης για να κάνουν τα παιδιά μια εργασία για την ανακύκλωση. Η δευτέρα δημοτικού γράφει το θεατρικό έργο και κάνει πρόβες πάνω σ΄ αυτό το κείμενο που δίνει έμφαση σε γραμματικά στοιχεία. Η τρίτη δημοτικού είναι επίσης έξω και παρακολουθεί την κυκλοφοριακή λειτουργία της πόλης. Και αφού τελείωσε την αφήγηση, ο άνθρωπος που τους υποδέχτηκε λέγοντας ότι όλα τα παιδιά είναι σε εργαστήρια, στην έρευνα, σε διαδικασίες μεν παιδικές, αλλά που δίνουν την ευκαιρία τα παιδιά να ερευνούν τα ίδια και να κάνουν συλλογικές διαδικασίες. Τότε τα μέλη της επιτροπής ρώτησαν: «Και μάθημα πότε κάνετε;».

Ρεπορτάζ: Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.