Μελινα Τασσου, η οινολογος των Κικονων που κατακτα με τα κρασια της ολο τον κοσμο

«Αν πάμε σε ένα win bar της Αθήνας, στην Κρήτη ή τη Ρόδο, στη Σαντορίνη και την Μύκονο, δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξει μαγαζί και να μην βάλει στον κατάλογό του ένα από τουλάχιστον από τα εφτά κρασιά των Κικόνων»

Είναι μια πολύ νέα και φιλόδοξη γυναίκα, Κομοτηναία που επενδύει στην περιοχή της, που δεν συμβιβάζεται με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της παραίτησης και της φυγής από την Ελλάδα και επιχειρεί σε έναν τομέα που ελάχιστες γυναίκες μέχρι σήμερα είχαν επιδοθεί. Πρόκειται για την γεωπόνο και οινολόγο, Μελίνα Τάσσου, εκ των ιδρυτών και υπεύθυνη της εταιρίας Κίκονες που δραστηριοποιείται στο χώρο της παραγωγής και εμπορίας κρασιών, που παράγονται στη Μαρώνεια της Ροδόπης.
 
Με σπουδές στην γεωπονική σχολή της Θεσσαλονίκης και οινολογίας στο Μπορντό της Γαλλίας, η  Μελίνα Τάσσου φέρει την ευθύνη για το πρώτο οινοποιείο του Νομού Ροδόπης που παίρνει το όνομά του από τους αρχαίους Κίκονες,  του πρώτου λαού της Ευρώπης που έφτιαξε κρασί στη Μαρώνεια.
 
Την πλούσια οινοποιητική εμπειρία από τη Γαλλία και την Αυστραλία και τις γνώσεις της στο αμπέλι και στην οινοποίηση, η Μελίνα Τάσσου τις εφαρμόζει στους δικούς της ιδιόκτητους αμπελώνες βιολογικής γεωργίας της Μαρώνειας, συνολικής έκτασης 100 στρεμμάτων, με ελληνικές και διεθνείς ποικιλίες. Τα κόκκινα κρασιά των «Κικόνων» ωριμάζουν σε γαλλικά δρύινα βαρέλια για δώδεκα μήνες και εμφιαλώνονται αφιλτράριστα, ώστε να μην χάνουν τα αρωματικά και γευστικά τους χαρακτηριστικά.        
 
Την συναντήσαμε στο οινοποιείο των Κικόνων, εκεί από όπου τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε ένα μικρό επιχειρηματικό θαύμα που κάθε μέρα που περνά μεγαλώνει ολοένα και πιο πολύ, από μια περιοχή, όπως η Ροδόπη, που δεν είχε στο παρελθόν σημαντική παράδοση σε αυτόν τον τομέα.    
 
«Η θέση μας είναι η Θράκη. Δεν είμαστε γνωστοί ως περιοχή στον χώρο του κρασιού. Άλλοι πουλάνε μόνο και μόνο γιατί βρίσκονται στη Νεμέα, στην Ζάκυνθο ή σε άλλες τουριστικές περιοχές. Δεν μπορεί ξαφνικά από την μια μέρα στην άλλη, επειδή οι Κίκονες ιδρύθηκαν στην Κομοτηνή, να έχουμε τουρισμό. Από την άλλη μεριά είναι πολύ πιο φθηνά τα κτήματα, τα εργατικά και όλα τα υπόλοιπα. Μπορούμε ωστόσο να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς οι προοπτικές για το εμφιαλωμένο κρασί στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλες, επειδή ακριβώς το εμφιαλωμένο κρασί έχει να κάνει με τον τουρισμό και τα δείγματα του τουρισμού είναι πάρα πολύ καλά από τώρα», αναφέρει η κ. Τάσσου.
 

«Προφανώς και δεν περιμένουμε να επιβιώσουμε ως επιχείρηση από την αγορά της Κομοτηνής και από μη τουριστικά μέρη. Τα κρασιά πωλούνται σε αγορές όπου τις επισκέπτονται ξένοι που πίνουν μόνο εμφιαλωμένο κρασί και όχι χύμα. Δυστυχώς, το ελληνικό κοινό δεν έχει προχωρήσει από το χύμα στο εμφιαλωμένο κρασί και γι’ αυτό φταίει η παιδεία, κάτι που δεν συμβαίνει με άλλους λαούς. Το γεγονός αυτό μικραίνει πολύ την πίτα της αγοράς αλλά η ποιότητα του δικού μας κρασιού διακρίνεται πολύ εύκολα από τους ανθρώπους του χώρου που δουλεύουν σε τουριστικά επαγγέλματα. Η αναγνώριση αυτή και η φήμη μέρα με την μέρα αυξάνεται. Αν πάμε σε ένα win bar της Αθήνας, στην Κρήτη ή τη Ρόδο, στη Σαντορίνη και την Μύκονο, δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξει μαγαζί και να μην βάλει στον κατάλογό του ένα από τουλάχιστον από τα εφτά κρασιά των Κικόνων»!
 
Πώς μπορεί όμως μια μικρή επιχείρηση από την Κομοτηνή να ανοίξει τα φτερά της και να κατακτήσει τις διεθνείς αγορές σε ένα δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον για την Ελλάδα και με ξένους πελάτες με μεγάλες απαιτήσεις από την ποιότητα του προϊόντος και τις προσφερόμενες υπηρεσίες; Η Μελίνα Τάσσου δεν έχει αμφιβολίες για τα αναγκαία κλειδιά της επιτυχίας. «Έχουμε ένα πολύ συγκεκριμένο στόχο, δεν γκρινιάζουμε, βάζουμε το κεφάλι κάτω και δουλεύουμε, όποια και αν είναι αυτά τα δεδομένα γύρω μας. Όσο για την προσέγγιση του πελάτη, έχει να κάνει με τον τρόπο λειτουργίας μας όταν δειγματίζουμε ένα προϊόν, την συνέπεια στις ημερομηνίες παράδοσης. Είναι κάποια μικρά πράγματα που δεν είναι καθόλου αυτονόητα στην Ελλάδα. Ο πελάτης μας είναι επισκέπτης, μάς διάλεξε ανάμεσα σε χιλιάδες και του φερόμαστε όπως σε έναν επισκέπτη μας. Εμείς γι’ αυτούς είμαστε η Κομοτηνή και η Θράκη, οπότε προσέχουμε πώς θα φερθούμε».
 
Για την εξαγωγική δραστηριότητα των Κικόνων που αναπτύσσεται στην Αμερική, το Βέλγιο, την Γερμανία και την Γαλλία, η κ. Τάσσου επισημαίνει ότι «είναι μονόδρομος διότι η αναγνωρισιμότητα των κρασιών μας έχει περάσει τα σύνορα της Ελλάδας. Το μυστικό της επιτυχίας μας είναι ο συνδυασμός διαφόρων τεχνικών και λογικής σκέψης. Επειδή είμαστε μικροί σε μέγεθος, μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα με το χέρι αντικαθιστώντας τα μηχανήματα. Ενώ έχουμε την τεχνολογία ενός ποιοτικού προϊόντος, χρησιμοποιούμε πολύ παραδοσιακές τεχνικές και αυτό βγαίνει μέσα στο προϊόν».
 
Η Μελίνα Τάσσου μιλά με μεγάλη αγάπη για την δουλειά της και δεν διστάζει να πει ότι γι’ αυτήν, έχει θυσιάσει λιγότερα από όσα θα μπορούσε μέχρι σήμερα. «Για μένα είναι η πραγματικότητα μου. Δεν θεωρώ ότι κουράζομαι, θεωρώ ότι έχω φτιαχτεί για να κάνω αυτό. Ο σκοπός της ζωής μου είναι αυτός. Φυσικά ο γιος μου είναι ό,τι καλύτερο μού έχει συμβεί και θα έκανα τα πάντα γι’ αυτόν, αλλά και η δουλειά μου είναι εξίσου σημαντική. Αυτό που κάνω εγώ εδώ, είναι κάτι το δεδομένο για πολλές γυναίκες στον κόσμο. Είναι θέμα επιλογών, το θεώρησα σαν φυσική συνέχεια των μαθητικών και φοιτητικών μου σπουδών».
 
Για τις διακρίσεις που υφίστανται οι γυναίκες στον χώρο εργασία τους και για τα στερεότυπα στην αντιμετώπισή τους η κ. Τάσσου απαντά χωρίς περιστροφές. «Αν κάποιος προσπάθησε να με προσβάλει πάνω σε αυτόν τον τομέα τον αντιμετωπίζω με χιούμορ. Κατά τα άλλα η φύση της δουλειάς, επιβάλει να χρησιμοποιώ το γεγονός ότι είμαι γυναίκα, ως κλειδί μάρκετινγκ. Τα οινοποιεία τα «τρέχουν» άνδρες. Είναι πολύ λίγες οι γυναίκες που κάνουν το κρασί. Υπάρχουν γυναίκες οινολόγοι που όμως δεν δουλεύουν πάνω σε αυτό τον τομέα, γιατί η δουλειά του οινολόγου είναι δύσκολη».
 
«Αυτό το ταξίδι δεν τον ζουν πολλές γυναίκες και φοβούνται να το ζήσουν, ενώ έχουν την δύναμη της γνώσης και την θέληση να το πράξουν. Αυτό συμβαίνει γιατί η κοινωνική κατακραυγή για μια γυναίκα που παράγει στην Ελλάδα είναι υπόγεια αλλά μεγάλη. Θέλουμε πιο πολύ κόσμο και γυναίκες επιχειρηματίες. Υπάρχουν πολύ καλά μυαλά εκεί έξω που φοβούνται γιατί ο επιχειρηματίας έχει ενοχοποιηθεί στην Ελλάδα. Και το περιβάλλον στην Ελλάδα είναι δύσκολο και φοβικό. Αλλά γιατί να μην το κάνεις; Τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα. Μια ζωή μιζέρια είναι χειρότερη από το κάθε μέρα καινούργιες προκλήσεις», καταλήγει η Μελίνα Τάσσου.
 
Όσο για τον επόμενο μεγάλο στόχο, αυτός θα μπορούσε να είναι σε κάποια χρόνια από σήμερα στο καλύτερο ξενοδοχείο της Ιαπωνίας, ο οινοχόος να διαλέξει από την ελληνική λίστα των κρασιών του το domain «Κίκονες». «Αυτός είναι ο δικός μας στόχος»!        
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.