Λεξημα: Εκει που οι τεχνολογιες συνεργαζονται με την παραδοση

Το Κέντρο εκμάθησης γερμανικής γλώσσας πρωτοπορεί, εισάγοντας με τη βοήθεια της τεχνολογίας νέες μεθόδους διδασκαλίας

Βέρα Μπελιβανάκη, ιδιοκτήτρια
«Όλα έχουν σχέση με μια γενική φιλοσοφία μου: δεν επιτρέπεται τίποτε να μένει στάσιμο»

Μια πρωτοποριακή, για τα δεδομένα της χώρας αλλά και της Ευρώπης, μέθοδο διδασκαλίας εφαρμόζει το κέντρο εκμάθησης γερμανικής γλώσσας «Λέξημα» στην Κομοτηνή. Πρόκειται για τη λεγόμενη «μεικτή» μέθοδο, κατά την οποία οι μαθητές δύνανται να παρακολουθήσουν ζωντανά από όπου κι αν βρίσκονται, τα μαθήματα διδασκαλίας του φροντιστηρίου. Τα οφέλη από την εφαρμογή της εν λόγω μεθόδου πολλά, όπως εξήγησε κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας η κ. Βέρα Μπελιβανάκη, ιδιοκτήτρια του Κέντρου.
 
Η κ. Μπελιβανάκη δεν παρέλειψε να εξηγήσει τη διαδικασία που ακολουθείται αλλά και τη φιλοσοφία πίσω από αυτή την επιλογή διδασκαλίας.
Ο λόγος στην ίδια όμως…

Τρείς διαφορετικοί οι μέθοδοι διδασκαλίας του φροντιστηρίου

ΠτΘ: κ. Μπελιβανάκη, ποιες μορφές διδασκαλίας εφαρμόζει το «Λέξημα»;
Β.Μ.:
Πραγματικά δεν πρόκειται για μία μόνο, αλλά για τρεις. Αρχικά έχουμε την «παραδοσιακή» διδασκαλία, τη δια ζώσης – καθηγήτρια/μαθητές σε μία αίθουσα. Έπειτα άλλη μορφή είναι η αποκλειστικά «εξ αποστάσεως». Και τρίτη μορφή, που εφαρμόζεται εδώ και 4-5 χρόνια στο Κέντρο μας, είναι η «μεικτή» μέθοδος, αυτό που αποκαλούμαι «μπείτε στην τάξη από το σπίτι σας». Αυτό σημαίνει πως οι μαθητές μας, όταν συντρέχει κάποιος λόγος, μπορούν να απουσιάσουν από την τάξη  μας και να συνδεθούν ζωντανά από το σπίτι τους ή όπου αλλού βρίσκονται στη γη και να παρακολουθήσουν το μάθημα μας, το τμήμα τους ζωντανά, να συμμετέχουν παράλληλα στην εξέλιξη του, να εκφράζουν τις απορίες του, να λένε ασκήσεις κτλ, σαν να βρίσκονται μαζί μας. Εμείς, το «τμήμα» τους, τους χαιρετάμε κανονικά όταν εισέρχονται στην πλατφόρμα μας και τους αποχαιρετάμε τελειώνοντας το μάθημα. Και είναι σε όλη τη διάρκεια μαζί μας, απλά εξ αποστάσεως, όταν η ομάδα τους είναι εδώ, δια ζώσης. Αυτό είναι το πρωτοποριακό! Μέσω πλατφόρμας μπορούν να δουν τον πίνακά μας, που είναι φυσικά διαδραστικός και απεικονίζει το βιβλίο και την παράδοση, την καθηγήτριά τους και εάν γυρίσει η κάμερα και τους συμμαθητές τους. Αυτό είναι το πρωτοποριακό σε ένα χώρο εκπαίδευσης γενικά. Φανταστείτε τι μπορεί να σημαίνει αυτό στο μέλλον της εκπαίδευσης. Και γιατί όχι και για τα δημόσια εκπαιδευτήρια.

«Δεν επιτρέπεται τίποτε να μένει στάσιμο»

ΠτΘ: Πώς προέκυψε η ιδέα της μεικτής μεθόδου;
Β.Μ.:
Όλα έχουν σχέση με μια γενική φιλοσοφία μου: δεν επιτρέπεται τίποτε να μένει στάσιμο. Παντού και συνεχώς πρέπει να υπάρχει πρόοδος και ο καθένας πρέπει να την επιδιώκει στο χώρο του. Σκεφτείτε την εποχή που ζούμε. Πόσα πράγματα έχουν αλλάξει γύρω μας. Τίποτε δε μας θυμίζει απαραίτητα το χθες. Και  όμως στο χώρο της διδασκαλίας θυμίζουν σχεδόν όλα την εποχή των παππούδων μας. Πώς μπορεί να συγκινηθούν τα παιδιά της σύγχρονης εποχής χωρίς λίγη «δράση»; Μια αλλαγή είναι υποχρεωτική. Αυτήν επιδιώκω και εγώ κάθε εποχή με διαφορετικό τρόπο. Και η τεχνολογική πρόοδος στο χώρο μας άρχισε το 2009 με την εισαγωγή διαδραστικού πίνακα, σταδιακά μπήκαν τα κινητά των μαθητών στη διαδικασία μάθησης και από το 2014 περίπου προσφέρουμε τη δυνατότητα παράλληλης σύνδεσης στους ενήλικες μαθητές μας. Από τις αρχές του 2019 και στους ανήλικους.
 
Η  δε παράλληλη σύνδεση ήταν περισσότερο κατευθυνόμενη από ανάγκη στην ολοκληρωμένη διαδικασία μαθήματος. Καθώς ένα μεγάλο μέρος του μαθητολογίου  μας  αποτελείται από φοιτητές, συχνά η όλη διαδικασία διδασκαλίας «μπλόκαρε», είτε επειδή έφευγαν νωρίτερα τις γιορτές στις ιδιαίτερες πατρίδες του, είτε επισκέπτονταν φίλους σε άλλες πόλεις ή στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μας, είτε έχαναν το λεωφορείο από το πανεπιστήμιο κτλ. Λόγοι πολλοί για να απουσιάσουν. Οπότε πάντα υπήρχαν κενά που έπρεπε να καλυφθούν. Αυτό το πρόβλημα έχει πια αντιμετωπιστεί.
 
ΠτΘ: Ποια είναι η διαδικασία διεξαγωγής των μαθημάτων;
Β.Μ.:
Είναι απλή. Ακολουθείς ένα λινκ, συνδέεσαι στην πλατφόρμα μας και όλα γίνονται αυτόματα. Δεν είναι απαραίτητες τεχνολογικές δεξιότητες.  Οι μαθητές βλέπουν και ακούν αυτόματα όλα όσα θα έβλεπαν και δια ζώσης. Ζωντανά τον πίνακα, την καθηγήτρια, την αίθουσα.
 
ΠτΘ: Γιατί κάποιος να επιλέξει αυτή τη μέθοδο και σε ποιους απευθύνεται;
Β.Μ.:
Και πάλι θα διαχωρίσω την παράλληλη σύνδεση, δηλαδή αυτό που λέω «συνδέσου online με την τάξη σου» από το αποκλειστικά εξ αποστάσεως.
Το πρώτο απευθύνεται στους ντόπιους μαθητές μας, οπότε βλέπω μόνο θετικά στην επιλογή. Γιατί δεν είναι μονόδρομος, είναι συμπληρωματικό, μία πολυτέλεια.
Το  εξ αποστάσεως απευθύνεται σε ενήλικες εκτός του τόπου μας. Ακόμη και σε Έλληνες του εξωτερικού. Όπως και έχω κάποια άτομα. Τώρα, γιατί να επιλέξει κάποιος τα εξαποστάσεως; Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι. Εάν φύγουμε από τη λογική της μικρής μας πόλης, που όλα είναι δίπλα μας, η εξοικονόμηση χρόνου στις μετακινήσεις σε μία μεγαλούπολη είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα. Και εάν συνδυαστεί αυτό με την επιλογή ενός καταξιωμένου, οργανωμένου Κέντρου το αποτέλεσμα είναι μόνο θετικό.
 
Αλλά και σε ανήλικους πια. Σκεφτείτε το όφελος των γονέων που θα γλυτώσουν τις μετακινήσεις των παιδιών τους και θα πάψουν να είναι το «ταξί» της οικογένειας. Και το μεγαλύτερο όφελος το εντοπίζω στο γεγονός, πως μπορούν και οι ίδιοι να παρακολουθήσουν το μάθημα. Μπορούν να έχουν τον έλεγχο στη διδασκαλία των παιδιών τους. Γι αυτό και πιστεύω πως δεν είναι εύκολο να κάνεις διαδικτυακό μάθημα. Και μιλάω για τον καθηγητή. Γιατί αυτόματα βάζει κάμερα στο χώρο του. Και δε μπορεί να κρύψει τίποτε. Χρειάζεται απίστευτη προετοιμασία κάθε μάθημα, συγκεκριμένο πλάνο παράδοσης, απόλυτος έλεγχος του χρόνου και τόσα άλλα που φαντάζουν εύκολα και όμως δεν είναι. Είναι πιο δύσκολο για έναν εκπαιδευτικό το διαδικτυακό από το παραδοσιακό μάθημα.

Πολλαπλά τα οφέλη της μεθόδου

ΠτΘ: Ποια τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης μεθόδου;
Β.Μ.:
Θα αναφερθώ αρχικά στην παράλληλη σύνδεση με την τάξη, που όπως ανέφερα, μόνο  θετικά μπορώ να δω σε αυτήν. Ο γονέας για παράδειγμα τυχαίνει κάποια φορά να μην έχει τρόπο να φέρει το παιδί του στο κέντρο μας, γιατί κάτι του έτυχε. Είχα μαθητή που στη διάρκεια της χρονιάς χρειάστηκε να απουσιάσει κάποιο διάστημα για προσωπικούς λόγους. Και η απουσία του δεν επηρέασε καθόλου την πρόοδο του. Φέτος ειδικά συμβαίνει κάτι πολύ πρωτοποριακό ακόμη και για μας. Μαθητής μας έφυγε  από την πόλη μας λόγω μετάθεσης των γονέων του και είναι σε παράλληλη σύνδεση με την παλιά του τάξη σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, σε κάθε μάθημα εδώ και ήδη δύο μήνες. Και θα είναι και μέχρι το τέλος μαζί μας, στην προετοιμασία για τις εξετάσεις. Και μπορώ να πω, πως ήταν η απόλυτη πρόκληση και για μας το γεγονός αυτό από την αρχή. Γιατί σε αυτή τη βάση συνεργαστήκαμε και παλαιότερα με ενήλικες μαθητές μας, που είτε μετακόμισαν, είτε βρέθηκαν στο εξωτερικό για ένα διάστημα σε πρόγραμμα Erasmus, αλλά συνέχισαν μαζί μας στην τάξη τους έως την ολοκλήρωση του προγράμματος. Αυτήν την εμπειρία την είχαμε. Αυτό έχει καθιερωθεί στους ενήλικες. Όμως σε ανήλικο μαθητή είναι η απόλυτη πρόκληση. Είναι πολλοί οι παράγοντες που πρέπει να ρυθμιστούν. Γιατί μιλάμε για ανήλικα «ζωηρά» παιδιά. Και μιλάμε για τμήμα, όχι ένα άτομο. Και όμως μπορώ να πω, πως όλα πήγαν έως τώρα καλύτερα από ό,τι περιμέναμε. Αυτό όμως οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ωριμότητα και πειθαρχία και συνέπεια που επιδεικνύει και ο εξ αποστάσεως μαθητής μας. Αλλά και στην εδώ τάξη του, που σέβεται την «παρουσία» και ενός εναλλακτικού συμμαθητή τους και συμπεριφέρεται ανάλογα. Είναι και για αυτά κάτι διαφορετικό.

«Η γλώσσα δεν είναι  κανόνες αποστήθισης»

ΠτΘ: Θεωρείτε πως η έλλειψη επαφής και η επικοινωνία μέσω υπολογιστή μπορεί να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα σχετικά με την επιτυχία της διδασκαλίας;
B.Μ:
Εάν θεωρήσω πως κάτι είναι ανασταλτικός παράγοντας στη διδασκαλία, αυτό είναι η έλλειψη της τάξης, της ομάδας γενικά. Κυρίως στην ξενόγλωσση εκπαίδευση. Γιατί η γλώσσα πρέπει να διδάσκεται σε ομάδες, γιατί θα χρησιμοποιηθεί και σε αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους. Η γλώσσα δεν είναι  «κανόνες αποστήθισης»! Ό Έλληνας όμως, παγκόσμια πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα, αυτό πιστεύει. Το χαρτί αρκεί, όχι η γνώση, η αλληλεπίδραση. Το ιδιαίτερο μάθημα για τον Έλληνα είναι η λύση σε κάθε εκπαιδευτικό τομέα. Και συγκρίνοντας λοιπόν αυτά και μόνο μεταξύ τους, λέω ξεκάθαρα ένα όχι στην ερώτηση σας. Τη διαφορά δεν την κάνει ο υπολογιστής για μένα, αλλά ούτως ή άλλως η απομόνωση με ένα άτομο. Εάν αυτό το άτομο το έχεις δίπλα σου ή μπροστά σου δε βρίσκω διαφορά.

Θετική η ανταπόκριση και τα σχόλια

ΠτΘ: Έχει απήχηση η συγκεκριμένη μέθοδος διδασκαλίας;
Β.Μ.:
Και οι δύο διαδικτυακές μορφές διδασκαλίας έχουν θετική ανταπόκριση και σχόλια. Και η εξ αποστάσεως το ίδιο. Κυρίως με τους δικούς μας μαθητές/φοιτητές που συνεχίζουν μαζί μας, ακόμη και όταν φύγουν από την πόλη μας. Όμως τα τελευταία χρόνια απευθύνονται όλο και περισσότεροι «ξένοι» σε μας. Ακόμη και Έλληνες στη Γερμανία, οι οποίοι δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη γερμανική γλώσσα, αν και η δομή της ταυτίζεται σχεδόν απόλυτα με την ελληνική, απλά γιατί κάποιος δεν τους την εξηγεί στη δική τους γλώσσα, την ελληνική. Γι αυτό και προσφέρουμε προγράμματα εξειδικευμένα στην «ελληνόφωνη διδασκαλία».
 
ΠτΘ: Δεδομένου ότι είναι κάτι πρωτοποριακό για τα φροντιστηριακά δεδομένα, ποιες είναι οι βλέψεις σας για το μέλλον της μεθόδου;
Β.Μ.:
Ένας βασικός στόχος είναι η βελτίωση αυτών που ήδη προσφέρουμε. Όμως ο βασικότερος είναι η αλλαγή μας σε διαδικτυακό φροντιστήριο. Όχι σε ατομική βάση σε μορφή ιδιαιτέρων, όπως άλλωστε προσφέρουμε ήδη, αλλά σε τμήματα αποκλειστικά διαδικτυακά.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.