«Κοβεται» το νεο συστημα εξετασεων απο τους εκπαιδευτες οδηγησης

Διαμαντής Ηλιάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης «Το καινούριο σύστημα θα μπορούσε να γίνει, μόνο εάν υπήρχε ένας πιλοτικός οδηγός για τουλάχιστον ένα χρόνο»

Τη δυσπιστία των εκπαιδευτών οδήγησης συναντά η ιδέα της κυβέρνησης να αλλάξει τον τρόπο εξέτασης των υποψήφιων οδηγών, προωθώντας την εξ αποστάσεως και ανέπαφη εξέταση. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ο εξεταστής δεν θα είναι πλέον μέσα στο αυτοκίνητο την ώρα της εξέτασης, αλλά σε άλλο χώρο από όπου θα εξετάζει τον υποψήφιο οδηγό, ώστε να αποφευχθεί ο χρηματισμός των εξεταστών. 

Μάλιστα, για να διασφαλιστεί η διαφάνεια του νέου τρόπου εξέτασης υπάρχει πρόβλεψη οι εξεταστές να αλλάζουν καθημερινά εξεταστικό κέντρο. Μπορεί δηλαδή ένας εξεταστής από τη Χαλκίδα, για παράδειγμα, να εξετάζει μέσω του ειδικού συστήματος έναν υποψήφιο στη Δράμα και το πρόγραμμα αυτό να βγαίνει καθημερινά.
 
Περί των αλλαγών στη διαδικασία εξέτασης για την έκδοση διπλωμάτων οδήγησης μίλησε στο ραδιόφωνο του  «ΠτΘ» και στη Νατάσσα Βαφειάδου ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης κ. Διαμαντής Ηλιάδης, ο οποίος εξέφρασε τις επιφυλάξεις του ίδιου και των συναδέρφων του για το σύστημα που προωθείται, το οποίο, όπως τόνισε, βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της ιδέας και δύσκολα θα βρει μαζική εφαρμογή σύντομα.
 
«Εάν θα μπορούσε να γίνει, που εγώ προσωπικά μετά από 32 χρόνια στην οδική ασφάλεια δεν το βλέπω εφικτό, θα έπρεπε να έχει υπάρξει ένας πιλοτικός οδηγός για τουλάχιστον ένα χρόνο» σημείωσε χαρακτηριστικά.
 
Μάλιστα επισήμανε πως υπάρχουν ευκολότεροι και απλούστεροι τρόποι για να ελεγχθεί το φαινόμενο του χρηματισμού, αλλά και να αναβαθμιστεί συνολικά το απαρχαιωμένο σύστημα εξετάσεων, πολλούς εκ των οποίων έχουν καταθέσει εδώ και πέντε χρόνια στο Υπουργείο, μαζί με προτάσεις για την καταπολέμηση του χρηματισμού, χωρίς όμως καμία ανταπόκριση. «Άλλωστε ο κύριος λόγος για τον οποίο συζητάμε αυτή την πρόταση που διατυπώθηκε», ανέφερε ο κ. Ηλιάδης, «δεν είναι γιατί το αρμόδιο υπουργείο το αποφάσισε, αλλά γιατί αποτελεί την αιτιολογία της παράτασης του σημερινού καθεστώτος με τους εξεταστές».
 
Το υπουργείο, πριν από 1,5 χρόνια, μετά από πιέσεις της τρόικα είχε προωθήσει μέσω νόμου την κατάργηση του επιδόματος που λάμβαναν οι εξεταστές οδήγησης μιας και η εξέταση γινόταν με τη μορφή πάρεργου πέραν της κανονικής εργασίας τους. Όμως η κατάργηση του επιδόματος, που μπορεί να γίνει μόνο με συνολική αλλαγή του συστήματος εξετάσεων, πήρε προθεσμία αρχικά ενός χρόνου, και στη συνέχεια μέχρι το τέλος του 2017. Το υπουργείο δεν δημιούργησε το νέο σύστημα, για αυτό και η κυβέρνηση έπρεπε να πάρει ακόμα μια παράταση, την οποία όμως έπρεπε να αιτιολογήσει.
 
Η αιτία που δόθηκε λοιπόν ήταν η αλλαγή του τρόπου των εξετάσεων γενικότερα, για αυτό και ψηφίστηκε και εξαγγέλθηκε ο εξ αποστάσεως και διαδικτυακός τρόπος εξετάσεων, για τον οποίο οι εξεταστές έχουν ήδη τοποθετηθεί, δηλώνοντας πως δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Όπως ανέφερε ο κ. Ηλιάδης, αφενός κάτι τέτοιο δεν εφαρμόζεται πουθενά στον κόσμο, αφετέρου είναι πολυδάπανο, και δύσκολο ως και ακατόρθωτο. «Ακόμα και αν θέλαμε να είμαστε πρωτοπόροι, δεν θα έπρεπε να εφαρμοστεί κάπου πιλοτικά σε μία περιοχή με σχετικά μικρό πληθυσμό, ώστε να δούμε πώς θα λειτουργήσει;» αναρωτήθηκε, εκφράζοντας την απορία του πώς το υπουργείο θεωρεί ότι αυτό μπορεί να εφαρμοστεί με τη μία και για όλη τη χώρα.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ηλεκτρονικό εισιτήριο στην Αθήνα, το οποίο έχει πολλαπλά και συνεχή προβλήματα, και τυχόν εφαρμογή αυτής της μεθόδου, ενέχει τον κίνδυνο να μην μπορούν πολίτες να πάρουν δίπλωμα. 

Προτάσεις για ρεαλιστικές αλλαγές στο σύστημα εξετάσεων 

Οι εκπαιδευτές οδήγησης, σημείωσε ο κ. Ηλιάδης, έχουν τονίσει επανειλημμένα πως θα πρέπει να γίνει αλλαγή του συστήματος εξετάσεων, μιας και αυτό που εφαρμόζεται σήμερα είναι παρωχημένο, μην έχοντας ουσιαστικές αλλαγές εδώ και 30 χρόνια και δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές απαιτήσεις της οδικής ασφάλειας. «Πρέπει να συσταθεί επάνω σε καινούρια μέτρα και σταθμά, όμως αυτό που προτείνει η κυβέρνηση δεν αποτελεί λύση» ανέφερε, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλές λύσεις που δεν περιλαμβάνουν τη διαδικτυακή και ανέπαφη εξέταση.
 
Παράλληλα τόνισε πως είναι σημαντικό να αποκτήσει και μια διαφορετική φιλοσοφία και ο πολίτης που θέλει να μάθει οδήγηση, αλλά και δικλείδες ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να προχωρά σε χρηματισμό.
 
Για αυτό και έχουν θέσει επί τάπητος την ιδέα να υπάρξει νομοθεσία ώστε έτσι όπως ο πολίτης πρέπει να καταγγέλλει τον εκπαιδευτή ή τον εξεταστή για το θέμα του χρηματισμού για την έκδοση διπλώματος, έτσι και ο εκπαιδευτής να μπορεί να καταγγέλλει τον πολίτη ότι τον πιέζει να τον «βοηθήσει» να βγάλει το δίπλωμα και να υπάρχουν και οι ανάλογες κυρώσεις.
 
«Υπάρχουν πολλές σκέψεις, πολλοί δρόμοι να καταπολεμηθεί αυτό το φαινόμενο παραανομίας, αν όμως δεν κάτσει σε ένα τραπέζι η πολιτική ηγεσία, μαζί με τους εκπαιδευτές που είμαστε κοντά στην οδική ασφάλεια καθημερινά και να ανταλλάξουμε ιδέες και προτάσεις, δεν πρόκειται να γίνει ένα σωστό σχέδιο για να καταπολεμηθούν όλα αυτά τα φαινόμενα» σημείωσε ο κ. Ηλιάδης, υπογραμμίζοντας όμως ότι δυστυχώς δεν έχει υπάρξει καμία προσέγγιση από το Υπουργείο Μεταφορών. Ουσιαστικά δεν υπάρχει κανένα σχέδιο, τόνισε ο κ. Ηλιάδης, εξηγώντας πως αν αυτό υπήρχε αυτό θα είχε κατατεθεί μαζί με το πολυνομοσχέδιο.
 
Αντίθετα το άρθρο του πολυνομοσχεδίου αναφέρει αόριστα τον τρόπο πραγματοποίησης των εξετάσεων, επάνω στο οποίο όμως δεν έχει συζητηθεί τίποτα ούτε έχουν κληθεί οι εκπαιδευτές να καταθέσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους, οι οποίες έχουν διαμορφωθεί από την Ομοσπονδία εδώ και χρόνια.
 
Ήδη άλλωστε προ 7 ετών έγινε μια σοβαρή διαμόρφωση προτάσεών τους, που αποκρυσταλλώθηκαν σε ένα σχέδιο, το οποίο έχουν καταθέσει στο αρμόδιο Υπουργείο από το 2013, χωρίς όμως από τότε να υπάρξει κάποια πρόοδος. Μάλιστα έχουν προτείνει την τοποθέτηση κάμερας στο αυτοκίνητο, ως μέσω ελέγχου και καταγραφής της εξέτασης, ώστε μετέπειτα να ελέγχονται τυχόν καταγγελίες, όμως οι προτάσεις τους δεν φαίνεται να εισακούστηκαν ποτέ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.