Κωστης Ζαφειρακης, σεναριο-αρχισυνταξια «Λογω κεκτημενης ταχυτητας ειναι που υπαρχουμε ακομη λογω προτερου “εντιμου βιου”»

Στην Κομοτηνή για γυρίσματα οι συντελεστές της εκπομπής του ΟΤΕ ΗΙSTORY «Ελλάδα από το Α ως το Ω»

Στην Κομοτηνή βρίσκονται εδώ και λίγες μέρες οι συντελεστές της εκπομπής «Ελλάδα από το Α ως το Ω», που εγκαινίασε τον Ιανουάριο  το νέο κανάλι του συνδρομητικού OTE TV, OTE HISTORY.
 
Η εκπομπή «Ελλάδα από το Α ως το Ω» αποτελεί μία σειρά πολιτιστικών ντοκιμαντέρ, και ταξιδεύει σε διαφορετικούς τόπους σε όλη την Ελλάδα μέσα από τα μάτια σημαντικών Ελλήνων που συνδέονται με τους συγκεκριμένους τόπους. Τα πρόσωπα αυτά περιγράφουν τον τόπο τους στην κάμερα της εκπομπής επιχειρώντας ένα ιστορικό, πολιτιστικό, κοινωνικό και επιστημονικό ταξίδι, και μέσα από τις βιωματικές,  προσωπικές τους μαρτυρίες φωτίζουν αθέατες έως τώρα πλευρές του.
 
Το συνεργείο  της εκπομπής  βρίσκεται αυτές τις ημέρες στην Θράκη, όπου πραγματοποιεί γυρίσματα σε Ξάνθη, Έβρο αλλά και Ροδόπη, με στόχο να ανακαλύψουν μέσα από πρόσωπα των περιοχών αυτών, τις ομορφιές και την ιστορία τους.
 
Σε ό,τι αφορά την Ροδόπη μέχρι στιγμής οι συντελεστές της εκπομπής, ήτοι οι κ.Κώστας Αυγέρης που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, ο κ.Κωστής Ζαφειράκης που γράφει το σενάριο και έχει την αρχισυνταξία της εκπομπής, η υπεύθυνη παραγωγής  κ.Χριστίνα Γκολέτα, ο υπεύθυνος εναέριων λήψεων κ.Μπάμπης Μιχαλόπουλος, ο ηχολήπτης κ.Τάσος Καραδέδος και ο οπερατέρ κ.Maurice Raphael έχουν γνωρίσει τη Ροδόπη και την ιστορία της μέσα από τα μάτια και τις περιγραφές της «δικής μας» Τζένης Κατσαρή – Βαφειάδη, του τραγουδοποιού κ.Θανάση Γκαϊφύλλια, του γιατρού –ποιητή κ.Χασάν Αχμέτ, της ηθοποιού κ.Λένας Ουζουνίδου, του συγγραφέα κ. Ιγνάτιου Χουβαρδά αλλά και της συγγραφέα κ. Φωτεινής Ναούμ.
 
Σε ένα σύντομο διάλειμμα από το οδοιπορικό τους στα θρακικά εδάφη, ο Κωστής Ζαφειράκης, εκ των πρωταγωνιστών της περιηγητικής τηλεοπτικής δημοσιογραφίας, μουσικός παραγωγός και πρόσφατα και ιδιότυπος ηθοποιός, με το θεατρικό διαδραστικό event «Οι αγελάδες και ο διαφωτισμός», μίλησε στο ραδιόφωνο του «ΠτΘ» και στις Τζένη Κατσαρή – Βαφειάδη και Νατάσσα Βαφειάδου, για όλα αυτά και, φυσικά, για τη χώρα και το ασφυκτικό κοινωνικά κλίμα, με το χαρακτηριστικό του φυσικά χιούμορ που κομίζει αισιοδοξία και ελπίδα…
 
Κωστής Ζαφειράκης όμως…

ΠτΘ: κ.Ζαφειράκη, το βιογραφικό σας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις ιδιότητες του ραδιοφωνικού παραγωγού, του δημοσιογράφου, του καλλιτέχνη υπό την ευρεία έννοια του όρου, ενώ η επίσκεψή σας στην περιοχή μας συνδέεται με μία εξ αυτών που σας χαρακτηρίζει το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ…
Κ.Ζ:
Το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ προέκυψε μέσα από τη φύση της δουλειάς και χωρίς να το πολυσκεφτώ και να το οργανώσω στο μυαλό μου. Όταν άρχισα πιο συνειδητά αυτό που λέμε επαγγελματική δράση και πορεία, προέκυψαν αυτές οι ταξιδιωτικές εκπομπές μέσα από την ΕΡΤ3, όπου ήμουν γύρω στα 10 χρόνια. Θεωρώ ότι όσα έχω καταγράψει από την Ελλάδα, μέσα από τις διαδρομές στην ΕΡΤ3, είναι μια ωραία καταγραφή ανθρώπων από όλη την Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι και την Κρήτη. Το «Οξυγόνο»  για παράδειγμα, είναι μια εκπομπή που κράτησε από το 2006 έως το 2010 και σήμερα συνεχίζει να προβάλλεται, κάθε Σάββατο και Κυριακή, την ίδια ώρα, σε επανάληψη.
 
ΠτΘ: Το «Οξυγόνο» είναι μία γνώριμη στους θεατές ταξιδιωτική  εκπομπή. Ωστόσο τουλάχιστον σε εμάς φαντάζει ως ένα πολύ δύσκολο και απαιτητικό είδος ρεπορτάζ. Θέλει αντοχές και δύναμη να περιηγηθείς ανά την Ελλάδα, να γνωρίσει ανθρώπους και να μεταφέρεις στην οθόνη μία πραγματικότητα και μάλιστα με χιούμορ, όπως αυτό που σας διακατέχει…
Κ.Ζ.:
Εύκολο δεν είναι σίγουρα. Αν θέλεις να είσαι εκεί, ζωντανός, δημιουργικός και παραγωγικός με τον τρόπο  που εγώ το εννοώ, και με μια αισθητική, δεν είναι καθόλου εύκολο. Το να εντοπίζεις κάποιους ανθρώπους που σε βάζουν σε ένα κλίμα για την πόλη που αγαπούν και κατοικούν, να έρχεσαι σε μια κουβέντα μαζί τους και να βγάζεις ένα απόσταγμα, αυτό δεν είναι εύκολο να το πετύχεις. Το να κάνεις πλάκα και να περνάς ένα τουριστικό προϊόν είναι το πιο εύκολο πράγμα που μπορείς να κάνεις,  ειδικά στην τηλεόραση. Αλλά δεν με ενδιαφέρει αυτό. Με ενδιαφέρει να «σκάβω» λίγο περισσότερο και να ανακαλύπτω περισσότερα. 

«Υπάρχουν ακόμα πηγές που μπορούμε να πάρουμε υλικό για να κρατηθεί ζωντανό και το ελληνικό στοιχείο και οι Έλληνες»

ΠτΘ: Το να είσαι περιηγητής είναι σπουδαία ταυτότητα. Τελικά αυτή η χώρα έχει κάτι καλό ακόμη να δώσει;
Κ.Ζ.:
Όπως είχε πει ο Διονύσης Σαββόπουλος, «αυτή η χώρα είναι η Disneyland του Θεού». Επίσης υπάρχει και μια άλλη φράση που την είδα γραμμένη πάνω σε ένα τοίχο «ωραία χώρα η Ελλάδα αλλά έχει ένα μειονέκτημα, κατοικείται». Είναι πολυδιάστατο αυτό. Η χώρα με κεκτημένη ταχύτητα μας προσπερνά. Επιβιώνουμε και η χώρα υπάρχει πάνω στο χάρτη πάρα πολλούς αιώνες τώρα λόγω ενός προτέρου έντιμου βίου, από κεκτημένη ταχύτητα συνεχίζεται δηλαδή αυτή η ιστορία. Δεν ξέρω τι κάνουμε εμείς σήμερα. Δεν ξέρω αν είμαι αισιόδοξος για τη δική μου ή τη δική σας ή τη δική μας συμπεριφορά, ως προς τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τη χώρα, τα τοπία της, την ενέργειά της. Θεωρώ ότι δεν τα πάμε πάρα πολύ καλά, όμως υπάρχουν ακόμα πηγές που μπορούμε να πάρουμε υλικό για να κρατηθεί ζωντανό και το ελληνικό στοιχείο και οι Έλληνες. Θέλουμε ωστόσο λίγο δουλειά, γιατί θαρρώ πως κάπου έχουμε εξοκείλει. Είναι και οι συνθήκες περίεργες πλέον, με την κρίση δεχόμαστε πυρά από παντού, προσπαθούμε να βρούμε καινούργιες ισορροπίες, να ανιχνεύσουμε καινούργια πράγματα. Θεωρώ ότι αυτή η κατάσταση κατά κάποιον τρόπο μας ταρακούνησε αρκετά και κάποιοι μπήκαν σε άλλη τροχιά. Μπορεί να βρουν πιο δημιουργικά και πιο συμφέροντα περιβάλλοντα για να κινηθούν και να αναπτυχθούν και ίσως αυτό να κάνει καλό. Ιστορικά αν το μελετήσουμε ύστερα από 150-200 χρόνια μπορεί να το βρουν ενδιαφέρον όλο αυτό που ζούμε τώρα. 

«Θεωρώ εξαιρετικό στοιχείο πολιτισμού μιας πόλης τη μελαγχολία της»

ΠτΘ: Αυτές τις ημέρες βρίσκεστε για γυρίσματα στην Κομοτηνή. Ποιες οι πρώτες σας εντυπώσεις από την πόλη μας;
Κ.Ζ.:
Είναι εντυπώσεις που έχουν καλλιεργηθεί, γιατί δεν είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στην Κομοτηνή. Μου αρέσει  η μελαγχολία κάποιων πόλεων. Το θεωρώ εξαιρετικό στοιχείο πολιτισμού. Μέχρι στιγμής κάναμε βόλτες στο κέντρο της πόλης, στο πάρκο, στα τενεκετζίδικα που είναι μια γειτονιά που την έχω περπατήσει πολλές φορές, όπως επίσης και στη Δημοτική Αγορά. Το πανεπιστήμιο επίσης είναι για μένα ένα μεγάλο θέμα, γιατί είναι ο αιμοδότης της πόλης. Είναι αυτό που ουσιαστικά ανανεώνει το «αίμα» της  σε σχέση με το ήδη πολύχρωμο, πολυεθνοτικό προφίλ που έχετε και αυτό είναι ένα προβάδισμα. Είπε μια ωραία φράση χθες ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, «όσο αυτή η συνύπαρξη παραμένει σταθερή, αγαπησιάρικη, έντονη, ζουμερή, θα αισθάνομαι πάντα ασφάλεια», και αυτήν τη φράση την κρατάω μέσα μου.
 
ΠτΘ: Τελευταία έχετε καταφύγει και στη συγγραφή «θεατρικών» κειμένων, και αυτή τη στιγμή ανεβάζετε στη Θεσσαλονίκη το «Αγελάδες και Διαφωτισμός 2», μια παράσταση  στην οποία πέραν όλων των άλλων πρωταγωνιστείτε…
Κ.Ζ.:
Το λέμε «διαδραστική διάλεξη», με την έννοια ότι δεν είναι θεατρική παράσταση, εγώ δεν υποδύομαι κάποιον άλλον. Ο τίτλος είναι «Αγελάδες και Διαφωτισμός». Είναι ένα σουρεαλιστικό κείμενο, που έχει να κάνει με όλα τα θέματα που συζητάμε τόση ώρα. Από κει ορμώμενος, έχω γράψει μικρές ιστορίες που μου/μας ταλαιπωρούν το μυαλό, για την υπερπληροφόρηση,  για την παραπληροφόρηση, για την «κακή» Ελλάδα, τον κακό μας εαυτό, τον καλό μας εαυτό, για το τι μας έχει φέρει εδώ σήμερα. Είναι στοιχεία που τα πραγματεύομαι σε ένα κείμενο με αρκετό χιούμορ, που, όσοι με ξέρουν, λένε ότι με  χαρακτηρίζει. Είμαι της σχολής περισσότερο των Monty Python, Γούντι Άλεν, προσπαθώ δηλαδή να συντάσσω και να φτιάχνω τέτοιου χαρακτήρα κείμενα. Οι «Αγελάδες και  Διαφωτισμός» είναι ένα διαδραστικό παιχνίδι με τον κόσμο, χωρίς οι θεατές  να αισθάνονται αυτή την αμηχανία, ή την παγωμάρα τύπου σε προσκαλώ να μπεις μέσα σε μια παράσταση. Δεν υπάρχει αυτό. Ακυρώνεται μέσα από τη σκηνοθεσία που έχουμε φτιάξει με τον Γιάννη Παρασκευόπουλο,  και μέσα από τη φυσική μου σχέση με τον κόσμο. Πρόκειται για μία «παράσταση» στην οποία συμμετέχουν όλοι και βασίζεται πάρα πολύ στην πείρα, με αποτέλεσμα να είναι κάτι πολύ ζωντανό. Στη Θεσσαλονίκη πάει πολύ καλά και τώρα προετοιμαζόμαστε να κάνουμε ένα δεύτερο κύκλο «Αγελάδα και Διαφωτισμός 2», που κάνει πρεμιέρα  στις 26 Φεβρουαρίου στη Θεσσαλονίκη. Το φτιάχνουμε με τέτοιο τρόπο που να μπορεί να λειτουργήσει και σε απρόβλεπτους χώρους. Στη Θεσσαλονίκη το κάναμε στο εσωτερικό περιβάλλον μιας παλιάς πολυκατοικίας της πόλης. Τώρα θα το κάνουμε σε ένα μουσικό καφέ. Μπορεί να λειτουργήσει και μέσα σε ένα μπαρ. Είναι τέτοιος ο χαρακτήρας του, πολυμορφικός, που λειτουργεί όπου υπάρχουν καλές ενέργειες και ωραίοι άνθρωποι. 

«Το ραδιόφωνο είναι θησαυρός»

ΠτΘ: Πέραν όλων των άλλων ασχολείστε και με το ραδιόφωνο. Πρόσφατα γιορτάσαμε και την ημέρα ραδιοφώνου, στις 13 Φεβρουαρίου. Εξακολουθείτε να το αγαπάτε, «έχετε» ακόμη  «σχέση» μαζί του;
Κ.Ζ.:
Αγαπώ πάρα πολύ το ελληνικό τραγούδι. Το «Αγελάδες και Διαφωτισμός» έχει πολύ ελληνικό τραγούδι μέσα. Έχω κάνει ραδιόφωνο αμέτρητες ώρες στον αέρα και τώρα μου λείπει, γιατί δυστυχώς οι χρόνοι μου δεν μου επιτρέπουν το καθημερινό.
 
Το ωραίο στο ραδιόφωνο είναι ότι δε χρειάζεται να έχεις την πόζα σου, ή να ισιώσεις λίγο την πλάτη σου όπως κάνεις στην τηλεόραση. Εκεί οφείλεις  να είσαι άψογος εμφανισιακά, ενώ στο ραδιόφωνο μπορείς να πας με την πιτζάμα και να κάνεις αριστουργήματα. Να «ψήσεις» έναν κόσμο εκεί έξω, με την ωραία σου φωνή, όπως αυτό που κάνετε κι εσείς. Να παίρνετε και την άμεση ανταπόκριση, να σχολιάζετε, να παίρνετε μηνύματα, να σας απαντάνε, να γίνεται ένας διάλογος. Το ραδιόφωνο είναι θησαυρός. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.