Και στη Μεστη και στους Κηπους θα γινουν τελικα τα διοδια

Παρέμβαση και αν χρειαστεί κινητοποιήσεις για τα διόδια από το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ

Η απόφαση, την οποία πρότεινε ο Περιφερειάρχης κ. Χρήστος Μέτιος, να επικαιροποιηθεί το ψήφισμά που είχε εκδώσει πρόσφατα για τα διόδια, δεδομένων και των τελευταίων εξελίξεων, το οποίο θα σταλεί στον υπουργό Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη, καλώντας τον να επισκεφτεί την περιφέρεια ΑΜΘ για να ακούσει από πρώτο χέρι τις απόψεις των τοπικών φορέων, και αν δεν εισακουστεί να αποφασίσει για περεταίρω κινητοποιήσεις, λήφθηκε κατά τη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ το απόγευμα της Δευτέρας 8 Μαΐου.
 
Αν δεν αποδεχτεί την πρόσκληση ο κ. Σπίρτζης, θα υπάρξει κίνηση τόσο για συναντήσεις από επιτροπή που θα συσταθεί με τους αρμόδιους υπουργούς στην Αθήνα, ακόμα και τον πρωθυπουργό, αλλά και κινήσεις για δυναμικές κινητοποιήσεις στην περιοχή μας.
 
Στην συνεδρίαση, πέρα των μελών του Περιφερειακού, συμμετείχαν και βουλευτές, δήμαρχοι και φορείς από την περιφέρεια, μεταξύ των οποίων ο Βουλευτής Ροδόπης της Δημοκρατικής Συμμαχίας Ιλχάν Αχμέτ, ο βουλευτής Ξάνθης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Γρηγόρης Στογιαννίδης, ο βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Καϊσάς, ο βουλευτής Έβρου της ΝΔ κ. Αναστάσιος Δημοσχάκης, και ο βουλευτής Δράμας της ΝΔ κ. Κυριαζίδης.
 
Επίσης συμμετείχαν ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜΘ κ. Βαγγέλης Λαμπάκης, ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιώργος Πετρίδης, ο Δήμαρχος Μαρωνείας Σαπών κ. Γιάννης Σταυρίδης, ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣ Ροδόπης κ. Ανέστης Βαφειάδης, ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Δράμας κ. Στέφανος Γεωργιάδης

 

Διόδια και στη Μέστη και στους Κήπους 

Στην συνεδρίαση παρέστη ο διευθυντής της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στην Κομοτηνή κ. Πασχάλης Τσουκαλάς, ο οποίος υπενθύμισε ότι η κατασκευή του σταθμού στη Μέστη προβλέπεται από ΚΥΑ του 2014, και πως αναμένεται να αποπερατωθεί μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
 
Βέβαια η λειτουργία του θα πρέπει να γίνει βάσει νέας υπουργικής απόφασης, ενώ τα έσοδα των διοδίων της Εγνατίας πηγαίνουν προς αποπληρωμή δανείου που συνήφθηκε με την τράπεζα Πειραιώς για την ολοκλήρωση της Οδού, δάνειο το οποίο σύντομα αποπληρώνεται.
 
Πάντως ο κ. Τσουκαλάς μίλησε και για την πρόθεση να δημιουργηθεί ακόμη ένας σταθμός στην περιοχή της Καβάλας, αν και βρίσκεται ακόμα στο μελετητικό στάδιο, ενώ πρόθεση του υπουργείου Μεταφορών είναι η κατασκευή διοδίων σε όλους τους μεθοριακούς σταθμούς με πρώτο τον σταθμό των Κήπων, που αποτελούσε την αντιπρόταση των φορέων της περιοχής στο σταθμό της Μέστης.
 
 

Αντιδράσεις από την Περιφέρεια 

Από την πλευρά της Περιφέρειας ο Αντιπεριφερειάρχης Έβρου κ. Δημήτρης Πέτροβιτς, αφού σημείωσε πως η Εγνατία Οδός δεν εκπληρώνει τις συμβατικές της υποχρεώσεις, μίλησε για την ανάγκη να ανασταλούν οι εργασίες και να προχωρήσει το θέμα των αναλογικών διοδίων, εκφράζοντας την άποψη πως απαιτούνται δυναμικές κινητοποιήσεις.
 
Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης κ. Νίκος Τσαλικίδης μίλησε για ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη, που καταδικάζει τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής μας, διχάζοντας και τιμωρώντας τους πολίτες και τους επιχειρηματίες της περιοχής, εκφράζοντας την άποψη πως πρέπει να ενταθεί η πίεση προς τα κέντρα λήψης αποφάσεων, προκειμένου να δουν το πρόβλημα κατάματα στην ουσία του. 

Όλοι οι βουλευτές κατά, αλλά… 

Από την πλευρά των βουλευτών, όλοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους, λίγο πολύ, με τον κ. Αχμέτ Ιλχάν να προτείνει, πέραν της υιοθέτησης αναλογικών διοδίων, την καταβολή ενός μέρους από τις εισπράξεις υπέρ των τοπικών αυτοδιοικήσεων (για την αποπεράτωση έργων) και να υπενθυμίζει ότι, στην περίπτωση που κατασκευαστούν οι προβλεπόμενοι σταθμοί διοδίων στα Άσπρα Χώματα και στη Μέστη, θα διοχετευθούν όλα τα φορτηγά μέσα στην Καβάλα και στις Σάπες.
 
Κατά των διοδίων, στεκόμενοι και στην καθυστέρηση στο θέμα των κάθετων αξόνων τόσο στο Έβρο όσο και στη Δράμα, ήταν και οι βουλευτές της ΝΔ, ενώ την αντίθεσή τους στη δημιουργία διοδίων, παρόλο που τόνισαν πως είναι δύσκολο να μην γίνουν μιας και αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, ήταν και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που υπενθύμισαν πως οι σταθμοί γίνονται με βάση ΚΥΑ της προηγούμενης Κυβέρνησης.
 
 

Αναζήτηση λύσης για τους Δημάρχους 

Αυτό, μεταξύ πολλών άλλων, προκάλεσε την αντίδραση του κ. Λαμπάκη, ο οποίος επιτέθηκε στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας πως στέκονται συνέχεια πίσω από την ΚΥΑ αυτή, η οποία όμως στα δικά τους χρόνια δεν άλλαξε, όπως μπορούσε.
 
Εξέφρασε δε την άποψη πως δεν στέκονται μαζί με τους άλλους φορείς της Περιφέρειας απέναντι στα διόδια, ενώ στάθηκε και στις δεσμεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ προς τους φορείς, για τα υπάρχοντα αλλά και τα αναλογικά διόδια, οι οποίες αποδείχθηκαν έωλες.
 
Μια διαφορετική προσέγγιση εξέφρασε ο Δήμαρχος Ορεστιάδας κ. Βασίλης Μαυρίδης, σημειώνοντας πως η ΚΥΑ του 2014 δεν εφαρμόζεται ως προς την προθεσμία για τα αναλογικά διόδια, και πως μπορούν να ασκηθούν νομικές πιέσεις.
 
Ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιώργος Πετρίδης πάντως προειδοποίησε πως υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες σε αυτό που γίνεται με την Εγνατία Οδό, μιας και για να προχωρήσει η σύμβαση παραχώρησης της, που προβλέπεται και στις συμφωνίες και τα μνημόνια, χρειάζεται η ολοκλήρωση του σχεδιασμού, που σημαίνει ολοκλήρωση των διοδίων.
 
Η σύμβαση παραχώρησης όμως προϋποθέτει νέα επένδυση, τη στιγμή όμως που ακόμα και οι σταθμοί κατασκευάζονται από το Δημόσιο, τι επένδυση θα κάνει ο επενδυτής που θα πάρει την Εγνατία;
 
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Μαρωνείας Σαπών κ. Γιάννης Σταυρίδης, η περιοχή του οποίου θα επηρεαστεί το μέγιστο από τα νέα διόδια, υπενθύμισε πως η παλιά εθνική οδός Κομοτηνής Αλεξανδρούπολης, θα έχει μεγάλα προβλήματα από την αυξημένη κίνηση λόγω των διοδίων, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για τους οδηγούς.
 
Την ίδια ώρα υπενθύμισε πως οποιαδήποτε διαπραγμάτευση σε κεντρικό επίπεδο εξαρτάται από τους πολιτικούς ανέμους, μιας και αν γίνει ανασχηματισμός, όπως έγινε μετά τη συνάντηση των φορέων πέρυσι, όλα τα συμφωνηθέντα είναι στον αέρα.
 
Επίσης τάχθηκε υπέρ των δυναμικών κινητοποιήσεων, ενώ εξέφρασε ελπίδα ότι θα μπορέσει να βρεθεί λύση και από το νομικό κομμάτι της υπόθεσης, για την εφαρμογή των αναλογικών διοδίων. 

Κραυγή αγωνίας από τους επαγγελματίες 

Τέλος ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣ Ροδόπης κ. Ανέστης Βαφειάδης, εκπροσωπώντας όλες τις Ομοσπονδίες της Περιφέρειας, υπενθύμισε πως όταν έγινε η Εγνατία, ήταν ένας δρόμος ανάπτυξης, για να βγάλει την περιοχή μας από την απομόνωση.
 
Δυστυχώς όμως φαίνεται ότι οδηγούμαστε ξανά στην απομόνωση, μέσω των διοδίων, και τόνισε προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, πως έχουν την μεγάλη ευκαιρία, ενόψει της αξιολόγησης, να πιέσουν ώστε να μην γίνουν τα διόδια.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.