Ιδρυτικο κειμενο της Ανεξαρτητης Εκπαιδευτικης Συνεργασιας Καθηγητων του Ν. Ροδοπης

1. Για ποιους λόγους ιδρύθηκε η Α.Ε.Σ.

Τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας βρίσκονται σταθερά εδώ και πολλά χρόνια σε κατάσταση πλήρους αποτελμάτωσης και βαθύτατης παρακμής. Το δημόσιο σχολείο αντί να παρέχει ουσιαστική μόρφωση και να συντελεί στη μετεξέλιξη των νέων σε σκεπτόμενους και ενεργούς πολίτες, αποτελεί αντίθετα ένα χώρο στείρας αναπαραγωγής ατάκτως ερριμένων γνώσεων, μέσα στον οποίο εκκολάπτεται το μοντέλο του homo economicus, που απλώς θα ζει για να παράγει και να καταναλώνει. Αντί για παράγοντα πνευματικής συγκρότησης και ευαισθητοποίησης, αποτελεί στην πραγματικότητα περισσότερο ένα μέσο αποπροσανατολισμού και απορύθμισης, που διασφαλίζει για λογαριασμό των εκάστοτε εξουσιών την ύπαρξη μιας κοινωνίας απονευρωμένης και για τούτο ευκολότερα ελεγχόμενης. Η εκπαίδευση επομένως, έτσι όπως λειτουργεί σήμερα, αποτελεί ένα από τα βασικότερα αίτια δημιουργίας και διαιώνισης της ευρύτερης κοινωνικής και πνευματικής κρίσης που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη ελλαδική πραγματικότητα. Την πραγματικότητα των άβουλων και άνευρων πολιτών του καναπέ, της ανεργίας και της εγκληματικότητας, της συναλλαγής και της καταβαράθρωσης των αξιών, του καταναλωτισμού και της υποκουλτούρας.

Απότοκος της έντονης ανησυχίας μας για όλα αυτά υπήρξε η συγκρότηση της Ανεξάρτητης Εκπαιδευτικής Συνεργασίας. Ως ευαίσθητοι εκπαιδευτικοί και ως ευρύτερα προβληματισμένοι πολίτες εκφράζουμε την αγωνία μας για την κατάσταση του σημερινού δημόσιου σχολείου, για το οποίο θεωρούμε ότι διακρίνεται πλέον από αναποτελεσματικότητα και αναξιοπιστία. Εκφράζουμε, ακόμη, την αγωνία μας για το μέλλον των νέων μας, που με το τέλος της εφηβείας τους καλούνται χωρίς ουσιαστικά κανένα υλικό και πνευματικό εφόδιο να αντιμετωπίζουν μια κοινωνία αποκλεισμών και ανισοτήτων. Αμφιβάλλουμε για την ειλικρίνεια των προθέσεων της κάθε εξουσίας, που έχει εδώ και δεκαετίες μετατρέψει το χώρο της παιδείας σε πειραματόζωο, και αντιμετωπίζουμε πλέον με καχυποψία κάθε μεγαλόστομη κυβερνητική εξαγγελία για την αναβάθμιση και τον «εκσυγχρονισμό» της. Πάνω απ’ όλα, όμως, νιώθουμε βαθιά απογοήτευση και αγανάκτηση για τον εκπαιδευτικό συνδικαλισμό, ο οποίος έχει πλέον εδώ και πολλά χρόνια εκφυλιστεί και μεταλλαχθεί σε μία θλιβερή σύναξη απαθών και βολεμένων, που δεν είναι πια υποκινητές αγώνων για την προάσπιση του χώρου που τύποις εκπροσωπούν, αλλά φορείς αδράνειας, οπισθοδρόμησης και εξυπηρέτησης κομματικών και προσωπικών συμφερόντων.

Για όλους αυτούς τους λόγους αποφασίσαμε την ίδρυση της Α.Ε.Σ., με στόχο να παρέμβουμε, όσο πιο δυναμικά μπορούμε στα εκπαιδευτικά, αλλά και στα ευρύτερα πολιτισμικά και κοινωνικά δρώμενα του τόπου μας. Παρά τις δυσκολίες του εγχειρήματος, θεωρούμε ότι έχουμε αρκετές δυνατότητες να προβάλουμε τη φωνή μας και να αναταράξουμε τα λιμνάζοντα ύδατα της τοπικής μας κοινωνίας. Η κατάσταση, πάντως, έχει πλέον φτάσει στο απροχώρητο και αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αντιδράσουμε. Αυτό είναι κάτι που το επιβάλλει πάνω απ’ όλα η ίδια μας η συνείδηση και η βαθύτερή μας ανάγκη να αισθανθούμε πιο ελεύθεροι και αξιοπρεπείς ως δάσκαλοι και ως πολίτες.

2. Οι βασικές μας θέσεις για την εκπαίδευση

1) Θέλουμε να φτάσουμε κάποτε στη δημιουργία ενός σχολείου που θα προετοιμάζει ενεργούς πολίτες με πνευματική συγκρότηση, κριτική σκέψη και δημοκρατική συνείδηση και όχι ανυποψίαστους κατόχους αποσπασματικών γνώσεων, κατάλληλους μόνο να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να παταχθεί ο αναλφαβητισμός και να επιδιωχθεί η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου της νεολαίας, τόσο με την καθιέρωση της 12χρονης υποχρεωτικής, δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, όσο και με την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας. Βασικές προϋποθέσεις αυτής της αναβάθμισης είναι αφ’ ενός η αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία και αφ’ ετέρου η χάραξη μιας εθνικής εκπαιδευτικής πολιτικής, στην οποία αναμφίβολα θα πρέπει να συμμετάσχουμε και εμείς οι εκπαιδευτικοί με τα θεσμικά μας όργανα. Περαιτέρω μέτρα που πρέπει να ληφθούν είναι ο εξοπλισμός των σχολείων με σύγχρονα οπτικοακουστικά και εργαστηριακά μέσα, η μείωση των μαθητών ανά τάξη αλλά και η χρήση βελτιωμένων και επιστημονικά πιο καταρτισμένων σχολικών συγγραμμάτων. Μία πολύ βασική ανάγκη όμως αποτελεί και η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου των εκπαιδευτικών, η οποία μπορεί να επιτευχθεί τόσο με την οργάνωση συνεχών και ουσιαστικών προγραμμάτων επιμόρφωσης, όσο και με την εφαρμογή διαφανών και αδιάβλητων διαδικασιών αξιολόγησης, που όμως θα πρέπει να είναι αμφίδρομη και να ασκείται προς όλες τις κατευθύνσεις. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο θεσμός της αξιολόγησης θα κινδυνεύσει άμεσα να εκφυλιστεί σε μηχανισμό άνισης μεταχείρισης, κυβερνητικού αυταρχισμού και τρομοκρατίας. Πέραν, τέλος, όλων των παραπάνω, απαιτείται ταυτόχρονα η άνοδος και του βιοτικού επιπέδου των εκπαιδευτικών με την ουσιαστική αύξηση των οικονομικών αποδοχών τους, που θα τους δώσει νέα κίνητρα για να ασκήσουν το δύσκολο έργο τους με ακόμη μεγαλύτερο δυναμισμό, ευσυνειδησία και αποτελεσματικότητα.

2) Μέσα στα πλαίσια μιας εθνικής πολιτικής για την παιδεία, πιστεύουμε ακόμη ότι ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην αναβάθμιση του Λυκείου αλλά και να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο της πλήρους απεμπλοκής του από τις εισαγωγικές διαδικασίες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Είμαστε πεπεισμένοι ότι μόνο έτσι το Λύκειο θα πάψει να είναι ένα συνεχές και ψυχοφθόρο για μαθητές και εκπαιδευτικούς εξεταστικό κέντρο και θα μεταβληθεί σε πραγματικό χώρο ουσιαστικής μόρφωσης.

3) Χάρη στα παραπάνω, θα μπορέσει επιτέλους να λυθεί και το μείζον πρόβλημα της παραπαιδείας, για το οποίο θεωρούμε ότι αποτελεί πραγματικό αγκάθι για τον χώρο της εκπαίδευσης. Με την ποιοτική άνοδο της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης, την απεξάρτηση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στα Πανεπιστήμια αλλά και την ουσιώδη μισθολογική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού χώρου, στο σύνολό της η παραπαιδεία θα παρακμάσει και τελικά θα εξαφανιστεί, γιατί απλούστατα δεν θα έχει πια λόγους να υπάρχει.

4) Βασική μας θέση είναι ακόμη ότι πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την εκπαίδευση των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών με τη λειτουργία ειδικών φροντιστηριακών τμημάτων, καθώς και με τη διεύρυνση του θεσμού των Σχολείων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, που θα είναι άριστα οργανωμένα και εξοπλισμένα. Ειδικά για την περιοχή μας μάλιστα, όπου το πρόβλημα των παλιννοστούντων συμπλέκεται με εκείνο των ντόπιων μουσουλμάνων μαθητών, θεωρούμε, επιπλέον, απαραίτητη την ίδρυση ενός Ινστιτούτου Εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο θα παρέχει πιστοποιητικό γλωσσικής επάρκειας ενόψει της φοίτησης στο δημόσιο σχολείο. Σεβόμαστε τις θρησκευτικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες των μουσουλμανικών μειονοτήτων της Θράκης, θεωρούμε όμως απαράδεκτο πληθυσμοί που ζουν στην Ελλάδα και φέρουν την ελληνική υπηκοότητα, να μην γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και να χάνουν έτσι κάθε περαιτέρω δυνατότητα μόρφωσης, επικοινωνίας και ένταξης στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Φρονούμε, εξάλλου, ότι το παραπάνω μέτρο θα οδηγήσει και στην ευρύτερη ποιοτική αναβάθμιση των σχολείων της περιοχής μας, καθώς θα συντελέσει αποφασιστικά στη σταδιακή εξάλειψη της τάξης των δύο ή και τριών ταχυτήτων. Το γεγονός αυτό βέβαια θα ωφελήσει ιδιαίτερα το σύνολο των ίδιων των μαθητών, αλλά και θα διευκολύνει αισθητά και το δικό μας εκπαιδευτικό έργο.

5) Είμαστε ριζικά αντίθετοι στον κομματικά εξαρτημένο συνδικαλισμό που εκπροσωπούν οι καθεστώσες συνδικαλιστικές παρατάξεις, ιδιαίτερα του δικομματισμού. Τις καταγγέλλουμε ως δεκανίκια και υποχείρια των κομματικών μηχανισμών της εξουσίας και θεωρούμε ότι όχι μόνο δεν προασπίζονται τα συμφέροντα του κλάδου μας και του ευρύτερου χώρου της εκπαίδευσης, αλλά αντίθετα αποτελούν πλέον ανενεργούς και αντιδραστικούς φορείς συντήρησης και οπισθοδρόμησης. Πιστεύουμε ότι ο ρόλος τους ως πραγματικών συνδικαλιστικών φορέων έχει πια τελειώσει και αυτό το γεγονός θα πρέπει καθημερινά να αποκαλύπτεται και να καταγγέλλεται.

6) Πιστεύουμε ακόμη στην αναγκαιότητα της λειτουργίας του σωματείου μας (ΕΛΜΕ) με διαφανείς και δημοκρατικές διαδικασίες, αλλά και της μαζικής συμμετοχής σε αυτές όλων των μελών του. Κατανοούμε απόλυτα και συμμεριζόμαστε την απογοήτευση και αγανάκτηση των εκπαιδευτικών για την ανεπάρκεια και αναποτελεσματικότητα του συνδικαλιστικού τους οργάνου, θεωρούμε όμως ότι η αδιαφορία και η αποχή όχι μόνο δεν στέλνουν κάποιο μήνυμα στους επαγγελματίες του συνδικαλισμού, αλλά αντίθετα διευκολύνουν τα κομματικά τους παιχνίδια. Ως Ανεξάρτητη Εκπαιδευτική Συνεργασία θα αγωνιστούμε για να παρεμβάλουμε μία υγιή, ζωντανή και αδέσμευτη φωνή στα συνδικαλιστικά μας δρώμενα, ώστε πέραν των άλλων να πείσουμε και τους απογοητευμένους συναδέλφους μας να επιστρέψουν στο προσκήνιο και να υπερασπιστούν τα εδώ και δεκαετίες κεκτημένα δικαιώματά τους, που σήμερα κινδυνεύουν με εξαφάνιση
.

3. Οι απόψεις μας για τις ευρύτερες κοινωνικές και πολιτιστικές εξελίξεις

1) Είμαστε ιδιαίτερα προβληματισμένοι για τη βαθιά κοινωνική, ηθική και πολιτισμική κρίση, η οποία χαρακτηρίζει τη σύγχρονη ελλαδική πραγματικότητα. Αγωνιούμε για μια Ελλάδα ελευθερίας και δημοκρατίας, κοινωνικής ισότητας και πνευματικής ευμάρειας, για μια Ελλάδα με ηθικές αξίες και πολιτισμική ταυτότητα. Την Ελλάδα της βίας και των ναρκωτικών, της διαφθοράς και των κοινωνικών αποκλεισμών, της βολεμένης ψευτοδιανόησης και της «πολιτιστικής επανάστασης» του σκυλάδικου δεν την θέλουμε και ντρεπόμαστε γι’ αυτήν. Ως κίνηση εκπαιδευτικών νιώθουμε υποχρεωμένοι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να ευαισθητοποιήσουμε όσους περισσότερους συμπολίτες μας μπορούμε σε σχέση με την παραπάνω κατάσταση. Αυτό θα το επιδιώξουμε με τη διοργάνωση ή τη συνδιοργάνωση εκδηλώσεων που θα αφορούν σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα ή την ανάδειξη επιμέρους τομέων της εθνικής και τοπικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

2) Πέραν των παραπάνω προβλημάτων, ως ευαισθητοποιημένοι πολίτες της Θράκης ανησυχούμε και για πολλά ακόμη επιμέρους προβλήματα της περιοχής μας, όπως τα μειονοτικά θέματα, η ανεργία, η οικονομική καχεξία, η καταστροφή του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, καθώς και η αδιαφορία των τοπικών πολιτικών παραγόντων. Πιστεύουμε ότι και αυτά τα θέματα πρέπει να αναδειχθούν ώστε να προκύψουν ουσιώδη ερεθίσματα για περίσκεψη και προβληματισμό. Βασική μας πεποίθηση είναι πως μέσα στον σύγχρονο κυκέωνα της αδιαφάνειας και του αποπροσανατολισμού, μόνο ένας σωστά ενημερωμένος και πραγματικά προβληματισμένος πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει μια θέση σε μια καλύτερη μελλοντική κοινωνία.

Τα ιδρυτικά μέλη

Αντωνόπουλος Κλεάνθης, τηλ. 26237

Δεπέργολας Νεκτάριος, τηλ. 26809

Ιωαννίδης Γιάννης, τηλ. 29622

Καραΐσκος Κώστας, τηλ. 81536

Μαμούκαρη Περσεφόνη, τηλ. 25249

Πατήρη Κυριακή, τηλ. 20147

Σιδηροπούλου Μαρία, τηλ. 72296

Σταυράτη Γεωργία, τηλ. 72858

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.