Η πορεια αναπτυξης του παιδιου στο μοτιβο της περιπετειας των ηρωων των μυθων

Γεωργία Χαμζαδάκη, «Τα παιδιά βρίσκουν στον μύθο υγιή πρότυπα για τη ζωή τους»

«Μύθοι και ήρωες στην τάξη: Η πορεία της ανάπτυξης» ήταν ο τίτλος της διάλεξης, που έκανε την το απόγευμα της Τετάρτης στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης η Σχολική Σύμβουλος της 3ης Περιφέρειας ΠΕ Ροδόπης, κ. Γεωργία Χαμζαδάκη. Η διάλεξη εντασσόταν σε έναν κύκλο εισηγήσεων γύρω από τον «μύθο στην εκπαίδευση», που διοργανώνει η Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και με τη ΔΚΕΠΠΑ Κομοτηνής, με επιστημονική υπεύθυνη την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών κ. Ελένη Μπολιάκη.

Γεωργία Χαμζαδάκη
 
«Τα παιδιά είναι οι ήρωες στην προσωπική τους ζωή και ακολουθούν το ίδιο μοτίβο»

«Ο μύθος υπήρξε από τους αρχαίους χρόνους ένα εργαλείο της εκπαίδευσης», τόνισε στην έναρξη της εισήγησής της η ομιλήτρια, κ. Γεωργία Χαμζαδάκη. Η λειτουργία του στην εκπαίδευση διαφοροποιείται στις διάφορες ιστορικές εποχές, επισήμανε, για να διακρίνει πως στη σύγχρονη εποχή υπάρχει μία απομυθοποίηση. «Οι άνθρωποι ζουν χωρίς πρότυπα, είναι λίγο χαμένοι, άγονται και φέρονται και αναζητούν ένα νόημα στη ζωή τους», παρατήρησε, σπεύδοντας να υπογραμμίσει ότι «το νόημα αυτό το δίνει ο μύθος». «Και η διδασκαλία του στο σχολείο, σαν εργαλείο για συζήτηση και σαν έναυσμα για φιλοσοφικό διάλογο με τα παιδιά», συνέχισε, «νομίζω ότι τα βοηθάει, γιατί αποτελεί και έναν ασφαλή τόπο, που είναι έξω από τη ζωή τους, έτσι ώστε να μπορούμε να μιλήσουμε για τους φόβους τους και την πορεία στην προσωπική τους ζωή. Γιατί είναι οι ήρωες στην προσωπική τους ζωή και ακολουθούν το ίδιο μοτίβο. Όσο κι αν μας φαίνεται περίεργο, η ζωή μας έχει στάδια και ακολουθεί το ίδιο μοτίβο της περιπέτειας του ήρωα των μύθων».
 
Επιπλέον, η κ. Χαμζαδάκη παρατήρησε πως ο  μύθος έχει πάντα την ίδια απήχηση στην παιδική ψυχή, επισημαίνοντας ότι ενεργοποιεί τη φαντασία των παιδιών, σε αυτόν βρίσκουν υγιή πρότυπα για τη ζωή τους και αποτελεί ένα νήμα, το οποίο, αν το ακολουθήσουν στη ζωή τους, παίρνουν θάρρος. «Ενδυναμώνονται από την πορεία του ήρωα, γιατί ο ήρωας πάντα νικάει και έχει μία σχέση με την πραγματικότητα», υπογράμμισε.

«Ο ήρωας που θα επιλέξουμε, θα πρέπει να αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού»

Από εκεί κι ύστερα παρατήρησε ότι στις μικρές ηλικίες η επιλογή των μύθων θα πρέπει να γίνεται προσεκτικά. «Δεν ωφελεί σε ένα παιδί να πούμε για τη Μήδεια, που σκότωσε και έφαγε τα παιδιά της, όταν είναι τριών χρονών», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Σίγουρα ο ήρωας που θα επιλέξουμε, θα πρέπει να αντιστοιχεί στην ηλικία του», προσέθεσε, επισημαίνοντας τον ρόλο της καθοδήγησης, ιδιαίτερα από τον δάσκαλο, όταν πρόκειται για την εκπαίδευση.
 
Τέλος, η κ. Χαμζαδάκη παρατήρησε πως οι μύθοι πάντα γοήτευαν μικρούς και μεγάλους, εκφράζοντας τη γνώμη πως «ο μύθος γοητεύει ακόμα τους ανθρώπους γιατί βλέπουμε τα ίδια μοτίβα του μύθου να επαναλαμβάνονται και στις ταινίες, οι οποίες έχουν μια τεράστια απήχηση στον κινηματογράφο σε όλες τις ηλικίες». Στην εισήγησή της μάλιστα παρουσίασε και το παράδειγμα του «Βασιλιά των λιονταριών», που είναι ένας μύθος, όπως σημείωσε, ο οποίος ακολουθεί την πορεία του ήρωα στα αρχέτυπα και στους σταθμούς, όπως την έχουν ορίσει οι μεγάλοι μυθολόγοι.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.