Η Κομοτηνη γιορταζει την πολιουχο της

Της Αγίας Παρασκευής σήμερα, όλη η πόλη γιορτάζει και οι πιστοί αθρόα προσέρχονται για να προσευχηθούν και ν’ ανάψουν ένα κερί. Κλειστά τα καταστήματα προς τιμή της αγίας σήμερα μετά από απόφαση του Εμπορικού Συλλόγου. Ντυμένο στα καλά του το παρεκκλήσι έχει σήμερα την τιμητική του.

Στο βίο της Αγίας, αλλά και στο ιστορικό του παρεκκλησιού της Αγίας Παρασκευής αναφέρεται ο θεολόγος, νομικός και εκκλησιαστικός ιστορικός κ. Ιωάννης Σιδηράς.

Βίος της Αγίας Παρασκευής

«Η Αγία Παρασκευή γεννήθηκε στη Ρώμη. Ήταν κόρη του Αγάθωνα και της Πολιτείας, οι οποίοι δεν έκαναν παιδιά. Ήταν άτεκνοι, όταν όμως μετά από προσευχή απέκτησαν την Παρασκευή, την αφιέρωσαν στο θεό. Μετά το θάνατο των γονιών της, η Αγία ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών πλούσιων θυγατέρων άλλων οικογενειών που είχαν πίστη προς το Θεό, μοίρασε την περιουσία της στους φτωχούς και άρχισε να κηρύττει τον ευαγγελικό λόγο. Η δράση της όμως, που ήταν πολύ έντονη και επηρέαζε δεκάδες χιλιάδες πιστούς, χωρίς υπερβολή, εξόργισε το βασιλιά Αντωνίνο, ο οποίος έβαλε την Αγία σε καζάνι με καυτό λάδι και πίσσα. Όταν όμως είδε την Αγία να βγαίνει άθικτη από το καζάνι, δοκίμασε το υγρό στο πρόσωπό του και τυφλώθηκε. Τότε η Αγία θεράπευσε τον Αντωνίνο και βρήκε το φως του. Έτσι καθιερώθηκε στην εικόνα της να κρατά ένα πινάκιο, μέσα στο οποίο υπάρχουν δύο μάτια. Είναι οι οφθαλμοί του αιρετικού βασιλέως Αντωνίνου, τον οποίο θεράπευσε και βρήκε το φως του, εξ ου και το γεγονός ότι είναι προστάτης των οφθαλμιάτρων και γενικότερα θεωρείται και είναι Αγία, η οποία θεραπεύει παθήσεις των οφθαλμών.

Ο Αντωνίνος τελικώς πίστεψε. Αργότερα, βέβαια, από φθόνο για να μην εξαπλωθεί ο Χριστιανισμός, η Αγία εκοιμήθη δια αποκεφαλισμού».

Ιστορικό του παρεκκλησιού της Αγίας Παρασκευής στην πόλη μας

«Στην Ενορία του Αγίου Γεωργίου υπάγεται το παρεκκλήσιο της Αγίας Παρασκευής, το οποίο βρίσκεται μέσα στο Δημοτικό Άλσος. Ιστορικά πρέπει να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο δημοτικό άλσος κατά την περίοδο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας φιλοξενούσε βυζαντινό ναό κατά πάσα πιθανότητα της Αγίας Σοφίας ή της Αγίας Παρασκευής. Δεν είναι διευκρινισμένο απόλυτα, όπως μας αναφέρει σε κάποια γραπτά του ο Αθανάσιος Αθανασιάδης. Όταν έγινε η Οθωμανική αυτοκρατορία γεγονός και μόνιμη κατάσταση στη Θράκη, μετετράπη ο χώρος του δημοτικού άλσους σε μουσουλμανικό κοιμητήριο. Σώζονταν όμως ακόμη μέχρι και τη Βουλγαρική κατοχή του 1913-1919 το περιστύλιο του εξωνάρθηκα του Ιερού αυτού Ναού, το οποίο κατέστρεψαν με βολές οι Βούλγαροι. Το 1922, όταν ήρθαν οι πρόσφυγες και λίγο αργότερα επί Μητροπολίτου Μαρωνείας και Κομοτηνής Ανθίμου του Δ΄ (1922-1938), έγινε ανασκαφή και βρέθηκε η εικόνα της Αγίας Παρασκευής, ένας λίθινος σταυρός και ένα μανουάλι. Ο λίθινος σταυρός είναι τοποθετημένος στο προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού, ο οποίος κατασκευάστηκε το 1931-1932 επί Ανθίμου του Δ΄ και μέχρι και σήμερα σώζεται η εικόνα και της Αγίας Παρασκευής και του Αγίου Παντελεήμονος που βρέθηκαν ενταφιασμένες στο χώρο που σήμερα υπάρχει ο ναός. Προς τιμήν της Αγίας και Μεγαλομάρτυρος Παρασκευής της Αθλοφόρου εκτίσθη το παρεκκλήσι από τότε Μητροπολίτη Άνθιμο τον Δ΄ σε συνεργασία με το Δήμο Κομοτηναίων αρχές δεκαετίας του 1930 και εξ αυτού του λόγου ονομάσθηκε επειδή ήταν στο Δημοτικό Άλσος πολιούχος και προστάτης της πόλεως της Κομοτηνής, αν και ορθότερα από θεολογικής και ιστορικής απόψεως προστάτης της Κομοτηνής είναι η Παναγία, της οποίας εικόνα του 15ου και 16ου αιώνος φυλάσσεται μέσα στο Μητροπολιτικό Ναό. Έτσι έχει η ιστορία και γι’ αυτό βλέπουμε την αθρόα και μεγάλη προσέλευση στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.