Η ιστορια του νερου

Το νερό έχει την ιδιότητα να αγγίζει και να ξυπνάει τα αισθητήρια της ακοής, της αφής, της γεύσης, της όσφρησης κι όχι μόνο της όρασης που κυριαρχεί σχεδόν στη ζωή μας. «Για να γνωρίσουμε το νερό πρέπει ν’ ακούσουμε την ιστορία του» ισχυρίζονται και αποδεικνύουν με επιχειρήματα οι μαθητές που συμμετείχαν στην Περιβαλλοντική Ομάδα του 2ου Γυμνασίου Κομοτηνής.
Η ομάδα πραγματοποίησε μια έξυπνη και πλούσια σε φωτογραφίες εργασία, όπου αποτυπώνονται οι δράσεις της για την περίοδο 2000-1, και τα όσα εισέπραξαν οι κοινωνοί της. Το σημαντικό είναι ότι τα συμπεράσματα κατατίθενται στην εργασία με τρόπο παραστατικό και στην κορωνίδα των προτάσεών τους τοποθετείται η ενημέρωση, η συνειδητοποίηση, η ΠΑΙΔΕΙΑ.
Η δράση των παιδιών διανύει το τρίτο έτος και ανήκει σε πρόγραμμα για τα οικολογικά σχολεία.

Στόχοι του προγράμματος

1.Να γνωρίσουμε το νερό και τη σημασία του για τη ζωή του πλανήτη.
2.Να συνειδητοποιήσουμε τους κινδύνους και την απειλή απέναντι στη ζωή του πλανήτη από τη ρύπανση και την κακή διαχείριση των υδάτινων πόρων.
3.Να κατανοήσουμε ότι τα υδάτινα αποθέματα δεν είναι ανεξάντλητα.
4.Να σκεφτούμε και να προτείνουμε τρόπους διαχείρισης από την Πολιτεία και από καθένα μας χωριστά.
5.Να αλλάξουμε συμπεριφορά και να φερόμαστε με σύνεση απέναντι σ’ αυτό το αγαθό.
6.Να διαμορφώσουμε γενικά μια διαφορετική στάση απέναντι στη φύση και να πείσουμε και άλλους να κάνουν το ίδιο.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν το σχ. Έτος 2000-2001 κατά χρονολογική σειρά
•Συγκρότηση της Π.Ο. του σχολείου για την καινούρια σχολική χρονιά.
•Σχεδιασμός προγράμματος – χρονοδιάγραμμα δραστηριοτήτων.
•Τακτικές εβδομαδιαίες συναντήσεις της Π.Ο με τις υπεύθυνες καθηγήτριες, συζήτηση και εργασίες, ανακοινώσεις.
•Παρακολούθηση σειράς βιντεοταινιών της ΝΕΤ με τίτλο «Νερό : πηγή ζωής». Συζήτηση για τη χρησιμότητα του αγαθού καθώς και για την απειλή έλλειψής του.
•Σχεδιασμός ΟΙΚΟ-ΚΩΔΙΚΑ συμπεριφοράς για σωστή χρήση του νερού και απόφαση να ανακοινωθεί σε όλους τους μαθητές του σχολείου.
Επίσκεψη στο υδραγωγείο Κομοτηνής και ξενάγηση από υπεύθυνο χημικό:
•Είδαμε την πορεία του νερού από την πηγή υδραγωγείο τα σπίτια μας.
•Ενημερωθήκαμε για την πολύπλοκη διαδικασία καθαρισμού του νερού.
•Είδαμε από κοντά τις δεξαμενές καθίζησης, τα φίλτρα, τους μαιάνδρους, τις κλίνες.
•Μάθαμε ότι η περιοχή της πόλης μας έχει την τύχη να τροφοδοτείται με καλής ποιότητας νερό και ότι δεν αντιμετωπίζει άμεσα πρόβλημα λειψυδρίας, αρκεί, βέβαια, η χρήση να είναι συνετή.

Φιλοξενήσαμε στο σχολείο υδρογεωλόγο του ΙΓΜΕ Ξάνθης, ο οποίος μίλησε:
•Για τους υδάτινους πόρους της περιοχής Ξάνθης – Ροδόπης
•Για τους κινδύνους ρύπανσης που τους απειλούν
•Για το πώς διαμορφώνεται το καθεστώς με τα ποτάμια που πηγάζουν από άλλη χώρα και διαρρέουν τη δική μας.

Πραγματοποίηση επίσκεψης στην περιοχή του ποταμού Άρδα.
•Επισκεφθήκαμε το φράγμα και το αντλιοστάσιο, αφού τα νερά του ποταμού χρησιμοποιούνται μόνο για άρδευση.
•Ενημερωθήκαμε από τεχνικό του έργου.
•Γνωρίσαμε από κοντά την παραποτάμια περιοχή απείρου κάλλους, όπου κάθε καλοκαίρι διοργανώνονται συναυλίες.

Επίσκεψη στο φράγμα της ΔΕΗ στην περιοχή Γρατινής Ν. Ροδόπης.
•Ενημερωθήκαμε από μηχανικό της ΔΕΗ για τις δυνατότητές του και τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αφού πριν από λίγο καιρό εγκαινιάστηκε.
Το φράγμα αυτό θα συγκεντρώνει τα νερά της περιοχής Γρατινής, τα οποία με μεγάλους υπόγειους αγωγούς θα διοχετεύονται στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, εκεί θα χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία του εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με την καύση φυσικού αερίου.

Επίσκεψη στους βροχομετρικούς σταθμούς στη Γρατινή και την Άγρα.
•Παρατηρήσαμε τη λειτουργία του βαρόμετρου, του βροχόμετρου, του εξατμισόμετρου.
•Ενημερωθήκαμε από δύο κατοίκους των χωριών, που για πάρα πολλά χρόνια και καθημερινά καταγράφουν το ύψος των βροχοπτώσεων και την εξάτμιση του νερού.

Στα πλαίσια του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού, 22 Μαρτίου 2001 πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των μαθητών του σχολείου από μέλη της Π.Ο. για
•τη σπουδαιότητα
•την ορατή απειλή έλλειψης του νερού και
•την ανάγκη σωστής διαχείρισής του.

Πραγματοποίηση τριήμερης περιβαλλοντικής εκδρομής.
•Επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε στο παλιό αντλιοστάσιο στη Θεσσαλονίκη, που σήμερα στεγάζει το Μουσείο Ύδρευσης.
•Γνωρίσαμε την περιοχή της Λίμνης Πλαστήρα στο Ν. Καρδίτσας, καθώς και το Φράγμα που βρίσκεται στην περιοχή.
•Οι μαθητές δημιούργησαν ποιητικά έργα συμμετέχοντας στο διαγωνισμό που προκήρυξε το σχολείο κατά τις 21 Μάρτη 2001.
•Κατασκεύασαν σελιδοδείκτες, που διατέθηκαν σε συμμαθητές τους.
•Ζωγράφισαν και φωτογράφισαν θέματα σχετικά.
•Κατέγραφαν πληροφορίες και εντυπώσεις μετά από κάθε ενημέρωση, επίσκεψη ή εξόρμηση.

Ως Περιβαλλοντική Ομάδα, ευαισθητοποιημένη γενικά απέναντι στο περιβάλλον, οι μαθητές συμμετείχαν και σε άλλες παράλληλες δραστηριότητες.

•Ομάδα μαθητών με τις υπεύθυνες καθηγήτριες εκπροσώπησαν την Π.Ο και το σχολείο στη βράβευσή του με την πράσινη σημαία των «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ» από την Ε.Ε.Π.Φ., που έγινε στην Αθήνα, στο 4ο Δημ. Σχ. Αγίου Ιωάννη Ρέντη.
•Μέλη της Π.Ο. συμμετείχαν στο «Πανηγύρι πρασίνου», που διοργάνωσε ο Δήμος Κομοτηνής στην Κεντρική Πλατεία της πόλης.
•Μαθητές της Π.Ο. συμμετείχαν και στήριξαν το πρόγραμμα του Ορειβατικού Συλλόγου Κομοτηνής «ΝΕΟΙ και ΒΟΥΝΟ» με τις εξορμήσεις στο Λειβαδίτη Ξάνθης, στον Κομψάτο, στο Νέστο και στο Φαλακρό Δράμας.
•Τέλος οι μαθητές της Γ΄ τάξης που είναι μέλη της Π.Ο. συμμετείχαν στο διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για τη σωστή διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων με δύο εργασίες, οι οποίες απέσπασαν τιμητική διάκριση.

Μετά τις εργασίες καταλήξαμε σε ορισμένα συμπεράσματα, που αφορούσαν είτε τον τρόπο είτε το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων.

Μάθαμε στη συνεργασία, αφού η ένταξή μας σε ομάδες ήταν απαραίτητη.
Συνηθίσαμε να αναζητάμε στοιχεία και πληροφορίες από ποικίλες πηγές και να επιλέγουμε όσα ταιριάζουν στο αντικείμενό μας.
Κατανοήσαμε ότι η συνέπεια και η υπευθυνότητα πρέπει να διακρίνει κάθε μας κίνηση και πράξη.
Συμπεράναμε ότι όλα τα παραπάνω επιβραβεύονται και αυτό αποτελεί κίνητρο, για να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας.

Επίσης συνειδητοποιήσαμε ότι:
η απειλή ερημοποίησης, κυρίως στην περιοχή της εύκρατης ζώνης, είναι άμεση.
ο άλλος μεγάλος κίνδυνος που απειλεί το καθαρό νερό είναι η ρύπανσή του από τη δραστηριότητα των ανθρώπων.
και η ποσότητα και η ποιότητα του νερού βρίσκονται σε κίνδυνο.
είναι ένα φαινόμενο παγκοσμίων διαστάσεων, που δεν πλήττει περισσότερο τις φτωχές και λιγότερο τις πλούσιες χώρες.
η ευθύνη βαραίνει τον ίδιο τον άνθρωπο.
όσα μέτρα και αν λάβει η Πολιτεία, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο, αν ο άνθρωπος δεν αλλάξει στάση ζωής.

Και αυτή ακριβώς είναι η πρότασή μας
Μια διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων και των καταστάσεων, μια διαφορετική συμπεριφορά και αντιμετώπιση προβλημάτων.
Τρόπος προσέγγισης;
Η ενημέρωση και η γνώση του προβλήματος, η συνειδητοποίηση, η υπευθυνότητα, η ΠΑΙΔΕΙΑ.
Γιατί αξίζουμε να ζούμε σε έναν καλύτερο κόσμο. Αυτόν τον κόσμο τον χρωστάμε στους απογόνους μας.
Το πρόβλημα είναι επείγον και εμείς καταβάλλουμε φιλότιμες προσπάθειες, για να περισώσουμε τους θησαυρούς της φύσης, για να περιορίσουμε στο ελάχιστο την εκδικητική της μανία, για να ζήσουμε.
Όλες οι εργασίες μας επιτελούνται με τη βοήθεια των καθηγητριών Βάντας Παπαϊωάννου και Φιερούλας Παπαδάτου, που είναι υπεύθυνες των προγραμμάτων της Π.Ο. Τις ευχαριστούμε και από τη θέση αυτή.
Ευχαριστούμε, ακόμα, ανθρώπους που μας βοήθησαν στο πρόγραμμα αυτό με λεπτομερείς ανακοινώσεις, ξεναγήσεις κ.λ.π. Συγκεκριμένα ευχαριστούμε τον κ. Γιάννη Παπαδόπουλο, χημικό της ΔΕΥΑ Κομοτηνής, τον κ. Γεώργιο Ρωμαϊδη, υδρογεωλόγο του ΙΓΜΕ Ξάνθης, τον κ. Κατσαβό, μηχανικό της ΔΕΗ στο Φράγμα Γρατινής, τον κ. Χατζηγόβα, υπεύθυνο του Μουσείου Ύδρευσης Θεσσαλονίκης, τους κ. Χρήστο Δέλτσο και Σουλεϊμάν Ογλού Μεχμέτ, υπεύθυνους των βροχομετρικών σταθμών στο νομό μας, τον κ. Δήμο Σταϊκόπουλο, υπάλληλο του αντλιοστασίου στον ποταμό Άρδα.
Επίσης εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, στο Δήμο Κομοτηνής και κυρίως στην Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, που μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με απλά, καθημερινά αλλά φλέγοντα θέματα.

Η Περιβαλλοντική Ομάδα
του 2ου Γυμνασίου Κομοτηνής
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Γ. ΡΙΤΣΟΥ, 69100 ΚΟΜΟΤΗΝΗ
ΤΗΛ. – FAX: 0531/23263
e-mail: [email protected]

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: Σάββας Σουρμελής, μαθηματικός
ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ: Παπαϊωάννου Ευανθία και Παπαδάτου Φιερούλα

Μ.Α.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.