Γυναικες εν δρασει

Οι γυναίκες της υπαίθρου αποτελούν έναν ισχυρό παράγοντα κοινωνικής συνοχής και ένα σημαντικό, αλλά αναξιοποίητο δυναμικό… Έτσι, «αν τους δοθεί η ευκαιρία», μπορούν να συμβάλουν με την εργασία τους πολύ θετικά στην ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της υπαίθρου, στη βελτίωση της οικονομικής θέσης των αγροτικών πληθυσμών και στην αναστροφή της τάσης εγκατάλειψης των πατρογονικών εστιών τους. Το παραπάνω το αποδεικνύουν στην πράξη οι γυναίκες του Έβρου…

Στον ακριτικό Έβρο συνεταιρίζονται και δημιουργούν

Επάγγελμα γυναίκα… Εκατοντάδες γυναίκες στον Έβρο κάνουν «όπλο» το φύλο τους και ενώνουν τις δυνάμεις τους δημιουργώντας γυναικείους συνεταιρισμούς. Στην άκρη της Ευρώπης, στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Τουρκία, όχι μόνο δηλώνουν παρούσες στον εργασιακό χώρο, αλλά και ανοίγουν ένα δικό τους παράθυρο στον κόσμο.

Οι γυναικείοι συνεταιρισμοί στον Νομό Έβρου δημιουργούνται κυρίως στον αγροτικό χώρο. Στην Ελλάδα σήμερα δραστηριοποιούνται πάνω από 110 γυναικείοι συνεταιρισμοί, εννέα εκ των οποίων στον Έβρο. «Η δημιουργία, και πολύ περισσότερο η λειτουργία και ανάπτυξη των γυναικείων συνεταιρισμών, έχει πολλαπλές θετικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία και οικονομία» δηλώνει η κ. Ζωή Φραγκούδη, επικεφαλής του Συνεταιρισμού «Γαία» στο Τρίγωνο του Βόρειου Έβρου και σημειώνει, με συγκρατημένη αισιοδοξία, ότι οι προοπτικές των γυναικείων συνεταιρισμών είναι αρκετά καλές. Ειδικότερα, τονίζει τη στροφή που σημειώνεται στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, που αρχίζουν να αναζητούν αγνά – ποιοτικά προϊόντα, κάτι που βεβαίως τα προϊόντα των συνεταιρισμών καλύπτουν. Επίσης, τονίζει την όλο και αυξανόμενη φήμη που αποκτά η χώρα μας, ως τόπος γαστρονομικής απόλαυσης. Την αυξανόμενη τουριστική κίνηση και μάλιστα από επισκέπτες που αντικειμενικά αποτελούν ομάδα – στόχο για τους καταναλωτές, ενώ εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι και η ίδια η ύπαρξη του γυναικείου συνεταιρισμού, που από μόνος του αποτελεί πόλο έλξης για τους καταναλωτές.

Ποιοι είναι οι Γυναικείοι Συνεταιρισμοί στον Έβρο

Καταγεγραμμένοι Γυναικείοι Συνεταιρισμοί που δραστηριοποιούνται σήμερα στον Έβρο είναι οι εξής:

Γυναικείος Αγροτουριστικός Συνεταιρισμός Πέπλου «Ακρίτισσες».

Παραγωγικός Συνεταιρισμός Γυναικών Φερών «Η Εκάβη».

Αγροτουριστικός Συνεταιρισμός Γυναικών Λευκίμης.

Παραγωγικός Συνεταιρισμός Γυναικών Λουτρού «Χάνα».

Συνεταιρισμός Γυναικών Δαδιάς «Γερακίνα».

Γαία (Αγροτουριστικός Συνεταιρισμός Γυναικών Τριγώνου).

Αξιοκέρσα (Αγροτουριστικός Συνεταιρισμός Γυναικών).

Αγροτικός Τουριστικός Συνεταιρισμός Αισύμης.

Αγροτουριστικός Συνεταιρισμός Γυναικών Λύρας «Νερόμυλος».

Τα παραγόμενα προϊόντα από τους συνεταιρισμούς του Νομού Έβρου περιλαμβάνουν τις κατηγορίες: Λικέρ, Γλυκά, Ζυμαρικά, Μαρμελάδες, Κομπόστες, Μυρωδικά και Φαγητά. Ο κλάδος, στον οποίο δραστηριοποιούνται οι γυναικείοι αγροτουριστικοί συνεταιρισμοί του Έβρου είναι ο κλάδος των τροφίμων – ποτών και του Catering. Ο υποκλάδος αρτοσκευασμάτων, σνακ, ζαχαρωδών, ζυμαρικών είναι ο πολυπληθέστερος σε αριθμό επιχειρήσεων και απασχολεί το περισσότερο προσωπικό Ο κλάδος του catering παρουσιάζει ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια στην εγχώρια αγορά.

Προβλήματα και εμπόδια

Παρά τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί δεν λείπουν τα προβλήματα, καθώς απουσιάζει μία δομημένη λειτουργία Στρατηγικού Σχεδιασμού και Οικονομικού Προγραμματισμού. Όπως εμφανής η απουσία μίας δομημένης λειτουργίας marketing που να καλύπτει: τον προσδιορισμό της στρατηγικής marketing, τον προσδιορισμό της διαφημιστικής στρατηγικής και τον προγραμματισμό γεωγραφικής επέκτασης. Εμπόδιο αποτελεί και η έλλειψη πληροφόρησης και ενημέρωσης, όσον αφορά στον προϋπολογισμό για την υλοποίηση ενεργειών επέκτασης. Τα εμπόδια που καλούνται να υπερπηδήσουν οι γυναικείοι συνεταιρισμοί στον Έβρο έχουν τις ακόλουθες συνέπειες:

– Την μειωμένη εμπορική και συνεπώς χρηματοοικονομική αποδοτικότητα.

– Την μειωμένη εσωτερική αποτελεσματικότητα.

– Δεν επιτυγχάνεται η επιδιωκόμενη εμπορική αποδοτικότητα. Και σημειώνεται μειωμένη εμπορική και συνεπώς χρηματοοικονομική αποδοτικότητα, από ό,τι θα μπορούσε να επιτευχθεί με βάση τη δυναμικότητα της κάθε περιοχής. Αποτέλεσμα αυτών είναι να επηρεάζεται σημαντικά η εμπορική αποδοτικότητα των συνεταιρισμών και να μειώνεται.

Το Marketing των Συνεταιρισμών

Από τους 110 γυναικείους συνεταιρισμούς στην Ελλάδα οι 86 ασχολούνται με την παραγωγή παραδοσιακών τροφίμων. Η ομοιομορφία των προϊόντων που παράγουν και διακινούν πολλοί γυναικείοι συνεταιρισμοί αποτελεί αδύνατο σημείο τους, εκτός και αν μπορέσουν, μέσω επιχειρηματικής δικτύωσης, να το μετατρέψουν σε πλεονέκτημα. Κατ’ αρχάς γιατί δεν τους επιτρέπει να δημιουργήσουν μια ξεχωριστή εικόνα πέραν των ορίων της περιοχής τους, δεν ταυτοποιούν δηλαδή το προϊόν τους, για να το ζητά επώνυμα ο καταναλωτής, δηλώνουν οι γνώστες και εξηγούν:«Μπορεί να λειτουργεί θετικά το «γλυκά κουταλιού γυναικών από όλη την Ελλάδα» αλλά ποιών συγκεκριμένα;». Προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, οι ευρωπαϊκές ΜΜΕ είναι διατεθειμένες να ακολουθήσουν τέσσερις, κυρίως, στρατηγικές: α) αύξηση της ποιότητας (64% των επιχειρήσεων), β) αύξηση της διαφοροποίησης των προϊόντων (62%), γ) αύξηση των δραστηριοτήτων marketing (61%) και δ) μείωση του κόστους (53%).

Στόχος η άμεση δημιουργία Δικτύου Γυναικείων Συνεταιρισμών

Σύμφωνα με την κ. Ζωή Φραγκούδη, από την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης των Γυναικείων Συνεταιρισμών του Ν. Έβρου υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι γυναικείων συνεταιρισμών: Οι παραγωγικοί – μεταποιητικοί συνεταιρισμοί και οι συνεταιρισμοί παροχής υπηρεσιών που εκμεταλλεύονται κυρίως εστιατόρια – αναψυκτήρια. Επίσης, υπάρχουν τρεις (03) ταχύτητες ανάπτυξης ως αποτέλεσμα των ετών λειτουργίας και της δυναμικής των συνεταιρισμών. Κάποιοι συνεταιρισμοί είναι έτοιμοι για συμμετοχή σε παραπέρα εξέλιξη και ανάδειξη, ενώ άλλοι είναι σε τροχιά ανάπτυξης, αλλά θα χρειασθεί χρόνος και συγκεκριμένες ενέργειες για να μπορέσουν να φθάσουν σε ικανοποιητικό επίπεδο. Θέτοντας στόχο την ολοκληρωμένη τοπική ανάπτυξη, θα πρέπει η παραγωγή αυτών των προϊόντων να είναι ενταγμένη σε ένα σχετικό πλαίσιο τέτοιας ανάπτυξης, τονίζουν οι ειδικοί και σημειώνουν ότι τα τελευταία χρόνια σημειώθηκαν διάφορες προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία σε πολλές απ΄ αυτές. Στόχος εξακολουθεί να παραμένει η άμεση δημιουργία Δικτύου Γυναικείων Συνεταιρισμών ή η δημιουργία Ενώσεων – Εταιρειών Αγροτουριστικών Γυναικείων Συνεταιρισμών.

Ζωή Φραγκούδη: «Απαιτείται συντονισμός δράσεων»

«Τυποποιήσαμε προϊόντα τα οποία πριν από δέκα χρόνια δεν υπήρχαν. Ήταν αστείο τότε να συζητάμε ότι θα τυποποιήσουμε κόκκινο τραχανά και θα τον πουλήσουμε. Έχει τυποποιηθεί η πίτα, τα γλυκά και όλα τα προϊόντα χωρίς συντηρητικά. Χρειαζόμαστε κεφάλαια και την αντίληψη ότι μπορούμε να εξελιχθούμε» υποστηρίζει η κ. Ζωή Φραγκούδη. Η ύπαρξη του Δικτύου Γυναικείων Συνεταιρισμών έχει, όπως τονίζει, πολλά να προσφέρει και πρέπει να έχει ένα ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων και δράσεων όπως οι ακόλουθες:

– Συντονισμός δράσεων και θέσπιση πλαισίου «ποιοτικής λειτουργίας».

– Διευκόλυνση στην αντιμετώπιση προβλημάτων οργανωτικής υφής που παρουσιάζονται στους συνεταιρισμούς – μέλη.

– Εμπορική δραστηριοποίηση με λειτουργία πρατηρίου σε μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας.

– Δημιουργία και λειτουργία Κέντρου για την πιστοποίηση των προϊόντων.

– Συντονισμός προγραμμάτων κατάρτισης και εκπαίδευσης ή και υλοποίηση κάποιων από αυτών.

– Βελτίωση του κύκλου εργασιών των συνεταιρισμών ή και επιχειρήσεων μέσω της βελτίωσης της ποιότητας και της πρόσβασης σε νέες αγορές. Μείωση του κόστους των επιχειρήσεων και των συνεταιρισμών.

– Προώθηση της καινοτομίας ως μέσο βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας. Αυτό που απουσιάζει, επίσης, είναι οι μελέτες της αγοράς, η επεξεργασία των στοιχείων και η δημιουργία δίαυλου επικοινωνίας προς τα μέλη της για τη διοχέτευση πληροφοριών σχετικών με το marketing, στοιχείων συμβολαιακής γεωργίας και προγραμμάτων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που αφορούν τα προϊόντα των Συνεταιρισμών. Με την δημιουργία Κέντρου Προβολής και Υποστήριξης Γυναικείων και Κοινωνικών Επιχειρήσεων Ν. Έβρου ή Κέντρου Προώθησης Γυναικείων και Κοινωνικών Επιχειρήσεων Ν. Έβρου οι γυναίκες των συνεταιρισμών του Έβρου φιλοδοξούν ότι θα κάνουν ένα ακόμη βήμα.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.