«Γραμμα στον Ορεστη» του Ιακωβου Καμπανελλη

Το έργο «Γράμμα στον Ορέστη» του Ιάκωβου Καμπανέλλη ανεβαίνει από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής σε σκηνοθεσία του κ. Θοδωρή Γκόνη, με ερμηνεύτρια του ρόλου της Κλυταιμνήστρας την κ. Ελένη Ουζουνίδου. Η πρώτη παράσταση θα δοθεί σήμερα Τετάρτη 25 Απριλίου και οι παραστάσεις θα συνεχιστούν έως και την ερχόμενη Κυριακή 29 Απριλίου. Οι συντελεστές της παράστασης, μαζί με την πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, κ. Μαρία Μαλαμίδου, παρέθεσαν χθες συνέντευξη τύπου, μιλώντας για το έργο, για το θέατρο γενικά, και καλώντας τους Κομοτηναίους να αγκαλιάσουν την πρώτη ουσιαστικά παραγωγή αποκλειστικά από το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, μετά από την έλευση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή.

Μαρία Μαλαμίδου, Ιδιαίτερη ικανοποίηση για τη συνεργασία με την Ελένη Ουζουνίδου

Στο πώς ξεκίνησε η συνεργασία με την κ. Ουζουνίδου θέλησε καταρχήν να εστιάσει η κ. Μαλαμίδου, εκφράζοντας την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι έφτασε η στιγμή αυτή η συνεργασία να υλοποιηθεί. Όπως εξήγησε, «πέρυσι, όταν ακόμα είχαμε την αγωνία να ξαναλειτουργήσει αυτό το θέατρο, να ξαναφωτιστεί και να ξαναδούμε κόσμο εδώ μέσα, σε μια άλλη θεατρική παράσταση εκτός του ΔΗΠΕΘΕ συναντηθήκαμε με την Ελένη μετά από μια 10ετία και της είπα πολύ αυθόρμητα ότι θα ήθελα πάρα πολύ, όταν θα φτιάξουν τα πράγματα, να τη δω και στο δικό μας θέατρο. Και τελικά τα πράγματα ήρθαν θετικά. Όταν ήρθε ο καλλιτεχνικός διευθυντής στην Κομοτηνή, προς τιμήν του ζήτησε κάποια ονόματα άξιων Κομοτηναίων, προκειμένου να συνεργαστεί μαζί τους. Φυσικά μέσα σε αυτά τα ονόματα ήταν και η Ελένη Ουζουνίδου». Αυτό, που εντυπωσίασε την ίδια το τελευταίο διάστημα, ήταν, όπως επισήμανε, που «βλέπω αυτούς τους δυο ανθρώπους να δουλεύουν πάρα πολλές ώρες με πολύ πάθος. Και προς τιμήν του διευθυντή, με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό σε αυτήν την συγκεκριμένη παραγωγή, κάνει μια δουλειά για την οποία δε θα αμειφθεί».

Δεν δόθηκε η χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού για το Β’ εξάμηνο του 2011

Επ’ αφορμή της αναφοράς της στα οικονομικά του ΔΗΠΕΘΕ, η κ. Μαλαμίδου γνωστοποίησε ότι tο Υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει δώσει τη χρηματοδότηση του Β’ εξαμήνου του 2011 και εξέφρασε την γνώμη ότι δεν πρόκειται να τη δώσει σύντομα. «Μέχρι τώρα», επισήμανε, «είναι εκφρασμένη πολιτική βούληση του δημάρχου να έχουμε θέατρο, που μέσα σε αυτόν τον οικονομικό χαμό που γίνεται, τουλάχιστον μέχρι τώρα ήταν συνεπέστατος σε αυτά, που είπε ότι θα επιχορηγήσει προϋπολογιστικά για το θέατρο».

Θοδωρής Γκόνης «Το κοινό να εστιάσει στην προσπάθεια ενός ηθοποιού να μπει σε ένα τέτοιο κείμενο»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης της παράστασης, κ. Θοδωρής Γκόνης, αναφέρθηκε αρχικά στο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, έναν μονόλογο που, όπως σημείωσε, «ο Καμπανέλλης παίρνει από το μύθο των Ατρειδών την Κλυταιμνήστρα και γράφει αυτά, που νομίζει ότι πρέπει να γράψει ο ίδιος, όπως όλοι οι μεγάλοι συγγραφείς έχουν το δικαίωμα να κλέβουν, να παίρνουν από το «κοινόχρηστο ταμείο», δηλαδή τους μεγάλους μύθους». «Βάζει λοιπόν την Κλυταιμνήστρα», εξήγησε, «να μιλάει στο γιο της τον Ορέστη, να του γράφει, να ζητάει μια αποκατάσταση μετά από τόσους αιώνες από την ανθρωπότητα. Έρχεται η Κλυταιμνήστρα με αυτόν τον μονόλογο να μιλήσει στον Ορέστη και μέσα από αυτόν σε όλους εμάς». Αυτό στο οποίο πρέπει να εστιάσει το κοινό, σύμφωνα με τον κ. Γκόνη, είναι «στην προσπάθεια ενός ηθοποιού να μπει σε ένα τέτοιο κείμενο, στην προσπάθεια μιας γυναίκας ηθοποιού να μπει μέσα στην μυθολογία της Κλυταιμνήστρας, που είναι έτσι κι αλλιώς ένας γεωμετρικός τόπος της γυναίκας, είναι μια γυναίκα σε πάρα πολλές εκδοχές και παραλλαγές». «Είναι ουσιαστικά η ιστορία και η διαδρομή της γυναίκας, χωρίς να κάνουμε αγιογραφίες ούτε λιβελογραφίες», σημείωσε.

«Η Ελένη Ουζουνίδου είναι μια από τις εν δυνάμει σπουδαιότερες ηθοποιούς»

Μιλώντας για την ηθοποιό, κ. Ελένη Ουζουνίδου, εξέφρασε την ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση του, καθώς την είχε μαθήτρια στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και έκτοτε, όπως σημείωσε, «προχώρησε, πήρε το δρόμο του θεάτρου και είναι μια από τις εν δυνάμει σπουδαιότερες Ελληνίδες ηθοποιούς». «Είναι τύχη για εμάς που είναι εδώ», υπογράμμισε, «είναι καμάρι για τους Κομοτηναίους να έχουν ταλαντούχους ανθρώπους». «Είναι δύσκολος ο δρόμος και τον ξέρει», συνέχισε, «και χαίρομαι γιατί ακολουθεί το δρόμο το δύσκολο, το δρόμο των εμποδίων. Εμείς είμαστε εδώ για να βάζουμε εμπόδια σε ηθοποιούς σαν την Ελένη, να δουλεύουμε μαζί, να τα ξεπερνάει και να μας εκπλήσσει κάθε φορά».

«Το δράμα των ηθοποιών σήμερα είναι ότι δεν παίζουν»

Πάντως, δεν παρέλειψε να διευκρινίσει πως η πορεία της στο θέατρο θα είναι πετυχημένη, «αν βεβαίως προσέξει αυτή κι αν και το ελληνικό θέατρο είναι σοβαρό», όπως υπογράμμισε. «Πρέπει να συντρέξουν δυο λόγοι», προσέθεσε, εστιάζοντας κυρίως στο δεύτερο όμως και σχολιάζοντας ότι «δε νοείται ηθοποιός χωρίς να παίζει, όπως δε νοείται και αθλητής χωρίς να παίζει». «Το δράμα των ηθοποιών σήμερα είναι ότι δεν παίζουν», προσέθεσε, «και αν δεν παίζω σημαίνει ότι δεν εξελίσσομαι, ακόμα και το μεγαλύτερο ταλέντο να είμαι». «Γι’ αυτό τα ΔΗΠΕΘΕ πρέπει να είναι κοιτίδες νέων», συνέχισε, «ώστε εδώ να γαλουχούνται και να ατσαλώνονται οι νέοι ηθοποιοί, οι νέοι σκηνοθέτες, οι νέοι διευθυντές των μεγάλων θεάτρων. Ο νέος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου το 2030 θα πρέπει να είναι ένα παιδί, που θα έχει περάσει από την περιφέρεια. Τα θέατρα να λειτουργούν σαν φυτώρια, όχι να καλούμε τους γνωστούς πρωταγωνιστές. Αν υπήρχε ένα σοβαρό ευνομούμενο κράτος θα έπρεπε να λειτουργεί έτσι, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει πουθενά προγραμματισμός».

«Είναι μια δύσκολη ιστορία το παιδικό θέατρο»

Με αφορμή σχετική ερώτηση για τον εκπαιδευτικό ρόλο των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, ο κ. Γκόνης τόνισε την προσπάθεια του δικού μας να αναβαθμίσει την παιδική σκηνή, που, όπως εξήγησε όμως, «είναι μια δύσκολη ιστορία το παιδικό θέατρο». «Εγώ από τις παιδικές παραστάσεις που βλέπω σήμερα», σημείωσε, «πολύ προσωπικά από τις 10 δε μου αρέσουν οι 11!». «Εκτός από της κ. Καλογεροπούλου και μερικές ελάχιστες εξαιρέσεις», διευκρίνισε, «είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα, θέλει πολύ προσοχή. Γιατί θυμίζει ένα τηλεοπτικό τοπίο το παιδικό θέατρο και δεν φταίνε τα παιδιά. Τα περισσότερα τα «παρκάρουν» έτσι κι αλλιώς στους καναπέδες οι γονείς τους κι αυτό είναι ένα άλλο «παρκάρισμα». Θα πρέπει να είμαστε λίγο αυστηροί».

«Νοιώθω αμήχανα αν πουλάνε το θέατρο σαν καρπούζι»

Γενικότερα τόνισε ότι «η τέχνη είναι μια άλλη ιστορία, όπου πρέπει να γίνονται τα πράγματα με ακρίβεια και οπωσδήποτε να γίνονται, όχι να αρχίζει το «περίπου», το «πιθανόν», το «δε βαριέσαι» και το «άστο μωρέ»…». Μάλιστα δεν παρέλειψε να καυτηριάσει κάποια φαινόμενα, όπως οι παραστάσεις που διαφημίζονται με ντουντούκες. «Βλέπετε ότι υπάρχουν παραστάσεις, που κυκλοφορούν στην πόλη και διαφημίζονται με ντουντούκες, σαν να πουλάνε καρπούζια», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Δεν έχω τίποτα με τους ανθρώπους που πουλάνε καρπούζια, μου είναι πολύ συμπαθείς», διευκρίνισε, «αλλά αν πουλάνε το θέατρο σα να είναι καρπούζι, πραγματικά νοιώθω πάρα πολύ αμήχανα. Κι αν πίσω από αυτά κρύβονται κρατικά θέατρα, μένεις και λίγο άφωνος. Και λες έως πού θα φτάσουν; Το θέατρο κάνει άλλη δουλειά. Κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν σιγά-σιγά. Και τα παιδιά ό,τι βλέπουν κάνουν». «Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε κάτι», κατέληξε, «υπάρχει ο χώρος, που μπορούμε να κάνουμε και φυσικά πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα πράγματα, να επινοήσουμε, να αξιοποιήσουμε ανθρώπους. Πιστεύω ότι είναι και θέμα εξυπνάδας, γιατί αναδρομικά αυτό θα δώσει καρπούς, θα κερδίσεις πολλαπλάσια δηλαδή και δεν εννοώ οικονομικά».

 

Ελένη Ουζουνίδου «Ακολουθώ το δύσκολο δρόμο, αλλά είναι και ο πιο ωραίος, ο πιο μαγικός, ο πιο λυτρωτικός»

Από την πλευρά της η κ. Ουζουνίδου εξέφρασε τη χαρά και την συγκίνησή της για το γεγονός ότι δουλεύει για πρώτη φορά στην ιδιαίτερη πατρίδα της, ενώ τόνισε ότι «είναι ακόμα μεγαλύτερη χαρά για μένα, που είμαι ανάμεσα στη Μαρία Μαλαμίδου, που γνωριζόμαστε πάρα πολλά χρόνια, και στον Θοδωρή Γκόνη, έναν από τους σημαντικότερους ανθρώπους που έχουμε αυτή τη στιγμή στο θέατρο στην Ελλάδα». «Ήταν ένας από τους καλύτερους κι αγαπημένους μου δασκάλους στην σχολή του ΚΘΒΕ», επισήμανε αναφερομένη στον σκηνοθέτη και σημείωσε πως «ο τρόπος που δουλεύουμε είναι για μένα μαγικός, ταιριάζει ακριβώς σε αυτά τα πράγματα, που θέλω να κάνω στο θέατρο». «Είναι, όπως είπε ο ίδιος, ο δύσκολος δρόμος», κατέληξε, «αλλά είναι και ο πιο ωραίος, ο πιο μαγικός, ο πιο λυτρωτικός».

Ελένη Στρούλια «Βάλαμε τον πήχη πολύ ψηλά

Η συνεργάτης του κ. Γκόνη, κ. Ελένη Στρούλια, χαρακτήρισε ενδιαφέρουσα, γόνιμη και παραγωγική τη συγκεκριμένη δουλειά, στην οποία συμμετέχει, ενώ εξέφρασε τη χαρά της που συναντήθηκε ξανά επαγγελματικά με την κ. Ουζουνίδου, με την οποία έχει ξανασυνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν. Συμφώνησε, μάλιστα, με την ηθοποιό και με τον κ. Γκόνη ότι ακολούθησαν έναν δύσκολο δρόμο σε αυτήν την παράσταση, σημειώνοντας ότι «βάλαμε τον πήχη πολύ ψηλά, με την έννοια ότι έχουμε ένα κείμενο πολύ κλασικό, που το αντιμετωπίσαμε όμως με έναν πάρα πολύ σύγχρονο τρόπο, χωρίς να κάνουμε καμιά «έκπτωση»».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.