Γιωργος Πετριδης, δημαρχος Κομοτηνης «Εντος του 2017 η εναρξη των εργασιων για την αναδειξη του ιστορικου κεντρου απο πλευρας του Δημου»

«Χωρίς τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών τίποτε σοβαρό δεν μπορεί να γίνει» - «Η λύση στο πρόβλημα του κυκλοφοριακού δεν είναι η κατασκευή πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης αλλά η αλλαγή νοοτροπίας στην χρήση του αυτοκινήτου» - «Ηθική και θεσμική υποχρέωση του Δήμου να παρέμβει στο θέμα της περαιτέρω συνειδητοποίησης του κόσμου σε ό, τι αφορά την διαχείριση του δημόσιου χώρου»

Μία συζήτηση εφ’ όλης της ύλης ανάμεσα στον δήμαρχο Κομοτηνής κ. Γιώργο Πετρίδη και τις Νατάσσα Βαφειάδου και Τζένη Κατσαρή – Βαφειάδη διεξήχθη πριν από λίγες ημέρες στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» και συγκεκριμένα στο καθημερινό μαγκαζίνο «Με το Ν και με το Β».
 
Ξεκινώντας από την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της πόλης μας, η οποία βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας του Δήμου Κομοτηνής για τα επόμενα χρόνια, το μέγιστο για την τοπική κοινωνία ζήτημα της αξιοποίησης της Τσανακλείου, αλλά και τα προβλήματα που βιώνουμε όλοι στην καθημερινότητά μας ως πολίτες της Κομοτηνής, ο κ Πετρίδης έδωσε τις πολυαναμενόμενες απαντήσεις ως πρώτος πολίτης της Κομοτηνής αλλά και ως έχων την ευθύνη διαχείρισης και αντιμετώπισης για την πλειοψηφία των ζητημάτων αυτών, σε μία συζήτηση «πολύτιμη» ως προς τις απαντήσεις τις οποίες τουλάχιστον λάβαμε, σε ερωτήματα που έχουν θέσει οι πολίτες της περιοχής εδώ και καιρό και τα οποία παρέμεναν αναπάντητα.
 
Γιώργος Πετρίδης όμως… 

«Αδήριτη αναγκαιότητα να αποκτήσει επιτέλους η Κομοτηνή ένα χωρικό σημείο αναφορά για τους επισκέπτες και για τους κατοίκους της»

ΠτΘ: κ. Πετρίδη έχει πλέον ξεκινήσει για τα καλά τόσο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και σε επίπεδο κοινωνίας η συζήτηση για την ανάπλαση και ανάδειξη του ιστορικού κέντρου της Κομοτηνής, βασικό αιτούμενο για χρόνια όλων μας…
Γ.Π.:
Η αρχική σκέψη ξεκίνησε από την αδήριτη αναγκαιότητα που υπάρχει να αποκτήσει επιτέλους η Κομοτηνή ένα χωρικό σημείο αναφοράς και για τους επισκέπτες και για τους κατοίκους της, αξιοποιώντας τα μνημεία που διαθέτει και την αξιόλογη περιοχή στην οποία τα μνημεία αυτά χωροθετούνται. Μνημεία τα οποία επί δεκαετίες περιμένουν διάσπαρτα στο μάτι του επισκέπτη και του παρατηρητή, αλλά και ελάχιστα αξιοποιημένα όσο αφορά την ανάδειξή τους.
 
Η Κομοτηνή δεν έχει την τύχη που έχει η Ξάνθη να διαθέτει μια ευρύτερη συνεκτική περιοχή προστατευμένη, όπως η παλιά πόλη, επάνω, γύρω και μέσα στην οποία έχουν εδώ και χρόνια αναπτυχθεί δράσεις και δραστηριότητες που αναδεικνύουν την πόλη και την καθιστούν και ελκυστική. Πάνω σε αυτά τα δεδομένα λοιπόν αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της πόλης μας. Αυτά λοιπόν είναι η διαδρομή που ξεκινά από την Τσανάκλειο, διατρέχει την πέριξ αλλά και την εντός του βυζαντινού τείχους περιοχή, και καταλήγει σε πρώτη φάση στο Εσκί Τζαμί και το Ιμαρέτ, το σημερινό Εκκλησιαστικό Μουσείο, και κατ’ επέκταση το «κούμπωμα» της περιοχής αυτής με το υπόλοιπο ιστορικό κέντρο, που είναι τα στενά της Κοραή, της Φιλικής εταιρείας, της Ανδρούτσου και καταλήγουν μέσω της Ερμού στο Ρολόι και το Γενί Τζαμί. 

«Η ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Κομοτηνής θα εξαντλήσει την τρέχουσα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ»

ΠτΘ: Μιλάμε λοιπόν για τη δημιουργία μίας ιστορικής διαδρομής που θα περιλαμβάνει τα σημεία αυτά. Σε τι στάδιο βρίσκεται όμως η προεργασία καθότι διαβάζουμε συχνά-πυκνά για συσκέψεις με εμπλεκόμενους φορείς;
Γ.Π.:
Η παρέμβαση αυτή, δεν μπορεί να είναι μονοθεματική και μονοτομεακή του Δήμου Κομοτηνής, μιας και σε αυτό εμπλέκονται η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης, η Μητρόπολη Μαρωνείας και Κομοτηνής, η Διαχειριστική Επιτροπή Μουσουλμανικής Περιουσίας, τα βακούφια, αλλά και η τοπική κοινωνία, όσο αφορά το επιχειρηματικό κομμάτι των δράσεων που αναπτύσσονται και πρόκειται να αναπτυχθούν, αλλά και η κοινωνία των πολιτών χωρίς τη συμμετοχή της οποίας τίποτε σοβαρό δεν μπορεί να γίνει. Όλοι αυτοί εμπλέκονται σε ένα εταιρικό σχήμα, το οποίο έχει διαμορφωθεί προκειμένου να υπάρξει ο σχεδιασμός της προσπάθειας.
 
Παράλληλα κάποιες μελέτες που απαιτούνται είναι ήδη έτοιμες, κάποιες έχουν δρομολογηθεί και κάποιες θα δρομολογηθούν στο επόμενο διάστημα. Αυτό το επισημαίνω γιατί το έργο δεν θα κατασκευαστεί σε ένα χρόνο, αλλά θα εξαντλήσει κατά την εκτίμησή μας την τρέχουσα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ μέχρι το 2020, στο τέλος της οποίας ελπίζουμε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι δράσεις και τα έργα που θα αφορούν την περιοχή. Στο κομμάτι που αφορά το Δήμο, η δική μας παρέμβαση στο τείχος, αφορά στην απελευθέρωση του περιβάλλοντος χώρου στη δυτική και νότια πλευρά του τείχους, δηλαδή τη διαδρομή από τη Λέσχη Κομοτηναίων απέναντι στο παλιό οικονομικό Γυμνάσιο, πίσω από τη Βενιζέλου στις αυλές των ιδιοκτησιών που έχουν πρόσωπο στη Βενιζέλου και στην οδό Σωκράτους. Εκεί με βάση το ρυμοτομικό σχέδιο απελευθερώνεται μια λωρίδα προστασίας του τείχους και δημιουργείται ένας πεζόδρομος. Ήδη ο Δήμος έχει αναθέσει την Πράξη Αναλογισμού, που είναι η πράξη με την οποία θα καθοριστούν οι αποζημιώσεις των ιδιοκτησιών μέσω των οποίων θα απελευθερωθεί η συγκεκριμένη διαδρομή. Ο προγραμματισμός είναι αυτή να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην άνοιξη, και μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουμε καταλήξει και με τις δικαστικές αποφάσεις που απαιτούνται, ώστε να καθοριστούν οι τιμές μονάδος. Τα χρήματα για τις αποζημιώσεις είναι ήδη εξασφαλισμένα από πόρους του Δήμου και δεν θα αναζητηθούν από πρόγραμμα, και απομένει η διοικητική διαδικασία για την απόκτηση της γης.
 
Ακόμη οι υπηρεσίες του Δήμου ήδη έχουν λάβει εντολή για τις κατασκευαστικές μελέτες για τον πεζόδρομο και τη ζώνη ανάδειξης μαζί με τους φωτισμούς που χρειάζονται και παράλληλα μέχρι το καλοκαίρι θα έχει εκδοθεί μια κανονιστική απόφαση από το Δήμο σε συνεργασία με την Εφορία Αρχαιοτήτων, για τις πίσω όψεις των ιδιοκτησιών που θα επιβάλλει μια ενιαία αρχιτεκτονική όσο αφορά τις προσόψεις των πίσω αυλών των κτιρίων της διαδρομής.
 
Σχεδιασμός μας είναι μέσα στο 2017 να τρέχει ήδη και η κατασκευή του πεζοδρόμου αλλά και της ζώνης ανάδειξης από πλευράς του Δήμου. Έτσι θα απελευθερωθεί σε πρώτη φάση ο χώρος γύρω από το τείχος, και κατόπιν θα κάνει εργασίες η Εφορία Αρχαιοτήτων για την προστασία της εξωτερικής πλευράς, αλλά και το εσωτερικό κομμάτι, συνεχίζοντας τη δουλειά που έχει ξεκινήσει εκεί. 

«Οι διαφορετικές προτάσεις για τη χρήση της Τσανακλείου θα συζητηθούν σε διάλογο που θα ακολουθήσει»

ΠτΘ: Με την περίπτωση της Τσανακλείου τι θα γίνει;
Γ.Π.:
Η Τσανάκλειος είναι το εμβληματικό κτίριο της πόλης μας, ένα κτίριο ταλαιπωρημένο επί δεκαετίες για το οποίο ήταν προτεραιότητά μας από την προηγούμενη θητεία μας να το λύσουμε και να το αναδείξουμε. Λύσαμε το θέμα της διαχείρισης, με ένα κατά τη γνώμη μου δίκαιο και αποτελεσματικό τρόπο. Από κει και ύστερα υπάρχουν διαφορετικές προτάσεις για την χρήση του, οι οποίες και θα συζητηθούν σε διάλογο που θα ακολουθήσει.
 
Ο αρχικός σχεδιασμός, που το ονομάτιζε ως την ιστορική έδρα του Δήμου, όχι τόσο λειτουργικά όσο σημειολογικά, εγκαταλείφθηκε και εμείς αποφασίσαμε να το κάνουμε πιο εμβληματικό σε σχέση με την χρήση του, που έχει να κάνει με παιδεία και πολιτισμό, και να το «ανοίξουμε» περισσότερος την κοινωνία. Στη βάση αυτή επιλέξαμε την μεταφορά της βιβλιοθήκης της πόλης, κάνοντάς την πιο χρηστική αλλά και πιο συμβολική σε σχέση με την αποστολή που έχει μια βιβλιοθήκη σε μια πόλη της Περιφέρειας, ενώ επίσης για λόγους συμβολικούς εκεί θα βρίσκεται και η έδρα του Ανοιχτού Πανεπιστήμιού. Σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο του κτιρίου, παρόλο που δεν προβλέπεται στο παρόν τεχνικό δελτίο αλλά θα μπει στην επόμενη αναμόρφωση του, θα στεγάσει τα εκθέματα του Μουσείου Καραθεοδωρή, το οποίο εξελίσσεται, καλώς κατά τη γνώμη μου, σε ένα brand name της Κομοτηνής, αποτέλεσμα της δουλειάς της κοινωνίας των πολιτών που με το δικό τους μεράκι, χρήματα και κόπο έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα σοβαρό εκθεσιακό αντικείμενο. Το Μουσείο Καραθεοδωρή στην υφιστάμενη εγκατάστασή του εμφανίζει ήδη μεγάλη επισκεψιμότητα, η οποία με την μεταφορά του στην Τσανάκλειο θεωρούμε ότι θα ενισχυθεί, ενώ θα καταφέρει να αναδείξει και το κτίριο εκτός των συνόρων της πόλης. 

«Στην Τσανάκλειο θα υπάρχει έντονη παρουσία και αναφορές τόσο στον ίδιο το δωρητή όσο και στην φυσική και πνευματική του παρουσία»

ΠτΘ: Εμπεριέχεται κάπου στα σχέδια σας η αξιοποίηση του αρχείου του Ν. Τσανακλή;
Γ.Π.:
Προφανώς στο κτίριο θα υπάρχει έντονη παρουσία και αναφορές τόσο στον ίδιο το δωρητή όσο και στη φυσική και πνευματική του παρουσία. Επίσης θα αξιοποιηθεί και ο αύλειος χώρος της Τσανακλείου με την κατασκευή ενός μικρού αμφιθεάτρου, στο οποίο θα γίνονται βιβλιοπαρουσιάσεις, διαλέξεις, μικρές παραστάσεις, καθώς και με ένα ήπιο κυλικείο που θα λειτουργεί μετά από διαγωνισμό που θα γίνει και από τα έσοδά του θα καλύπτονται οι λειτουργικές δαπάνες του ίδιου του κτιρίου. Οι επισκέπτες θα έχουν πρόσβαση μέσω Wi-Fi και στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του Δήμου, αλλά και σε άλλες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες όπως η Εθνική. Πιστεύουμε ότι εντός του 2016 θα ολοκληρωθεί το κτιριακό και η διαμόρφωσή της θα ξεκινήσει από το 2017. 

«Η τελική εικόνα μίας κοινωνίας καθορίζεται από τον βαθμό συνειδητοποίησης των πολιτών της αλλά και τα μέτρα καταστολής για όσους δεν τηρούν τους κανόνες»

ΠτΘ: Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της καθημερινότητας τώρα των πολιτών της Κομοτηνής, η οποία σε πολλές των περιπτώσεων τείνει να γίνει αβίωτη. Από την καθαριότητα και το κυκλοφοριακό, ως τα αδέσποτα. Ας ξεκινήσουμε όμως από το κυκλοφοριακό για το οποίο πολύς ο λόγος. Μόλις πρόσφατα για παράδειγμα φιλοξενήσαμε το ρεπορτάζ που αφορούσε στα φορτηγά τροφοδοσίας που παρκάρουν πάνω στην κεντρική πλατεία σε ώρες αιχμής…
Γ.Π.:
Η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, τα αδέσποτα έχουν μία κοινή δομική συνισταμένη. Η τελική εικόνα ενός χώρου στον οποίο ζει μία κοινωνία, καθορίζεται από δύο παραμέτρους. Η πρώτη εξ αυτών αφορά στον βαθμό συνειδητοποίησης του καθενός ξεχωριστά ότι ζει σε μία κοινωνία και επομένως και ο δημόσιος χώρος είναι και δικός του χώρος. Η δεύτερη παράμετρος είναι ο έλεγχος και η επιβολή ποινών σε αυτούς που δεν αντιλαμβάνονται αυτό που προανέφερα και λειτουργούν με αντικειμενική συμπεριφορά σε όλους τους τομείς αυτούς. Αν δεν επιτευχθούν αυτά τα δύο, προφανώς και δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ένα οργανωμένο σύστημα λειτουργίας μίας πόλης.
 
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος στο παράδειγμα της πλατείας που αναφέρατε. Ο δήμος έχει ορίσει εδώ και αρκετά χρόνια τους όρους, τις προϋποθέσεις ακόμα και τα χρονικά διαστήματα κατά τα οποία μπορεί να γίνει το απαραίτητο, δηλαδή ο ανεφοδιασμός των καταστημάτων που επιχειρούν στην πλατεία. Ωστόσο αυτά δεν τηρούνται. Το επόμενο βήμα ποιο είναι; Η καταστολή, ο έλεγχος και η επιβολή προστίμων. Μετά την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας, η αρμοδιότητα και η ευθύνη της καταστολής είναι της αστυνομίας. Μίας αστυνομίας όμως η οποία έχει τα προβλήματά της, που αφορούν τόσο στη στελέχωση όσο και στα οικονομικά της. Επομένως αυτό που χρειάζεται είναι μία έντονη καταστολή η οποία το επόμενο διάστημα όπως έχει δρομολογηθεί από πλευράς της αστυνομίας θα υπάρξει.
 
Στο κυκλοφοριακό ζήτημα τώρα αλλά και τη στάθμευση. Αν ο ίδιος ο επαγγελματίας θέλει να έχει μπροστά ή δίπλα στο κατάστημά του θέση για τους πελάτες του πηγαίνει και δεσμεύει χώρο από νωρίς το πρωί. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να δημιουργηθεί άλλος χώρος πάρκινγκ αίφνης και ξαφνικά. Δεν έχω επιλέξει μέχρι στιγμής ως δήμαρχος τον δρόμο της αλληλογραφίας προς τις άλλες αρχές του τόπου, αν όμως συνεχιστεί αυτή η ασυδοσία θα πρέπει να επιλέξω και αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζοντας βέβαια τα αντικειμενικά προβλήματα που υπάρχουν τη στελέχωση της αστυνομίας και της τροχαίας. 

«Στο ζήτημα του ποδηλατόδρομου η πράξη απέδειξε πως όπου λειτουργούν κανονικά αυτά που θεσπίστηκαν με τη δημιουργία του δεν υπάρχουν προβλήματα»

Σε ό,τι αφορά τη διαδρομή του ποδηλατόδρομου για την οποία έχει χυθεί πολύ μελάνι και δάκρυ και κατά την κατασκευή του υπήρχαν ενστάσεις από τους επαγγελματίες σε σχέση με τη δυνατότητα παρκαρίσματος παρόδια. Η πράξη απέδειξε ότι αυτό που θεσπίστηκε με την κατασκευή του, δηλαδή οι θέσεις φορτοεκφρόρτωσης που έχουμε βάλει σε όλη τη διαδρομή και οι εσοχές που έχουν γίνει και μπορούν να γίνουν θέσεις στάθμευσης, όπου λειτουργεί κανονικά όχι απλά δεν εμφανίζει ιδιαίτερα προβλήματα αλλά υπάρχει και απελευθερωμένος χώρος χωρίς να δημιουργείται αυτό το μπάχαλο που ίσχυε παλαιότερα με τα γνωστά σε όλους μας διπλοπαρκαρίσματα, κορναρίσματα κλπ. Επομένως ο δήμος έκανε τη δουλειά του, διαμόρφωσε ένα φιλικό δημόσιο χώρο στη διαδρομή αυτή και για τους οδηγούς και για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες. Μένει τώρα στους ίδιους να το διαχειριστούν και φυσικά στην αστυνομία να το διαφυλάξει.
 
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε στην Κομοτηνή, πως το αυτοκίνητο πρέπει να το χρησιμοποιούμε όπου υπάρχει ανάγκη, όταν η διαδρομή είναι μεγάλη, όταν είναι να κουβαλήσουμε κάτι ογκώδες ή όταν υπάρχει κάποιος άνθρωπος που έχει ανάγκη. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε να παίρνουμε το αυτοκίνητο όσοι διαμένουμε στην περιοχή του νοσοκομείου για να πάμε για τη δουλειά ή τον καφέ μας στην πλατεία. 

«Η ελλιπής σηματοδότηση είναι ευθύνη του Δήμου και θα λυθεί σύντομα»

ΠτΘ: Ένα από τα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί σε σχέση με το κυκλοφοριακό, αφορά την διέλευση βαρέων οχημάτων και λεωφορείων από το κέντρο της πόλης που δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Αυτό όπως έχει επισημανθεί οφείλεται ίσως και στην ελλιπή σηματοδότηση που υπάρχει στην πόλη και αναγκάζει τους οδηγούς να διέρχονται από το κέντρο…
Γ.Π.:
Στη σηματοδότηση υπάρχει όντως έλλειμμα και ευθύνη του δήμου, και θα φροντίσουμε να το καλύψουμε το επόμενο διάστημα. Και εκεί που υπάρχει ωστόσο σηματοδότηση πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν τηρείται. Το θέμα λοιπόν είναι η εφαρμογή αυτών που ορίζονται. Εκεί και πάλι οδηγούμαστε στο αυτονόητο που είναι η καταστολή, με την επιβολή ποινών και προστίμων. Στο θέμα του κυκλοφοριακού μεγάλη κριτική ασκείται και στο ζήτημα της στάθμευσης με βασικό επιχείρημα ότι εφόσον δεν υπάρχουν θέσεις γιατί δεν δημιουργούμε. Είναι βασική παραδοχή της κυκλοφοριακής επιστήμης ότι στα κέντρα πόλεων ισχύει μία ιδιότυπη εντροπία, αποδεδειγμένη πρακτικά και επιστημονικά, ότι δηλαδή όσο υπάρχει χώρος τόσο αυτός καταλαμβάνεται. Όταν έγινε η παρέμβαση στην πλατεία από τον αείμνηστο Γιώργο Παπαδριέλλη, πολλοί ήταν εκείνοι που τον κατηγόρησαν ότι δεν φρόντισε για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ. Φανταστείτε στις 2.30 το μεσημέρι που συνήθως αδειάζει το κέντρο χίλια ακόμα αυτοκίνητα να έβγαιναν κάτω από την πλατεία και να πήγαιναν στους κόμβους του Κωτσόβολου, της Εθνικής, του Δημαρχείου. Αντιλαμβάνεστε ότι η λύση δεν είναι να βάλουμε και άλλα αυτοκίνητα και να δώσουμε και άλλες θέσεις στάθμευσης στο κέντρο. Η λύση είναι σε μία πόλη που από την μία άκρη της μέχρι την άλλη είναι 2,5 χλμ, σε μία πόλη που το κέντρο της απέχει λιγότερο από 1,5 χλμ από όλες τις άκρες, να αποκτήσει ο κόσμος μία διαφορετική νοοτροπία, η οποία έχει να κάνει με τη χρήση του αυτοκινήτου. Σε αυτό πρέπει βέβαια να συμβάλλει και ο δήμος δημιουργώντας εναλλακτικές διαδρομές, όπως ποδηλατόδρομοι, φαρδιά πεζοδρόμια, και να ενισχυθούν έστω με μία επιδοματική πολιτική τα μέσα δημόσιας μεταφοράς, τα γνωστά mini bus τα οποία κινούνται μέσα στην πόλη μας.
 
Αυτά όλα γίνονται, το βασικό είναι η αλλαγή της νοοτροπίας. Και στη κατεύθυνση της διαμόρφωσης αυτής ο δήμος έχει μία ηθική και θεσμική υποχρέωση να παρέμβει στο θέμα της περαιτέρω συνειδητοποίησης του κόσμου και κυρίως στους νέους σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του δημόσιου χώρου. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.