Γιατι απαιτειται η ενισχυση των τοπικων ΜΜΕ;

Γιώργος Κατσαΐτης, πρόεδρος Σ.Η.Π.Ε.: «Οι τοπικές κοινωνίες έχουν κάθε λόγο να προστατέψουν, χωρίς να κανακέψουν, τον τοπικό τύπο γιατί προστατεύοντάς τον προστατεύουν τον ίδιο τους τον εαυτό»

Τρεις άμεσες προτεραιότητες με στόχο την διάσωση – ενίσχυση του περιφερειακού τύπου καταθέτει προς την κυβέρνηση με ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων. Εν αναμονή εκδήλωσης σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα αφορά στα «ανοιχτά» ζητήματα του τύπου, οι προτεραιότητες αυτές αποτελούν και το πλαίσιο προτάσεων – διεκδικήσεων του Συνδέσμου προς την ελληνική πολιτεία που διαχρονικά έχουν συνθέσει, μέχρι σήμερα δυστυχώς άνευ αποτελέσματος, πεδίο διαλόγου και διεκδικήσεων ευρύτερα του κλάδου των ΜΜΕ και της επικοινωνίας, όπως αυτός εκπροσωπείται και από τις συνάδελφες ενώσεις ΕΙΕΤ και ΕΔΙΠΤ που έχουν εργαστεί αντίστοιχα προς αυτή την κατεύθυνση.

Στην ανακοίνωσή του ο Σ.Η.Π.Ε. θέτει τρεις άμεσες προτεραιότητες – αιτήματα, που μπορεί, όπως εξηγεί, «να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα, επιμένοντας στην έναρξη θεσμικού διαλόγου με στόχο σύγχρονο, δημοκρατικό πλαίσιο σχέσεων των επιχειρήσεων Τύπου με την Πολιτεία, την λειτουργία της μαζικής επικοινωνίας και του δημοσίου λόγου, γενικότερα» και αφορούν στην λήξη της υποχρέωσης δημοσίευσης καταχωρίσεων των δημοσίων Φορέων σε εφημερίδες, σε ασφαλιστικά ζητήματα που αφορούν στον ΕΔΟΕΑΠ και ειδικότερα στην ανάγκη θέσπισης της δυνατότητας ρύθμισης οφειλών και εξόφλησής τους σε 120 δόσεις, καθώς και στην ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου Μητρώου των ενημερωτικών ΜΜΕ στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Όπως εξήγησε μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο πρόεδρος του Σ.Η.Π.Ε.  κ. Γιώργος Κατσαΐτης, τα αιτήματα αυτά «έχουν να κάνουν με την καλύτερη, σύγχρονη και ενιαία οργάνωση του χώρου των ΜΜΕ κατά τόπους και γενικά». Άλλωστε όπως επεσήμανε «ο τοπικός τύπος είναι αυτός που δίνει αξία, ειδικά αυτές τις δύσκολες ημέρες, στην μαζική επικοινωνία, συνιστά μέρος της ταυτότητας του κάθε τόπου» και ως εκ τούτου «οι Δήμοι, οι Περιφέρειες, οι λοιποί τοπικοί φορείς, και οι τοπικές επιχειρήσεις πρωτίστως θα πρέπει να βοηθήσουν τα τοπικά μέσα καθώς είναι σαν να βοηθούν τον εαυτό τους».

«Η κακή κατάσταση του τύπου είναι η κακή κατάσταση της κοινωνίας και των δημοκρατικών θεσμών»

Εν αντιθέσει με το ελληνικό παράδοξο, το ευρωπαϊκό υπόδειγμα αναγνωρίζει πως ο τύπος σε τοπικό επίπεδο αποτελεί τον καταλύτη της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, με την Ευρώπη ευρύτερα να έχει κατανοήσει πως «η κακή κατάσταση του τύπου είναι η κακή κατάσταση της κοινωνίας και των δημοκρατικών θεσμών». Οι ενώσεις του τύπου επιδιώκουν την καλή κατάσταση, επεσήμανε ο κ. Κατσαΐτης, καλώντας την ελληνική πολιτεία να υποστηρίξει οργανωμένα τον τύπο κατά τρόπο τέτοιο «που δεν θα δημιουργούνται καν οι υποψίες πολιτικού χρήματος ή κάποιας εύνοιας τέτοιας που να καταργείται ο ρόλος του τύπου, ο οποίος πρέπει να είναι ενδιάμεσος της επικοινωνίας μεταξύ ευάλωτου πληθυσμού και των θεσμών, μεταξύ ομάδων του πληθυσμού μεταξύ τους, μεταξύ πολιτικών οργανώσεων κομμάτων κ.ο.κ. λειτουργώντας ως ένας οργανωμένος ταχυδρομικός φορέας δημοσίου λόγου και σαν τέτοιος αποτελεί και θα πρέπει να λογίζεται ως η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας».

Η σύσταση ενός ενιαίου Μητρώου των ενημερωτικών ΜΜΕ, με βάση συγκεκριμένα και οργανωμένα χαρακτηριστικά, όπως η απασχόληση, η ιστορικότητα και η αναγνωσιμότητα – επισκεψιμότητα – σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές εκδόσεις – θα δώσει τη δυνατότητα σε φορείς και θεσμούς, να αποκτήσουν γνώση αλλά και πρόσβαση στην «ταυτότητα» των ΜΜΕ, που θα μπορούν να είναι και δικαιούχοι προγραμμάτων ενίσχυσης πρωτίστως της εργασίας, ώστε όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Σ.Η.Π.Ε. «να χρηματοδοτείται η βελτίωση του περιεχομένου των ΜΜΕ».

Η θέσπιση ενός τέτοιου μέτρου αφορά και στοχεύει πρωτίστως στην αναβάθμιση της τοπικής επικοινωνίας, όπως την χαρακτήρισε και δευτερευόντως, στην αντιμετώπιση του «υδροκεφαλισμού» που εμφανίζει το ελληνικό κράτος. Ειδικότερα όπως τόνισε «ο μισός πληθυσμός της χώρας βρίσκεται συγκεντρωμένος στην Αθήνα,  πράγμα το οποίο δεν το εξετάζουμε μόνο από την ηθική ή την πολιτική του πλευρά, αλλά και από την λειτουργική του πλευρά, διότι τέτοια υπερσυγκέντρωση και μάλιστα ασφυκτική είναι και αντιοικονομική. Αν λοιπόν η ενίσχυση των τοπικών φορέων, των τοπικών ΜΜΕ, μπορεί να κατατείνει στην μεταφορά, μετατόπιση έστω και κατά τι του σημείου αναφοράς της πολιτικής επικοινωνίας από την πλατεία Συντάγματος στην ελληνική περιφέρεια αυτό δεν είναι κέρδος μόνο για τον τύπο, είναι κέρδος για την ελληνική υπόθεση συνολικότερα».

Αναφερόμενος στην ενδεχόμενη κατάργηση της υποχρεωτικότητας των δημοσιεύσεων του δημοσίου, ο πρόεδρος του Σ.Η.Π.Ε. επεσήμανε τον διττό ρόλο της δημοσίευσης, θίγοντας τόσο τη διαφάνεια που υπηρετείται αλλά και τον προσπορισμό των ΜΜΕ προς την ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους, δίνοντας μάλιστα το παράδειγμα της κατάργησης των δημοσιεύσεων ισολογισμών εταιρειών, στη βάση των μνημονιακών, όπως ορίστηκε, υποχρεώσεων της χώρας και τα αποτελέσματα αυτής τόσο σε επίπεδο διαφάνειας όσο και σε επίπεδο εσόδων για τις επιχειρήσεις του τύπου.

«Οι τοπικές κοινωνίες έχουν κάθε λόγο να προστατέψουν, χωρίς να κανακέψουν τον τοπικό τύπο, γιατί προστατεύοντάς τον προστατεύουν τον ίδιο τους τον εαυτό» επανέλαβε για να τονίσει πως η επίλυση όλων των ανοιχτών προβλημάτων του κλάδου θα πρέπει να γίνει «με τρόπο που να κατατείνει στην αψεγάδιαστη λειτουργία των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη σειρά τους κρίνονται μέσα στην καθημερινότητά τους».

Άλλωστε όπως επεσήμανε ο ίδιος καταλήγοντας «τα τοπικά ΜΜΕ είναι γειωμένα – συνδεδεμένα με τις τοπικές κοινωνίες που αποτελούν στοιχείο της καθημερινής τους λειτουργίας και η αυθεντικότητα στην προσέγγιση της δουλειά τους έχει αξία και για τις τοπικές κοινωνίες και για την δημοκρατική λειτουργία μίας χώρας».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.