Για ενα καλυτερο κοσμο

Το Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων Ροδόπης, φορέας υπαγόμενος στην Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων με αφορμή την ολοκλήρωσης του συμβουλευτικού προγράμματος «Σύνδεση Σχολείου – Οικογένειας» διοργάνωσε μια εκδήλωση – συζήτηση για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής το βράδυ της Τρίτης, κατά την διάρκεια της οποίας δόθηκαν βεβαιώσεις σε όσους παρακολούθησαν το πρόγραμμα.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έγινε μια οικοδομική συζήτηση γύρω από τα προβλήματα των γονιών και τις σχέσεις γονέα – παιδιού αλλά και σχολείου. Ο υπεύθυνος του Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Ροδόπης κ. Ηλίας Βλάχος χαρακτήρισε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αρκετά πρωτοποριακό για τα δεδομένα της εκπαίδευσης και μάλιστα της εκπαίδευση ενηλίκων. «Το πρόγραμμα αφορά σε ένα ευαίσθητο τομέα της σημερινής δύσκολης κοινωνικής πραγματικότητας, και συγκεκριμένα στη ζωή και τη σταδιοδρομία του μαθητή», τόνισε ο κ. Βλάχος, επικεντρώνοντας περισσότερο στους ρόλους του καθενός, οι οποίοι ρόλοι συνδέονται αλλά και διαφέρουν μεταξύ τους.
«Αν βρούμε μια ισορροπία πιστεύω ότι όλοι θα είμαστε ευχαριστημένοι, θα έχουμε τα σωστά αποτελέσματα και το σημαντικότερο δεν θα έχουμε άγχος στη ζωή μας».

Τέλος ο κ. Βλάχος σημείωσε με έμφαση ότι το Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων δεν θέλει ακροατές παθητικούς αλλά ενεργητικούς. «Ο ενήλικος, ο συμμετέχοντας είναι αυτός που έχει το πρωταγωνιστικό ρόλο».

Ο ψυχολόγος, εκπαιδευτής του τμήματος ενηλίκων κ. Στράτος Βραχιόλιας αναφέρθηκε στο περιεχόμενο του προγράμματος. «Το θέμα που μας απασχόλησε κυρίως ήταν η επικοινωνία στις σχέσεις γονέων -παιδιών αλλά και ευρύτερα η επικοινωνία στις σχέσεις ανθρώπων. Βέβαια στον χρόνο που είχαμε δεν μας δόθηκε η δυνατότητα να αναπτύξουμε ένα κομμάτι που είχε να κάνει με τη διαπραγμάτευση και τη διαχείριση των συγκρούσεων, όμως δώσαμε μεγάλη βαρύτητα στο πώς ο γονιός, πώς ο δάσκαλος ο καθένας στο ρόλο του παίρνει υπόψη τις ανάγκες του και με αυτόν τον τρόπο προτείνει και στον εαυτό του αλλά και στους άλλους ένα τρόπο να δημιουργήσει και να οικοδομήσει σχέσεις».

Η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε με έναν τρόπο βιωματικό «δηλαδή μέσα από την κατάθεση των εμπειριών του καθένα, μέσα από ανταλλαγή εμπειριών μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες». Οι συμμετέχοντες έπαιρναν διάφορους ρόλους μέσα από τους οποίους μπορούσαν να ζήσουν και να βιώσουν όλα αυτά που συζητούσανε στην επικοινωνία.

«Ο στόχος μας ήταν κυρίως να αναδείξουμε το πολύ σημαντικό ρόλο της επικοινωνίας, το μαθαίνω να ακούω δηλαδή. Αυτό κυρίως συνδέεται με δυο πράγματα, με το πώς μιλάμε έτσι ώστε τα παιδιά να μας ακούν και το πώς ακούμε έτσι ώστε τα παιδιά να μας μιλάνε».

Το πρόγραμμα συμβουλευτικής ξεκίνησε στα τέλη του Σεπτέμβρη 2003 και ολοκληρώθηκε στις αρχές του Δεκέμβρη 2003. Ήταν ένα πρόγραμμα 20 ωρών. Για το πρόγραμμα δήλωσαν συμμετοχή είκοσι γονείς και εκπαιδευτικοί και ολοκλήρωσαν 16 άτομα. Αξιολογώντας την επιτυχία του προγράμματος ο κ. Βραχιόλιας σημείωσε ότι, «αν η επιτυχία είναι οι άνθρωποι να μιλάνε, να συζητάνε μεταξύ τους το πρόγραμμα μας έχει επιτυχία. Αν επιτυχία είναι να μετρήσουμε με προσωπικά δεδομένα όλη αυτήν την προσπάθεια που έγινε φοβάμαι ότι δεν θα βρούμε τέτοιους δείκτες. Ομως σε κάποια περίπτωση ένας δείκτης ήταν η συμμετοχή των γονιών και η διάθεση τους να πάρουν μέρος σε μια διαδικασία που ήταν ξένη για αυτούς, ήταν συνηθισμένοι περισσότεροι να ακούν κάποιον να μιλάει και εκείνοι να κάθονται. Εμείς τους είπαμε εδώ να συμμετέχουνε, να κάνουνε ασκήσεις, παιχνίδια, δραστηριότητες μέσα από τις οποίες θα δούμε τον εαυτό μας, τις σχέσεις μας, την επικοινωνία μας».

Θεωρώντας ότι υπάρχουν φορές που είναι δύσκολη η επικοινωνία των γονιών με το παιδί ο κ. Βραχιόλιας δηλώνει ότι γενικά στις μέρες μας η επικοινωνία αντιμετωπίζει προβλήματα και ότι η δυσκολία επικοινωνίας είναι πίσω από κάθε πρόβλημα. «Δηλαδή αν ένα πρόβλημα που εμφανίζει ένα παιδί π.χ. επιθετική συμπεριφορά είναι η κορυφή του παγόβουνου, πίσω από την επιθετική συμπεριφορά μπορεί να βρούμε μια δυσκολία στην επικοινωνία και στις σχέσεις του με τους άλλους. Για αυτό χρειαζόμαστε εκπαίδευση σε σχέση με την επικοινωνία και κυρίως χρειαζόμαστε μια θεωρία για τις ανθρώπινες σχέσεις για το πώς δηλαδή κάνω εγώ σχέση με τον άλλον, πως φτιάχνω τη σχέση μου με τον κόσμο».

Ο διευθυντής του 4ου Δημοτικού Σχολείου, κ. Αντώνης Γιωργιάδης, που παρακολούθησε το πρόγραμμα με τους άλλους εκπαιδευτικούς και γονείς, τόνισε ότιθεωρεί πολύ σημαντικό τον τίτλο του προγράμματος «Σχέση Σχολείου Οικογένειας» επειδή ακριβώς το θέμα αγγίζει όλους και θα είναι πάντα επίκαιρο. Ο κ. Γιωργιάδης μεταφέροντας τις εμπειρίες του από το πρόγραμμα τόνισε ότι «ήταν ένα πρωτόγνωρο πρόγραμμα, δουλέψαμε με τρόπο βιωματικό, καταθέσαμε τις εμπειρίες μας, τις γνώσεις μας είδαμε ότι είχαμε μείνει κάπως πίσω, γιατί τα πάντα εξελίσσονται. Μας έφερε ο δάσκαλος καινούργιες ιδέες, καινούργιες γνώσεις με βάση την ψυχολογία. Δουλέψαμε σε ομάδες, δεν ήμασταν δηλαδή παθητικοί δέκτες αλλά ενεργητικά μέλη της ομάδας, δεθήκαμε ως μέλη στην ομάδα, προβληματιστήκαμε είδαμε ότι οι συμβουλές, οι αρνήσεις στα παιδιά μας, οι απαγορεύσεις ανήκουν στο παρελθόν, έχουμε ένα άλλο τρόπο προσέγγισης ούτως ώστε να τα έχουμε πιο κοντά μας, να μας ακούν και φυσικά να μας σέβονται, όπως και εμείς να σεβόμαστε τα παιδιά μας».

Τέλος ο διευθυντής του 4ου Δημοτικού συνεχάρη το Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων Ν. Ροδόπης γιατί την «πολύ σημαντική προσπάθεια» και εξέφρασε την άποψή του να συνεχιστούν τα προγράμματα αυτά και σε άλλα σχολεία και σε άλλες περιοχές «για να έχουμε ενεργούς πολίτες, για να μάθουμε να επικοινωνούμε, για να έχουμε ένα καλύτερο κόσμο».

Σιμπέλ Χατζή Αλή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.