Φουντωνει ξανα ο αγωνας κατα των διοδιων

Φουντώνει ξανά ο κοινωνικός αγώνας κατά των διοδίων μετά τη σιωπηλή εκεχειρία λόγω των εκλογών, με συγκεντρώσεις και άνοιγμα των μπαρών σε πολλά σημεία της χώρας. Μετά τις νέες αυξήσεις που φτάνουν ως και στο 133%, τη λειτουργία νέων σταθμών και την εξαγγελία λειτουργίας άλλων έξι σταθμών, οι αντιτιθέμενοι πολίτες βγαίνουν ξανά μαζικά στους δρόμους πυκνώνοντας τις τάξεις τους.

Ξαναβρίσκοντας την άκρη του νήματος σ’ ένα μακρύ και δυναμικό χρονικό, οι κινητοποιήσεις συνεχίστηκαν προχθές στην Αγία Τριάδα Μώλου Φθιώτιδας και επεκτείνονται την Κυριακή στα Μάλγαρα και στις Αφίδνες. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις-φωτιά, για την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων που κυκλώνουν τις πόλεις -με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση του Ωρωπού- και «διότι οι εθνικοί άξονες που είναι δημόσια περιουσία, εκχωρούνται στα μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα». Την ίδια ώρα σχεδιάζεται η τοποθέτηση νέων παράπλευρων διοδίων στη Λεπτοκαρυά (οι κάτοικοι είχαν αποτρέψει εκεί την κατασκευή νέων διοδίων), αλλά και μετά τον κόμβο Θεσσαλονίκης-Βέροιας! Το δε υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων με ανακοίνωσή του υποστηρίζει ότι η αύξηση των διοδίων στα Μάλγαρα (σσ: η τιμή «πέταξε» στα 2,80 ευρώ προκαλώντας αντιδράσεις) ήταν προγραμματισμένη και παραδέχεται ότι με αυτήν «ισοσκελίζεται σε έναν βαθμό κατόπιν συμφωνίας με την “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” η κατάργηση των διοδίων Αιγινίου, που προβλεπόταν στη σύμβαση παραχώρησης». Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί που περνάνε από τα κρατικά διόδια των Μαλγάρων πληρώνουν 0,80 λεπτά στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε». Ωστόσο, όπως τονίζουν οι επιτροπές «Ακρίβεια στοπ», η κοινοπραξία ήδη έχει καλύψει τα διαφυγόντα κέρδη της αυξάνοντας τα διόδια κατά 100% στο σταθμό της Λεπτοκαρυάς, τα οποία από 1,40 έγιναν 2,80 ευρώ…

Σημειώνεται ότι το κόστος των διοδίων για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα το 2005 ήταν μόλις 11 ευρώ. Μέσα σε μόλις πέντε χρόνια έχει ανέλθει στα 41,20 ευρώ, που σημαίνει ότι υπάρχει αύξηση της τάξης του 300%.

Ανακοινώσεις και υπομνήματα διαμαρτυρίας

Κοινό υπόμνημα διαμαρτυρίας εξέδωσαν επιμελητήρια διαμαρτυρόμενα για την αύξηση κατά 40% του αντιτίμου των διοδίων στα Μάλγαρα. Το υπόμνημα συνυπέγραψαν ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Μιχάλης Ζορπίδης και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, αποστέλλοντάς το στο αρμόδιο υπουργείο, σε βουλευτές και φορείς.

Τα επιμελητήρια χαρακτηρίζουν «καίριο πλήγμα στην οικονομία της Θεσσαλονίκης και της Πιερίας την αύξηση, καθότι έχει επηρεαστεί η καθημερινότητα χιλιάδων επαγγελματιών και κατοίκων των δύο περιοχών που χρησιμοποιούν το εθνικό οδικό δίκτυο, αυξάνοντας και το κόστος προϊόντων και υπηρεσιών». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μετά και την τελευταία αύξηση στα Μάλγαρα, το κόστος μετακίνησης από Θεσσαλονίκη για Αθήνα για ένα απλό ΙΧ αυτοκίνητο ανέρχεται σε 41,20 ευρώ με επιστροφή, καθώς οφείλει να πληρώσει: 2,80 (Μάλγαρα) + 2,90 (Λεπτοκαρυά) + 2,20 (Πυργετός) +1,00 (Μακρυχώρι) + 2,80 (Μοσχοχώρι) + 2,40 (Πελασγία) + 2,25 (Τραγάνα) +2,35 (Θήβα) + 1,90 (Αφίδνες). Η αύξηση -όπως σημειώνεται- πρόκειται να επηρεάσει τον κλάδο των μεταφορών στις ευρύτερες περιοχές Θεσσαλονίκης και Κατερίνης.

Ανακοίνωση εξέδωσε και το ΠΑΜε ζητώντας να καταργηθούν όλα τα διόδια και σημειώνοντας: «Σε λίγο θα βάλουν διόδια και μέσα στην πόρτα μας. Τα μεγάλα έργα γίνονται για να εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διασύνδεση της ευρωπαϊκής αγοράς με τη βαλκανική, τη ρωσική και ασιατική για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου. Η εργατική τάξη της χώρας μας πληρώνει τριπλά, με τη χρηματοδότηση της κατασκευής των έργων που γίνονται από ιδιώτες με τη σύμπραξη του κράτους, ξαναπληρώνει με την αντιλαϊκή φορολογία, πληρώνει πάλι διόδια για να τα χρησιμοποιεί. Πληρώνει ο ελληνικός λαός πανάκριβα την κατασκευή και τη χρήση τους, ενώ οι μεγαλοκατασκευαστές θα απολαμβάνουν εγγυημένη ετήσια κερδοφορία για πολλά χρόνια. Η ληστεία του λαϊκού εισοδήματος πρέπει να τελειώνει: Να καταργηθούν όλα τα διόδια – συγκοινωνίες υπέρ του λαού» καταλήγει η ανακοίνωση.

Νέα συγκέντρωση στην Ξάνθη – απεύθυνση σε φορείς και κοινωνία

Νέα συγκέντρωση της κίνησης ενάντια στα διόδια αναμένεται να γίνει εντός των προσεχών ημερών στην Ξάνθη, για ενημέρωση των μελών και απεύθυνση της κίνησης σε φορείς και στην κοινωνία.

«Θέλουμε να λύσουμε το ζήτημα της εκπροσώπησης, να κάνουμε κάποιες επαφές με φορείς καθώς και με το δημοτικό και νομαρχιακό συμβούλιο και να βγούμε πιο δυναμικά μπροστά» δηλώνει ο εκπρόσωπος της κίνησης Γιάννης Σιδηρόπουλος. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι η πανελλαδική συγκέντρωση της Κυριακής γίνεται από κομμάτι των κινήσεων που έχει διαφοροποιηθεί από τον κεντρικό πανελλαδικό κορμό, σχολιάζοντας: «Υπάρχει μια διάσπαση του κινήματος, όπως συχνά συμβαίνει σε τέτοιες πρωτοβουλίες. Ωστόσο, οι στόχοι τέτοιων επιτροπών είναι να κινητοποιήσουν την κοινωνία κι εδώ καταγράφεται μια πραγματική επιτυχία. Όμως οι επιτροπές από μόνες τους δεν μπορούν να φέρουν θεαματικά αποτελέσματα, γι’ αυτό κύριος σκοπός είναι η κινητοποίηση φορέων αφού αυτοί μπορούν να πιέσουν πολύ πιο αποτελεσματικά». Ο κ. Σιδηρόπουλος προαναγγέλλει ότι «σύντομα θα υπάρχει καλύτερος συντονισμός, μέσα και από τη λειτουργία του κεντρικού διαδικτυακού τόπου μας» και γνωστοποιεί ότι «ως πανελλαδικό συντονιστικό όργανο έχουμε προγραμματίσει τη δεύτερη ολομελή πανελλαδική συνάντηση για τις 7 και 8 Δεκεμβρίου στη Λάρισα».

Την ίδια ώρα, με την ιδιότητα του δημοσιογράφου ο Γιάννης Σιδηρόπουλος σημειώνει: «Για άλλη μια φορά διαψεύδονται οι κυβερνητικοί παράγοντες και η “Εγνατία Οδός Α.Ε.”. Δια στόματος του αντιπροέδρου της εταιρίας Γιάννη Τσακλίδη, επισημοποιήθηκε ότι η εταιρία προχωρά το επόμενο τρίμηνο στην εγκατάσταση έξι νέων σταθμών διοδίων σε Κομοτηνή, Παγγαίο, Νυμφόπετρα, Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα και Γρεβενά, τους οποίους χαρακτήρισε “πρόχειρους”. Συνολικά σε λίγο καιρό οκτώ σταθμοί θα λειτουργούν κατά μήκος της Εγνατίας, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Κοζάνης και των Μαλγάρων που είναι ήδη σε λειτουργία». Ο κ. Σιδηρόπουλος υπενθυμίζει ότι τον Αύγουστο ο πρόεδρος της εταιρίας Αναστάσιος Μουρατίδης είχε δηλώσει ότι δεν πρόκειται να γίνουν άλλοι μετωπικοί σταθμοί διοδίων παρά μόνο ηλεκτρονικοί καθώς και ότι «ζήτημα εγκατάστασης δεκατριών σταθμών δεν τίθεται». Ανάλογες δηλώσεις έκανε τον Ιούνιο στην Ξάνθη και ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Μαγκριώτης, αλλά τελικά η κυβέρνηση προχωρά στην υλοποίηση του σχεδιασμού που είχε η Ν.Δ., παρότι αρχικά είχε εγκαταλείψει το σχέδιο.

Τέλος, ο Γιάννης Σιδηρόπουλος σημειώνει τα εξής ενδιαφέροντα: «Το κόστος για το οποίο ο κ. Τσακλίδης απέφυγε να τοποθετηθεί -κάνοντας λόγο για απόφαση του υπουργείου Οικονομικών- θεωρείται δεδομένο ότι θα είναι τουλάχιστον στα 2,8 ευρώ. Τίμημα που ισχύει στον Πολύμυλο Κοζάνης και πλέον και στα Μάλγαρα. Υπολογίζεται ότι σε πρώτη φάση η διαδρομή Ξάνθη-Θεσσαλονίκη με επιστροφή θα κοστίζει κάτι παραπάνω από έντεκα ευρώ, ενώ μετά το τέλος του σχεδιασμού που υλοποιείται δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα είκοσι ευρώ! Η αθέτηση όσων έχουν υποσχεθεί τον τελευταίο χρόνο ο υφυπουργός και ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού, δικαιολογήθηκε από τον αντιπρόεδρο της εταιρίας με τις αναφορές σε “πιεστικά οικονομικά προβλήματα” και “τεράστιες δανειακές υποχρεώσεις” της εταιρίας, αλλά και στις “ασφυκτικές πιέσεις της Ε.Ε.”, ενώ για την εγκατάλειψη του ηλεκτρονικού συστήματος είπε ότι είναι αρκετά χρονοβόρο».

Τσουνάμι κινητοποιήσεων

Ημέρα κινητοποιήσεων η προσεχής Κυριακή, με αιχμή τα διόδια των Αφιδνών και την Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων Βορειοανατολικής. Αττικής που καλεί σε συγκέντρωση και άνοιγμα των διοδίων το πρωί. Ο δήμος Ωρωπού περιλαμβάνει πια στην έκτασή του οκτώ σταθμούς διοδίων και η επιτροπή διαμαρτύρεται «κατά των διοδίων που έχουν -στην κυριολεξία- περικυκλώσει την περιοχή μας», επισημαίνοντας «την αλλαγή τακτικής της εταιρείας “Νέα Οδός Α.Ε.” που καθυστερεί τους οδηγούς που αρνούνται την πληρωμή διοδίων, αναγκάζοντάς τους πρακτικά να ανοίγουν μόνοι τους τις μπάρες για να περνούν ελεύθερα». Σε κινητοποίηση και απελευθέρωση των διοδίων της Νεστάνης καλεί το απόγευμα της Κυριακής και η «Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου», διαμαρτυρόμενη για την «τρομακτική αύξηση 133%» στην τιμή των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτας – Μεγαλόπολης – Κορίνθου. Η διαδρομή Αθήνα-Καλαμάτα-Αθήνα κοστίζει πια στον οδηγό 18,40 ευρώ και η κίνηση επισημαίνει ότι «η κυβέρνηση αυξάνει τα διόδια κατά 133% την ώρα που μειώνει τα εισοδήματα των εργαζομένων 30%», σημειώνοντας ότι «προοιωνίζεται το τι θα συμβεί αν ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος, μέχρι την Καλαμάτα. Θα υπάρχει δρόμος αλλά δεν θα μπορούν οι χρήστες να τον χρησιμοποιήσουν».

Τέλος, πανελλαδική συντονιστική συγκέντρωση των επιτροπών κατά των διοδίων καλείται το πρωί της Κυριακής στον Μώλο Φθιώτιδας, από το κομμάτι που… αποσχίστηκε από το κεντρικό κίνημα (λεπτομέρειες παρακάτω) και ζητά κατάργηση όλων των διοδίων.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.