Φεστιβαλ Σερι Μπαλκαν SBIF: Ενα εργαλειο πολιτιστικης διπλωματιας που ομως δεν αξιοποιειται

Κώστας Δεληγιάννης, Διευθυντής Series Balkan «Θελήσαμε να επενδύσουμε στην Ελλάδα ενάμιση χρόνο δουλειάς, έρευνας και χρημάτων που δόθηκαν για την υλοποίηση μίας φιλόδοξης διοργάνωσης και τελικά κλείνουν οι πόρτες»

Στο χθεσινό μας φύλλο και στο σχόλιο με τίτλο «Στην Καβάλα οι δήμαρχοι έχουν άποψη για τον πολιτισμό, και τη δηλώνουν» γράφαμε μεταξύ άλλων για το άρθρο που υπογράφει ο νέος δήμαρχος Καβάλας, ο κ. Θόδωρος Μουριάδης στην «Εφημερίδα των Συντακτών»  το οποίο ξετυλίγει το σχέδιό του για τον πολιτισμό της Καβάλας, εκκινώντας από τα όσα σημαντικά προσφέρει στην πόλη και στη χώρα το Φεστιβάλ Φιλίππων.
 
Με την αφορμή του κειμένου του κ. Μουριάδη και προσυπογράφοντας και τα όσα ο ίδιος αναφέρει αλλά και τα όσα τα τελευταία χρόνια έχει να επιδείξει ο Καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θοδωρής Γκόνης και οι συνεργάτες του, θέλαμε να καταδείξουμε τουλάχιστον την δική μας άποψη περί της αξίας του πολιτισμού στην καθημερινότητα του πολίτη αλλά και στα χέρια των διοικούντων ακόμα και ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής.
 
Σε αυτό ακριβώς το κενό, ανθρώπων, διάθεσης αλλά και προθέσεων ενδεχομένως από πλευράς της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, εντόπισε σε συνέντευξή του στον «ΠτΘ» ο Διευθυντής του γαλλικού οργανισμού SERIES BALKANS κ. Κώστας Δεληγιάννης στην προσπάθειά του να εξηγήσει τα όσα οδήγησαν στην ακύρωση του Φεστιβάλ Σερί Μπαλκάν SBIF  που ήταν προγραμματισμένο για το διάστημα 2 με 8 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής της Κομοτηνής, η οποία ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον οργανισμό με σχετική επιστολή, επιρρίπτοντας ευθύνες για μη τήρηση των συμφωνηθέντων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία με απόφαση και του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ συμπεριλήφθηκε στον ετήσιο προϋπολογισμό της ΠΑΜ-Θ για το 2019.
 
Η «Οδύσσεια» όμως του Φεστιβάλ όπως εξιστόρησε ο κ. Δεληγιάννης και έχει δει το φως της δημοσιότητας ξεκίνησε από πολύ νωρίτερα με τις πρώτες συνομιλίες να αφορούν στον Δήμο Αλεξανδρούπολης, που όμως μετά από αρκετούς μήνες κατέληξε σε «ναυάγιο» και από εκεί να περάσει  η «σκυτάλη» στα χέρια της Περιφέρειας ΑΜ-Θ. Τον περασμένο Ιούλιο η Περιφέρεια ΑΜ-Θ ανέλαβε το σύνολο της ευθύνης υποστήριξης του Φεστιβάλ, ωστόσο λίγες ημέρες μετά, κατόπιν σχετικής αδυναμίας από πλευράς της να ανταποκριθεί στα συμφωνηθέντα ο οργανισμός αποφάσισε την ακύρωση της φιλόδοξης διοργάνωσης αλλά και όπως ανέφερε στην σχετική ανακοίνωση «να αναστείλει, μέχρι νεωτέρας, τα σχέδιά του να αναπτύξει, στην Ελλάδα, ένα φιλόδοξο οπτικοακουστικό αναπτυξιακό πρόγραμμα θερμοκοιτίδας, σχολής, φόρουμ και αγοράς σειρών τηλεοπτικής μυθοπλασίας». 

Μία διοργάνωση ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο 

Κληθείς να μιλήσει για την αξία της διοργάνωσης αλλά και την επιλογή της Περιφέρειας ΑΜ-Θ και δη της πόλης της Κομοτηνής για την φιλοξενία της διοργάνωσης ο κ. Δεληγιάννης εξήγησε πως η μελέτη για την υλοποίηση της ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2017, με στόχο την δημιουργία ενός πολιτιστικού θεσμού, που θα λειτουργήσει ως ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο και πιο συγκεκριμένα στον χώρο των Βαλκανίων για την αξιοποίηση των προϊόντων οπτικοακουστικής βιομηχανίας και συγκεκριμένα των τηλεοπτικών σειρών μυθοπλασίας, η παραγωγή των οποίων είναι πλούσια, γιατί όχι και ως ένα άλλο εργαλείο «διπλωματικού πολιτισμού».
 
Η υποστήριξη δώδεκα συνολικά βαλκανικών χωρών, όπως οι Σερβία, Κροατία, Σλοβενία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο, Κοσσυφοπέδιο, Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρειος Μακεδονία, Ελλάδα και Τουρκία, αλλά και ο πλούτος της παραγωγής που όπως σημείωσε ο κ. Δεληγιάννης αντικατοπτρίζουν άμεσα την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό των χωρών αυτών των Βαλκανίων θα μπορούσε να αποτελέσει ένα εξαιρετικό εργαλείο διπλωματικής πολιτικής αλλά και ένα εργαλείο για το χτίσιμο «γεφυρών» μεταξύ αυτών.
 
Ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της, η διασυνοριακότητα που την διέπει αλλά και το γεγονός ότι αποτελεί έδρα της Περιφέρειας ΑΜ-Θ κατέστησαν την Κομοτηνή την πόλη εκείνη που θα φιλοξενούσε τη διοργάνωση, καθιστώντας την τόπο συνάντησης εγχώριων και όχι μόνο φιλοξενούμενων, πέραν των προσωπικοτήτων που θα επισκέπτονταν την περιοχή για τις ανάγκες του Φεστιβάλ, και οι οποίοι θα μπορούσαν να παίξουν κατά τρόπον τινά τον ρόλο πρεσβευτή της περιοχής μας.
 
Μετά από μία σειρά διαπιστώσεων αντιπροσώπου του Φεστιβάλ στην Κομοτηνή που όπως εξήγησε ο κ. Δεληγιάννης παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις, συνοψίζονταν στο ότι η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του οργανισμού και της Περιφέρειας δεν θα υπογραφεί πριν την 1η Σεπτεμβρίου, δηλαδή μόλις ένα μήνα πριν την έναρξη του Φεστιβάλ, ότι δεν πρόκειται να δοθεί καμμιά προκαταβολή για τις ανάγκες της διοργάνωσης και ότι ο οργανισμός ΑΜΚΕ Σερί Μπαλκάν που ανέλαβε την υλοποίηση του έργου θα πρέπει να προπληρώσει το συνόλου του κόστους της διοργάνωσης που ανέρχεται στις 24.000 ευρώ και μετά το πέρας αυτής να καταθέσει τις αντίστοιχες για την κάλυψη του εν λόγω ποσού αιτήσεις στην Περιφέρεια, ο οργανισμός έλαβε την απόφαση της ακύρωσής του.
 
Μετά από έναν καταιγισμό δημοσιεύσεων στον τοπικό τύπο, αλλά και το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε και από ξένα μέσα σχετικά με την πορεία της διοργάνωσης αλλά και τους λόγους ακύρωσής τους, ο κ. Δεληγιάννης έκανε γνωστό πως παρά το γεγονός ότι επισήμως δεν υπάρχει κάποια αντίδραση από την Περιφέρεια, σε ανεπίσημη επικοινωνία του με στελέχη της Περιφέρειας, που υποστήριξαν μάλιστα ενθέρμως το Φεστιβάλ, οι διεργασίες συνεχίζονται και ενδεχομένως να υπάρχουν εξελίξεις από την1η Σεπτεμβρίου και έπειτα.
 
Απουσία ωστόσο επίσημης απάντησης από πλευράς της Περιφέρειας και
ερωτηθείς σχετικά ο διευθυντής του Οργανισμού επέρριψε την ευθύνη του «ναυαγίου» αυτού μεταξύ άλλων, στην αδυναμία της περιφερειακής αρχής να αντιληφθεί την οργανική αξία της διοργάνωσης. 

Οι λάθος άνθρωποι στις λάθος θέσεις 

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «ίσως η Περιφέρεια δεν αντιλήφθηκε την οργανική αξία της διοργάνωσης, η οποία θα έπρεπε να αποδειχθεί σε βάθος χρόνου» εν αντιθέσει με άλλες διοργανώσεις που λαμβάνουν χώρα την περιοχή, για να σταθεί επίσης και στην μονόφθαλμη και βραχυπρόθεσμη πολιτική που κυριαρχεί την πλειοψηφία των Περιφερειών της χώρας, λόγω της ανυπαρξίας ανθρώπων στις κατάλληλες θέσεις, που μπορούν να αντιληφθούν την αξία του πολιτισμού ως αναπτυξιακό εργαλείο.
 
«Ίσως είμαστε θύματα αυτής της πολιτικής» υπογράμμισε ο ίδιος χαρακτηριστικά για να υπενθυμίσει μάλιστα την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην Γαλλία και την πρόσκληση που απηύθυνε εκεί για επενδύσεις στην Ελλάδα. 

Κάλεσμα προς την ιδιωτική πρωτοβουλία εν αναμονή εξελίξεων; 

«Εμείς θελήσαμε να επενδύσουμε στην Ελλάδα ενάμιση χρόνο δουλειάς, έρευνας και χρημάτων που δόθηκαν για την υλοποίηση μίας φιλόδοξης διοργάνωσης και τελικά κλείνουν οι πόρτες» σημείωσε για να γνωστοποιήσει πως πέραν των όποιων διεργασιών συνεχίζονται σε επίπεδο Περιφέρειας και οι οποίες ενδεχομένως να μην είναι θετικές, η διοργάνωση επαφίεται πλέον σε ιδιωτική πρωτοβουλία που εκδηλώθηκε και στην οποία έχει δοθεί ένα χρονικό διάστημα έως και τις 30 Σεπτεμβρίου για την αναζήτηση των απαραίτητων για την υλοποίηση του. Ο ίδιος μάλιστα απηύθυνε κάλεσμα προς τον επιχειρηματικό κόσμο της περιοχής, να δηλώσει «παρών» υποστηρίζοντας την διοργάνωση η οποία εφόσον οι προσπάθειες ευοδωθούν θα πραγματοποιηθεί την Άνοιξη του 2020, εγκαινιάζοντας παράλληλα ένα νέο μοντέλο πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής βασισμένο στην ιδιωτική πρωτοβουλία και κινητοποίηση. «Η πόρτα μας παραμένει ανοιχτή, σε όλους» κατέληξε.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.