Ερμηνειες και 3D βιντεο μαζι μετεφεραν στο σανιδι ενα σκληρο θεμα των ημερων μας

«Μετανάαααστες»: μία παράσταση -παγκόσμια «κραυγή» παρουσιάστηκε στην Κομοτηνή

Μία παράσταση που συνδύαζε  ερμηνείες ηθοποιών και την προβολή βίντεο μέσω της τεχνικής 3D Projection Mapping  – μίας τεχνικής που πιθανότατα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κομοτηνή – εστιάζοντας στο σκληρό θέμα των ημερών, το μεταναστευτικό, παρουσιάστηκε στην Καπναποθήκη. Ήταν το θεατρικό έργο του Ματέι Βίζνιεκ «Μετανάαααστες» ή «Είμαστε πάρα πολλοί πάνω σ’ αυτήν την πουτάνα τη βάρκα» από το τμήμα Φοιτητών – Ενηλίκων του θεατρικού εργαστηρίου «Επί Σκηνής» σε σκηνοθεσία της κ. Μυρσίνης Λαντζουράκη.
 
Η παρήχηση του «α» διόλου τυχαία είναι, αφού πρόκειται επί της ουσίας για μία παγκόσμια «κραυγή» των προσφύγων που αναγκάζονται σε μία βίαιη μετακίνηση από τις χώρες τους εξαιτίας του πολέμου και των συνθηκών που επικρατούν εκεί.
 
Πέραν από την δική τους οπτική, ωστόσο, ο Ματέι Βίζνιεκ εξετάζει το φαινόμενο πολύπλευρα, παρουσιάζοντας όχι μόνο την πλευρά των ίδιων των μεταναστών, αλλά και των ανθρώπων που ζουν στις χώρες υποδοχής τους, αυτών που προβληματίζονται και των πολιτικών που συχνά «αερολογούν». Πρόκειται, λοιπόν, για ένα κείμενο «σπονδυλωτό» που εξετάζει όλες τις πτυχές, μιας και την περίοδο συγγραφής του, 3 χρόνια πριν, ο ίδιος ο Βίζνιεκ έβλεπε όλα αυτά τα πράγματα να λαμβάνουν χώρα γύρω του. 

Μυρσίνη Λαντζουράκη «Κάποιοι χαρακτήρισαν το κείμενο ως μία “γροθιά στο στομάχι” παρ’ όλο που δεν είναι βαρύ από άποψη γραφής» 

«Τις δύο μέρες των παραστάσεων πολύς κόσμος έφευγε συγκινημένος ενώ κάποιοι χαρακτήρισαν το κείμενο ως μία “γροθιά στο στομάχι” παρ’ όλο που δεν είναι βαρύ από άποψη γραφής. Ο συγγραφέας, δηλαδή, χρησιμοποιεί την σάτιρα για να καυτηριάσει πάρα πολλά κακώς κείμενα γύρω μας», εξήγησε η σκηνοθέτης ερωτηθείσα για την ανταπόκριση του κοινού.
 
Η ίδια μιλώντας για την προετοιμασία της παράστασης εστίασε στην πρώτη ανάγνωση του κειμένου, μιας και προβλημάτισε τόσο την ίδια όσο και τους ηθοποιούς, όπως είπε στην συνέχεια «υπήρξαν στιγμές που μας έβαλε σε πολλές σκέψεις ο τρόπος που θα προσεγγίσουμε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα δίχως να πάρουμε οι ίδιοι θέση. Προσπαθήσαμε να μείνουμε σε μία απλή παράθεση των γεγονότων, θέλοντας να δώσουμε στον θεατή το έναυσμα να κρίνει, να τοποθετηθεί και να προβληματιστεί μόνος του με αφορμή την παράσταση».
 

Η σκηνοθέτης, εξάλλου, έκανε σαφές πως πάντα προτιμά να δραστηριοποιείται σε θέματα που μας τοποθετούν στην σημερινή εποχή και στα προβλήματά της, όπως οι κοινωνικές σχέσεις, η οικονομία, ο ρατσισμός, η ξενοφοβία, η σεξουαλικότητα αφού πεποίθησή της είναι πως η τέχνη δεν πρέπει να έχει «ταμπού». Ο κόσμος σταδιακά «ενεργοποιείται» βλέποντας τέτοιου είδους παραστάσεις, έκρινε υπογραμμίζοντας με έμφαση πως έχει μεγάλη σημασία τα άτομα που ασχολούνται με το θέατρο και την τέχνη γενικότερα να παρουσιάζουν ζητήματα που άπτονται της προσωπικής μας κρίσης, πηγαίνοντάς τα «ένα βήμα παραπέρα».
 
Με αφορμή την ολοκλήρωση της σεζόν του εργαστηρίου η υπεύθυνη ανακοίνωσε τους μελλοντικούς της στόχους, στους οποίους ανήκει η διοργάνωση θεατρικών σεμιναρίων για το κοινό της πόλης μας. «Προσωπικά φροντίζω να ενημερώνομαι για καινοτόμες εξελίξεις ώστε να τις μεταφέρω στους μαθητές μου, θεωρώ, όμως, πολύ σημαντικό να έρθουν στην πόλη μας καινούργιοι άνθρωποι που διαθέτουν γνώσεις κι εμπειρία», σχολίασε κλείνοντας. 

Μιχάλης-Δανιήλ Βαμβακάς «Τα βίντεο εστιάζουν κατά κύριο λόγο στην πλευρά των ίδιων των μεταναστών» 

Κατά τη διάρκεια της παράστασης οι ερμηνείες των ηθοποιών διακόπτονταν από βίντεο που προβάλλονταν πάνω στις κολώνες και τα αντικείμενα τα οποία συνέθεταν το σκηνικό. Πρόκειται για την τεχνική 3D Projection Mapping, μία τεχνική που, σύμφωνα με τον Video Artist, κ. Μιχάλη Δανιήλ Βαμβακά πιθανότατα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κομοτηνή. Πέραν από τον πρακτικό τους σκοπό, που δεν είναι άλλος από το να δώσουν στους ηθοποιούς χρόνο να προετοιμαστούν στις εναλλαγές των σκηνών, ο κ. Βαμβακάς σε συνεργασία με την σκηνοθέτη έδωσε μέσα από αυτά το δικό του στίγμα, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στην πλευρά των ίδιων των μεταναστών.
 

Σε αυτά απεικονίζονται σκηνές από μετανάστες που πηδούν από συρματοπλέγματα και φράχτες στην προσπάθειά τους να βρεθούν σε έναν τόπο με καλύτερες συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση, όμως, υποκρύπτονται τα καυστικά σχόλια του δημιουργού, όπως η επιλογή του να παρουσιάσει τα κάγκελα πολύχρωμα, σατιρίζοντας την προσπάθεια πολλών να τα προβάλλουν ως κάτι καλό.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.