Δυσλεξια και υψηλη νοημοσυνη

«Οι διαταραχές της ομιλίας των παιδιών» και «Τα παιδιά με υψηλή νοημοσύνη» ήταν τα θέματα επιμορφωτικού σεμιναρίου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Κομοτηνή από τους Νηπιαγωγούς Νομών Ροδόπης και Ξάνθης στα πλαίσια της ετήσιας επιμόρφωσής τους, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Π.Ε. των δύο νομών και την υποστήριξη των αντίστοιχων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

Εισηγητής του σεμιναρίου ήταν ο ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας πολλών ειδικών επιστημονικών βιβλίων και ιδιοκτήτης σύγχρονου – προτύπου Κέντρου Λογοθεραπείας στην Αθήνα κ. Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου, ο οποίος απάντησε ακολούθως σε πολλές ερωτήσεις των νηπιαγωγών, οι οποίες προερχόντουσαν κυρίως μέσα από την δική τους εμπειρία.

Με το τέλος του σεμιναρίου ο κ. Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου ήταν φανερά ευχαριστημένος από την ανταπόκριση των νηπιαγωγών και τις σχετικές ερωτήσεις που του υποβλήθηκαν. «Πολλά απ’ αυτά τα οποία είπαμε τα ακούγανε για πρώτη φορά οι νηπιαγωγοί. Δείξανε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αυτό οφείλεται στο ότι τους είχε δημιουργήσει η σχολική σύμβουλος ερεθισμούς ανάλογους. Θέσανε ερωτήσεις γύρω από την πράξη. Δώσαμε διάφορες πρακτικές κατευθύνσεις. Δείξανε τρομερό ενδιαφέρον και οι ερωτήσεις που θέσανε ήτανε υψηλού επιπέδου, πολλές από τις οποίες ούτε περίμενα ότι θα τις θέτανε», αξιολόγησε ο κ. Αλεξάνδρου.

Όσο για την θεματολογία του σεμιναρίου ο κ. Αλεξάνδρου ανέφερε ότι η δυσλεξία «έχει σχέση με την ορθή γραφή, την ορθογραφία και όχι την αντιγραφή». Όταν ένα δύσλεκτο παιδί αντιγράφει, το κάνει σωστά και ενώ έχει πρόβλημα όταν γράφει ελεύθερα σύμφωνα με τον εισηγητή. «Η δυσλεξία προϋποθέτει ότι ένα παιδί έχει φυσιολογική νοημοσύνη, δηλαδή 100 δείκτη νοημοσύνης και άνω. Εάν ένα παιδί δεν μπορεί να γράφει και να διαβάσει και έχει νοημοσύνη 70, τότε δεν μιλάμε για δυσλεξία, αλλά για νοητική καθυστέρηση» περιγράφεται από τον κ. Αλεξάνδρου, ο οποίος ανέφερε και ένα άλλο χαρακτηριστικό των παιδιών με δυσλεξία, τις υψηλές επιδόσεις στα μαθηματικά και γενικότερα στα πρακτικά μαθήματα. Ένα παιδί με υψηλή νοημοσύνη μπορεί να παρουσιάζει δυσλεξία και τα σχετικά παραδείγματα είναι πολλά, όπως του περίφημου φυσικομαθηματικού Αϊνστάιν, του Τσώρτσιλ κ.α. Στατιστικά το 2-4% των παιδιών εμφανίζουν δυσλεξία, «που σημαίνει ότι σε μια τάξη 25 παιδιών στο δημοτικό κατά μέσο όρο 1 θα εμφανίζει δυσλεξία». Όσο για την υψηλή νοημοσύνη με δείκτη 130-170, αυτή κυμαίνεται στο 2-3%, ενώ με πολύ υψηλή νοημοσύνη σε κάθε 1 εκατομμύριο παιδιά γεννιέται το 1, δηλαδή στην Ελλάδα σε κάθε 14 χρόνια σύμφωνα με το δείκτη γεννητικότητας γεννιέται ένα παιδί ιδιοφυές. «Βέβαια εάν κάνετε ένα γκάλοπ ανάμεσα στις Ελληνίδες μητέρες, μπορείτε να βρείτε πολλά εκατομμύρια παιδιών ιδιοφυή» σημείωσε ο κ. Αλεξάνδρου χαριτολογώντας.

«Στην Ελλάδα δεν γίνεται τίποτα. Άλλες χώρες το έχουν πάρει στα σοβαρά το θέμα, όπως η Αμερική, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Κίνα. Τα παιδιά με υψηλή νοημοσύνη τα εντοπίζουν από το νηπιαγωγείο και τυγχάνουν ειδικής εκπαίδευσης. Δεν είναι παράξενο να δείτε έναν φοιτητή σε πανεπιστήμιο της Κίνας να είναι 14 ετών. Αυτά τα παιδιά διδάσκονται σε ιδιαίτερες τάξεις με ειδικευμένους και με υψηλής νοημοσύνης καθηγητές και πηγαίνουν σε ελίτ πανεπιστήμια, όπως το Yale, το Harward στις ΗΠΑ, την σχολή ΕΝΑ της Γαλλίας» ανέφερε ο κ. Αλεξάνδρου για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα παιδιά με υψηλή νοημοσύνη στο εξωτερικό. Δεν έχει το δικαίωμα ούτε ο διευθυντής του σχολείου, ούτε ο σχολικός σύμβουλος στην Ελλάδα να απομονώσει αυτά τα παιδιά και να δημιουργήσει μια τάξη σύμφωνα με τον εισηγητή. «Ειδάλλως θα κληθεί σε απολογία και θα υποστεί πειθαρχικές κυρώσεις εάν κάνει κάτι τέτοιο. Στα κρυφά μπορεί ένας δάσκαλος, καθηγητής ή νηπιαγωγός να δίνει ύλη ξεχωριστή σ’ αυτό το παιδί, ανάλογα με τις υψηλές πνευματικές του ανάγκες και ικανότητες» πρόσθεσε ο κ. Αλέξανδρου συμφωνώντας με τα προβλήματα, τα οποία μπορεί να δημιουργηθούν σε ένα παιδί με υψηλή νοημοσύνη, στην περίπτωση που δεν προσεχθεί. «Σίγουρα θα παρουσιάσει εκτροπές στην συμπεριφορά».

Σε κάποια φροντιστήρια γίνονται τμήματα για αριστούχους μαθητές. Όπως και ορισμένα ιδιωτικά σχολεία έχουν κάνει την λεγόμενη επιπεδοποίηση τάξεων. Δηλαδή μια τάξη την χωρίζουν σε τρία τμήματα. Στο πρώτο φοιτούν οι μαθητές των 18, 19, 20 στο δεύτερο τμήμα οι μαθητές του 16 και 17, ενώ στο τρίτο τμήμα οι μαθητές του 15 και κάτω.

«Οι μαθητές του πρώτου τμήματος έχουν σε βάθος την διδακτέα ύλη από τους υπόλοιπους» σημειώνεται από τον κ. Αλεξάνδρου για τον τρόπο αντιμετώπισης των παιδιών με υψηλή νοημοσύνη στην ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας.

Ν.Χ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.