Δωρεαν αστικη συγκοινωνια για το Πανεπιστημιο

Εδώ και μια δεκαετία λειτουργεί τακτική αστική συγκοινωνία για την εξυπηρέτηση των φοιτητών. Τα δρομολόγια είναι 42 καθημερινά, μετακινούνται 6.000 φοιτητές δωρεάν και το τελευταίο είναι στις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα. Η συγκοινωνία για τη μετάβαση στο Πανεπιστήμιο λειτουργεί με μίσθωση του Πανεπιστημίου. Οι φοιτητές ζητούν συχνότερα δρομολόγια, χωρίς δική τους οικονομική επιβάρυνση, ενώ οι ιδιοκτήτες των αστικών το αποδέχονται με την προϋπόθεση να υπάρξει νέα μίσθωση απ’ το Πανεπιστήμιο. Από την πλευρά τους καταθέτουν τα προβλήματα, την άρνηση της Πολιτείας να τους διευκολύνει και τη στέρηση της ελληνικής περιφέρειας από την όποια ευρωπαϊκή επιδότηση.

Γ. Αβραμίδης: «Οι φοιτητές αφήνουν πολλά χρήματα στο Νομό»

Τα αστικά λεωφορεία της Κομοτηνής πραγματοποιούν 42 δρομολόγια την ημέρα. Το μεγαλύτερο μέρος των διαδρομών σχετίζεται με τις μετακινήσεις των φοιτητών από την πόλη προς την Πανεπιστημιούπολη. Η πορεία του αστικού ξεκινάει απ’ την πίσω πλευρά της Νομικής, συνεχίζει στην Τσανάκλειο, ακολουθεί η στάση στο Εργατικό Κέντρο, στην ΕΚΤΕΝΕΠΟΛ και στον Ήφαιστο. Ο πρόεδρος των αστικών για το Νομό Ροδόπης κ. Γιώργος Αβραμίδης, σημειώνει ότι «γίνονται στάσεις στις Εστίες, σ’ όλες τις Σχολές, στη Λέσχη και στο Κολυμβητήριο». Ανατρέχοντας στην περσινή χρονιά και στην ταλαιπωρία των φοιτητών του Τμήματος Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης, οι οποίοι αναγκάζονταν να περπατήσουν σε άσχημο χωματόδρομο για να φθάσουν στο αμφιθέατρο, ο κ. Αβραμίδης εξηγεί ότι «ο δρόμος ήταν στρωμένος με κοτρόνες που κατέστρεφαν τα λεωφορεία».

Τα λεωφορεία είναι μισθωμένα απ’ το Πανεπιστήμιο κι εκτελούν 1066 δρομολόγια το μήνα. «Η μετάβαση για τους φοιτητές είναι δωρεάν όλες τις ώρες, μέχρι και τις 12:30 το βράδυ, που είναι το τελευταίο δρομολόγιο. Παλιότερα οι φοιτητές στο δρομολόγιο των 11:00 και των 12:00 πλήρωναν εισιτήριο 100δρχ. για να καλύπτουμε το πετρέλαιο και τα έξοδα του οδηγού. Πέρυσι όμως έγινε κατάληψη απ’ τους φοιτητές και σε συζήτηση που είχα με τον κ. Πρύτανη μου ζήτησε να μείνει το καθεστώς ως έχει. Με ζημία δική μας το αποδεχτήκαμε». Στην Ξάνθη και την Αλεξανδρούπολη τα δρομολόγια σταματούν στις 9:30 το βράδυ. «Στην Κομοτηνή έχουμε πολλούς φοιτητές, γι’ αυτό και υπάρχουν μέχρι αργά δρομολόγια. Εμείς προσπαθούμε για τα παιδιά. Θέλω να προσπαθήσουν και οι υπόλοιποι Κομοτηναίοι να τα βοηθήσουν, για να μην ακούμε παράπονα απ’ τα παιδιά ότι τα ενοίκια είναι υψηλά. Οι φοιτητές αφήνουν πολλά χρήματα στο Νομό και από αυτούς ο Νομός μας πήρε αξία. Τα παιδιά χρειάζεται ν’ αφήνουν τ’ ακριβά σπίτια όταν βρίσκουν φθηνότερα.

Εμείς πληρώνουμε τα σπασμένα των υψηλών ενοικίων. Καθημερινά μεταφέρουμε 6.000 φοιτητές. Τώρα που έρχονται 1.700 επιπλέον φοιτητές θα τους εξυπηρετήσουμε με τα ίδια χρήματα»
.

Στα αστικά έχει προστεθεί ένα λεωφορείο, με φυσούνα, χωρητικότητας 160 ατόμων, ενώ τα υπόλοιπα μεταφέρουν έως 100 άτομα. Η αστική συγκοινωνία στηρίζεται σε μια ιδιωτική κοινοπραξία που διαθέτει 11 λεωφορεία και 20 οδηγούς.

Από κάποιους φοιτητές, όπως και από τον κ. Τσιτσόπουλο από τη γραμματεία του Πανεπιστημίου ζητήθηκε ν’ αυξηθούν τα δρομολόγια, χωρίς όμως αύξηση στις αποδοχές των λεωφορειούχων.

Ο κ. Αβραμίδης σημειώνει ότι οι οδηγοί εξυπηρετούν συχνά φοιτητές που περιμένουν στη στάση παρόλο που είναι από άλλο δρομολόγιο. «Μένει ανοιχτό το θέμα για να υπάρξει δρομολόγιο και για τις Στρατώνες. Για τα επιπλέον όμως δρομολόγια ζητούμε να υπάρξει μίσθωση και να εξυπηρετήσουμε τα παιδιά. Αν γίνει όμως με πληρωμή δική τους είναι σίγουρο ότι τα παιδιά δεν θα πληρώνουν».

Η αστική συγκοινωνία λειτουργεί για τους φοιτητές απ’ τις αρχές της δεκαετίας του ’90, οπότε και αγοράστηκαν τα λεωφορεία. Ο κ. Αβραμίδης δίνει μια πληροφορία που δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό: «Στην Ελλάδα είχαν βγει καινούρια αυτοκίνητα μέχρι το 1980. Ό,τι εγκαταλελειμμένο υπάρχει στην Ευρώπη έρχεται για καινούριο στην Ελλάδα. Ένα νέο λεωφορείο κοστίζει 70-80 εκατ. δρχ. Τα μεταχειρισμένα κινούνται στα 15-30 εκατ. δρχ. Το λεωφορείο με τη φυσούνα που έχουμε, καινούριο κοστίζει 90εκατ. δρχ. Το μοναδικό καινούριο αυτοκίνητο είναι αυτό του Πανεπιστημίου».

Μετακινήσεις στα χωριά

Ο κ. Αβραμίδης αναφέρεται στο χωρισμό των αστικών απ’ τα υπεραστικά το 1990. «Τα χωριά έχουν μια καλή συγκοινωνία. Σε κάποια πηγαίνουμε 10-12 φορές την ημέρα. Πηγαίνουμε στο Πάμφορο, σε Παγούρια – Σιδηροχώρι, Σώστη – Ασωμάτους». Στα προβλήματά τους αναφέρει ότι δεν έχουν καμία συμπαράσταση από την Πολιτεία. «Δεν παίρνουμε καμία επιδότηση. Για τη μεταφορά των μαθητών από τα χωριά λαμβάνουμε το 50% από το κράτος και το υπόλοιπο είναι δωρεάν από εμάς. Επιπλέον οι πολύτεκνοι, οι οποίοι είναι πολλοί στο Νομό μας, πληρώνουν μισό εισιτήριο. Εμείς θέλουμε να μας βοηθήσουν και οι τοπικοί άρχοντες στα προβλήματά μας. Πολλές φορές έχουν δίκιο και οι πολίτες.

Αυτό που θέλουμε από την πολιτεία είναι να μοιραστούν στα Αστικά τα χρήματα που δίνει η Ευρώπη για τις αστικές συγκοινωνίες. Τα χρήματα από την Ευρώπη μένουν στην Αθήνα και σ’ ένα βαθμό στη Θεσσαλονίκη.

Έχουμε διεκδικήσει δικαστικά αυτό που μας αναλογεί κι έχουμε κερδίσει τρία δικαστήρια»
.

Τα εισιτήρια στην αστική συγκοινωνία στις δύο μεγάλες πόλεις επιδοτούνται από το κράτος κάτι όμως που δεν συμβαίνει στην επαρχία.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.