Δερντιμαν Μεχμετ, Προεδρος Συλλογου Αποφοιτων Δασκαλων Ε.Π.Α.Θ. Ροδοπης – Εβρου:

Ο Δερντιμάν Μεχμέτ μιλά στον ΠτΘ για τους δασκάλους αποφοίτους της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, αλλά και για τη μειονοτική εκπαίδευση και τα προβλήματά της. Απαντώντας σε όλα όσα λέγονται ο κ. Δερντιμάν υποστηρίζει δίνοντας το στίγμα του δασκάλου ότι «ο δάσκαλος δεν γεννιέται δάσκαλός, αλλά γίνεται και μορφώνεται δάσκαλος», δεν διστάζει βέβαια να καυτηριάσει τα κακώς έχοντα στην μειονοτική εκπαίδευση αλλά και να υπογραμμίσει το ρόλο της παιδείας και της μόρφωσης.

ΠτΘ: Υπάρχει μια προκατάληψη εκ μέρους της μειονότητας ως προς τους αποφοίτους ΕΠΑΘ; Και αν ναι, γιατί;

Μ.Δ.:
Δεν νομίζω να υπάρχει προκατάληψη εκ μέρους των ανθρώπων της μειονότητας όσον αφορά στους δασκάλους απόφοιτους ΕΠΑΘ. Μόνο που αυτή η ερώτηση είναι λίγο απαρχαιωμένη, μου δίνει την εντύπωση ότι έχει χάσει την επικαιρότητά της.

Αυτό που γνωρίζω είναι, ότι η μειονότητα είναι κατά του συστήματος ιδρύσεως της ΕΠΑΘ, και όχι έναντι των δασκάλων. Αλλά ορισμένα άτομα προσπαθούν να περάσουν μια άποψη στους ανθρώπους της μειονότητας, ώστε να βλέπουν με προκατάληψη τους δασκάλους οι οποίοι είναι πτυχιούχοι της ΕΠΑΘ. Και αυτή η στάση δεν είναι καθόλου ευχάριστη .

Και εμείς ως σύλλογος είμαστε έναντι του συστήματος και διαρκώς προβάλλουμε απαιτήσεις για τη διαρκή βελτίωση αυτής της καταστάσεως. Έχουμε την ισχυρή πεποίθηση ότι η σημερινή κατάσταση έχει τάση βελτίωσης.

ΠτΘ: Τι άποψη έχετε για τα σχόλια που ακούμε για τους δασκάλους της ΕΠΑΘ, υπάρχει μια κριτική ως προς την εκπαίδευση των δασκάλων; Tι γνώμη έχετε για αυτό, όντως δεν αρκεί;

Μ.Δ.:
Εγώ θα ήθελα να αρχίσω, στην απάντηση αυτού του ερωτήματος, με αυτή την φράση. Ο δάσκαλος δεν γεννιέται δάσκαλος, αλλά γίνεται και μορφώνεται δάσκαλος.

Και έχοντας υπόψη αυτό, ένας δάσκαλος, από τη στιγμή που επωμίζεται αυτό το ιερό καθήκον, έχει πλήρη συνείδηση αυτού του καθήκοντος που πρέπει να φέρει σε πέρας μορφώνοντας και εκπαιδεύοντας τον εαυτό του, με τον καλύτερο τρόπο.

Η Ε.Π.Α.Θ ιδρύθηκε περίπου πριν από σαράντα χρόνια, και από εκείνη την ημέρα, αποφοιτούν οι δάσκαλοι για τη μειονοτική εκπαίδευση. Σε μια ακαδημία που ιδρύθηκε πριν από σαράντα έτη, οπωσδήποτε θα παρατηρούνται κάποιες ελλείψεις. Η εξάλειψη αυτών των ελλείψεων είναι μια απαίτηση που την επιθυμούμε όλοι μας.

Στην Ελλάδα η ανωτατοποίηση των Παιδαγωγικών Ακαδημιών της πλειονότητας έγινε το 1987 και εντάχθηκαν ως Παιδαγωγικά τμήματα στα Πανεπιστήμια τις Χώρας .

Μακάρι να είχε γίνει τότε η ανωτατοποίηση της ΕΠΑΘ, σε επίπεδο μιας σύγχρονης παιδαγωγικής σχολής, με διμερείς συμφωνίες των δυο κρατών, για να είναι αποδεκτή, από όλα τα μέλη της μειονότητας. Και ίσως με αυτόν τον τρόπο η κατάσταση να ήταν σε καλύτερη μοίρα, από ό,τι είναι σήμερα.

ΠτΘ: Τι θα γίνει με την κατάσταση της ΕΠΑΘ;

Μ.Δ.:
Εδώ και χρόνια πάγιο αίτημά μας ήταν η Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) να γίνει πανεπιστημιακή σχολή, τετραετούς φοίτησης, στην οποία να δημιουργηθούν έδρες Τουρκικής γλώσσας, λογοτεχνίας και θρησκευτικών μουσουλμανικής θρησκείας, σε συνεργασία με ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Τουρκίας ( Μορφωτική Συνεργασία Ελλάδας – Τουρκίας ). Στην αναβαθμισμένη πανεπιστημιακή Ε.Π.Α.Θ. θα πρέπει απαραίτητα να δημιουργηθούν έδρες Τουρκικής γλώσσας, λογοτεχνίας και μουσουλμανικής θρησκείας.

Και βασικά μαθήματα εισαγωγής στην Ε.Π.Α.Θ. να είναι η Τουρκική και η Ελληνική γλώσσα.

ΠτΘ: Επαρκεί η εκπαίδευση που δίνεται στην Τουρκική γλώσσα στην ΕΠΑΘ;

Μ.Δ.:
Δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι επαρκής η διδασκαλία της Τουρκικής γλώσσας στην ΕΠΑΘ. Αλλά όπως είπα παραπάνω, για να μπορεί να είναι επαρκής στο επιθυμητό επίπεδο η διδασκαλία της Τουρκικής γλώσσας πρέπει να οργανωθεί βασιζόμενη σε μορφωτικά πρωτόκολλα εκπαιδευτικού προγράμματος με διμερείς συμφωνίες, αφού θα έχει προηγηθεί η αναβάθμιση της ΕΠΑΘ σε επίπεδο παιδαγωγικών σχολών, με τρόπο ώστε να μπορεί, να ανταποκριθεί στη σύγχρονη μειονοτική εκπαίδευση.

ΠτΘ: Σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα μειονοτικά δημοτικά σχολεία ως προς τη εκπαίδευση;

Μ.Δ.:
Δεν μπορούμε να πούμε ότι η κατάσταση της μειονοτικής εκπαίδευσης ακόμα είναι στο επίπεδο που επιθυμούν τα μέλη της μειονότητας. Αυτή η κατάσταση εδώ και πολλά χρόνια έχει μετατρέψει την μειονοτική εκπαίδευση σε ένα μεγάλο και σοβαρό πρόβλημα. Και η επίλυσή του χρίζει της προτεραιότητας όλων των υπολοίπων προβλημάτων. Η εξάλειψη (επίλυση) αυτού του προβλήματος συνδέεται με την καλή θέληση των δύο Κρατών σύμφωνα με τις διμερείς συμφωνίες. Εδώ και πολλά χρόνια στη μειονοτική εκπαίδευση τα προβλήματα με την πάροδο των χρόνων έχουν συσσωρευθεί, αναμένουν την επίλυσή τους. Η μειονοτική εκπαίδευση πρέπει να τεθεί επί τάπητος και να δομηθεί με τρόπο ώστε να συλλάβει τις σύγχρονους μεθόδους και αυτό συνδέεται άμεσα με την καλή θέληση.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως και σήμερα μπορούμε να πούμε οτι έχουν γίνει αρκετά βήματα που μπορούν να θεωρηθούν θετικά προς την επίλυσή τους. Τέτοιου είδους βήματα με καλή θέληση, εποικοδομητικά και που δεν βλάπτουν τη δομή της μειονοτικής εκπαίδευσης σήμερα αξιολογούνται και εκτιμώνται με έναν θετικό τρόπο από τα μέλη της μειονότητας.

Ένα από αυτά τα θετικά βήματα είναι τα βιβλία των τουρκικών του τουρκόγλωσσου προγράμματος. Εδώ και αρκετά χρόνια αυτό που παρακώλυε στη μειονοτική εκπαίδευση ήταν η μη διάθεση των τουρκικών βιβλίων στα σχολεία, σύμφωνα με τις συμφωνίες και τα πρωτόκολλα όπως έπρεπε να ήταν, η έλλειψη των υλικών και των εποπτικών μέσων. Η μη συντήρηση των σχολικών κτιρίων. Αυτή η κατάσταση είχε προκαλέσει την πτώση του επιπέδου και την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Ανάμεσα στης δύο χώρες, από το έτος 2000 έως και σήμερα με την προβολή καλής θέλησης έχουν διανεμηθεί τα καινούργια βιβλία των τουρκικών στα σχολεία μας, που αποτελούσαν την πρώτη παρτίδα. Και κατά το σχολικό έτος 2008-2009 έχει διανεμηθεί η δεύτερη παρτίδα των βιβλίων.

Νομίζω και θέλω να πιστέψω ότι με τα καινούργια βιβλία άνοιξε μια καινούργια σελίδα στη μειονοτική εκπαίδευση, και έδωσε το φως της επίλυσης αρκετών προβλημάτων με τέτοιου είδους καλή θέληση.

ΠτΘ: Αρκούν τα σχολικά κτίρια ;

Μ.Δ.:
Τα κτίρια των μειονοτικών σχολείων μέχρι την δεκαετία του ’90 ήταν σε κακή κατάσταση, δηλαδή αρκετά σχολεία ήταν ασυντήρητα. Με το πρώτο πακέτο «Καποδιστρίας» η συντήρηση των σχολικών κτιρίων ανατέθηκε στην τοπική αυτοδιοίκηση και αρκετά σχολεία επισκευάστηκαν και εξοπλίστηκαν με κεντρική θέρμανση. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχουν άλλες ανάγκες.

Για να μπορούμε να είμαστε στο επίπεδο των σύγχρονων κτιρίων, πρέπει να διατίθενται κονδύλια από τους σχετικούς φορείς για τη μειονοτική εκπαίδευση.

ΠτΘ: Τι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η εκπαίδευση στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία;

Μ.Δ.:
Σε αυτή την ερώτηση θέλω να αρχίσω με της φράσεις του κ. (Richart M. Bucke) «η εκπαίδευση είναι πιο σημαντική ανάγκη ενός έθνους μετά το ψωμί» και «Ο πιο σίγουρος και ο πιο φθηνός τρόπος υπεράσπισης της πατρίδας, είναι η εκπαίδευση.»

Επειδή το θέμα σχετίζεται με αυτά, σε περίπτωση που θα συνεχιστεί η καλή θέληση των δύο κρατών, έχω την πεποίθηση ότι αρκετά προβλήματα τα οποία σχετίζονται με τη βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης θα επιλυθούν.

Η μειονότητα της Θράκης, πρέπει να πληροφορηθεί στα θέματα αναζήτησης των δικαιωμάτων με τον καλύτερο τρόπο με κύριο αίτημα την εκπαίδευση και την παιδεία. Πρέπει να επιλυθούν τα προβλήματα μέσα στα πλαίσια αμοιβαίου διαλόγου. Και επίσης πρέπει να παύσουμε πια να αλληλοκατηγορούμαστε.

Για το μέλλον των παιδιών μας πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι μαζί ασταμάτητα και ακούραστα, ώστε να μπορούμε να προωθήσουμε τα παιδιά μας, στο επίπεδο των αναπτυγμένων λαών, εξοπλίζοντάς τα με σύγχρονες γνώσεις.

Επειδή οι δάσκαλοι έχουν τον πρώτο λόγο για το μέλλον μιας κοινωνίας, τότε τα πρώτα και τα σωστά βήματα που θα οδηγήσουν στην επίλυση των προβλημάτων αυτών, θα πραγματοποιηθούν από τους δασκάλους. Εμείς οι δάσκαλοι, πρέπει να παρακολουθούμε διαρκώς τις εξελίξεις στην παιδεία, στην εκπαίδευση, στην επιστήμη, στην τέχνη και στον πολιτισμό. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η καλύτερη κληρονομιά για τα παιδιά μας είναι η εκπαίδευση και η παιδεία. Επειδή αυτά είναι το μέλλον, όσο καλύτερα εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας, τόσο λαμπρό και φωτεινό θα είναι το μέλλον μας.

ΠτΘ: Ποια νομίζετε ότι πρέπει να είναι η γλώσσα εκπαίδευσης στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία;

Μ.Δ.:
Το πώς πρέπει να είναι η εκπαιδευτική γλώσσα στα μειονοτικά σχολεία έχει εκφραστεί με κάθε σαφήνεια στο άρθρο «40» της Συνθήκης της Λοζάνης. Δηλαδή εκφράζεται λέγοντας «θα κατέχουν τα ίσα δικαιώματα όσον αφορά την διδασκαλία της μειονοτικής γλώσσας με ελεύθερο τρόπο και την τέλεση με πλήρη ελευθερία των θρησκευτικών λειτουργιών, και παράλληλα με αυτό να μαθαίνουν και την επίσημη γλώσσα του κράτος.»

Υπάρχει ένας δημοφιλής κανόνας γνωστός παγκοσμίως που λέει: Όσοι γνωρίζουν καλά την μητρική τους γλώσσα,

Μαθαίνουν και κατανοούν γρήγορα και εύκολα,

Σκέπτονται πιο σωστά και ορθά,

Πιο εύκολα φτάνουν στην επιτυχία.

ΠτΘ: Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα πλειονοτικά και μειονοτικά δημοτικά σχολεία; Σε ποιά νομίζετε ότι υπάρχει καλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης;

Μ.Δ.:
Θέλω να απαντήσω σε αυτή την ερώτησή σας με αυτό τον τρόπο. Όταν συγκρίνω αυτά τα δύο σχολεία, συναντώ αυτή την κατάσταση: το ένα σχολείο διαρκώς εξοπλίζεται με σύγχρονες βελτιώσεις και το άλλο έχει στερηθεί από αυτές τις βελτιώσεις .

Η μειονοτική εκπαίδευση, τέτοιες βελτιώσεις άρχισε να γνωρίζει πρόσφατα. Μακάρι να κυριαρχεί η καλή θέληση, και η μειονοτική εκπαίδευση να φτάσει στο επίπεδο που να μπορεί να συναγωνίζεται με την εκπαίδευση της πλειονότητας.

ΠτΘ: Σε τι αφορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο κ. Υπ. Ευριπίδης Στυλιανίδης ;

Μ.Δ.:
Δεν γνωρίζω τίποτα σχετικά με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της μειονοτικής εκπαίδευσης του τέως Υπουργού Παιδείας κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη. Κατά τη γνώμη μου όμως αν ήταν να ανακοινωθεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη μειονοτική εκπαίδευση, δεν θα ήταν πιο σωστό μέσα στα πλαίσια αμοιβαίου διαλόγου μεταξύ των εκπαιδευτικών της μειονότητας να συζητηθεί, και μετά να ανακοινωθεί; Η άποψή μου είναι αυτή.

ΠτΘ: Τι γνώμη έχετε για την ιδέα της συγχώνευσης των σχολείων;

Μ.Δ.:
Με αυτήν την ερώτηση επισημάνατε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Εάν το θέμα μας δεν ήταν η μειονοτική εκπαίδευση, θα μπορούσα να πω με άνεση ότι η εκπαίδευση θα ήταν σε πολύ καλό επίπεδο και ποιότητα αν είχαμε σχολικές μονάδες. Επειδή σχετικά το θέμα εδώ εκφράζει μια ευαισθησία, θέλω να αρκεστώ στις παραπάνω εκφράσεις και απόψεις μου.

ΠτΘ: Πιστεύετε ότι η εκπαίδευση στα σχολεία είναι όπως προβλέπεται από την Συνθήκη της Λοζάνης;

Μ.Δ.:
Η μειονοτική εκπαίδευση δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τη Συνθήκη της Λοζάννης. Η δομή της μ ειονοτικής εκπαίδευσης έχει δομηθεί με βάση της Συνθήκης της Λοζάννης.

ΠτΘ: κ. Δερντιμάν σας ευχαριστούμε πολύ.

Μ.Δ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Ουζγκιούρ Μεμέτ

Αποστολή μας η συμβολή στην μειονοτική εκπαίδευση

ΠτΘ: Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια για τον σύλλογο σας; Ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Μ. Δ.: Ο Σύλλογός μας ιδρύθηκε το έτος 1994. Έχει 290 μέλη. Και από τα 290 μέλη τα 30 είναι πλέον συνταξιούχοι.

Οι στόχοι του συλλόγου είναι:

1.Προστασία, προώθηση και προάσπιση των οικονομικών, επαγγελματικών, κοινωνικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων των μελών του.

2.Η σύσφιξη των προσωπικών σχέσεων φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των μελών του.

3.Η ανάπτυξη του πνευματικού βιοτικού επιπέδου, η επαγγελματική κατοχύρωση, κατάρτιση, ειδίκευση, επιμόρφωση των μελών και η συναδελφική αλληλεγγύη ως μέσο για την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου, καθώς και η συνεργασία με άλλους συλλόγους για την προώθηση κοινών σκοπών και συμφερόντων.

4.Η οικονομική βελτίωση της θέσης των μελών του και των συνθηκών εργασίας τους.

5.Η επιβολή της κοινωνικής δικαιοσύνης και η συστηματική προσφορά του συλλόγου για την επίτευξη στενής συνεργασίας μεταξύ των εργαζομένων, με γνώμονα την αλληλοκατανόηση και την συμπαράσταση.

6.Η συμβολή στη βελτίωση της παιδείας και στην άνοδο του πνευματικού, μορφωτικού και πολιτιστικού επίπεδο της σχολικής ηλικίας παιδιών.

Τέλος, ο σύλλογός μας έχει θέση ως σύνθημα για τον εαυτό του μια αντίληψη που θα σχηματίζει μια επικαιρότητα με τις δραστηριότητες της πέραν του επιπόλαιου συνδικαλισμού, πραγματοποιώντας τους στόχους, που εκφράζονται στο καταστατικό του δίχως παραχωρήσεις.

Η αποστολή μας είναι: Η συμβολή μας στη μειονοτική εκπαίδευση. Και το όραμά μας είναι:

Η εκπαίδευση των μαθητών της μειονότητας ως άτομα που εναρμονίζονται με τις σημερινές συνθήκες, ανοιχτά για την εξέλιξη και μάθηση, κάτοχοι τις ικανότητας να αποφασίζουν με τον σωστότερο τρόπο και να διαθέτουν σεβασμό και αγάπη με την ένταξή τους στην κοινωνία μας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.