“Bridges”, γεφυρες… γλωσσας και πολιτισμου

Η ένωση εκπαιδευτικών, ειδικευμένων στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας, της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας καταβάλλει μια αξιόλογη προσπάθεια μέσω της μηνιαίας περιοδικής έκδοσης Bridges, language and culture (=Γέφυρες, γλώσσα και πολιτισμός) να προβάλλει όλες τις εκφάνσεις της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Στα πλαίσια της ευρωπαϊκής κοινωνίας, όπως διαμορφώνεται σήμερα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στις υπόλοιπες χώρες-μέλη της ευρωπαϊκής ένωσης, και της δυναμικής εκμάθησης των ξένων γλωσσών και ιδιαίτερα της αγγλικής, που κρίνεται πλέον απαραίτητο εργαλείο για κάθε Ευρωπαίο πολίτη, μια τέτοια έκδοση εξ΄ ολοκλήρου στα αγγλικά κρίνεται πολύ σημαντική. Εκτός από την έντυπη έκδοση, είναι διαθέσιμη, για όσους “σερφάρουν” και η διαδικτυακή έκδοση στην ηλεκτρονική διεύθυνση.

Η Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, είναι ένας εθελοντικός μη-κερδοσκοπικός επαγγελματικός οργανισμός με έδρα την Κομοτηνή και σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αλλά και ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, εκδίδει αυτή την πολυσέλιδη, έγχρωμη και εξαιρετικά καλαίσθητη έκδοση. Το έβδομο τεύχος της σειράς περιέχει εξέχοντα θέματα όπως η διοργάνωση του πρώτου βαλκανικού συμποσίου με θέμα: “Πολιτιστική Κατανόηση μέσω της διδασκαλίας των αγγλικών: Σημείο Συνάντησης για τις βαλκανικές χώρες”, επιστημονικά άρθρα, ερευνητικά προγράμματα θέματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς στις καθημερινές σχολικές συγκεντρώσεις καθώς και εκπαιδευτικές πηγές και προτάσεις για πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό.

Σε μια κοινωνία που οι γλωσσικές γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες αποτελούν εργαλεία για την επικοινωνία των λαών το βαλκανικό συμπόσιο που διοργανώθηκε από τους εκπαιδευτικούς συμβάλλει στην ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα στις βαλκανικές χώρες που η αγγλική γλώσσα αποτελεί μέσο επικοινωνίας. Μάλιστα η μοναδική αυτή εκδήλωση, στην οποία είναι αφιερωμένο και το τελευταίο τεύχος του περιοδικού συμπεριελήφθη από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έτους γλωσσών όπως έχει ανακηρυχθεί το 2001. Το συμπόσιο επεκτείνοντας κατά πολύ την εκπαιδευτική και πολιτιστική του χροιά, έθιξε εμμέσως αλλά με παρρησία το θέμα των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων στην νοτιοανατολική Ευρώπη μετά τη δεκαετία του 1980 και την άμεση επιρροή τους στην εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του συμποσίου, όπως δημοσιεύονται στο περιοδικό, η σταδιακή αλλαγή που πραγματοποιήθηκε στη εκπαίδευση ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειας των εκπαιδευτικών όχι απλά να εντάξουν το μαθητή στα δεδομένα της χώρας τους, αλλά και να δημιουργήσουν έναν σκεπτόμενο ενεργό πολίτη, να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη απέναντι στα κοινωνικά δρώμενα και να αντιμετωπίσουν με ρεαλισμό φαινόμενα όπως η ξενοφοβία, ο ρατσισμός και ο εθνικισμός.

Το περιοδικό δεν περιορίζεται στη θεωρητική ενασχόληση με αυτά τα θέματα αλλά προτείνει πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό και παιδαγωγικές μεθόδους που προάγουν την διαπολιτισμική εκπαίδευση και ενημερώνουν τα παιδιά για σχετικά θέματα όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενώ είναι διανθισμένο με ποιήματα μαθητών.

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα νέα επιστημονικά δεδομένα καθώς και αναδρομές των θεωριών που έχουν επικρατήσει έως σήμερα περιλαμβάνονται στην ύλη του περιοδικού και αφορούν θέματα όπως η εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας και η διδασκαλία των γραφικών δεξιοτήτων. Επίσης περιλαμβάνονται κριτικές βιβλίων και αποτελέσματα εκπαιδευτικών ερευνών.

Στο σταυροδρόμι των πολιτισμών που ζούμε μια τέτοια έκδοση προσφέρει μια πιο “διεθνιστική” οπτική στο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά δρώμενα όπως διαμορφώνονται στις μέρες μας.

Στέλλα Καζάκη

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.