Απελευθερωνοντας την εκπαιδευτικη διαδικασια στην Κομοτηνη

Την «Μνήμη του μέλλοντος» ανακάλυψαν 7 σχολεία της Κομοτηνής μέσα από το πρόγραμμα του ΔΗΠΕΘΕ και της παιδαγωγικής ομάδας του ΕΚΠΑ «Ιδέατρο»

Τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η βιωματική μάθηση και τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα να αποτελέσουν μέσα εκπαίδευσης, κοινωνικής παρέμβασης και αλλαγής, μέσα και από την εξερεύνηση της έννοιας της προσωπικής και συλλογικής ευθύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία, γνώρισαν εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το Σάββατο 2 Μαρτίου, στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής.
 
Αφορμή για την ημερίδα ήταν το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Η Μνήμη του Μέλλοντος», που ξεκίνησε το Δεκέμβριο και ολοκληρώθηκε αυτές τις ημέρες  και εφαρμόστηκε σε 7σχολεία της Κομοτηνής από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής και ομάδα ειδικών από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την καθοδήγηση της παιδαγωγικής ομάδας του ΕΚΠΑ «Ιδέατρο», τον Επίκουρο Καθηγητή, κ. Μάριο Κουκουνάρα Λιάγκη και την Κοινωνιολόγο-Παιδαγωγό του θεάτρου, κ. Ηρώ Ποταμούση. 

Ελπίδα για επέκταση του προγράμματος 

Η ημερίδα αποτελούσε ουσιαστικά την ολοκλήρωση του θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος, σημείωσε ο κ. Λιάγκης, ο οποίος τόνισε πως αφορά το θέατρο στην εκπαίδευση, αλλά και ευρύτερα την εκπαίδευση και τη βιωματική μάθηση, και κατά πόσο αυτή μπορεί να απελευθερώνει ή να υποδουλώνει το μέσο που χρησιμοποιείται κατά τη διδασκαλία, αλλά και την πράξη.
 
Τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα αποτελούν κάτι ιδιαίτερο, που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 60 χρόνια από την Ευρώπη και έχουν φτάσει στην Ελλάδα, με την ομάδα «Ιδέατρο» και το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής να πρωτοπορούν με την εφαρμογή αυτού του προγράμματος.
 
«Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που αυτό το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στην πόλη μου την Κομοτηνή, την Θράκη, που μερικές φορές βρίσκεται μακριά και ενώ έχει κάποιες δυναμικές δεν τις εκμεταλλεύεται» σημείωσε σχετικά ο κ. Λιάγκης, επισημαίνοντας για ακόμα μια φορά ότι ο τόπος αποτελεί πάντα μέρος της σκέψης του και των δράσεων που θέλει να κάνει.
 

Ευχαρίστησε δε την πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ κ. Σοφία Μενεσελίδου, που τόλμησε να συμμετάσχει σε αυτή τη δράση, ώστε να γίνουν δωρεάν αυτά τα προγράμματα μέσα στην τάξη.Ο κ. Λιάγκης ξεκαθάρισε πάντως πως δεν πρόκειται για θεατρικό παιχνίδι, αλλά μια κοινωνική και εκπαιδευτική δράση, για αυτό και το πρόγραμμα ονομάστηκε «Η Μνήμη του Μέλλοντος», που σημαίνει ποια είναι η ευθύνη του ατόμου για να κάνει καλύτερο το μέλλον του κόσμου.
 
Αυτό που μπορεί να κάνει κάποιος, σημείωσε, είναι να δει διαφορετικά τα πράγματα όταν είναι μικρός, μιας και οι μεγαλύτεροι, αλλάζουν πιο δύσκολα.
 
Φέτος το πρόγραμμα εφαρμόστηκε μόνο στην έκτη τάξη, πλην μίας εξαιρέσεως μιας πέμπτης, στα δημοτικά σχολεία της Κομοτηνής, ελπίδα τους όμως είναι να αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια ίσως για όλη τη Ροδόπη.
 
Αυτό που θέλησαν να αναδείξουν με την ημερίδα ήταν ότι το γρανάζι για να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα, δεν είναι μόνο η ομάδα που παρεμβαίνει, αλλά και ο εκπαιδευτικός που εφαρμόζει.«Πίσω από όλα είναι ο εκπαιδευτικός, έχει φοβερή δύναμη, να μπορούν να συνεργάζονται, να είναι ανοιχτοί στις εναλλακτικές μεθόδους, να μπορούν να μετασχηματίζονται οι ίδιοι και να απελευθερώνονται από αυτά που όλοι γνωρίζουμε» ανέφερε. 

Κλειδί οι εκπαιδευτικοί των σχολείων 

Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος ανοίγει παράθυρα, όμως δεν θα έχει μόνιμα αποτελέσματα αν οι εκπαιδευτικοί δεν κρατήσουν τα παράθυρα αυτά ανοιχτά, σημείωσε από την πλευρά της η κ. Ποταμούση.
 
Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να αξιοποιήσει και να χτίσει επάνω στον προβληματισμό, τη σκέψη και τη δημιουργία που μπορεί να προκύψει στην τάξη, διαφορετικά η επίσκεψη της ομάδας θα μείνει μια απλή εμπειρία που θα θυμούνται τα παιδιά.
 
Έτσι η συνεργασία των ομάδων με τους εκπαιδευτικούς, θα μπορέσει να προσφέρει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα, ενώ τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό, για αυτό και θα ήθελαν να επιστρέψουν και για πιο διευρυμένα προγράμματα. 

Θετικές εμπειρίες και από τα νεότερα μέλη της ομάδας 

Ιδιαίτερα θετικές ήταν οι εμπειρίες που αποκόμισε ο κ. Λευτέρης Φουστέρης, μέλος του «Ιδέατρου» και Φοιτητής του τμήματος Θεολογίας, ο οποίος σημείωσε πως ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία, που ελπίζει να συνεχιστεί και του χρόνου.
 
Ήταν δε πολύ ικανοποιημένος τόσο με την αλληλεπίδραση με τα παιδιά, ενώ η όλη εμπειρία θεωρεί πως τον βοήθησε και σε προσωπικό επίπεδο, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να κάνει πολλά περισσότερα από όσα πίστευε.
 
Την άποψη ότι η εκπαίδευση εξελίσσεται μέσω προγραμμάτων σαν και αυτό, εξέφρασε η κ. Χαρά Χατζηνικολαΐδη, επίσης  μέλος του «Ιδέατρου» και Φοιτήτρια του τμήματος Θεολογίας.
 
Για αυτό και ήταν μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία για την ίδια, και πιστεύει πως οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν, από εδώ και πέρα, τα παράθυρα ανοιχτά για να μπαίνει περισσότερο φως

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.