Αισιοδοξια… γιατι;

Επί πέντε χρόνια δημιουργούνται αναλογικά διόδια «σε ένα με ενάμιση χρόνο»

«Στο τέλος του 2017 θα λειτουργήσει η αναλογική χρέωση στην Εγνατία Οδό» δήλωσε ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κ. Ευάγγελος Λαμπάκης, ο οποίος συμμετείχε στη συνάντηση της Τρίτης 1 Νοεμβρίου μεταξύ φορέων της περιοχής και του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Πιτσιόρλα, ο οποίος μάλιστα το δήλωσε «ορθά κοφτά» σε αυτούς.
 
«Σε ένα με ενάμισι χρόνο θα λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια» είχε δηλώσει το καλοκαίρι του 2011 ο τότε αντιπρόεδρος της Εγνατίας ΑΕ Γιάννης Τσακλίδης κατά την συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα την εγκατάσταση σταθμών διοδίων.
 
Εκείνη την εποχή συζητούνταν η δημιουργία επτά σταθμών διοδίων κατά μήκος της οδού, με τον ίδιο να είναι καθησυχαστικός και να υπογραμμίζει τον προσωρινό χαρακτήρα των διοδίων που θα αχρηστευόταν μετά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής χρήσης.
 
Πέντε χρόνια μετά, και η αναλογική χρέωση είναι ακόμα ενάμιση χρόνο μακριά, και πολύ φοβόμαστε ότι σε ακόμα πέντε χρόνια η αναλογική χρέωση θα παραμένει ενάμιση χρόνο μακριά.
 
Στο μεταξύ, τίποτα δεν εμποδίζει την Εγνατία Οδό να συνεχίσει να εγκαθιστά διόδια στην Εγνατία, και μάλιστα την ίδια μέρα που γινόταν η συνάντηση των φορέων με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ η «Καθημερινή» φιλοξενούσε δηλώσεις του προϊστάμενου Τομέα Λειτουργίας, Εκμετάλλευσης και Συντήρησης κ. Μιλτιάδη Μπούγαλη, ο οποίος τόνισε πως μετά τον επίμαχο διαγωνισμό για τα διόδια της Μέστης θα ακολουθήσει μέσα στο προσεχές διάστημα ένας διαγωνισμός για την κατασκευή των σταθμών διοδίων στο Βενέτικο (Γρεβενά) και στον Αλιάκμονα (Κοζάνη) και ένας για την κατασκευή σταθμού διοδίων στην εξωτερική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης (μεταξύ των κόμβων Ιωνίας και ΤΙΤΑΝ, περιοχή Ωραιοκάστρου).
Στις αρχές του 2017 θα ακολουθήσει η ανάλογη διαδικασία για τους σταθμούς Ασπροβάλτας, Στρυμονικού και Καβάλας, εννοώντας μάλλον διόδια στην περιοχή του Νέστου (από την άλλη πλευρά έχουν ήδη τοποθετηθεί στη Μουσθένη).
 
Το ότι η Εγνατία Οδός θα ξοδέψει όλους αυτούς τους πόρους για την κατασκευή των διοδίων και μετά θα γυρίσει και θα ξοδέψει ακόμα περισσότερους για να δημιουργήσει τις δομές των ηλεκτρονικών διοδίων είναι, αν όχι ανήκουστο στην Ελλάδα, τουλάχιστον δύσκολο να δικαιολογηθεί ιδιαίτερα στη σημερινή οικονομική κατάσταση.
 
Άλλωστε μέχρι το τέλος του 2017 ο προγραμματισμός του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό και αυτή να έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτη, οπότε δεν θα είναι πλέον δικό του πρόβλημα, και οι τοπικές κοινωνίες μπορούν να πάνε να ζητήσουν τα αναλογικά διόδια από τον πλειοδότη.
Οπότε τα αναλογικά διόδια θα πρέπει να μην θεωρούνται σίγουρα, ιδιαίτερα στη σημερινή ρευστή κατάσταση, και η οποιαδήποτε βεβαιότητα για αυτά πριν αρχίσουν να εγκαθίστανται οι μηχανισμοί το μόνο που κάνει είναι να επαναπαύει τις τοπικές κοινωνίες, όπως έγινε με τα διόδια του Ιάσμου στην αρχή, της Μουσθένης στη συνέχεια, και θα γίνει με αυτά της Καβάλας σε μερικούς μήνες όταν οι κάτοικοι των εκεί περιοχών θα ανέβουν στα κάγκελα, για να ακούσουν ότι τα διόδια είναι προσωρινά μέχρι να δημιουργηθούν τα αναλογικά, «σε ένα με ενάμιση χρόνο».
 
Άλλωστε ας μην ξεχνάμε πως η προκήρυξη για την «Προμήθεια, Εγκατάσταση, Προσωρινή Λειτουργία και Συντήρηση Συστήματος Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΗΔ) απρόσκοπτης διέλευσης από πολλαπλές λωρίδες κυκλοφορίας» έγινε το 2011, αναβίωσε προσωρινά το 2014 επί υπουργίας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και έκτοτε αγνοείται η τύχη της, αν και όπως φαίνεται ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκε στην εφαρμογή της -ή κάποιας παρόμοιας- στη συνάντηση με τους φορείς.
 
Μακάρι να γίνουν τα ηλεκτρονικά διόδια, γιατί δεν θέλουμε να είμαστε αρνητικοί, αλλά πολύ φοβόμαστε ότι για να υλοποιηθούν θα αναγκαστούμε να κάνουμε ως τοπικές κοινωνίες αυτό που έκανε η Περιφέρεια ΑΜΘ για να δημιουργηθούν δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της περιοχής μας: να πληρώσει το μισό ποσό ώστε η κεντρική κυβέρνηση να «ξεκουνηθεί» και να κάνει κάτι που θα έπρεπε να είχε υλοποιήσει πολύ πριν, στην εποχή των παχιών αγελάδων.
 
Και έτσι θα πληρώσουμε για ακόμη μια φορά λύτρα, όχι για κάτι που κάναμε, αλλά γιατί ουσιαστικά επιλέγουμε να υπάρχουμε σε αυτή την περιοχή… Κ.Μ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.