150 καταναλωτες βρηκαν καταφυγιο στην ΕΝ.ΚΑ. Ροδοπης το 2015

Το 80% των καταγγελιών αφορούσε σε δάνεια και σε καταχρηστικές πρακτικές των τραπεζών

Σε μια λιτή, αλλά ζεστή εκδήλωση, η οποία φιλοξενήθηκε στο café-bar «Σβούρα», τα μέλη και οι φίλοι της Ένωσης Καταναλωτών Ροδόπης έκοψαν την Τετάρτη την πρωτοχρονιάτικη βασιλόπιτά τους, ενώ αντάλλαξαν ευχές για ένα καλύτερο 2016. Οικοδέσποινα της βραδιάς ήταν η κ. Αγγελική Κατσή, πρόεδρος της τοπικής Ένωσης Καταναλωτών, η οποία περιέγραψε το 2015 ως μια δύσκολη και απαιτητική χρονιά, απότοκο της δυσμενέστερης θέσης στην οποία βρέθηκαν οι καταναλωτές της περιοχής μας και πολλοί από αυτούς αναζήτησαν καταφύγιο στην Ένωση Καταναλωτών.

Αγγελική Κατσή
 
«Είχαμε αυξημένη δράση το 2015 και παρά τις αντίξοες συνθήκες, καταφέραμε να είμαστε δίπλα στον πολίτη, όσο περισσότερο γινόταν»

«Η χρονιά που πέρασε ήταν πολύ δύσκολη, πάρα πολύ απαιτητική, με πολλούς νέους νόμους να «τρέχουν», με τον «νόμο Κατσέλη» να έχει καταληκτική ημερομηνία και με τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες να συρρέουν στα γραφεία μας, προκειμένου να ενημερωθούν για τη συλλογή των δικαιολογητικών τους», σημείωσε η κ. Κατσή. Κατά τον σύντομο απολογισμό της για τη χρονιά, που μας πέρασε, γνωστοποίησε ότι περισσότεροι από 150 συμπολίτες μας προσέφυγαν στην ΕΝ.ΚΑ. Ροδόπης, για να καταγγείλουν αθέμιτες πρακτικές εις βάρος τους. «Το 80% των καταγγελιών αφορούσε σε δάνεια και σε καταχρηστικές εισπρακτικές πρακτικές των πιστωτικών ιδρυμάτων», εξήγησε, «το 10-15% υποθέσεις κινητής τηλεφωνίας, ενώ είχαμε και κάποιες υποθέσεις για συναλλαγές μέσω διαδικτύου, όπου η μία λύθηκε ευνοϊκά, οι άλλες δύο δυστυχώς δεν είχαν αίσιο τέλος». «Γενικότερα είχαμε αυξημένη δράση το 2015», παρατήρησε, «και παρά τις αντίξοες συνθήκες, που αντιμετωπίσαμε, καταφέραμε να κρατήσουμε ανοιχτή την Ένωση Καταναλωτών και να είμαστε δίπλα στον πολίτη, όσο περισσότερο γινόταν».

«Ο Έλληνας πρέπει να αναπτύξει την καταναλωτική συνείδηση, η οποία δυστυχώς είναι η μοναδική «ασπίδα» προστασίας στις επιθέσεις, που δέχεται»

Δυστυχώς για το έργο, το οποίο περιγράφηκε, τα μέλη της διοίκησης της ΕΝ.ΚΑ. Ροδόπης δεν βρήκαν υποστήριξη και ουσιώδη συνδρομή, ούτε από την πλευρά του καταναλωτικού κοινού της περιοχής, αλλά ούτε κι από εκείνη των πολιτικών φορέων του τόπου μας. Ερωτηθείσα για τη στάση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, η κ. Κατσή επανέλαβε τη διαπίστωση ότι «στην Ελλάδα, καταναλωτικό κίνημα, με την έννοια που υπάρχει στις εξευρωπαϊσμένες χώρες, δεν υπάρχει». «Οι Ενώσεις Καταναλωτών για τον πολίτη είναι μια πρόσκαιρη λύση στο πρόβλημά τους», διέκρινε, επισημαίνοντας ότι «έρχονται όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, γράφονται μέλη-γιατί νομιμοποιούμαστε να διεκδικήσουμε δικαιώματα μόνο εγγεγραμμένων της Ένωσης Καταναλωτών- κατόπιν γίνεται η καταγγελία και, ενώ οι περισσότερες υποθέσεις έχουν αίσιο τέλος, χωρίς να χρειάζεται ο καταναλωτής να προβεί σε δικαστική διεκδίκηση, εντούτοις μετά από τη διευθέτηση του προβλήματός τους, πάρα πολύ λίγοι καταναλωτές είναι αυτοί που σέβονται την Ένωση Καταναλωτών, που είναι παρόντες σε κάθε μας εκδήλωση, που είναι παρόντες για να συνδράμουν οικονομικά με την ετήσια συνδρομή». «Πρέπει να γίνει σοβαρή δουλειά μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος», παρατήρησε κλείνοντας την αναφορά της η κ. Κατσή, επισημαίνοντας ότι «θα πρέπει στα σχολεία να ενταχθεί κάποιο μάθημα καταναλωτικής παιδείας, όπως γίνεται σε όλες τις καταναλωτικές χώρες, έτσι ώστε από μικρή ηλικία, σιγά-σιγά, να μπορεί ο Έλληνας να αναπτύξει την καταναλωτική συνείδηση, η οποία δυστυχώς είναι η μοναδική «ασπίδα» προστασίας του σε όλα αυτά τα νομοθετήματα και τις επιθέσεις, που δέχεται καθημερινά από την εκάστοτε κυβέρνηση».

«Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχουν εισακουστεί οι εκκλήσεις μας από τους τοπικούς φορείς»

Ερωτηθείσα δε για τη στάση των πολιτικών φορέων της περιοχής, η κ. Κατσή υπενθύμισε αρχικά ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία ο μοναδικός τρόπος χρηματοδότησης των Ενώσεων Καταναλωτών, πέραν των συνδρομών των μελών τους, είναι η χρηματοδότηση από τους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού.  «Η χρηματοδότηση αυτή μπορεί να είναι είτε μέσω της διάθεσης ενός προσώπου», εξήγησε, «είτε ακόμη και με την πραγματική έννοια της χρηματοδότησης, με τη χρηματική βοήθεια». «Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχουν εισακουστεί οι εκκλήσεις μας», σημείωσε με απογοήτευση, «αλλά ευελπιστούμε», επισήμανε, «ότι οι ιθύνοντες θα δείξουν την απαιτούμενη ευαισθησία, που ως τώρα έχουν δείξει ότι τους διέπει, και θα μας βοηθήσουν στο να κρατήσουμε ζωντανή και αυτή τη χρονιά, την Ένωση Καταναλωτών, για να είμαστε παρόντες στην τοπική κοινωνία και στους καταναλωτές συμπολίτες μας».

Εξαίρεση των Ενώσεων Καταναλωτών από τον νεοσύστατο θεσμό των Κέντρων Ενημέρωσης Δανειοληπτών

Τέλος, η κ. Κατσή αναφέρθηκε στη σχεδιαζόμενη σύσταση και λειτουργία Κέντρων Ενημέρωσης Δανειοληπτών από την κυβέρνηση. Από αυτόν τον σχεδιασμό απουσιάζουν εντελώς οι Ενώσεις καταναλωτών, όπως παρατήρησε, καίτοι πρόκειται για τα κατεξοχήν συμβουλευτικά όργανα για υπερχρεωμένους δανειολήπτες. «Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτών θεωρεί ότι δεν υπάρχει επαρκής στελέχωση και εξειδίκευση σε κάποιες ενώσεις καταναλωτών, προκειμένου να μπορέσουν να υποστηρίξουν το  ρόλο των Κέντρων Ενημέρωσης Δανειοληπτών», παρατήρησε. «Ωστόσο, η δική μας άποψη», αντέτεινε, «είναι ότι από τη στιγμή, που οι Ενώσεις Καταναλωτών έχουν αυτόν τον ρόλο στις τοπικές κοινωνίες και από τη στιγμή που οι περισσότερες Ενώσεις Καταναλωτών έχουν στελεχωθεί με ειδικούς επί θεμάτων υπερχρέωσης, είναι πολύ πιο συμφέρον για την πολιτεία και για τους πολίτες οι Ενώσεις Καταναλωτών να αναλάβουν αυτόν τον ρόλο, παρά εκ του μηδενός να συσταθούν νέοι φορείς, νέοι οργανισμοί, με νέο έμψυχο δυναμικό, το οποίο φυσικά δεν ξέρουμε τι εξειδίκευση θα έχει, δεν ξέρουμε τι σεμινάρια θα πρέπει να κάνει». «Οι Ενώσεις Καταναλωτών μέχρι τώρα έχουν δείξει την αξία τους και το ρόλο τους στις τοπικές κοινωνίες», υπογράμμισε κλείνοντας η κ. Κατσή, «και έχουν δείξει ότι μπορούν να είναι δίπλα στον πολίτη και να τον βοηθήσουν».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.