Το βιβλιο του Π.Παυλοπουλου για το διλημμα της τεχνολογικης εξελιξης παρουσιαστηκε στο ΙΘΤΠ

Οι ομιλητές, Αρχιμανδρίτης Απόστολος Καβαλιώτης, Ζωή Γαβριηλίδου και Κώστας Ρέμελης παρουσίασαν τις πτυχές της τεχνολαγνείας και τεχνοφοβίας που αναλύονται στο δοκίμιο του ΠτΔ

Η παρουσίαση του βιβλίου του προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου με τίτλο: «Από τη βιομηχανική επανάσταση στην τεχνολογική επανάσταση-στον αστερισμό ενός αβέβαιου μέλλοντος», παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του τριήμερου εορτασμού των 100ων Ελευθερίων της Ξάνθης, το μεσημέρι της Παρασκευής, στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης.
 
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμων, ο Μητροπολίτης Μαρωνείας-Κομοτηνής κ. Παντελεήμων, ο δήμαρχος Ξάνθης Μανώλης Τσέπελης, πολλοί κληρικοί, εκπρόσωποι τοπικών αρχών και φίλοι της διανόησης, των γραμμάτων και των επιστημών της πόλης.
 
Για το βιβλίο όπου ο συγγραφέας αναφέρεται στη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της, μίλησαν η Καθηγήτρια του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ και Αντιπρυτάνισσα κα Ζωή Γαβριηλίδου, ο Καθηγητής της Νομικής του ΔΠΘ κ. Κωνσταντίνος Ρέμελης και ο Αρχιμανδρίτης Απόστολος Καβαλιώτης, Διδάκτορας Επισκέπτης Καθηγητής του Πανεπιστημίου Cambridge.
 
Χαιρετισμούς απηύθυναν ο δήμαρχος Ξάνθης Μανώλης Τσέπελης που αναφέρθηκε στη σημασία της ορθής αξιοποίησης της τεχνολογίας και ευχήθηκε να είναι καλοτάξιδο το βιβλίο, καθώς και ο πρύτανης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Αλέξανδρος Πολυχρονίδης, ο οποίος παρουσίασε συνοπτικά το ίδρυμα, τους φοιτητές, τα προγράμματα σπουδών και τις αξιολογήσεις του.
 

Το δίλημμα του βιβλίου

 
Ο Αρχιμανδρίτης Απόστολος Καβαλιώτης, που συντέλεσε σημαντικά στην πρωτοβουλία της πραγματοποίησης της εκδήλωσης στην Ξάνθη αναφέρθηκε στο κορυφαίο δίλημμα του βιβλίου, στο κατά πόσο και πώς δηλαδή, ο άνθρωπος μπορεί να ωφεληθεί η να ξεπεραστεί από τα παράγωγα της τεχνολογικής εξέλιξης.
 
Περιέγραψε τη δομή του βιβλίου και επεσήμανε με βαρύτητα τη δυνατότητα που δίνεται σε περαιτέρω ανάπτυξη του προβληματισμού και διάλογο στο πλαίσιο της διανόησης, μέσω της δίγλωσσης έκδοσης σε ελληνικά και αγγλικά.
Ο ίδιος μετέφερε την άποψη του συγγραφέα για τις αντιφάσεις που διέπουν τη σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της. Από τη μια δικαιολογημένη υπερηφάνεια δημιουργού και από την άλλη το δέος και τον συνεχόμενο φόβο για επιτεύγματα αυτά.
 
Η κ. Γαβριηλίδου έδωσε έμφαση στο πώς οι νέοι προσεγγίζουν τις εξελίξεις με τεχνοφιλία που φτάνει έως και την τεχνολαγνεία, σε σχέση με την τεχνοφοβία που χαρακτηρίζει άλλα τμήματα της κοινωνίας και ανέδειξε το στίγμα των ανθρωπιστικών σπουδών για την ανατροπή αυτής της κατάστασης με την πνευματική καλλιέργεια, το ενδιαφέρον για το συνάνθρωπο, που οδηγούν σε μία άλλη προσέγγιση της τεχνολογίας.
 
Από την πλευρά του ο κ. Ρέμελης, αναφέρθηκε στην ερμηνεία που δίνει ο συγγραφέας στον όρο τεχνολογική επανάσταση, στο πώς αποτυπώνει τη θεώρηση περί των, δήθεν -κατά τον συγγραφέα-, τεσσάρων «Βιομηχανικών Επαναστάσεων» και επεσήμανε τις κοινωνικές προεκτάσεις της τεχνολογικής εξέλιξης στο κράτος Δικαίου, την οικολογική ανισορροπία και την επιδείνωση των συνθηκών της ζωής.
 
 

Η θεώρηση της τεχνολογικής εξέλιξης από το πρίσμα του μέλλοντος της ανθρωπότητας

 
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλος, στη σύντομη τοποθέτησή του για το βιβλίο, ευχαρίστησε θερμά για την πρόσκληση στον εορτασμό των 100ων Ελευθερίων της πόλης και επανέλαβε με πυγμή την αποφασιστικότητα για την προάσπιση της ελληνικότητας της Θράκης. Ακόμη, συνεχάρη για την πορεία του το ΔΠΘ, επισημαίνοντας ότι είναι ένα πανεπιστήμιο που αγαπά ιδιαίτερα. Όσον αφορά στο βιβλίο εξήγησε ότι προέκυψε ως ένα προσωπικό βίωμα, ως μία κραυγή αγωνίας για την εξέλιξη της τεχνολογίας και τι επίπτωση έχει στην ανθρωπότητα. «Ζούμε στην εποχή της αβεβαιότητας, η οποία αυξάνεται με την τεχνολογική εξέλιξη», σημείωσε ο ίδιος υπογραμμίζοντας το οξύμωρο αυτής της πραγματικότητας και επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχει στοιχείο της ζωής που να μην επηρεάζεται από την τεχνολογία.
 
Εξήγησε ότι η τεχνολογία αποτελεί ένα από τα εκτενέστερα δημιουργήματα του ανθρώπου, με προεκτάσεις στην ανάπτυξη, την εξέλιξη, την υγεία, την ειρήνη και τη συνέδεσε με μία «παγκόσμια μελαγχολία» που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χρήση της και τα τεχνολογικά επιτεύγματα.
 
Ο κ. Παυλόπουλος συνέδεσε αυτές τις συνθήκες με την κοινωνική πραγματικότητα, όπου οι ανισότητες διευρύνονται και ενισχύεται η επικυριαρχία των ανορίοτων κανόνων της αγοράς. Σε αυτή την κατεύθυνση έδωσε βαρύτητα στο εκπαιδευτικό σύστημα που βασίζεται σε παλαιότερα δεδομένα κι έτσι αλυσιτελώς δημιουργεί ανασφάλεια και προβληματισμό στους νέους και καταστρέφει το δυναμισμό και τα όνειρά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο της αγωνίας για τη διαχείριση της τεχνολογίας και των επιτευγμάτων της, παρουσίασε τη σύνδεση με τη θεώρηση του Μαρξ για την «εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον άνθρωπο» και την περιθωριοποίηση του Ανθρώπου για να καταλήξει ότι «τα μεγαλύτερα κινήματα που απειλούν το ευρωπαϊκό οικοδόμημα βασανίζονται από αυτά τα τραύματα».
 
Ο Κ. Παυλόπουλος κλείνοντας την τοποθέτησή του σημείωσε ότι δεν πρόκειται για νομικό κείμενο, αλλά για μια κραυγή αγωνίας, όπου και ο ίδιος παρεμβαίνει για να καταδείξει την ευθύνη του καθενός και του ιδίου, στο πλαίσιο της υπηρέτησης ενός λειτουργήματος.
 

Πηγή: empros.gr /Ελένη Διαφωνίδου

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.