Τεσσερις ενστασεις για το νεο φορολογικο νομοσχεδιο

Τι συνιστά το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής για τεκμαρτό, πρόστιμα

Συστάσεις, παρατηρήσεις και προβληματισμούς για συγκεκριμένες διατάξεις διατυπώνει το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής στο φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.

Διαπιστώνει δυσαρμονία στα πρόστιμα που επιβάλλονται στη χρήση μετρητών, ενώ δεν γίνεται σαφές σε ποιον θα επιβάλλεται το πρόστιμο στην περίπτωση χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ (στον ιδιώτη ή στον έμπορο). Επίσης, σύμφωνα με το επιστημονικό συμβούλιο δεν καθίσταται σαφές εάν σε περίπτωση αμφισβήτησης του τεκμηρίου, κατά το χρονικό διάστημα έως το πέρας του ελέγχου, ο υπόχρεος θα πρέπει να καταβάλλει τον φόρο που αναλογεί στο εισόδημα το οποίο προκύπτει από τα λογιστικά αρχεία του ή αυτόν που προκύπτει από τον τεκμαρτό προσδιορισμό του. Και συνιστά στο οικονομικό επιτελείο να τεθεί εκ του νόμου εύλογη και αποκλειστική προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου. Πάντως έχει διευκρινισθεί ήδη ότι ο φόρος θα καταβληθεί επί του τεκμαρτού ποσού πριν από την αίτηση για έλεγχο. Ειδικότερα:

1. Πρόστιμα για μετρητά. Με τη νέα διάταξη ορίζεται ότι σε περίπτωση εξόφλησης, με μετρητά, φορολογικών στοιχείων αξίας άνω των 500 ευρώ για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών προς ιδιώτες, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της καταβληθείσας με μετρητά αξίας. Το επιστημονικό συμβούλιο υποστηρίζει ότι η κύρωση της επιβολής προστίμου ίσου με το διπλάσιο της αξίας της παράβασης (αξίας του τιμολογίου που εξοφλήθηκε με μετρητά), συγκρινόμενη με τη συναφή παράβαση της εξόφλησης με μετρητά συμβολαίου αγοράς ακινήτου, όπου επιβάλλεται πρόστιμο ανερχόμενο σε μόνο 10% του τιμήματος που δεν καταβλήθηκε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής, δεν είναι σε αρμονία. Το επιστημονικό συμβούλιο ρωτάει το οικονομικό επιτελείο αν θα έπρεπε να τεθεί ανώτατο όριο στο ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.

Ζητεί, μεταξύ άλλων, να εκπίπτουν από το τεκμαρτό οι ασφαλιστικές εισφορές.

2. Ποιος πληρώνει το πρόστιμο. Δεν είναι απολύτως σαφές αν το πρόστιμο για χρήση μετρητών άνω των 500 ευρώ θα επιβάλλεται μόνο εις βάρος του εκδότη του φορολογικού στοιχείου ή και του ιδιώτη, λήπτη αυτού.

3. Ασφαλιστικές εισφορές. Το επιστημονικό συμβούλιο κρίνει ότι θα πρέπει να εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα (δηλαδή το τεκμαρτό) οι ασφαλιστικές εισφορές. Συγκεκριμένα τονίζει ότι στον βαθμό που, κατά την αντίληψη του νομοθέτη, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός (ή οι αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου έως του ποσού των 30.000 ευρώ) μπορεί, κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας, να αποτελέσει βάση συναγωγής τεκμηρίου του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος των μη μισθωτών, προβληματισμός δημιουργείται, υπό το φως και της αρχής της ισότητας, από τη μη έκπτωση από το τεκμαρτό αυτό εισόδημα των ασφαλιστικών εισφορών τους, δεδομένου ότι οι μισθωτοί δεν φορολογούνται επί του μεικτού, αλλά επί του καθαρού μισθού μετά την έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών τους.

4. Μαχητά τεκμήρια. Υποστηρίζεται ότι πρέπει να τεθεί εκ του νόμου εύλογη και αποκλειστική προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου κατόπιν υποβολής του σχετικού αιτήματος, μετά το πέρας της οποίας το τεκμήριο θα ανατρέπεται αυτοδικαίως και τα τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά θα επιστρέφονται εντόκως.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.