Στο Ευρωπαικο Δικαστηριο για την κατασταση του σιδηροδρομου η Ελλαδα;

Οι υπόνοιες των Ευρωπαίων αξιωματούχων μετά το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών

Ανοιχτό άφησαν το ενδεχόμενο να παραπεμφθεί η Ελλάδα το προσεχές διάστημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά και για το γεγονός ότι δεν έχει έως τώρα λειτουργήσει στη χώρα μας η Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων τόσο οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) όσο και η DG Move κατά τις συναντήσεις που είχαν με το σωματείο των Ελλήνων μηχανοδηγών μετά την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Βάσει της ενημέρωσης που είχαν οι μηχανοδηγοί, το κλιμάκιο της ERA θα συντάξει την έκθεση του για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο τις επόμενες ημέρες.

Αυτό επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), η οποία τονίζει ότι το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων, το οποίο αποκάλυψε το «Εθνος», επιβεβαιώνει πλήρως τις θέσεις του Σωματείου για τα πραγματικά αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Οσον αφορά την DGMove, κλιμάκιο της οποίας θα έρθει στην Αθήνα τον Ιούλιο, υπήρξε εκτενής συζήτηση για το 4ο σιδηροδρομικό πακέτο, με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους να αναφέρουν ότι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το άνοιγμα της αγοράς, αλλά συνδέεται με την ασφάλεια, την διαλειτουργικότητα και την εκπαίδευση του προσωπικού που εργάζεται στον σιδηρόδρομο.

«Η χώρα μας έχει το χαμηλότερο προϋπολογισμό και ξοδεύει για τον σιδηρόδρομο τα λιγότερα χρήματα στην Ευρώπη, ενώ ήταν γνωστή η μεγάλη έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ αλλά και η υποστελέχωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων», υπογραμμίζει στο «Εθνος» ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, Κώστας Γενιδούνιας. Στους αξιωματούχους και των δύο φορέων, δόθηκαν όλα τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή της η Ένωση συμπεριλαμβανομένων των μεταφρασμένων εξώδικων, με τα οποία το Σωματείο είχε προειδοποιήσει για την κατάσταση του σιδηροδρόμου πολλάκις πριν συμβεί το δυστύχημα των Τεμπών.

Το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων

Οι μηχανοδηγοί σημειώνουν ότι το πόρισμα στα τελικά συμπεράσματα του, αναφέρει ξεκάθαρα ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί, με αποτέλεσμα:

  1. να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον – εν υπηρεσία – σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον -περιορισμένης εμβέλειας-Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν,
  2. να μη λειτουργεί το εγκατεστημένο επί της γραμμής και των συρμών σύστημα ETCS, που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης, θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης.
  3. ο μηχανοδηγός και κατ’ επέκταση η αμαξοστοιχία IC62 εποπτείας του, να είναι αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η συμμόρφωση του μηχανοδηγού με τους κανόνες κυκλοφορίας συρμών θα απέτρεπαν το συμβάν.

«Τα όσα περιγράφονται στο εν λόγω πόρισμα, είχαν γνωστοποιηθεί πολλαπλώς, με εξώδικες διαμαρτυρίες του Σωματείου μας, προς όλους τους αρμόδιους φορείς την τελευταία περίοδο. Ως απάντηση λαμβάναμε χλεύη και απειλές», επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί συμπληρώνοντας πως «αντί να υπάρξει από τους υπευθύνους η δημόσια παραδοχή των πραγματικών αιτιών του δυστυχήματος, ανακαλύφθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως, όροι, άγνωστοι στους σιδηροδρομικούς, όπως η περίφημη «τοπική τηλεδιοίκηση».

Υπενθυμίζουν το περιστατικό με τον σταθμάρχη, «ο οποίος κλήθηκε από στέλεχος του ΟΣΕ σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση να διακόψει με τον πλέον άκομψο τρόπο -με το πλέον πασίγνωστο «τέλος – τέλος»- την αναφορά του στα πραγματικά γεγονότα , όταν απλώς επεξηγούσε ότι την τελευταία περίοδο δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση ή «τοπική τηλεδιοίκηση», αλλά τοπικός χειρισμός. Έτσι όμως αποκάλυψε άθελα του, την προπαγάνδα αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, από τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας, στην λογική της θεώρηση του «ανθρώπινου λάθους».

Η ΠΕΠΕ επαναλαμβάνει και τις καταγγελίες της για «συντονισμένη διαρροή μονταρισμένων ηχητικών, υπηρεσιακών συνομιλιών, σταθμαρχών και μηχανοδηγών», προκειμένου – όπως λένε – να στοχοποιηθούν και οι νεκροί συνάδελφοί τους και να καλλιεργηθεί στην ελληνική κοινή γνώμη ότι το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, οφείλεται αποκλειστικά σε «ανθρώπινα λάθη».

Ως προς την αναφορά στο πόρισμα, για την μη ενημέρωση του μηχανοδηγού προς τον σταθμάρχη, ότι αλλάζει γραμμή μετά την αναχώρηση της IC 62 από την Λάρισα, οι μηχανοδηγοί λένε ότι διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις καθώς – όπως αναφέρουν – «ακόμα δεν έχουμε ακούσει τα ηχητικά από τους εμπλεκόμενους σταθμούς, ενώ στην περιοχή της Λάρισας είχαμε διαπιστώσει και καταγγείλει, ήδη από τον Οκτώβριο του έτους 2022, πλαστογραφία υπηρεσιακών εγγράφων -από αγνώστους -με σκοπό να κατηγορηθεί μηχανοδηγός, ως αποκλειστικός υπεύθυνος για συγκεκριμένο δυστύχημα και να αποκλεισθεί κάθε κίνδυνος (αστικός ή ποινικός) για άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα συνδεόμενα -κυρίως- με τον ΟΣΕ. Για το ζήτημα αυτό μάλιστα ο συνάδελφος μας προχώρησε – με την στήριξη του νομικού συμβούλου του Σωματείου μας – σε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στον εισαγγελέα Λάρισας στις 11 Ιανουαρίου 2023».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.