Slam poetry: Οταν πλεον μπορεις να ακουσεις την ποιηση και οχι μονο να τη διαβασεις

Επρόκειτο για μία βραδιά ποίησης; Ήταν stand-up comedy; Ή μία κουβέντα με πολύ κοντινούς φίλους; Η απάντηση είναι ότι δεν ήταν τίποτα από όλα αυτά και ταυτόχρονα ήταν όλα αυτά μαζί και κάτι παραπάνω

Στον χαμηλά φωτισμένο χώρο του μπαρ «Μπαχάμες», ένα μικρόφωνο έστεκε στην μέση και διάφοροι άνθρωποι είτε φοιτητές είτε πιο μεγάλοι έπαιρναν το θάρρος, σηκώνονταν και μιλούσαν. Κάποιος θα αναρωτηθεί. Επρόκειτο για μία βραδιά ποίησης; Ήταν stand-up comedy; Ή μία κουβέντα με πολύ κοντινούς φίλους; Η απάντηση είναι ότι δεν ήταν τίποτα από όλα αυτά και ταυτόχρονα ήταν όλα αυτά μαζί και κάτι παραπάνω.

Το συγκεκριμένο performance, όπως μας αναφέρει η δημιουργός του εργαστηρίου «Φιλαναγνωσία» Βασιλική Στρώλη, συγκαταλέγεται στο ρεύμα της «slam poetry», δηλαδή μιας προφορικής ποιητικής καλλιτεχνικής εκτέλεσης.

Η Ξάνθη μυήθηκε για πρώτη φορά σε αυτό το είδος με το Open Mic Fest -Slam Poetry που έλαβε χώρα, την πρώτη φορά το Σάββατο 20 Απριλίου στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι» και οι φιναλίστ, εν συνεχεία, διαγωνίστηκαν το Σάββατο 1 Ιουνίου στο μπαρ «Μπαχάμες» με την υποστήριξη του Europe Direct ΑΜΘ.

Τι είναι η slam poetry όμως;

Η έννοια και η ιδέα της slam poetry ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 στο Σικάγο του Ιλλινόις, όταν ένας ντόπιος ποιητής και εργάτης οικοδομών, ο Marc Kelly Smith, αισθάνθηκε ότι η ανάγνωση ποίησης και η ποίηση γενικά είχαν χάσει το αληθινό τους πάθος και το ενδιαφέρον του κοινού.

Έτσι, είχε μια ιδέα: να φέρει πάλι τον κόσμο κοντά στην ποίηση. Δημιούργησε, λοιπόν, έναν εβδομαδιαίο διαγωνισμό ποίησης, όπου μπορούσε να συμμετέχει όποιος ήθελε. Οι ποιητές θα εκτελούσαν το έργο τους και στη συνέχεια θα κρίνονται από πέντε τυχαία μέλη του κοινού σε μια κλίμακα από 0 έως 10.

Σήμερα, η slam poetry είναι ένα καλλιτεχνικό κίνημα, καθώς και ένα είδος ποίησης και ομιλούμενου λόγου. Η slam poetry ενέπνευσε τη δημιουργία εκατοντάδων events σε όλη την Αμερική, τον Καναδά, σε μέρη της Ευρώπης και στην Ιαπωνία, ενώ οι slam poets έπληξαν πολλούς τομείς της σύγχρονης κουλτούρας, όπως πολιτικά κινήματα, τέχνη, μέσα μαζικής ενημέρωσης, λογοτεχνία και ψυχαγωγία.

«Ο στόχος μας είναι η ελευθερία της έκφρασης»

«Η βάση του slam είναι κυρίως η ελευθερία της έκφρασης. Ο καθένας μπορεί να γράψει και να πει ό,τι θέλει, και με υβρεολόγιο», αναφέρει η κ. Στρώλη.

Όσον αφορά στην γέννηση της ιδέας ο Παναγιώτης Μπαρδάκης, επικεφαλής του Europe Direct ΑΜΘ τονίζει ότι «η πρωταρχική ιδέα ξεκίνησε από την Βασιλική. Από κει και ύστερα, το Europe Direct ΑΜΘ ήταν συνδιοργανωτής του φεστιβάλ και υποστήριξε οικονομικά την περάτωση του project, όπως και το δώρο που ήταν η έκδοση της δουλειάς του νικητή. Στόχος μας ήταν η ελεύθερη έκφραση, η οποία στις μικρές κοινωνίες υπόκειται σε πολλαπλά φίλτρα αναγκάζοντας μας να αφήνουμε πολλά πράγματα στην άκρη, πολλώ δε μάλλον στον δημόσιο λόγο».

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα», υπογραμμίζει η κ. Στρώλη ενώ πρόσθεσε ότι πιο σημαντικό ήταν ότι υπήρξαν άνθρωποι που δεν είχαν δηλώσει συμμετοχή και την ώρα της διεξαγωγής, βρήκαν το θάρρος, σηκώθηκαν και μίλησαν στο μικρόφωνο.

«Η συστολή του να βγεις να τα “πεις” είναι το ένα κομμάτι. Το άλλο είναι αν σου δίνεται βήμα. Δυστυχώς απουσιάζει το βήμα για το κάτι διαφορετικό. Έχει επιβληθεί μία πολύ συγκεκριμένη νόρμα στο πώς γίνονται οι παρουσιάσεις ή το τι λέμε ή όχι. Θα πρέπει να γυρίσουμε στο έμψυχο υλικό του τόπου μας και να του δώσουμε το βήμα να μιλήσει», προσθέτει ο κ. Μπαρδάκης.

«Είναι κανόνας του slam να μιλάς για κάτι προσωπικό οπότε και εγώ μοιράστηκα ό,τι πιο προσωπικό είχα»

Τέσσερις από τους διαγωνιζόμενους, ο Κωνσταντίνος Καραΐσκος, η Αργυρώ Γιαπουτζή, η Κατερίνα Θεοχάρη και η Αναστασία Γκουντελίδου μίλησαν για το πώς πήραν την απόφαση να συμμετέχουν και ποια ήταν η αίσθηση να μοιράζονται κάτι τόσο προσωπικό με αγνώστους στο κοινό.

«Γνωρίζω τη Βασιλική πολλά χρόνια και αυτή με μύησε στο slam. Ξεκίνησα να ψάχνομαι και με εντυπωσίασε αυτός ο νέος κόσμος που εκφραζόταν μέσω αυτού του τρόπου. Ήξερα ότι η Βασιλική ήθελε να το διοργανώσει και στην Ξάνθη οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να μην συμμετέχω», αναφέρει στο «Ε» ο Κωνσταντίνος Κ. που συμμετείχε στον τελικό του Open Mic Fest -Slam Poetry όπου κατέκτησε την πρώτη θέση εξασφαλίζοντας την έκδοση της δουλειάς του.

Η Αργυρώ Γ. υπογραμμίζει ότι αίσθηση του να μιλάς είναι «λυτρωτική» ενώ η Κατερίνα Θ. είπε ότι «είχα θέμα με την έκθεση αλλά το ξεπέρασα. Πέρασα πολύ όμορφα στον τελικό, Μπέρδεψα το λόγια μου τρεις φορές στον ημιτελικό» προσθέτει γελώντας.

Στις νέες γενιές, σημειώνει η Κατερίνα Θ., οι άνθρωποι δεν εκφράζονται εύκολα και ειδικότερα στις προσωπικές σχέσεις. «Διαβάζοντας το κείμενο μου κατάλαβα ότι και άλλοι άνθρωποι δυσκολεύονται να μιλήσουν. Θέλουν να μιλήσουν αλλά δεν το κάνουν».

«Είναι κανόνας του slam να μιλάς για κάτι προσωπικό οπότε και εγώ μοιράστηκα ό,τι πιο προσωπικό είχα», τονίζει ο Κωνσταντίνος Κ.

Η Αργυρώ Γ. υπογραμμίζει ότι ο τρόπος συγγραφής της είναι αποκλειστικά βιωματικός. «Πάντα θα γράψω για κάτι που με απασχολεί. Αν πεις κάτι φωναχτά σε κάποιον, σταματάει να είναι πρόβλημα. Αυτή είναι ουσία του μοιράσματος άλλωστε».

«Εγώ, από την άλλη, δεν θυμάμαι να έχω κάποιο συγκεκριμένο συναίσθημα την ώρα που μιλούσα στο μικρόφωνο. Το κείμενο μου το έγραψα την τελευταία στιγμή και ειλικρινά δεν είχα καταλάβει ότι έγραψα κάτι προσωπικό, παρόλαυτα το τέλος ήταν θεραπευτικό», λέει η Αναστασία Γκ.

Πηγή empros.gr

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.