Βιβλιο εγραψαν και εικονογραφησαν οι μαθητες του Γυμνασιου Νεας Καλλιστης

Να ανοίξουν την βιβλιοθήκη τους για όλους τους κατοίκους των γύρω οικισμών θέλουν παιδιά και καθηγητές του σχολείου

Σε πυρήνα γνώσης αλλά και φιλαναγνωσίας εξελίσσεται το Γυμνάσιο της Νέας Καλλίστης, το οποίο, μην αρκούμενο στην μάθηση των μαθητών του αλλά και την βελτίωση των δεξιοτήτων τους, θέλει να αποτελέσει προορισμό για όλους τους φίλους του βιβλίου στους γύρω οικισμούς, αλλά και να δημιουργήσει νέους.

Όπως πολλά ενεργά σχολεία, το Γυμνάσιο πραγματοποίησε πέρυσι μια σειρά σχολικών δραστηριοτήτων, για δύο από αυτές, το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας και οργάνωσης και αξιοποίησης της σχολικής τους βιβλιοθήκης, μας μίλησαν ο Διευθυντής του σχολείου κ. Γιάννης Στρούμπας, καθώς και οι μαθητές, Σελέν Μεμέτ,  Κιουμπρά Μολλά Αχμέτ, Ευάγγελος Μπαλαμπάνης και ο πρόεδρος του Δεκαπενταμελούς του σχολείου Τάσος Διαμαντάκης, που μας επισκέφτηκαν στα γραφεία του Παρατηρητή της Θράκης.

Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στο χώρο της εφημερίδας, στο τυπογραφείο, αλλά και στο Ραδιόφωνο του Παρατηρητή, έμαθαν πως τυπώνονται και πως δημιουργούνται τόσο  η εφημερίδα όσο και τα βιβλία, και μας μίλησαν μαζί με τον διευθυντή τους για το πώς αυτά τα δύο προγράμματα, στα οποία συμμετείχαν ενεργά, τους έμαθαν όχι μόνο να αγκαλιάζουν τα βιβλία, αλλά να γίνουν και συγγραφείς-εικονογράφοι ενός εξ αυτών.

Μαθαίνοντας την ταξινόμηση στη βιβλιοθήκη

Όσο αφορά τη βιβλιοθήκη, όπως έχουμε αναφέρει και σε παλιότερο φύλλο μας, αυτή είχε μείνει ανενεργή για αρκετά χρόνια, όμως από την προηγούμενη σχολική χρονιά είχαν γίνει κάποιες εργασίες ώστε να μπορεί η αίθουσα να λειτουργήσει ως χώρος για επισκέψεις από τους μαθητές, αναγνώσεις κι αναζητήσεις ανάμεσα στα 2.000 βιβλία της.

Μια περιήγηση όμως στα ράφια της Βιβλιοθήκης ανέδειξε το πρόβλημα της δυσκολίας αξιοποίησης του υπάρχοντος υλικού, μιας και βιβλία διαφορετικών θεματικών βρίσκονταν ανακατεμένα στα ράφια.

Ιστορικά, πολιτικά, θεατρικά, παιδικά βιβλία είχαν ανακατευτεί κατά την διάρκεια των ετών, και χρειαζόταν, για να μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές, να ταξινομηθούν σε κατηγορίες.

Έτσι τα βιβλία χωρίστηκαν σε ελληνική και ξένη λογοτεχνία, αλλά και δημιουργήθηκαν ενότητες για νεανική λογοτεχνία, ιστορικά βιβλία, βιβλία των αρχαίων ελλήνων συγγραφέων, φιλοσοφικά, περιοδικά και άλλα.

Για να οργανώσουν την βιβλιοθήκη, απευθύνθηκαν σε ανθρώπους που κινούνται στο χώρο των βιβλίων, με διαδικτυακές συναντήσεις με τον κ. Πασχάλη Κατσίκα, βιβλιοθηκονόμο στη Βιβλιοθήκη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, τον κ. Κώστα Κρεμμύδα, συγγραφέα, διευθυντή του λογοτεχνικού περιοδικού «Μανδραγόρας» κι εκδότη των ομώνυμων εκδόσεων, αλλά και δια ζώσης βρέθηκαν στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής, όπου τους ξενάγησε και τους έδωσε ιδέες η υπεύθυνη κ. Αθανασία Καρανίκα.

Ηλεκτρονικός κατάλογος και εξωστρέφεια

Παράλληλα εγγράφτηκαν στο δίκτυο σχολικών Βιβλιοθηκών MyLib ώστε να αποκτήσει ο κατάλογός τους και ηλεκτρονική υπόσταση, και προσπάθησαν φέτος να ταξινομήσουν τα ράφια, και να ανεβάσουν κυρίως βιβλία παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, με την προοπτική, του χρόνου, να ανεβάσουν και τα υπόλοιπα.

Έτσι αφού ταξινόμησαν τα βιβλία, εντός των θεματικών τους κατηγοριών, αλφαβητικά, με βάση το επώνυμο των συγγραφέων, δημιούργησαν καρτελάκια, με τα οποία σημάνανε τα ράφια, ενώ χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική βιβλιοθήκη δημιούργησαν και αριθμούς ταξινόμησης για τα βιβλία.

«Φέτος πετύχαμε τους στόχους μας, να έχουμε άμεση ηλεκτρονική πρόσβαση για όλους τους μαθητές μας, αλλά και για τους μαθητές των δημοτικών σχολείων της περιοχής μας» ανέφερε ο κ. Στρούμπας, που απηύθυνε πρόσκληση στους μαθητές όλων των Δημοτικών του νότιου τμήματος του Δήμου Κομοτηνής, εφόσον δουν ένα βιβλίο στον ιστότοπό τους που τους ενδιαφέρει, να έρθουν μαζί με τους γονείς τους, να κάνουν την εγγραφή τους και να το διαβάσουν.

Μάλιστα αν όλα παν καλά με την ενημέρωση του ηλεκτρονικού τους καταλόγου, ελπίζουν να την ανοίξουν για όλους τους ενήλικες των οικισμών, ώστε να λειτουργεί σαν τοπική βιβλιοθήκη για όλη την περιοχή.

Δημιουργώντας το δικό τους βιβλίο

Μαζί με το πρόγραμμα της βιβλιοθήκης, «κουμπώνει» και το πρόγραμμα της φιλαναγνωσίας που εφάρμοσε το σχολείο. Η φιλαναγνωσία βέβαια δεν είναι ένα άγνωστο αντικείμενο για τα παιδιά, μιας και το διδάσκονται στο σχολείο, όμως όπως σημείωσε ο Διευθυντής του Γυμνασίου, συνήθως το υποχρεωτικό κομμάτι απωθεί, ενώ το μη υποχρεωτικό έχει άλλη προσέγγιση.

Κεντρικό ρόλο στο πρόγραμμα έπαιξε το βιβλίο της Αγγελικής Δαρλάση «Το παλιόπαιδο», επάνω στο οποίο τα παιδιά του σχολείου βάσισαν και μια δική τους ιστορία. Η σύνθεση της ιστορίας ήταν συλλογική, αλλά η εικονογράφηση έγινε από πέντε παιδιά, τους Μεμέτ Σελέν, Μολλά Αχμέτ Κιουμπρά, Μπαλαμπάνη Ευάγγελο, Ξανθοπουλίδη Ευαγγ.-Ειρήνη και Μπεναβέλη Παρασκευή, ενώ το βιβλίο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ: https://bit.ly/3sXL3Tk

Πώς είδαν τα παιδιά την εμπειρία

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του δεκαπενταμελούς κ. Διαμαντάκης, το να κάνουν ένα βιβλίο μόνοι τους, συντάσσοντας την ιστορία, αλλά και την εικονογράφηση ήταν ένα ξεχωριστό «σχολείο» από μόνο του.

Ως εμπειρία, σημείωσε, ήταν ιδιαίτερη, παίρνοντας μια κανονική ιστορία, και καταφέρνοντας να την αποτυπώσουν σε ένα βιβλίο όχι πολλών σελίδων. Η έμπνευσή τους ήταν το βιβλίο της Αγγελικής Δαρλάση, στο οποίο ένα παιδί στις φτωχογειτονιές της Βενεζουέλας που έχει μπει σε μια συμμορία, καταλαβαίνει μέσω της μουσικής ότι δεν ανήκει εκεί, και μπαίνει σε μια ορχήστρα, βγαίνοντας από τη συμμορία.

Στο βιβλίο τους τα παιδιά μιλούν για τον αρχηγό αυτής της συμμορίας, που ονομάζεται Τίγρης ή Ραούλ, που και αυτός είχε τη δική του δύσκολη ιστορία, αλλά στο τέλος βρίσκει τη δική του λύτρωση.

Η Σελέν Μεμέτ ζωγράφισε τρεις εικόνες, που αφορούν διάφορα σημεία της ιστορίας, μεταξύ των οποίων και την τελευταία εικόνα του βιβλίου, με το Παλιόπαιδο και τον Τίγρη αγκαλιασμένους. «Μου άρεσε η όλη εμπειρία, γιατί από την σκέψη μου τα αποτύπωσα στο χαρτί, και βγήκε κάτι πολύ ωραίο» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η εικονογράφηση ενός βιβλίου, και η προσπάθεια να γράψεις ένα τέτοιο βιβλίο βασισμένο σε ένα άλλο, προφανώς είναι δύσκολη, σημείωσε  ο Βαγγέλης Μπαλαμπάνης, όμως όλα μπόρεσαν να γίνουν γιατί όλα τα παιδιά που συμμετείχαν έγιναν μια ομάδα. «Ένα τέτοιο βιβλίο δεν θα μπορούσε να γίνει μόνο από ένα άτομο, αλλά με συνεργασία, όπως γίνεται και με όλα τα βιβλία» τόνισε,.

«Όλοι μαζί φτιάξαμε το βιβλίο» ανέφερε, τέλος, η Κιουμπρά Μολλά Αχμέτ, που ζωγράφισε τον Τίγρη, αλλά και τον Τίγρη και το Παλιόπαιδο να παίζουν μαζί, και οι νότες τους να σχηματίζουν μια καρδιά.

Πρωτιά και στον Μαραθώνιο Ανακύκλωσης

Οι δράσεις του Γυμνασίου είναι πολύπλευρες, με τους μαθητές να τα αγκαλιάζουν και να διαπρέπουν, όπως φάνηκε και από την συμμετοχή τους στο Μαραθώνιο Ανακύκλωσης του Δήμου Κομοτηνής, όπου το σχολείο αναδείχθηκε πρώτο ανάμεσα στα Γυμνάσια που συμμετείχαν σε αυτό.

Όπως τόνισε ο κ. Στρούμπας, συγκέντρωσαν πολλά ανακυκλώσιμα υλικά, κυρίως χαρτί, για αυτό και μια αντιπροσωπεία μαθητών βρέθηκαν στο χώρο της Τσανάκλειου, όπου πραγματοποιήθηκαν οι βραβεύσεις.

Εκεί είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν με άλλα σχολεία, και να περάσουν το μήνυμα της ανακύκλωσης, σε ένα επιβαρυμένο φυσικό περιβάλλον, και να δείξουν πως δεν υπάρχει λόγος να ρυπαίνουμε, ούτε να προβαίνουμε σε κατάχρηση των πρώτων υλών. «Χρειάζεται αυτή την περιβαλλοντική συνείδηση να την καλλιεργήσουμε και να την έχουμε όλοι οι πολίτες, για να μην βρισκόμαστε μπροστά σε κάδους ανακύκλωσης που έχουν οτιδήποτε άλλο εκτός από ανακυκλώσιμα» ανέφερε ο κ. Στρούμπας.

Σύμφωνα με τον Διευθυντή, δεν ήταν δύσκολο οι μαθητές να μπουν σε αυτή τη διαδικασία της ανακύκλωσης, με όποιο μαθητή είχε διάθεση να συγκεντρώσει τα υλικά, να τα φέρνει στο σχολείο για το αντίστοιχο ρεύμα ανακύκλωσης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.