«Το Δημοτικο Σχολειο απεναντι στις συγχρονες διδακτικες και ψυχοκοινωνικες αναγκες»

Εκδήλωση ενημέρωσης από την Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης- Βραβεύτηκε ο επίτιμος πρόεδρός και ιδρυτής της κ. Αλέξανδρος Καζαντζής

Ημερίδα με θέμα «Το Δημοτικό Σχολείο απέναντι στις σύγχρονες διδακτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες» διοργάνωσαν το απόγευμα της Δευτέρας η Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του 3ου Γενικού Λυκείου Κομοτηνής, με κεντρικούς ομιλητές τους κ.κ. Δρ. Γκάρο Εσαγιάν, Ψυχίατρο – Ψυχαναλυτή και Επιστημονικό Διευθυντή του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Ροδόπης ΟΡΦΕΑΣ και Σπύρο Βόλτση Ψυχολόγος – Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Ροδόπης ΟΡΦΕΑΣ .
 
Στην εκδήλωση παρέστη μεταξύ άλλων εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής, ο εκκλησιαστικός – θεολόγος κ.Ιωάννης Σιδηράς, ο πρόεδρος κ. Δημοσθένης Τακάς και μέλη της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, καθώς επίσης και ο επίτιμος πρόεδρος και ιδρυτής της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής κ. Αλέξανδρος Καζαντζής, ο οποίος μάλιστα στο τέλος της εκδήλωσης βραβεύτηκε για την προσφορά του.
 
 

Δημοσθένης Τακάς
 
«Ο σκοπός της εταιρείας περιγράφεται καλύτερα με την λέξη “αγωγή”»
 

Όπως τόνισε ο πρόεδρος της κ. Δημοσθένης Τακάς, η Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής ιδρύθηκε το 1991 και από τότε συνεχίζει το έργο της ως ένα πολιτιστικό σωματείο, όπως και αναγνωρίστηκε καθώς δραστηριοποιείται στο κομμάτι του πολιτισμού, ωστόσο ο σκοπός της περιγράφεται καλύτερα με την λέξη «αγωγή». « Η εταιρεία είναι προσανατολισμένη στον σκοπό αυτόν» τόνισε αναφέροντας στην συνέχεια τα παιδαγωγικά συνέδρια που αυτή έχει διοργανώσει στο πέρασμα των χρόνων από τα οποία έχουν ήδη εκδοθεί 18 πρακτικά.  Το πιο σπουδαίο έργο της εταιρείας σύμφωνα με τον ίδιο όμως είναι «η σύσταση του Μουσείου Θρακικής Παιδείας» το οποίο ιδρύθηκε την δεκαετία του ’90 και τότε ήταν το μοναδικό  στην Βόρειο Ελλάδα.  Όπως έκανε γνωστό ο χώρος αυτός απολαμβάνει το ενδιαφέρον  κυρίως μαθητών της Βόρειας Ελλάδας που το επισκέπτοναι σε κάθε ευκαιρία, για να δουν από κοντά τα εκθέματά του που αφορούν σε εποπτικά διδασκαλίας, προπολεμικά και μεταπολεμικά, χάρτες όργανα χημείας και φυσικής που χρησιμοποιούνταν τότε, παλιά βιβλία τα οποία δώρισαν εκπαιδευτικοί από τα σχολεία του νομού και άλλων νομών, αλλά και την βιβλιοθήκη η οποία είναι εμπλουτισμένη με δωρεές του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής τραπέζης και βιβλία τα οποία δεν υπάρχουν πουθενά από τον 19ο αιώνα.
 
 

Σπύρος Βόλτσης
 
«Ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν αφορά μόνο το διδακτικό του έργο»

 
Ο πρώτος ομιλητής της εκδήλωσης, ψυχολόγος στο Κέντρο Πρόληψης Ορφέας κ. Σπύρος Βόλτσης αναφέρθηκε στον ρόλο του εκπαιδευτικού και στην επιπλέον δυσκολία που αυτή έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια. «Η κοινωνία μας είναι μία ραγδαίως μεταβαλλόμενη και αναπτυσσόμενη κοινωνία, τα παιδιά δέχονται πάρα πολλά ερεθίσματα από το διαδίκτυο, από πληροφορίες, έχουμε μαζικές μετακινήσει πληθυσμών και ο εκπαιδευτικός υποχρεώνεται πλέον εκ των πραγμάτων να συντάξει τμήματα ανομοιογενή, από πολλές απόψεις, από μονογονεϊκές οικογένειες, από διαφορετικά οικονομικά στρώματα,  παιδιά με γονείς που δεν είναι πάντα συνεργάσιμοι» δήλωσε και επεσήμανε πως ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν αφορά μόνο το διδακτικό του έργο αλλά  προϋποθέτει «να εμφυσήσει και να μεταδώσει στα παιδιά αξίες και να διδάξει με το ήθος τους, με την στάση του». 

«Για τον λόγο αυτό» συνέχισε «θεωρούμε και το αναγνωρίζουμε ότι ο ρόλος τους είναι πολύ δύσκολος και συγχρόνως σημαντικός και πολλές φορές καλείται να παίξει και τον ρόλο του ψυχολόγου   που δεν είναι ότι καλύτερο ούτε το πιο εύκολο, με την έννοια ότι δεν έχει και τις κατάλληλες γνώσεις για να το κάνει».

 
 
Εσαγιάν Γκάρο
 
«Όταν ένα οικογενειακό περιβάλλον δεν είναι κατάλληλο για να προετοιμάσει το παιδί τότε δημιουργούνται συναισθηματικά και γνωσιακά  ελλείμματα»

 
Ο επιστημονικά υπεύθυνος του Κέντρου Πρόληψης Ορφέας και δεύτερος ομιλητής της ημερίδας κ. Εσαγιάν Γκάρο  επικέντρωσε στον ρόλο της οικογένειας επισημαίνοντας πως «όταν  το παιδί όταν πάει στο δημοτικό σχολείο έχει διαμορφώσει εν πολλοίς την προσωπικότητά του» γεγονός που αποτελεί όπως είπε «σημαντική παράμετρο που προσδιορίζει τις μαθησιακές του ικανότητες».
 
«Δεν μπορεί όλα να τα κάνει ο δάσκαλος» τόνισε και υπογράμμισε πως «όταν ένα οικογενειακό περιβάλλον δεν είναι κατάλληλο για να προετοιμάσει το παιδί τότε δημιουργούνται συναισθηματικά και γνωσιακά  ελλείμματα στο παιδί. Αυτά υπάρχει μία ελπίδα να καλυφθούν εν πολλοίς στο σχολείο όμως δεν είναι πολύ εύκολο. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μία εξατομίκευση στην αξιολόγηση των αναγκών κάθε παιδιού στη μαθησιακή του διαδικασία κάτι που το σχολείο μας ακόμα σήμερα δεν έχει αυτή τη δυνατότητα».
 
Το στοίχημα στο σχολείο σύμφωνα με τον ίδιο «είναι να αντιληφθεί ο εκπαιδευτικός τον μαθητή, όχι όπως θα έπρεπε να είναι αλλά όπως είναι στην πραγματικότητα δηλαδή με τις δυνατότητές του και τα όριά του» ενώ όπως τόνισε η παρουσία ψυχολόγου σε μία σχολική κοινότητα καθίσταται σήμερα απαραίτητη.
 
 

Αλέξανδρος Καζαντζής, επίτιμος πρόεδρος – ιδρυτής της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής
 
«Η προσπάθεια των δραστηριοτήτων της Εταιρείας θα είναι διαρκής, αρκεί να την αγκαλιάσουμε και να την  στηρίξουμε όλοι»

 
Στο τέλος της εκδήλωσης όπως δήλωσε ο κ. Δημοσθένης Τακάς, εκπλήρωσε ένα χρέος χρόνων, βραβεύοντας για το έργο του, τον επίτιμο πρόεδρο και ιδρυτή της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής κ.Αλέξανδρο Καζαντζή, ο οποίος διατέλεσε πρόεδρος για 17 συναπτά έτη.
 
Συγκινημένος ο κ. Καζαντζής παρέλαβε το βραβείο του από τα χέρια του κ. Τακά,  ευχαριστώντας τόσο τον ίδιο όσο και τα μέλη του ΔΣ για την τιμή.
 
Στο σύντομο χαιρετισμό του ο κ. Καζαντζής εξέφρασε την συγκίνησή του κάνοντας μία σύντομη αναδρομή στην πρωτοβουλία της ίδρυσης και στην μετέπειτα πορεία της Εταιρείας.
 
Ολόκληρη η ομιλία του κ.Καζαντζή έχει ως εξής:
 
Αυτή τη στιγμή δύο συναισθήματα κυριαρχούν μέσα μου , το ένα είναι της συγκίνησης και το άλλο της χαράς.
 
Συγκίνηση γιατί πριν από περίπου είκοσι πέντε χρόνια ιδρύθηκε  η Εταιρεία Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής που  ήταν ένα  όραμά μου ,  που ρίζωσε και έδωσε καρπούς , αγαπήθηκε από τους συμπολίτες μας  και  καταξιώθηκε πανελλήνια και  στο   χώρο  της ΝΑ Ευρώπης  με  τα  τόσα Συνέδρια Πανελλήνια  και  Διαβαλκανικά και  τις  πάμπολλες  εκδηλώσεις , διαλέξεις και  άλλα ενώ παράλληλα ιδρύθηκε το 1992 και  το  Θρακικό Μουσείο παιδείας το  πρώτο  στο  είδος  του  πανελλήνια , με  πολλή  μεγάλη  επισκεψιμότητα και  σήμερα αποτελούν δύο πνευματικές  εστίες που κοσμούν την  πόλη μας
 
Συγκίνηση , γιατί θυμούμαι  το πώς πέρασαν τόσα  χρόνια , που με κύριο γνώμονα την ανιδιοτέλεια  και την προσφορά , γέμισαν την καρδιά μου  γιατί  σ’ αυτήν  κυριαρχούσε το  στοιχείο του  εθελοντισμού και  το μεράκι  για  προσφορά  στον  τόπο  αυτό,  τον τόπο  που αναπνέουμε, ζούμε και  αγαπούμε.  
 
Θεωρώ ότι έκανα  το ανθρώπινο χρέος.  Θεωρώ ότι υπηρέτησα το καλό και το ωραίο για την πνευματική ανάπτυξη του τόπου μας που την έχει ιδιαιτέρως ανάγκη όπως  πολλές φορές τόνισα.
 
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο γιατί αν κάνω εκτενείς αναφορές στο πολύχρονο πνευματικό έργο θα ήταν κουραστικό . Ενδεικτικά θα αναφέρω, ότι το  1994 οργανώσαμε ένα  επιστημονικό πάνελ  με  θέμα << Η  πνευματική  θωράκιση της  Θράκης >>  και το  1996  όταν  έβλεπα το φαινόμενο της  βίας να περισσεύει , οργανώσαμε ένα πανελλήνιο  συνέδριο με σχετικό θέμα τα  Ψυχοκοινωνικά προβλήματα και  συγχρόνως τις  Σχολές Γονέων σε  πανθρακικό  επίπεδο , μήπως  και  προλάβουμε να την ανακόψουμε  ή  να  την περιορίσουμε , η  οποία σήμερα αποτελεί σοβαρό κοινωνικό θέμα .
 
Σήμερα αισθάνομαι ιδιαίτερη  χαρά  γιατί μετά από είκοσι τέσσερα χρόνια συνεχίζεται αυτή η εθελοντική και φιλότιμη προσπάθεια με τους άξιους συνεχιστές του ΔΣ και των μελών της Εταιρείας
 
Πιστεύω ότι θα είναι διαρκής αυτή η προσπάθεια των δραστηριοτήτων της Εταιρείας , αρκεί να την αγκαλιάσουμε και να την  στηρίξουμε όλοι, γιατί αξίζει   αφού αναλώνεται για το κοινό όφελος και στο  σημείο αυτό θέλω να  τονίσω ότι θα  είμαι συμπαραστάτης  και αρωγός στο έργο της .
 
Πιστεύω ότι αυτό το νόημα  έχει και η σημερινή  εκδήλωση με  τους καταξιωμένους επιστήμονες κ. Εσαγιάν και κ. Βόλτση που συμβάλλει στην πνευματική  ανάπτυξη του  τόπου  μας.
 
Προτού όμως  τελειώσω,  θέλω  να  ευχαριστήσω πρωτίστως την οικογένειά μου και  όσους συνέβαλαν  και  συνεχίζουν να προσφέρουν για τους  σκοπούς της  Εταιρείας και  ιδιαίτερα τους  άξιους συνεργάτες μου που ενστερνίστηκαν τη  σημασία αυτών των δραστηριοτήτων και προσέφεραν αόκνως και εθελοντικά τις υπηρεσίες τους.
 
Κλείνοντας θα μου  επιτρέψετε να σας διαβάσω μια προσωπική  μου  παρόρμηση , ως  εκχύλισμα ψυχής , που σε κάποια στιγμή φιλοσοφικής  σκέψης  στις  19  Οκτωβρίου 1998, σημείωσα  λίγες αράδες, που πιστεύω ότι συμπυκνώνουν το νόημα της  ζωής και  νομίζω , ότι πρέπει να  μας  αγγίζουν όλους γι αυτό και την άφησα στο  Γραφείο της Εταιρείας  ως  παρακαταθήκη .
 
Διδάσκετε την παράδοση την Παιδεία και Αγωγή .
Η μελέτη της ιστορίας είναι  οδηγός στη ζωή .
Η αγάπη για  τον τόπο είναι αγάπη στον  εαυτό μας .
Σεβασμός  στη φύση . Μη παρεμβαίνετε εκβιαστικά
 γιατί διαταράσσεται ολέθρια η ισορροπία της .
Είναι ευλογία η δημιουργία στη  ζωή .
Δώστε θάρρος στους  νέους να  τολμούν.

 

Θρακικό Μουσείο Παιδείας της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής

 
Το Θρακικό Μουσείο Παιδείας της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής ιδρύθηκε το 1992  με  πρωτοβουλία  του  Αλεξάνδρου  Χ.  Καζαντζή  Εκπαιδευτικού – Νομικού  και  Προέδρου  της Εταιρείας  Παιδαγωγικών Επιστημών  Κομοτηνής, με απόφαση του Δ.Σ. της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής και την έγκριση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Ροδόπης. Για την στέγαση του παραχωρήθηκε από τον Δήμο Κομοτηνής το Ιστορικό 5ο Νηπιαγωγείο Κομοτηνής.
 
Η ίδρυσή του αποτελεί μια πρωτότυπη σκέψη του κ. Καζαντζή που καλύπτει  μουσειακό κενό στο χώρο της παιδείας σε αντίθεση με την πληθώρα μουσειακής παρουσίας άλλων πολιτισμικών χώρων και εποχών.
 
Σκοπός της ιδρύσεως του Θρακικού Μουσείου Παιδείας, όπως αναφέρεται σε εισηγητικό έγγραφο του προέδρου της Εταιρείας κ. Αλέξανδρου Kαζαντζή, είναι η συλλογή όλου του διάσπαρτου υλικού, εντύπων και σχολικών ειδών, που έχει ιστορική σημασία για τον Θρακικό χώρο αλλά και τον ευρύτερο Ελληνικό χώρο, και το οποίο έχει προέλευση από παλιά μέχρι σήμερα και παρουσιάζει την ιστορικότητα αυτού του τόπου. Η ολοκλήρωσή του θα αποτελέσει έκφραση πολιτιστικής κληρονομιάς και χώρος γνώσης και έρευνας σε κάθε επιστήμονα αλλά και ενδιαφερόμενο.
 
Το παραχωρηθέν κτίριο από το Δήμο Κομοτηνής αναγέρθηκε το 1882 από τον ευεργέτη Χατζηκωνσταντή Ζωίδη και τη σύζυγο του, «Ηπειρωτών», όπως αναγράφεται στην εντοιχισμένη μαρμάρινη πλάκα μαζί με την χαρακτηριστική επιγραφή «Νηπιαγωγείoν». Βρίσκεται στον περίβολο του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Κομοτηνής. Χρησιμοποιήθηκε ως νηπιαγωγείο, φιλοξένησε για πολλά έτη λόγω στεγαστικών αναγκών το 5ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής, μετέπειτα το 5ο Νηπιαγωγείο Κομοτηνής μέχρι την 6η Νοεμβρίου 1995, και σήμερα καλείται να συνεχίσει την προσφορά του ως Μουσείο πλέον με τον τίτλο Θρακικό Μουσείο Παιδείας της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής. Έχει δύο ορόφους και η όλη διαρρύθμιση του επιτρέπει την εγκατάσταση βιβλιοθήκης στο ισόγειο και μουσειακού υλικού στον πρώτο όροφο.
 
Η διάσωση εκπαιδευτικού υλικού που χρησιμοποιήθηκε σε διάφορες εποχές και τείνει σήμερα να εξαφανιστεί, ιδιαίτερα του Θρακικού χώρου αλλά και του ευρύτερου, αποτελεί σοβαρή πολιτιστική έκφραση για τις επερχόμενες γενεές. 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.