«Ταξιδι» σε ενα αλλο επιπεδο εφαρμοσμενης επιστημης

Πολύτιμες εμπειρίες για τους μαθητές του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής που συμμετείχαν στη 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών - Απαραίτητη η στήριξη του κράτους για τα ΕΚΦΕ, που βρίσκονται στην αιχμή της εργαστηριακής μάθησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Με πολλές εμπειρίες αλλά και μια νέα αντίληψη για τη διδασκαλία και την εκμάθηση των Φυσικών επιστημών επέστρεψε από τη Δανία η ομάδα μαθητών από το 1ο ΓΕΛ Κομοτηνής που εκπροσώπησε την Ελλάδα στη 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών-EUSO 2017, που έλαβε χώρα στη Κοπεγχάγη της Δανίας από τις 7 έως τις 14 Μαΐου 2017, όπου της απονεμήθηκε χάλκινο μετάλλιο. 

Η ομάδα του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής αποτελούνταν από τους μαθητές της Β Λυκείου:
Καλλιγά Νικόλαο, Καρακωστίδη Παναγιώτη και Χριστακάκη Κέλλυ, ενώ στην προετοιμασία πριν το διαγωνισμό έλαβε μέρος και η Χαριτοπούλου Τερψιθέα ως αναπληρωματική.
 
Την ομάδα προετοίμασαν για τον διαγωνισμό και συνόδευσαν η Δρ. Κυριαζοπούλου Σοφία, Φυσικός, Υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Κομοτηνής (Ροδόπη), ο κ. Μαντατζής Δημήτριος, Φυσικός, ο κ. Πασχαλίδης Ιωάννης, Βιολόγος και μέντορας της Βιολογίας, ενώ στη προετοιμασία της ομάδας συμμετείχε και η Δρ. Ντόντη Αικατερίνη, Χημικός.
 
Να υπενθυμίσουμε πως η ομάδα του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής, για να κερδίσει την συμμετοχή στην 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών, είχε αρχικά προκριθεί τον Δεκέμβριο στον Τοπικό Μαθητικό Διαγωνισμό που διοργανώθηκε από το ΕΚΦΕ Κομοτηνής στις 10 Δεκεμβρίου 2016. Κατόπιν, κατέκτησε την 1η θέση στον Πανελλήνιο Μαθητικό Εργαστηριακό Διαγωνισμό που διοργανώθηκε από την ΠΑΝΕΚΦΕ στη Θεσσαλονίκη στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2017.
 
Οι ομάδες που παίρνουν μέρος στο διαγωνισμό αποτελούνται από μαθητές που είτε κέρδισαν στον αντίστοιχο διαγωνισμό κάθε χώρας είτε από μαθητές που πήραν το πρώτο βραβείο στις Ολυμπιάδες Φυσικής Χημείας και Βιολογίας της κάθε χώρας, κάτι που καταδεικνύει το πολύ υψηλό επίπεδο των μαθητών αλλά και των θεμάτων του διαγωνισμού.
 
 

Μήνες προετοιμασίας για την Κοπεγχάγη

 
Η ομάδα προετοιμάστηκε κατά τους τελευταίους μήνες στο ΕΚΦΕ Κομοτηνής, στο 1ο ΓΕΛ Κομοτηνής, στο τμήμα Μοριακής Βιολογίας του Δ.Π.Θ. και στο Π.Ε.Γ.Ε.Α.Λ. Κομοτηνής και ταξίδεψε στην Κοπεγχάγη στις 7 Μαΐου 2017 για να πάρει μέρος στο διαγωνισμό.
 
Η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών- EUSO είναι ένας μεγάλος διαγωνισμός όπου παίρνουν μέρος κάθε χρόνο περίπου 50 μαθητικές ομάδες από χώρες της Ευρώπης. Η διοργάνωση ξεκίνησε με την τελετή έναρξης στο χώρο εκδηλώσεων του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης όπου επιστήμονές του έχουν διακριθεί επτά φορές με βραβείο Νόμπελ επιστημών. Ειδική τελετή υποδοχής έγινε και από την Αντιδήμαρχο Παιδείας και Πολιτισμού στο Δημαρχείο της Κοπεγχάγης.
 
Ο διαγωνισμός είναι ο μοναδικός που συγκεντρώνει χαρακτηριστικά όπως ο εργαστηριακός χαρακτήρας, καθώς οι μαθητές πραγματοποιούν πειράματα, παίρνουν μετρήσεις και εξάγουν συμπεράσματα, η διεπιστημονικότητα, καθώς τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία, η ομαδοσυνεργατικότητα, καθώς οι μαθητές συμμετέχουν σε τριμελείς ομάδες και όχι ως άτομα. 
 
Οι ομάδες διαγωνίζονται δυο μέρες και έχουν τέσσερις ώρες κάθε φορά για να πραγματοποιήσουν, να αναλύσουν και να βγάλουν επιστημονικά συμπεράσματα σε τρεις κάθε φορά πολύπλοκες πειραματικές διαδικασίες. Έτσι οι μαθητές διαγωνίζονται σε ένα ευρύ φάσμα όχι μόνο γνώσεων αλλά κυρίως δεξιοτήτων και ικανοτήτων, δημιουργικής σκέψης, εφευρετικότητας και ικανότητας συνεργασίας.
Στο EUSO 2017 στη Κοπεγχάγη η πρώτη διαγωνιστική μέρα είχε ως θέμα τον πάγο όπου οι μαθητές χρησιμοποίησαν πραγματικά δείγματα στηλών πάγου από τη Γροιλανδία ενώ η δεύτερη διαγωνιστική μέρα είχε ως θέμα τον ωκεανό όπου οι μαθητές έπρεπε να προτείνουν λύσεις για την βελτίωση της παραγωγής σε σύγχρονες μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών.
 
 

Παναγιώτης Καρακωστίδης «Βρήκαμε στα χέρια μας εργαλεία τα οποία δεν θα μπορούσαμε να συναντήσουμε σε κάποιο ελληνικό εργαστήριο» 

«Ήταν μια φανταστική εμπειρία, βρήκαμε στα χέρια μας εργαλεία τα οποία δεν θα μπορούσαμε να συναντήσουμε σε κάποιο ελληνικό εργαστήριο και ειδικότερα στο πλαίσιο ενός σχολικού εργαστηρίου» σημείωσε ο Παναγιώτης Καρακωστίδης, ο οποίος επισήμανε πως τόσο ο ανταγωνισμός όσο και οι απαιτήσεις του διαγωνισμού ήταν πολύ μεγάλος και τους βοήθησε να κατανοήσουν πως θα ήταν η έρευνα αν ασχοληθούν με κάποιον από αυτούς τους τομείς.
 
Με δεδομένο ότι δεν γνώριζαν από πριν τα πειράματα στα οποία θα καλούνταν να ακολουθήσουν, ώστε να προετοιμαστούν, ο Παναγιώτης, που ήταν στον τομέα της Βιολογίας, κλήθηκε να κάνει στερεοσκόπηση στο πείραμα της πρώτης διαγωνιστικής μέρας και να αναγνωρίσει είδη από μικροσκοπικά ζώα τα οποία ζούσαν σε ένα μικροσκοπικό περιβάλλον σαν δάσος στο πρώτο πείραμα, ενώ στο δεύτερο έπρεπε να δουν την ταχύτητα με την οποία ένα είδος πλαγκτόν μπορούσε να ανιχνεύσει ένα θηρευτή και πόσο γρήγορα μπορούσε να ξεφύγει. 

Κέλλυ Χριστακάκη «Έμαθα  να χρησιμοποιώ τα εργαλεία, να τα χειρίζομαι και να διαχειρίζομαι το χρόνο μου» 

Από μικρή ήθελε να γίνει χημικός η Κέλλυ Χριστακάκη, την οποία βοήθησε ο διαγωνισμός να έρθει πιο κοντά με το ερευνητικό της επίπεδο, κάνοντας στα πειράματα του διαγωνισμού τιτλοδότηση (εργαστηριακή μέθοδος για την ποσοτική ανάλυση ενός δείγματος) ενώ τη δεύτερη ημέρα κλήθηκε να αναγνωρίσει σε νερό εισροής και εκροής τις ποσότητες χαλκού που περιέχονταν μαζί με άλλες ουσίες.
 
«Πέρα από τις γνώσεις που πήρα από το σχολείο, με βοήθησε γιατί έμαθα να χρησιμοποιώ τα εργαλεία, να μάθω να τα χειρίζομαι και να διαχειρίζομαι το χρόνο μου» σημείωσε η ίδια αποτιμώντας τις εμπειρίες που κέρδισε από τον διαγωνισμό. 

Νίκος Καλλιγάς «Σχολεία τα οποία πήραν το χρυσό μετάλλιο δούλευαν τόσο στις Φυσικές επιστήμες όσο και στην ψυχολογία των μαθητών για μεγάλο διάστημα» 

«Η διαφορά με τα σχολεία του εξωτερικού έγκειται στην όλη τους νοοτροπία» σημείωσε ο Νικόλαος Καλλιγάς, ο οποίος έκανε τα πειράματα της Φυσικής, με την πρώτη μέρα να αποφαίνεται πόσο παλιός ήταν ο πάγος, ενώ τη δεύτερη ημέρα ασχολήθηκε με το πώς μπορούν φύκια να δώσουν τη μέγιστη ενέργεια που μπορεί να χρησιμοποιήσουν.
 
Όπως σημείωσε, ενώ στην Ελλάδα μιλάμε για δημόσια και ιδιωτικά σχολείων, μεταξύ των οποίων υπάρχουν μεγάλες διαφορές από άποψη υλικών, στη Δανία τα παιδιά που συμμετείχαν από τις άλλες χώρες είχαν έρθει από δημόσια σχολεία, τα οποία δουλεύουν πάρα πολύ για να προωθήσουν τις επιστήμες, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει στην Ελλάδα.
 
«Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι σχολεία τα οποία πήραν το χρυσό μετάλλιο δούλευαν τόσο στις Φυσικές επιστήμες όσο και στην ψυχολογία των μαθητών για μεγάλο διάστημα» σημείωσε, τονίζοντας πως έχουν επικεντρωθεί ιδιαίτερα στον τομέα αυτό.
 
Αυτό που του δίδαξε ο διαγωνισμός, σημείωσε, είναι ότι η πρακτική εφαρμογή μιας θεωρίας που έχει μάθει μπορεί να έχει διαφορά, και αποτελούσε ένα πολύ καλό μάθημα για το πώς εφαρμόζει κάποιος τη θεωρία και πώς οι φυσικές επιστήμες αποτελούν πρακτικά αντικείμενα και όχι απλά θεωρίες.
 
 

Σοφία Κυριαζοπούλου «Η δουλειά των ΕΚΦΕ είναι πολύ σημαντική για την εκπαίδευση και χρειάζεται τη στήριξη του κράτους» 

«Ήταν μια τρομερή εμπειρία και για εμάς και για τα παιδιά, από την προσπάθεια των οποίων είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, μιας και σε ένα κλίμα πίεσης για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, έπρεπε να προπονηθούν και να διαβάσουν για πράγματα πολύ πάνω από το επίπεδό της Β΄ Λυκείου μέσα σε λίγους μήνες με δανεικά όργανα και πολλή προσπάθεια» σημείωσε η υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Ροδόπης κ. Κυριαζοπούλου, τονίζοντας πως στη Δανία βρέθηκαν μπροστά σε όργανα και εγκαταστάσεις, οι οποίες είναι αρκετά συνηθισμένες εκεί, αλλά θα ζήλευαν πολλά ελληνικά πανεπιστήμια, πόσο μάλλον σχολεία.
 
Και αυτό δείχνει, κατά την ίδια, πως η προσπάθεια αυτή χρειάζεται και τη συνδρομή της πολιτείας. Η εκπαίδευση στην Ελλάδα μέχρι και το πανεπιστήμιο είναι πολύ καλή, σημείωσε, κάτι που φαίνεται και από την πολύ καλή πορεία που έχουν οι Έλληνες στο εξωτερικό στις επιστήμες. Χαρακτηριστικό παράδειγμά ήταν ότι στην Επιστημονική Επιτροπή στη Δανία συμμετείχαν και δύο Έλληνες, η βιολόγος Μαρία Καμηλάρη και ο Αλεξανδρουπολίτης κ. Βασίλης Γκίνης.
 
Στη Δανία σημείωσε, επενδύουν στο μέλλον και την καινοτομία, κάτι που στην Ελλάδα δυστυχώς δεν γίνεται. Όμως θεωρεί πως θα πρέπει να βοηθηθούν παιδιά όπως η ομάδα της Ροδόπης, και όσοι έρθουν μετά από αυτούς, να εξελιχθούν και να μείνουν στην Ελλάδα, μέσα από τους καθηγητές και το ΕΚΦΕ.
 
Όμως τα Λύκεια και το ΕΚΦΕ Ροδόπης είναι τα μόνα Λύκεια της Ελλάδας που δεν είναι εξοπλισμένα όπως τα Λύκεια της υπόλοιπης Ελλάδας. Και οι ελλείψεις είναι κυρίως σε εξοπλισμό τεχνολογικό, όπως συστήματα φωτοπυλών, γεννήτριες συχνοτήτων, παλμογράφους κλπ. Χαρακτηριστικό είναι ότι η προετοιμασία των μαθητών για τον Πανελλήνιο και τον Ευρωπαϊκή ολυμπιάδα έγινε στο ΕΚΦΕ Κομοτηνής με όργανα δανεικά από το ΕΚΦΕ Τούμπας.
 
Για να στηριχθεί η πειραματική διδασκαλία και να διαχυθεί σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας ώστε να έχουμε αξιώσεις σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, σημείωσε η κ. Κυριαζοπούλου, θα πρέπει να στηριχθούν τα ΕΚΦΕ –με μια μικρή έστω χρηματοδότηση– για να αντικατασταθούν τα αναλώσιμα χημικά που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί.
 
«Η δουλειά των ΕΚΦΕ είναι πολύ σημαντική για την εκπαίδευση, καταδεικνύεται και από τους τη συνδρομή τους στους διαγωνισμούς αυτούς αλλά και από πολυάριθμες δράσεις και χρειάζεται τη στήριξη του κράτους» κατέληξε.
 
 

Πολύπλευρη στήριξη για την προσπάθεια 

Η μαθητική ομάδα επιστημών του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής ευχαριστεί θερμά  αυτούς που βοήθησαν να προετοιμαστεί καλύτερα η ομάδα
Ειδικά:
1)Το τμήμα Μοριακής Βιολογίας του ΔΠΘ στην Αλεξανδρούπολη και τους  Καθηγητές   κ. Γρηγορίου, κ  Σανδαλτζόπουλο και κ Σκάβδη καθώς και τους ερευνητές των επιστημονικών ομάδων τους που τους προετοίμασαν σε πολλά πειράματα μοριακής βιολογίας.
2)Την προϊσταμένη του ΠΕΓΕΑΛ Κομοτηνής κ. Χαδήρογλου και όλο το προσωπικό του ΠΕΓΕΑΛ Κομοτηνής που τους προετοίμασε σε όλα τα πειράματα χημείας  που πραγματοποιούνται στο εργαστήριό τους.
3)Τον εκδοτικό οίκο Μπάσδρα και ΣΙΑ (Χιλή, Αλεξανδρούπολη) που τους προμήθευσε με πολύτιμα βιβλία Βιολογίας
Ευχαριστεί θερμά και όσους  βοήθησαν με την οικονομική συνεισφορά τους
Μεγάλος χορηγός σε αυτή τη προσπάθεια ήταν ο Δήμος Κομοτηνής. Ο Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο αναγνώρισαν την προσπάθεια της ομάδας και έκαναν δυνατή αυτή την αποστολή.
Όμως και συμπολίτες μας, συνέβαλαν  γενναιόδωρα στους δύσκολους αυτούς καιρούς και τους βοήθησαν να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα.
 Έτσι ευχαριστούν από τη καρδιά τους:

  • Τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής , που αγκάλιασε αυτή τη προσπάθεια.
  • Την Ένωση Φροντιστών Μ.Ε. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
  • Τον Δικηγορικό Σύλλογο Ροδόπης.
  • Το ΚΤΕΛ Κομοτηνής
  • Την ΕΛΜΕ Ροδόπης.
  • Τη Βιομηχανία Πλαστικών  Χατζηκοσμάς.
  • Το Ι.ΚΤΕΟ Ροδόπης.
  • Τα Ηλεκτρικά Τζεβελεκίδης.
  • Το Διαγνωστικό Εργαστήριο Ιατρική Θράκης.
  • Την κ. Χαμητίδου Ελένη
  • Όλους τους συμπολίτες μας που βοήθησαν και επιθυμούν να παραμείνουν ανώνυμοι.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.