«Συμμαχο» στο προσωπο της Σιας Αναγνωστοπουλου βρηκε το ΔΠΘ

«Το θέμα δεν είναι να μειώσουμε τη δωρεάν παιδεία, αλλά να ξαναδώσουμε περιεχόμενο στο τι σημαίνει αυτή»

Τριήμερη επίσκεψη στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη, όπου ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις των τμημάτων του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και συζήτησε με τις πρυτανικές αρχές για τα προβλήματα και τις προτεραιότητές τους, πραγματοποίησε από την Παρασκευή μέχρι την Κυριακή η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, κ. Σία Αναγνωστοπούλου. Στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε μαζί με τον πρύτανη του Δημοκριτείου, κ. Αθανάσιο Καραμπίνη, η αναπληρώτρια Υπουργός περιέγραψε τους στόχους, που έχει θέσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καταρχήν για τη διατήρηση της δυναμικής των ανώτατων ιδρυμάτων και την ενίσχυσή της και ταυτόχρονα για την προάσπιση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας. 

Αθανάσιος Καραμπίνης «Βρήκαμε έναν πολύ μεγάλο σύμμαχο και φίλο του Πανεπιστημίου, γιατί στα περισσότερα από όσα συζητήσαμε δώσαμε και προοπτική και λύσεις»

Ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα των συζητήσεων, που είχε με την κ. Αναγνωστοπούλου, εμφανίστηκε στην τοποθέτησή του στο ξεκίνημα της συνέντευξης ο Πρύτανης του Δημοκριτείου, κ. Καραμπίνης. «Είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε προβληματισμούς και ιδέες για την ανώτατη εκπαίδευση», σημείωσε, «ενώ η κ. Αναγνωστοπούλου είχε την ευκαιρία να γνωρίσει περισσότερο το Πανεπιστήμιό μας, παρότι στο παρελθόν πολύ τακτική επισκέπτρια και φίλη μου». «Αυτή τη φορά όμως μπορέσαμε να εκθέσουμε περισσότερο τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουμε», πρόσθεσε, «να εκθέσουμε περισσότερο τις σκέψεις και τα οράματά μας και να διαπιστώσουμε ότι βρήκαμε στο πρόσωπο της Υπουργού έναν πολύ μεγάλο σύμμαχο και φίλο του Πανεπιστημίου, γιατί στα περισσότερα από όσα συζητήσαμε δώσαμε και προοπτική και λύσεις». 

Σία Αναγνωστοπούλου «Η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλους στην παιδεία»

«Τα πανεπιστήμιά μας, παρά το γεγονός της φοβερής μείωσης της χρηματοδότησης που έχουν υποστεί όλα αυτά τα χρόνια, από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα, μπορούν ακόμα να φτιάχνουν πράγματα και κυρίως να κρατάνε το επίπεδο που έτσι κι αλλιώς είχαν», διέκρινε στην έναρξη της τοποθέτησής της η Αναπληρώτρια Υπουργός, κ. Αναγνωστοπούλου. «Ένας στόχος δικός μας είναι να διατηρήσουμε αυτό το επίπεδο των ανώτατων ιδρυμάτων και να το ενισχύσουμε», προσέθεσε, επισημαίνοντας ότι «για την κυβέρνηση και για εμάς στο Υπουργείο Παιδείας το κρίσιμο είναι να διατηρηθεί ο δημόσιος δωρεάν χαρακτήρας της παιδείας». «Η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλους στην παιδεία, όπως βεβαίως και στην υγεία», συμπλήρωσε. «Θέλουμε να ξανασυνειδητοποιήσουμε όλοι ως έλληνες πολίτες», συνέχισε, «ότι δημόσια και δωρεάν παιδεία δε σημαίνει τζάμπα. Αυτό που συνέβη τα τελευταία χρόνια, όχι τώρα στης κρίσης, αλλά στης ευμάρειας, ήταν ότι το δωρεάν σήμαινε κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος. Το δωρεάν όμως σημαίνει πάνω από όλα σεβασμός στο δημόσιο συμφέρον. Αυτό αν ξανακερδίσουμε, θα έχουμε κερδίσει πάρα πολλά πράγματα. Δηλαδή το θέμα δεν είναι να μειώσουμε τη δωρεάν παιδεία, είναι να ξαναδώσουμε περιεχόμενο στο τι σημαίνει δωρεάν παιδεία». 

«Στην εποχή της ευμάρειας φτιάχναμε ιδρύματα, χωρίς να σκεφτούμε ότι αυτά θέλουν φοιτητικές υποδομές, για να μπορέσουν πράγματι να επιτελέσουν το ρόλο τους»

Η κ. Αναγνωστοπούλου έκανε ειδική μνεία στις παροχές της φοιτητικής μέριμνας, εστιάζοντας καταρχήν στην ανάγκη εξασφάλισης ικανού αριθμού φοιτητικών εστιών, ώστε να καλύπτονται οι αυξανόμενες ανάγκες των φοιτητών και των οικογενειών τους. «Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η μέση ελληνική οικογένεια δεν μπορεί να αντέξει το βάρος σπουδών σε άλλες πόλεις», διαπίστωσε. «Βλέπουμε εδώ πάρα πολύ ωραίες εγκαταστάσεις, οι οποίες δε συγκρίνονται με πολλές κεντρικών πανεπιστημίων», προσέθεσε, «και δυστυχώς οι φοιτητές, επειδή δεν αντέχουν οι οικογένειες, ζητάνε μετεγγραφές για το κέντρο». «Δυστυχώς στην εποχή της ευμάρειας», επισήμανε με νόημα, «φτιάχναμε ιδρύματα, χωρίς καθόλου να σκεφτούμε ότι αυτά τα ιδρύματα θέλουν φοιτητικές υποδομές, για να μπορέσουν πράγματι να επιτελέσουν το ρόλο τους. Δηλαδή δεν πήγαιναν τα χρήματα, για να φτιαχτούν αυτές οι υποδομές». 

«Για τη στέγαση των φοιτητών ξοδεύονται χρήματα, τα οποία δεν μπορούν να δώσουν μία μόνιμη λύση» 

Με επίσης καυστικό ύφος, η κ. Αναγνωστοπούλου έκανε λόγο για παραλογισμό, αναφερόμενη στην τακτική να πληρώνονται μεγάλα ποσά για να νοικιάζονται δωμάτια σε ξενοδοχεία, καθώς επίσης για να καταβάλλεται το φοιτητικό επίδομα των 1.000 ευρώ το χρόνο- δεν καλύπτουν τις ανάγκες των φοιτητών, όπως διέκρινε- και να μην φτιάχνονται φοιτητικές εστίες για τη μόνιμη κάλυψη των σχετικών αναγκών. «Ξοδεύονται χρήματα, τα οποία δεν μπορούν να δώσουν μία μόνιμη λύση», παρατήρησε με νόημα, επισημαίνοντας ότι «άρα είναι άμεσο θέμα οι φοιτητικές εστίες». Αναγνωρίζοντας μεν ότι δεν είναι εύκολο να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή νέων εστιών, γνωστοποίησε εντούτοις ότι το Υπουργείο έχει ξεκινήσει έναν σχεδιασμό, που θα τεθεί επί τάπητος από του χρόνου, ώστε με χρηματοδοτήσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να ανανεωθούν οι κτιριακές υποδομές των πανεπιστημίων και φοιτητές εστίες. 

«Το ότι μετά από 6 χρόνια προβήκαμε στην πρόσληψη 500 μελών ΔΕΠ- και ακολουθούν άλλες 500 προσλήψεις- ήταν το πρώτο δείγμα για να δείξουμε σε ποια κατεύθυνση πάμε»


Αναφερόμενη στα πολλά και επιτακτικά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην καθημερινότητά τους, τόνισε ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατά τους πρώτους μήνες της θητείας της προσπάθησε να αντιμετωπίσει την «αιμορραγία» που υφίστανται τα ανώτατα ιδρύματα, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «αν δεν σταματήσει αυτή η γενικότερη κατάσταση, δεν μπορείς να πεις “εγώ τα αλλάζω όλα”, απ τη μια στιγμή στην άλλη». «Έρχεται ένας υπουργός και μέσα σε λίγους μήνες πρέπει να γίνει μάγος και να λύσει όλα τα προβλήματα, που έχουν συσσωρευτεί εδώ και καιρό», σχολίασε με νόημα. «Μέσα σε αυτούς τους ελάχιστους μήνες», επισήμανε, αναφερόμενη στη νυν πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, «το πρώτο που προσπαθήσαμε να κάνουμε ήταν να αναστρέψουμε αυτήν την αιμορραγία από τα ανώτατα ιδρύματα». «Δηλαδή το ότι μετά από 6 χρόνια προβήκαμε στην πρόσληψη 500 μελών ΔΕΠ- και ακολουθούν άλλες 500 προσλήψεις- ήταν το πρώτο δείγμα για να δείξουμε σε ποια κατεύθυνση πάμε». 

Έμφαση στις ανθρωπιστικές επιστήμες, γιατί «ο βασικός σκοπός του πανεπιστημίου είναι η γνώση»

Ορίζοντας επίσης ως κεντρικό στόχο την αναχαίτιση του φαινομένου της μετανάστευσης νέων επιστημόνων στο εξωτερικό, η κ. Αναγνωστοπούλου τόνισε ότι για το λόγο αυτό «προκηρύσσουμε τώρα υποτροφίες και για διδακτική εμπειρία και για ανθρώπους που θέλουν να εκπονήσουν διδακτορικό», διευκρινίζοντας στο σημείο αυτό ότι η έμφαση θα δοθεί στις ανθρωπιστικές επιστήμες. «Θα δώσουμε λίγες παραπάνω θέσεις για εκπονήσεις διδακτορικού σε ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες», εξήγησε, επισημαίνοντας ότι μπορεί τα πανεπιστήμια να τίθενται στην πρώτη γραμμή για την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αλλά «δεν πρέπει να ξεχνάμε το βασικό σκοπό του πανεπιστημίου, που είναι η γνώση». «Και η γνώση είναι αξία από μόνη της», προσέθεσε, «δεν μετριέται ούτε στην αγορά, ούτε οπουδήποτε». «Η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών επιστημών, επειδή δεν έχουνε άμεσο αντίκρισμα στην αγορά, για μένα θα ήτανε πολύ μεγάλο πλήγμα», σχολίασε κλείνοντας αυτήν την αναφορά. 

Αγνόησε το αίτημα για μειωμένα δημοτικά τέλη στα πανεπιστήμια η ΚΕΔΕ

Μία άλλη πρωτοβουλία, που κινείται στην κατεύθυνση της «ανακούφισης» των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σε οικονομικό επίπεδο, είναι αυτή της μείωσης των δαπανών τους για το ηλεκτρικό ρεύμα. Η κ. Αναγνωστοπούλου εξέφρασε την ικανοποίησή της για την ανταπόκριση της ΔΕΗ στο σχετικό αίτημα για μειωμένα τιμολόγια για τα πανεπιστήμια, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη δυσφορία της για την ατελέσφορη παρόμοια προσπάθεια, που γίνεται για την απομείωση τους κόστους των δημοτικών τελών. «Κάναμε διαπραγμάτευση, αλλά δεν είχαμε την ίδια απήχηση από τους δήμους, ώστε να μην πληρώνουν τερατώδη δημοτικά τέλη τα ανώτατα ιδρύματα», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Η ΔΕΗ ανταποκρίθηκε», συνέχισε, «αλλά οι δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν, ώστε να μειώσουμε τα δημοτικά τέλη, έστω και σε μικρό ποσοστό. Είναι Πανεπιστήμια που πληρώνουν 1.000.000 ή 1.500.000 ευρώ το χρόνο. Δεν ανταποκρίθηκαν καθόλου οι δήμοι. Κάναμε γραπτή πρόταση στην ΚΕΔΕ, ήρθε ο πρόεδρος της στο Υπουργείο, συζητήσαμε, αλλά έχει περάσει ένα τρίμηνο και ακόμα περιμένω απάντηση». «Βλέπετε είναι κάτι μικρό», σημείωσε καταλήγοντας, «αλλά, για να γίνει διαπραγμάτευση και να απαντήσει κάποιος, περνάει πολύς καιρός και φαίνεται ακόμα περισσότερος για κάποιον που υποφέρει». 

Κατηγορηματικό «όχι» στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων

Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με το ενδεχόμενο να γίνουν νέες συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων, η κ. Αναγνωστοπούλου απάντησε κατηγορηματικά «όχι». Αναγνώρισε μεν ότι «όντως υπάρχουν κάποια τμήματα, τα οποία είναι παρεμφερή, μερικά δε ακριβώς ίδια, και σε ΤΕΙ και σε Πανεπιστήμια», εντούτοις επισήμανε με έμφαση ότι «καμία αλλαγή όμως δεν γίνεται με τόση ευκολία». «Αν είχαμε πρόβλημα με την προηγούμενη κυβέρνηση και με το σχέδιο “Αθηνά 1”», συνέχισε, «ήταν ότι συγχωνεύτηκαν και κλείσανε τμήματα, χωρίς να καταλαβαίνει κανείς τη λογική του “κλείνω ή ανοίγω” ένα τμήμα. Όπως άνοιγαν απολύτως ανορθολογικά, χωρίς να ξέρει κανείς και χωρίς να υπάρχουν υποδομές την εποχή της ευμάρειας, έτσι όταν ήρθε η κρίση ήταν σαν να βγάζαμε “πινέζες” από τον χάρτη. Δεν πρόκειται να γίνει τίποτα τέτοιο. Έχουμε πει πως πριν εξεταστεί αυτό το θέμα, θέλει μελέτη». 

Καίρια συμβολή των πανεπιστημίων στη διαχείριση του προσφυγικού

Τέλος, η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στη δυνατότητα συμβολής των ιδρυμάτων στο μεταναστευτικό ζήτημα και αναγνώρισε ότι, πριν από τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου, τα ιδρύματα εμφάνιζαν σχετική ετοιμότητα. «Τώρα ετοιμάζουμε το πλαίσιο των κριτηρίων, με το οποίο θα συντονιστούν οι ενέργειες που γίνονται ήδη από διάφορα Πανεπιστήμια», σημείωσε. «Ο ρόλος τους στη γνώση είναι δεδομένος», σχολίασε, «αλλά και ο κοινωνικός τους ρόλος είναι μεγάλος, να είναι δηλαδή οδηγοί σε ένα τόσο σημαντικό θέμα». Εξειδικεύοντας ειδικότερα τις δυνατότητες συμβολής των πανεπιστημίων στο προσφυγικό, διέκρινε καταρχήν ότι το ενδιαφέρον του Υπουργείου συνίσταται στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε όσους ανθρώπους θα παραμείνουν τελικά στη χώρα μας. 

Σχεδιασμός ενόψει για εισαγωγή προσφύγων στα ανώτατα ιδρύματα

Επιπλέον, η κ. Αναγνωστοπούλου τόνισε την ανάγκη να προσδιοριστούν και κριτήρια, με τα οποία θα μπορούν να εισάγονται πρόσφυγες στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας μας. «Οι νέοι άνθρωποι που είναι σε φάση να μπουν σε ένα Πανεπιστήμιο ή σπούδαζαν ήδη στη χώρα τους να μην μείνουνε απ’ έξω», υπογράμμισε, «γιατί σε αυτές τις ηλικίες ένας άνθρωπος περιθωριοποιημένος γίνεται άνθρωπος απρόβλεπτος, δεν έχει καμία κοινωνική ένταξη». Για το ζήτημα αυτό προανήγγειλε ανακοινώσεις εντός του καλοκαιριού, ενώ κλείνοντας εξέφρασε την ικανοποίησή της γιατί όπως τόνισε «τα πανεπιστήμιά μας έχουν αποκτήσει τεχνογνωσία, που ξεπερνά πολλούς άλλους στον χειρισμό αυτών των θεμάτων», και αναγνώρισε πως η προσφορά τους είναι πολύ σημαντική.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.