Συλλογος Κρυονεριου: «Μετρα Πυροπροστασιας στη Ροδοπη η μονο Προσευχη και για το 2024;»
Το θέμα της ανάληψης μέτρων αντιπυρικής προστασίας στη Ροδόπη και ειδικά στις αισθητικές αναδασώσεις του παραλιακού μετώπου της Δημοτικής Ενότητας Μαρωνείας θίγει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Κρυονερίου. Πρόκειται για θέμα που είχε θίξει και στο παρελθόν ο σύλλογος, χωρίς όμως να έχει καταφέρει κάποιο απτό αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, εξαιτίας της επικάλυψης των αρμοδιοτήτων αλλά και «την επιδεικτική αδιαφορία των αρμοδίων οργάνων της πολιτείας» όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο σύλλογος.
Παράλληλα ο Σύλλογος τονίζει πως «μια νέα αντιπυρική περίοδος ξεκινά και για την περιοχή μας με μοναδικό προληπτικό μέτρο πυροπροστασίας και φέτος τις προσευχές των κατοίκων της περιοχής» παραθέτοντας λίστα απαιτήσεων που αναδεικνύουν το μέγεθος της αδιαφορίας, αφού πρόκειται ουσιαστικά για όσα προβλέπονται στη νομοθεσία.
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση του Συλλόγου
Ξεκινά και επίσημα η Αντιπυρική περίοδος από 1 Μαΐου 2024 στην χώρα μας μέσα σε έναν καταιγισμό εγκυκλίων, οδηγιών, δημοσιεύσεων και συνεντεύξεων της πολιτικής ηγεσίας των Υπουργείων Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ακολούθησαν συστάσεις σε πολύ αυστηρό ύφος μάλιστα από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προς όλους τους πολίτες για την εφαρμογή λήψης προληπτικών μέτρων , απέναντι στις αντιδράσεις αυτοδιοικητικών κυρίως παραγόντων αλλά και ειδικών επιστημόνων της χώρας οι οποίοι προσπαθούν να ερμηνεύσουν τον νέο κανονισμό πυροπροστασίας.
Ένας κανονισμός που προσπαθεί να μετακυλίσει μεγάλο μέρος της ευθύνης αλλά και του κόστους των προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας από την πολιτεία στους πολίτες. Διευκρινίσεις επί διευκρινίσεων για το τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες το οποίο σε κάποιες παραγράφους, ξεπερνά κάθε φαντασία καθιστώντας την κατά την άποψη πολλών ειδικών (και όχι μόνο) ανεφάρμοστη.
Τι κάνει όμως η πολιτεία με τα αρμόδια Υπουργεία σε αυτόν τον τομέα και ειδικά το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας για την προληπτική προστασία Δασών αλλά και περιουσιών των πολιτών της χώρας;
Σχεδόν τίποτα είναι η απάντηση μας όσον αφορά στην περιοχή μας. Ένα Υπουργείο το οποίο φαίνεται πως δεν έχει αρμοδιότητες στον τομέα της πρόληψης πυρκαγιών σύμφωνα και με την επιστολή- απάντηση της Γεν. Γραμματείας προς τον Σύλλογο μας από 15 Σεπ 2023 με αρ. πρωτ. Α 3741 η οποία μας ενημέρωσε πως εκ του θεσμικού της ρόλου δεν εμπλέκεται σε θέματα έκδοσης οδηγιών, προγραμμάτων, δεν είναι υπεύθυνη για προληπτικές εργασίες συντήρησης δασών, λήψη προληπτικών μέτρων κτλ για τα οποία είναι υπεύθυνη η Γενική Διεύθυνση Δασών του ΥΠΕΝ στην οποία μεταβίβασε προ (7) μηνών την σχετική επιστολή μας την οποία χαρακτήρισε ως καταγγελία ζητώντας απαντήσεις, οι οποίες μέχρι σήμερα ακόμη αναζητούνται.
Μια χώρα που βασίζει την πολιτική Διαχείρισης Δασών σε στοιχεία, δεδομένα, αριθμούς και χάρτες, στην μια και μοναδική απογραφή Δασών η οποία ξεκίνησε το 1963 και ολοκληρώθηκε το 1991, όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες διενεργούν απογραφές κάθε 5-10 χρόνια. Απογραφές απαραίτητες και για λόγους εναρμόνισης, σύγκρισης στοιχείων αλλά και διαχείρισης. Ακόμη και για τον ορισμό του Δάσους ως έννοια δεν υπάρχει κοινή άποψη με την χώρα μας, αλλά και για τα αριθμητικά στοιχεία από τις πυρκαγιές τα οποία αμφισβητούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε αυτή την χώρα ζούμε..
Μια νέα λοιπόν αντιπυρική περίοδος ξεκινά και για την περιοχή μας με μοναδικό προληπτικό μέτρο πυροπροστασίας και φέτος τις προσευχές των κατοίκων της περιοχής απέναντι στην επιδεικτική αδιαφορία των αρμοδίων οργάνων της πολιτείας να κάνουν το έργο για το οποίο είναι ορισμένοι από την πολιτεία. Αυτό που δεν γνωρίζουμε φέτος (όπως και κάθε χρόνο) είναι αν θα σταθούμε το ίδιο τυχεροί αποφεύγοντας για ακόμη μία χρονιά επικίνδυνες πυρκαγιές. Μια ακόμη χρονιά χωρίς προληπτικά μέτρα με την αποκλειστική ευθύνη των αρμοδίων φορέων.
Προληπτικά μέτρα τα οποία ζητούμε επίμονα και τα οποία αφορούν παρεμβάσεις στις αισθητικές αναδασώσεις οι οποίες εκτείνονται στο μεγαλύτερο μέρος του παραλιακού μετώπου της δημοτικής ενότητας Μαρωνείας του Δήμου Μαρωνείας Σαπών και οι οποίες γειτνιάζουν με Οικισμούς αλλά και τις Κατασκηνώσεις της ΙΜΜΚ στην περιοχή Κρυονερίου. Αισθητικές αναδασώσεις οι οποίες δημιουργήθηκαν πριν από (5) δεκαετίες για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένους σκοπούς, όπως είναι αυτός της συγκράτησης του εδάφους και της προστασίας του από τυχόν διαβρώσεις της θάλασσας προσφέροντας όμως παράλληλα μέσω κατάλληλων υποδομών, αναψυχή, προσπελασιμότητα για άθληση, ψυχική ανάταση, ξεκούραση αλλά και δραστηριότητες αναψυχής σε κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής. Ήταν ομολογουμένως ένας πόλος έλξης. Σήμερα με ευθύνη πολιτείας και τοπικής αυτοδιοίκησης η αποστολή τους δεν εξυπηρετείτε όπως θα έπρεπε, αφού οι όποιες υποδομές υπήρχαν έχουν πλέον καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς, η προσπελασιμότητα εντός των αναδασώσεων είναι σχεδόν αδύνατη και πολύ επικίνδυνη στο μεγαλύτερο μέρος τους και η καταστροφή των δέντρων σε πολλά σημεία του παραλιακού μετώπου είναι σχεδόν ολοσχερής, δείχνοντας την χρόνια έλλειψη συντήρησης, την εγκατάλειψη και την συνολική τους απαξίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Άλλο ένα σημαντικό προστατευτικό Μέτρο-Εργο αλλά ταυτόχρονα και αναπτυξιακό εργαλείο για την περιοχή το οποίο έχει μετατραπεί πλέον σε μια βραδυφλεγή βόμβα έτοιμη να εκραγεί μόλις οι συνθήκες γίνουν κατάλληλες.
Επικίνδυνη, αδικαιολόγητη, και ανεύθυνη η απουσία προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας η οποία εντέχνως συγχέεται από την πολιτική ηγεσία με την προετοιμασία προληπτικών κατασταλτικών μέτρων πυροπροστασίας. Άλλο πρόληψη και άλλο καταστολή!
Επικίνδυνη γιατί οι αρμόδιες υπηρεσίες αρνούνται να απομακρύνουν από τις αναδασώσεις την από χρόνια συσσωρευμένη εκρηκτική ύλη, να περιορίσουν την χαώδη βλάστηση θάμνων κάθε είδους, αλλά και να απομακρύνουν τους εκατοντάδες πεσμένους κορμούς δέντρων οι οποίοι κείτονται στο έδαφος περιμένοντας τις κατάλληλες συνθήκες προκειμένου να μετατραπούν και αυτοί σε καύσιμη ύλη λίγα μόλις μέτρα από τις κατασκηνώσεις της ΙΜΜΚ αλλά και τον οικισμό Κρυονερίου θέτοντας σε μεγάλο κίνδυνο ανθρώπινες ζωές… Καμία πρωτοβουλία καθαρισμού δημιουργίας ζωνών αλλά και απομάκρυνσης αυτών των «εύφλεκτων» υλικών, παρότι αυτό ζητείται επίμονα από εμάς. Δάση που έχουν μείνει ασυντήρητα στην τύχη τους, απροσπέλαστα πλέον, με κατεστραμμένες τις όποιες στοιχειώδεις υποδομές αναψυχής υπήρχαν στο παρελθόν παρότι ονομάζονται αισθητικές αναδασώσεις και ως τέτοιες θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται..
Αδικαιολόγητη και ανεύθυνη γιατί οι συγκεκριμένες αναδασώσεις είναι και επίσημα (με την βούλα) χαρακτηρισμένες ως προστατευόμενες σύμφωνα και με την απόφαση του τέως Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Ροδόπης από 22.05.2023/ 154152/1400 και τον συνοδευόμενο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
Χάρτες οι οποίοι περιέχουν (5) περιοχές των αναδασώσεων του παραλιακού μετώπου, από τις συνολικά (9) επικίνδυνες χαρτογραφημένες περιοχές της Ροδόπης όπου έγινε και η εφαρμογή απαγόρευσης εισόδου προσώπων και οχημάτων λόγω υψηλού κινδύνου πυρκαγιάς το περασμένο καλοκαίρι, όταν δηλαδή είχαμε τα ακραία καιρικά φαινόμενα..
Όμως ακόμη και εκεί φανερώνεται η προχειρότητα αντιμετώπισης από την υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της ΑΜΘ καθώς φέρουν λανθασμένες ονομασίες. Αναφέρομαι στους χάρτες Νο(7) αλλά και Νο(8) με ονομασίες Προφήτης Ηλίας Ιμέρου και Καψάλα Ιμέρου.Ο χάρτης Νο(8) φέρει την ονομασία Καψάλα Ιμέρου. Η περιοχή καψάλα βρίσκεται πολλά χιλιόμετρα μακριά του οικισμού Ιμέρου, στο Κρυονέρι αφού περιλαμβάνει και τις κατασκηνώσεις της ΙΜΜΚ μόλις λίγα μέτρα από τον Οικισμό. Διοικητικά η περιοχή ακόμη και στο παρελθόν ήταν στην κοινότητα Προσκυνητών. Το ίδιο συμβαίνει και με τον χάρτη Νο (7) με την ονομασία Προφήτης Ηλίας Ιμέρου.
Τι κάνει ο Σύλλογος Κρυονερίου
Ήδη από τον Σεπ 2020 έως και σήμερα έχουμε επιδοθεί κυριολεκτικά σε έναν αγώνα προκειμένου να διασωθούν να συντηρηθούν αλλά και να αξιοποιηθούν προς όφελος του τόπου αυτές οι αναδασώσεις επικαλούμενοι πάντα την ισχύουσα νομοθεσία.. Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύξαμε πλούσια αλληλογραφία με όλους τους φορείς αλλά και Υπουργεία (η οποία είναι στην διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου) προκειμένου να πείσουμε για τα αυτονόητα.
Υποβάλλουμε περιοδικά, επικαιροποιημένο υπόμνημα συνοδευόμενο μάλιστα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό κάθε φορά, ζητώντας την ανάληψη σειράς μέτρων προληπτικής προστασίας και πυροπροστασίας για την περιοχή. Σήμερα αυτό το υπόμνημα είναι πλέον (18) σελίδων τεκμηριωμένο από (80) και πλέον συνημμένα αποδεικτικά έγγραφα τα οποία περιέχουν δεκάδες απαντήσεις φορέων, υπηρεσιών και υπουργείων τα οποία δείχνουν όχι μόνο την αδράνεια της πολιτείας αλλά και τις ενδεχόμενες ευθύνες που αναλογούν σε κάθε υπηρεσία, φορέα και Υπουργείο.
Ένα υπόμνημα το οποίο είναι σε γνώση όλων ανεξαιρέτως των αρμοδίων θεσμικών φορέων και υπηρεσιών, τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο, αρχομένης από την Δ. Δασών Ροδόπης, τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών, την Περιφέρεια ΑΜΘ, (Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Ροδόπης , την Αυτοτελή Πολιτική Προστασία ΑΜΘ), την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης, αλλά και των προϊσταμένων Υπουργείων που ασκούν τον επιτελικό έλεγχο (θα έπρεπε αυτό να κάνουν), δηλαδή των Υπουργείων Εσωτερικών, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οι απαντήσεις όλων των παραπάνω δεν μπορούν να μας κάνουν αισιόδοξους. Η ανυπαρξία ελέγχου των αρμοδίων υπηρεσιών που εμπλέκονται με την πυροπροστασία και την προληπτική προστασία στην χώρα μας από πλευράς των κατά τα άλλα αρμοδίων Υπουργείων καλά κρατεί… Η αποποίηση ευθυνών επίσης. Όσα σας αναφέρουμε υπάρχουν τεκμηριωμένα και σαφώς αποτυπωμένα στα παραπάνω (80) έγγραφα, όπου φαίνεται και η απροθυμία των αρμοδίων φορέων της Ροδόπης να απαντήσουν στις επανειλημμένες εκκλήσεις των υπουργείων δίνοντας τις απαραίτητες απαντήσεις ως οφείλουν .
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αλλά και τις υποχρεώσεις της πολιτείας όπως αυτές απορρέουν και από το άρθρο 24 του Συντάγματος δεν ζητάμε αλλά:
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ
1.Την πιστή και πλήρη εφαρμογή από τα αρμόδια εντεταλμένα όργανα της πολιτείας, της ισχύουσας νομοθεσίας και των εγκυκλίων των Υπουργείων Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας, και Περιβάλλοντος κ Ενέργειας στον οικισμό και τις αισθητικές αναδασώσεις όλου του παραλιακού μετώπου.
2.Την εφαρμογή στην πράξη των δηλώσεων του κυρίου Πρωθυπουργού στην πρόσφατη εκδήλωση του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ» του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και πολιτικής Προστασίας (δελτίο τύπου) της 24 Απρ 2024 ,(https://civilprotection.gov.gr/sites/default/files/202404/CivProGR%2020240424_%CE%BD%CE%AD%CE%BF%20%282%29.pdf).στην περιοχή μας.
3.Την άμεση και πιστή εφαρμογή στην περιοχή μας της από 27-4-2022 με αρ.πρωτ.2902 εγκυκλίου της Γ.Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ5 η οποία αναφέρει ρητά: τα Έργα και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών αλλά και τις Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων.
α. Παράγραφος 1.2 Έργα αντιπυρικής προστασίας δασών και δασικών εκτάσεων
β. Παράγραφος 1.4 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου.
γ. Παράγραφος 1.5 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης κατά μήκος του οδικού δικτύου.
4.Την πιστή εφαρμογή των αναφερομένων στην επίσημη σελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (https://ypen.gov.gr/perivallon/dasi/prostasia-dason/ ) με τίτλο :Προστασία Δασών όπου αναφέρεται χαρακτηριστικά:
Η κλιματική αλλαγή είναι πολύ πιθανό να αυξήσει τη διάρκεια της περιόδου των δασικών πυρκαγιών με τις παρατεταμένες περιόδους ξηρασίας και την αύξηση της θερμοκρασίας καθώς και να διευρύνει τις επικίνδυνες προς ανάφλεξη εκτάσεις. Οι ακραίες συνθήκες έχουν αυξηθεί σε πολλές περιοχές και συνεπώς η πιθανότητα για μεγάλες πυρκαγιές είναι πολύ ισχυρή. Η αντιμετώπιση πλέον των δασικών πυρκαγιών κάτω από αυτές τις συνθήκες καθίσταται πολύ δύσκολη και για αυτό κρίνεται σκόπιμο να επενδύσουμε περισσότερο στην πρόληψη παρά στην καταστολή, για καλύτερα αποτελέσματα με ελάχιστο συγκριτικά κόστος απαριθμώντας τους φυσικούς και ανθρωπογενείς κινδύνους που διατρέχουν.
5.Την άμεση και πιστή εφαρμογή του Κανονισμού καθαριότητας από τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών.
6.Την άμεση και πιστή εφαρμογή από την Πολιτική Προστασία της Περιφέρεια ΑΜΘ των ανεκτέλεστων έγγραφων δεσμεύσεων- αποφάσεων του ΣΥΟΠ της 30ης Μαΐου 2023
7.Τον προγραμματισμό ενημέρωσης των κατοίκων της περιοχής σχετικά με την εφαρμογή σχεδίων πυρασφάλειας-εκκένωσης, αλλά και των γενικότερων σχεδίων προληπτικής προστασίας (στα πλαίσια της καλύτερης προετοιμασίας) όπως άλλωστε προβλέπεται από την νομοθεσία.
8.Τον έλεγχο υπηρεσιών και φορέων προληπτικής προστασίας, από τα αρμόδια όργανα άσκησης ελέγχου που είναι τα Υπουργεία Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
9. Να δοθούν επιτέλους οι οφειλόμενες απαντήσεις στον Σύλλογο Κρυονερίου (από τον Σεπ του 2023) από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας στις σχετικές επιστολές μας (παράθεση γεγονότων από μέρους μας) τις οποίες το Υπουργείο χαρακτήρισε ως σοβαρές καταγγελίες .
10. Να ενημερωθούμε από το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το σχετικό του έγγραφο του ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/110452/6856 από 10 Ιαν 2024 το οποίο απευθύνθηκε προς Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Διεύθυνση Συντονισμού & Επιθεώρησης Δασών Διεύθυνση Δασών Ροδόπης.
11. Να δοθούν επιτέλους οι οφειλόμενες απαντήσεις στις επανειλημμένες εκκλήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, όπως η τελευταία από 01 Φεβρουαρίου 2024 με Αρ. Πρωτ. 9901 η οποία απευθύνεται προς: 1. Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης Γρ. Γραμματέα 2. Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης Γρ. Περιφερειάρχη 3.Δήμο Μαρωνείας Σαπών Γρ. Δημάρχου επιστολή πολίτη σχετικά με ζητήματα προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας-καθαρισμού αποψιλώσεων οικοπέδων εντός οικισμού, αντιπυρικών ζωνών, αντιπλημμυρικών έργων, οδοποιίας. Το εν λόγω διαβιβάζεται προς ενημέρωση και ενέργειες, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς σας, υπενθυμίζοντας και το ανωτέρω (β) σχετικό έγγραφό μας, ενημερώνοντας τον ενδιαφερόμενο πολίτη και την υπηρεσία μας.
Κλείνω με μια φράση του Πρωθυπουργού της 24 Απρ 2024 για το ίδιο θέμα: Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για αδράνεια, ούτε υπάρχει περιθώριο για εγκληματική αδιαφορία.
Επιλέγουμε να είμαστε χρήσιμοι παρά αρεστοί.
Με τιμή
Ο
Πρόεδρος Δ.Σ Κρυονερίου
Καρακωστίδης Γεώργιος
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.