«Σεναρια Διδασκαλιας Φιλολογικων Μαθηματων: Διδακτικες παρεμβασεις στη διδασκαλια της Γλωσσας και της Λογοτεχνιας στη Δευτεροβαθμια Εκπαιδευση»

Ειρήνη Κορρέ: «Στόχος της ημερίδας να αναδείξουμε την ανάγκη ο φιλόλογος να έχει και να καλλιεργεί την δεξιότητα της δημιουργίας σεναρίων που θα ακολουθεί για την εξέλιξη του μαθήματός του»

Ημερίδα με τίτλο «Σενάρια Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων: Διδακτικές παρεμβάσεις στη διδασκαλία της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» διοργανώνει σήμερα, Τετάρτη, 6 Απριλίου, το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, με στόχο την ανάδειξη της ανάγκης ανάπτυξης από τον υποψήφιο αλλά και τον εν ενεργεία φιλόλογο της δεξιότητας να σχεδιάζει και να οργανώνει διδακτικές παρεμβάσεις, σενάρια διδασκαλίας στο πλαίσιο των μαθημάτων του, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους και μέσα διδασκαλίας.
 
Στο πρώτο μέρος της  ημερίδα οι κ.κ.Ειρήνη Κορρέ και Ιωάννα Παπαδοπούλου, επίκουρες καθηγήτριες του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ και η κ. Άννα Μισοπολινού, Δρ. Θεατρολογίας, Επιστημονική Συνεργάτης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου θα προσεγγίσουν διεπιστημονικά το πώς η αξιοποίηση των τεχνών, της δραματοποίησης, του διαδικτύου, της διαφοροποίησης της διδασκαλίας, της διαθεματικότητας, της μεθόδου project σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του διδακτικού αντικειμένου μπορούν να διαμορφώσουν μαθησιακά περιβάλλοντα που θα κινητοποιήσουν όλους τους μαθητές σε μια τάξη μεικτής ικανότητας.
 
Ακολούθως στο δεύτερο μέρος οι φοιτητές του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, αξιοποιώντας αυτές τις διδακτικές  μεθόδους,  θα παρουσιάσουν τα δικά τους σενάρια διδασκαλίας, τις δικές τους διδακτικές παρεμβάσεις.  
 
Με αφορμή την ημερίδα αυτή, που είναι ανοιχτή προς κάθε ενδιαφερόμενο, η κ. Ειρήνη Κορρέ μίλησε στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» για το περιεχόμενο και την πρωτοβουλία της ημερίδας αλλά και την ανάγκη «μύησης» των νέων φιλολόγων στις νέες αυτές διδακτικές μεθόδους.
 
Ειρήνη Κορρέ όμως…

«…η τέχνη στην εκπαίδευση»

ΠτΘ: κ. Κορρέ ποιος ο στόχος της ημερίδας που πραγματοποιείται σήμερα στην αίθουσα Ε’ των Νέων Προκάτ του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ;
Ε.Κ.: Ο στόχος της ημερίδας είναι να αναδείξουμε την ανάγκη ο φιλόλογος σήμερα να έχει και να καλλιεργεί τη δεξιότητα  της δημιουργίας σεναρίων. Όχι με την έννοια των σχεδίων μαθημάτων αλλά των σχεδίων εργασίας, μέσα από τα οποία θα διαγράφονται οι σαφείς κατευθύνσεις που θα ακολουθήσει προκειμένου να εξελίξει το μάθημά του. Σε αυτό το εγχείρημα θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός να ακολουθήσει το δόγμα «η τέχνη στην εκπαίδευση» και να αξιοποιήσει μεθόδους, όπως η διερευνητική δραματοποίηση, το project, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία δηλαδή που θα του επιτρέψει το μάθημα να αφορά όλους τους μαθητές της τάξης.
 
Ξεκινάμε από την παραδοχή ότι οι τάξεις είναι μεικτής ικανότητας, ότι υπάρχουν δηλαδή παιδιά που μπορεί να προέρχονται από άλλες χώρες, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά που δεν έχουν τον ίδιο ρυθμό ανταπόκρισης με αυτό που το αναλυτικό πρόγραμμα θεωρεί μέσο όρο.  Παιδιά που πρέπει και αυτά να βρούμε τρόπους να τα συμπεριλάβουμε στην διδασκαλία μας. Επομένως εκεί πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους σε ό,τι αφορά τη μάθηση. Θεωρούμε λοιπόν ότι αξιοποιώντας τις τέχνες, το μουσικό κείμενο, την ερευνητική δραματοποίηση, το μάθημά μας μπορεί να αφορά όλους τους μαθητές. Εξάλλου είναι βασικός άξονας της θεωρίας των τύπων πολλαπλής νοημοσύνης σύμφωνα με την οποία στο σχολείο δεν θα πρέπει να καλλιεργούμε μόνο τη γλωσσική ή τη λογικο-μαθηματική νοημοσύνη αλλά και άλλους τύπους όπως είναι η μουσική και η ενδοπροσωπική νοημοσύνη.
 
 

«Η ημερίδα ήταν αποτέλεσμα της κοινής παραδοχής ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε και άλλα πράγματα στη διδακτική μέθοδο»

 
ΠτΘ: Ποια ήταν η ανάγκη που σας οδήγησε στη διοργάνωση της ημερίδας;
Ε.Κ.: Η ημερίδα ήταν αποτέλεσμα της κοινής παραδοχής ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε και άλλα πράγματα στη διδακτική μέθοδο. Η πρωτοτυπία δε αυτής είναι ότι εισηγητές είναι και οι φοιτητές μας οι οποίοι  στα μαθήματα που κάνουμε στον χώρο του πανεπιστημίου αξιοποιούν αυτές τις μεθόδους και φτιάχνουν σενάρια. Οι φοιτητές μας λοιπόν εισηγούνται στην ημερίδα αυτή τις δικές τους διδακτικές παρεμβάσεις, τα δικά τους σενάρια που τους έχουν προσφέρει την δυνατότητα να προετοιμαστούν ως φιλόλογοι για το τι θα αντιμετωπίσουν στην πραγματικότητα που τους περιμένει στις σχολικές αίθουσες, τελειώνοντας τις σπουδές τους.  
 
 

«Οι διδακτικές αυτές μέθοδοι και το αν εφαρμόζονται ή όχι έχει να  κάνει και με το αν και κατά πόσο ο εκπαιδευτικός τις αποδέχεται και πώς τις εφαρμόζει μέσα στην τάξη»

 
Πτθ: Αυτό εμπεριέχει και την παραδοχή ότι οι υφιστάμενες διδακτικές μέθοδοι στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν λειτουργούν αποτελεσματικά…
Ε.Κ.:  Σίγουρα η διδακτική πράξη εξελίσσεται, τα σχολεία απευθύνονται σε ανθρώπους που ζουν στη σημερινή κοινωνία, επομένως είναι πολύ λογικό να ακούμε και να αφουγκραζόμαστε τα μηνύματα των καιρών μας. Οι διδακτικές αυτές μέθοδοι και το αν εφαρμόζονται ή όχι έχει να  κάνει και με το αν και κατά πόσο ο εκπαιδευτικός τις αποδέχεται και πώς τις εφαρμόζει μέσα στην τάξη. Διαβάζοντας τα αναλυτικά προγράμματα που τρέχουν αυτή τη στιγμή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση προτείνονται νέοι μέθοδοι, το θέμα είναι αν οι εκπαιδευτικοί τις εφαρμόζουν; Γι αυτό και εμείς θέλουμε οι φοιτητές μας να έχουν μπολιαστεί και να έχουν υποψιαστεί σε αυτές τις μεθόδους ήδη από τα φοιτητικά τους χρόνια, έτσι ώστε τελειώνοντας και να τις εφαρμόζουν και να είναι δεκτικοί σε αυτές τις εξελίξεις, σε αυτές τις κατευθύνσεις που τους δίνουν τα αναλυτικά προγράμματα.
 
 

«Πιστεύω στον Έλληνα εκπαιδευτικό, γιατί ένα σημαντικό κομμάτι της διδακτικής διαδικασίας στηρίζεται στο φιλότιμό του»

 
ΠτΘ: Υπάρχουν όμως διαθέσιμα άμεσα και εύκολα στην εκπαιδευτική κοινότητα τα εργαλεία αυτά, ώστε ο εκπαιδευτικός να μπορέσει να διαμορφώσει αυτά τα μαθησιακά περιβάλλοντα τα οποία περιγράφετε; Ξεκινώντας από τα εγχειρίδια, τα βιβλία και φτάνοντας έως το διαδίκτυο κ.ο.κ.
Ε.Κ.:  Δεν μπορώ να αποφανθώ εγώ για την εκπαιδευτική κοινότητα, χρειάζεται ωστόσο σίγουρα περισσότερη επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε όλες αυτές τις νέες μεθόδους και προτάσεις θα πρέπει να είναι συνεχής. Από κει και πέρα προσωπικά πιστεύω στον Έλληνα εκπαιδευτικό, γιατί θεωρώ πως ένα σημαντικό κομμάτι της διδακτικής διαδικασίας στηρίζεται στο φιλότιμό του, αφού σε αντίξοες συνθήκες παλεύει.
 
Από κει και πέρα είναι σημαντικό να επιμορφώνονται και να δοθούν και κονδύλια προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί δυστυχώς αν κρατήσουμε τις προτάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων, που όντως προτείνουν νέες μεθόδους, πέφτουμε σε μία αντίφαση. Ότι δηλαδή ναι μεν προτείνουμε νέες μεθόδους αλλά παραμένει το σύστημα εξετασιοκεντρικό. Επομένως πώς είναι δυνατόν όλα αυτά να υλοποιηθούν, αν είμαστε μόνο στραμμένοι στις εξετάσεις και μόνος στόχος είναι η είσοδος στο πανεπιστήμιο; Υπάρχουν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί που είναι δεκτικοί και εφαρμόζουν αυτές τις μεθόδους. Οπότε θεωρώ ότι η επιμόρφωση και η σωστή καθοδήγηση μπορούν να ανοίξουν διαύλους και οι εκπαιδευτικοί να γίνουν δεκτικοί στις νέες μεθόδους διδασκαλίας.
 
 

«Οι νέες διδακτικές μέθοδοι δίνουν κίνητρα στους μαθητές»

 
ΠτΘ: Οι παραλήπτες αυτών των μεθόδων, οι μαθητές και οι φοιτητές πώς προσλαμβάνουν αυτές τις νέες μεθόδους;
Ε.Κ.:  Τους βοηθά, τους δίνει κίνητρα πέραν του ότι θεωρώ ότι το μάθημα γίνεται πιο ευχάριστο και για τους ίδιους. Θα πρέπει να επισημάνουμε πως οι μέθοδοι αυτοί δεν σημαίνουν σε καμία των περιπτώσεων πως καταργούμε το βιβλίο. Απλά εμπλουτίζουμε την διδασκαλία και τον τρόπο διδασκαλίας με αυτές τις μεθόδους. Προσθέτουμε, δεν αφαιρούμε, δεν καταργούμε κάτι. Απλώς αξιοποιούμε κάθε πηγή που θα μπορούσε να κινητοποιήσει τους μαθητές, τους φοιτητές και θα μπορούσε να ανανεώσει τον τρόπο διδασκαλίας.
 

Το πρόγραμμα της ημερίδας

 
Το αναλυτικό πρόγραμμα της ημερίδας έχει ως εξής:
 
9:30-10:00 Εγγραφές
 
Α’ μέρος Σύγχρονες διδακτικές μέθοδοι: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
10.00-10.20 «Σενάρια Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων: Διδακτικές παρεμβάσεις και ανάπτυξη δεξιοτήτων» Ειρήνη Κορρέ, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας
10.20-10.40 «Η διδασκαλία της δραματικής ποίησης από μετάφραση και από το πρωτότυπο: θέατρο ή δράμα;» Ιωάννα Παπαδοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας
10.40-11.00 «Προσεγγίζοντας το Αρχαίο δράμα και το Αρχαίο Θέατρο υπό το πρίσμα του θεατρολόγου» Άννα Μισοπολινού, Δρ. Θεατρολογίας, Επιστημονική Συνεργάτης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
 
Β’ μέρος Σενάρια διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων: Οι φοιτητές παρουσιάζουν
11.00 -11.20 « Ειρήνη και Πόλεμος :Δραστηριότητες Παραγωγής λόγου» Ευαγγελία Καραγιαννίδου, Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
11.20 -11.40 «Ο ρατσισμός μέσα από τα στερεότυπα: Project:» Θεοχάρης Ανθόπουλος, Αλεξάνδρα Παπαϊωάνου
11.40 -12.00 «Διαφήμιση: Εφαρμογή του κειμενοκεντρικού διαδικαστικού μοντέλου παραγωγής λόγου» Ιωάννης Καλαφάτης, Πέτρος Βάσσου, Θεοχάρης Κατσιγιαννίδης
12.00-12.20 « Διδάσκοντας Μολιέρο τον 21ο αιώνα» Αστέριος –Ραφαήλ Κακαδιάρης
12.20-12.40 Συζήτηση
12.40-13.00 Διάλειμμα
13.00-13.20 «Παραρλάμα: Διαθεματική προσέγγιση της Νέας Αθηναϊκής Σχολής και του Γλωσσικού σημείου» Μαγδαληνή Κούρτη, Έλλη Aθανασοπούλου
13.20-13.40 «Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί: Διαφοροποιώντας τη διδασκαλία» Ευρώπη Μαυρίδου, Γεωργία Ντεμίρη
13.40-14.00 «Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη: Διαφοροποιώντας τη διδασκαλία» Αθηνά Κουφάκη, Θεόπη Πολυζωίδου, Γεώργιος Ρούσσος
14.00-14.20 «Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα και διαφοροποιώντας τη διδασκαλία» Μαριάννα Γκιώση, Ειρήνη Βαρελά
 14.20-14.40 Διάλειμμα 14.40-15.00 «Παρακολουθώ, ενημερώνομαι ψυχαγωγούμε από διάφορες πηγές: Εφαρμογή του κειμενοκεντρικού διαδικαστικού μοντέλου παραγωγής λόγου» Αικατερίνη Κάτανα.
15.00-15.20 «Μενέλαος –Ελένη: Μια πολυπρισματική προσέγγιση της αναγνώρισης των δυο συζύγων» Φωτεινή Πιπελέ , Μαρία Παντελίδου , Άγγελος Πενλόγλου
15.20-15.40 « Επάγγελμα και εργασία: Οργάνωση διδακτικών δραστηριοτήτων για την παραγωγή γραπτού λόγου » Ανέστης Μαυροματίδης
15.40-16.00 Συζήτηση 16.00
Λήξη ημερίδας 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.