Σαφη, με κλιμακουμενη δυσκολια για καλα προετοιμασμενους υποψηφιους τα θεματα των Αρχαιων

Θέματα που αφορούν στην κριτική και αφαιρετική ικανότητα των μαθητών εντοπίζει ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου «Τούλα Σαρρή», Τάσος Σαρρής

Διατυπωμένα με σαφήνεια, με κλιμακούμενη δυσκολία που απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους ήταν τα θέματα στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών την Τετάρτη, σύμφωνα με τον φιλόλογο του Φροντιστηρίου «Τούλα Σαρρή», κ. Τάσο Σαρρή.

«Αυτό που βλέπω ότι συμβαίνει δυο τελευταία χρόνια είναι ότι τίθενται θέματα που αφορούν την αφαιρετική και κριτική ικανότητα πλέον των μαθητών» σημείωσε ο ίδιος εισαγωγικά.

Δουλεμένο το γνωστό κείμενο

Στο γνωστό κείμενο, (από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα) ζητήθηκε από τους μαθητές να προσδιορίσουν, αν το περιεχόμενο κάποιον προτάσεων είναι σωστό ή λάθος  και να αιτιολογήσουν επιλέγοντας το κατάλληλο απόσπασμα από το αρχαίο κείμενο, όπου δεν διαπιστώθηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες όπως και στο δεύτερο σκέλος, να βρουν δηλαδή σε ποια φράση-λέξη του κειμένου αναφέρεται η συγκεκριμένη αντωνυμία ή το επίρρημα που τους δινόταν, σε ένα κείμενο δουλεμένο και γνωστό.

Στις ερμηνευτικές ερωτήσεις, που συνήθως είναι ο μεγάλος βραχνάς των υποψηφίων, ζητήθηκε να αναπτυχθεί το περιεχόμενο των όρων «αιδώς και δίκη», και κλήθηκαν επίσης να σχολιάσουν την λειτουργία των δυο αυτών όρων στην πολιτική κοινωνία, για τις οποίες ο κ. Σαρρής εκτίμησε πως θα πρέπει να είναι κανείς πολύ καλά διαβασμένος, και θα ξεχωρίσουν οι μαθητές οι οποίοι θυμούνται τους ορισμούς που δίνονται μέσα από το φάκελο υλικού.

Στην Β2 ερώτηση οι υποψήφιοι κλήθηκαν να ανιχνεύσουν τη γνώση τους σε 4 γλωσσικές επιλογές που παρουσιάζουν την εντολή του Δια για την επιβολή της θανατικής ποινής.

Το απόσπασμα, σημείωσε, «είχε πολλές επιλογές αλλά μπαίνει και σε αυτό το στοιχείο της προσωπικής λειτουργίας και της εμβάθυνσης που θα είχε κάνει ο μαθητής, ώστε να μπορεί να επιλέξει τα κατάλληλα γλωσσικά στοιχεία, γλωσσικές επιλογές που τεκμηριώνουν ακριβώς την επιβολή της θανατικής ποινής».

Οι υπόλοιπες ερωτήσεις στην κατηγορία δεν είχαν ιδιαίτερες παγίδες, σύμφωνα με τον ίδιος, αν και στο Β4 β  θα έπρεπε οι υποψήφιοι να προσέξουν ότι η λέξη που πρέπει να γράψουν στα νέα ελληνικά εντάσσοντας την πάντοτε σε μια πρόταση που να αναδεικνύει το νόημα της λέξης, παραμένοντας στο ίδιο μέρος του λόγου (ρήμα για ρήμα, ουσιαστικό για ουσιαστικό κτλ.), κάτι που μπορεί να μπέρδεψε κάποιους. Αυτή η κλιμάκωση έχει να κάνει και με την προσοχή έχει να κάνει όμως και με το πόσο καλά έχουν κατακτήσει την ύλη του διδαγμένου κειμένου τους προηγούμενους μήνες.

Αυτό που διαπιστώνει ο κ. Σαρρής, με τα θέματα που εισάγονται τα τελευταία χρόνια, είναι ότι η προετοιμασία της ύλης της Γ’ Λυκείου πρέπει να ξεκινά από τη Β΄ ή και νωρίτερα για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις.

Όσο για το παράλληλο κείμενο, (από τον Γοργία του Πλάτωνα) που έπρεπε να το συσχετίσουν με ένα απόσπασμα από το διδαγμένο κείμενο από το Πρωταγόρα, υπήρχαν δυσκολίες, απαιτούνταν εξαιρετική ψυχραιμία και συγκέντρωση ώστε να μπορέσει ο μαθητής να  ανιχνεύσει τα συγκρίσιμα στοιχεία, να τα παραθέσει με δικό του λόγο και να τα αντιπαραβάλλει με τα αντίστοιχα του κειμένου αναφοράς του διδαγμένου κειμένου.

Αφορούσε την ύλη το άγνωστό κείμενο

Για το άγνωστο κείμενο, το θετικό, σύμφωνα με τον κ. Σαρρή, ήταν ότι αφορά ιστορικό πλαίσιο που οι μαθητές έχουν διδαχτεί στην ύλη του διδαγμένου κειμένου.

«Αυτό που χρειάστηκε εδώ ήταν μια μεγαλύτερη προσοχή στην μετάφραση γιατί τους περιορίζουν μόνο σε 4-5 σειρές από το ευρύτερο άγνωστο κείμενο, άρα το σφάλμα μετράει και περισσότερο. Στη γραμματική παρατήρηση ζητήθηκε να μεταφέρουν στον αντίθετο αριθμό τα επίθετα και να τους αλλάξουν βαθμό από τον θετικό ή από τον υπερθετικό κάτι που απαιτούσε μια πιο σύνθετη σκέψη εξήγησε ο ίδιος, επισημαίνοντας «χρειάζεται αρκετή εμπειρία με τέτοιο τύπο θεμάτων, να έχουν εντρυφήσει οι μαθητές στη γραμματική και φυσικά να έχουν την ηρεμία για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σωστά να μην γράψουν κάποιο λάθος τύπο».

Ο κ. Σαρρής θεωρεί πως ένας διαβασμένος και εξοικειωμένος μαθητής που ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις του προγράμματος των μαθημάτων, μπόρεσε να ανταποκριθεί αντίστοιχα και σε αυτά τα θέματα. Έτσι είναι θέμα εξοικείωσης αλλά και δουλειάς των προηγούμενων ετών από τους μαθητές, που είχαν εντρυφήσει στην ύλη που είχαν αποκτήσει την άνεση για να μπορέσουν μέσα στο χρόνο του διαγωνίσματος που πρέπει να απαντήσουν, να ανταποκριθούν χωρίς να κάνουν κάποια σφάλματα.

Τα θέματα, σημείωσε, ίσως ήταν απαιτητικά δεδομένου και των συνθηκών, γιατί οι μαθητές είχαν δύο χρόνια να κάνουν εξετάσεις.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.