Πτωση αεροσκαφους Antonov στην Καβαλα: Σε αποκλεισμο μεχρι νεωτερας η περιοχη

Συνεχίζονται οι προσπάθειες εντοπισμού και εξουδετέρωσης βλημάτων που διασκορπίστηκαν στην περιοχή της σύγκρουσης

«Θα απαιτηθούν λίγες ημέρες ακόμα ώστε να βεβαιωθούμε 100% για την ασφάλεια της περιοχής» υποστηρίζει ο Προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας της ΠΑΜ-Θ Κωνσταντίνος Χουβαρδάς

Θα απαιτηθούν κάποιες ακόμα ημέρες ώστε οι απαραίτητες εξετάσεις, νερού, χώματος και φυλλωμάτων της περιοχής να δώσουν το «πράσινο» φως για να δοθεί εκ νέου σε χρήση με ασφάλεια, η περιοχή της Καβάλας, όπου το βράδυ του Σαββάτου 16 Ιουλίου συνετρίβη υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες το αεροπλάνο Antonov, με αποτέλεσμα τον θάνατο και των 8 συνολικά Ουκρανών επιβαινόντων του, σύμφωνα με τον Προϊστάμενο Πολιτικής Προστασίας της ΠΑΜ-Θ κ. Κωνσταντίνο Χουβαρδά.

Το χρονικό του δυστυχήματος

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορία (ΥΠΑ) το αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods), ενώ σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).

Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα, ενώ το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.

Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας την ύπαρξη φωτιάς, με την ΥΠΑ να ενεργοποιεί αμέσως όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για την κατάσταση κινδύνου.

Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση, ενώ αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα.

Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας, με την ΥΠΑ να ενημερώνει αμέσως το Εθνικό Κέντρου Συντονισμού. Έρευνας και Διάσωσης ώστε να εκκινήσει άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης.

Το αεροσκάφος κατέπεσε σε αγροτική έκταση ωστόσο έγινε αντιληπτό από πολίτες που κατέγραψαν την στιγμή της πτώσης, ενώ στο σημείο βρέθηκαν και πολίτες, πριν τον αποκλεισμό της περιοχής, λόγω της ανησυχίας που υπήρξε για την επικινδυνότητα των υλικών που αυτό μετέφερε.

Στο σημείο ειδικό τάγμα Πυρηνικής και Βιολογικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ

Όπως εξήγησε μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο κ.Κωνσταντίνος Χουβαρδάς που βρέθηκε στο σημείο της συντριβής οι προτεραιότητες που δόθηκαν εξαρχής αφορούν στην ασφαλή διέλευση της ΕΜΑΚ στο σημείο για την περισυλλογή των σορών του πληρώματος του αεροσκάφους. Για να γίνει αυτό έπρεπε να ταυτοποιηθεί το περιεχόμενο του φορτίου του αεροσκάφους για το οποίο δόθηκε λίστα από την Σερβία, η οποία υποστήριξε ότι τα πυρομαχικά που το αεροσκάφος μετέφερε ήταν όλα νόμιμα. Στο σημείο σύμφωνα με τον κ.Χουβαρδά κατέφθασε ο ειδικός λόχος Πυρηνικής και Βιολογικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ, ώστε να διαπιστώσει αν υπάρχουν ραδιολογικά, χημικά και βιολογικά υλικά, βλαπτικά για τους πολίτες και την γύρω περιοχή, με τα αποτελέσματα των εξετάσεων σε χώμα, νερό και φυλλώματα που περισυνελλέγησαν να βγαίνουν αρνητικά.

Σε αποκλεισμό ακόμα η περιοχή λόγω των πυρομαχικών που διασκορπίστηκαν σε μεγάλη ακτίνα

Ακολούθησαν οι ομάδες του τάγματος εκκαθάρισης ναρκοπεδίων ξηράς, που ανέλαβαν το έργο της δημιουργίας ασφαλών διόδων ώστε τόσο η ΕΜΑΚ όσο και η Πυροσβεστική να φτάσουν με ασφάλεια στο σημείο της σύγκρουσης, τόσο για την ανεύρεση και την μεταφορά των σορών του πληρώματος, οι οποίες μεταφέρθηκαν για νεκροψία – νεκροτομή στο Σισμανόγλειο Νοσοκομείο Κομοτηνής απ’ όπου και θα παραδοθούν στο Προξενείο της Ουκρανίας, όσο και για τον εντοπισμό και την απομάκρυνση βλημάτων που όπως αποτύπωσε και το drone από την σφοδρότητα της σύγκρουσης εκτοξεύτηκαν σε μεγάλη ακτίνα στις γύρω εκτάσεις.

Το έργο των πυροτεχνουργών όπως εξήγησε ο κ.Χουβαρδάς θα συνεχιστεί και τις επόμενες μέρες με ιδιαίτερη προσοχή και για το λόγο αυτό δεν θα αρθεί η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στις αγροτικές περιοχές Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου. Αυτή τη στιγμή όπως εξήγησε ο ίδιος γίνεται προσπάθεια εξασφάλισης ασφαλής διόδου για τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να αποκαταστήσουν το ρεύμα σε σημεία που κόπηκαν καλώδια, με τον ίδιο να επισημαίνει ότι από πλευράς Πολιτικής Προστασίας απομένει η διαχείριση των αποτελεσμάτων για προληπτικούς λόγους από τις Διευθύνσεις υγείας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης των μετρήσεων από τα δείγματα που έχουν ληφθεί από την περιοχή ώστε να διασφαλιστεί 100% ότι όλα βαίνουν καλώς και να δοθούν εκ νέου όλα προς χρήση, ενώ στην ανάλυση των δειγμάτων συνεπικουρεί και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

Διάβημα του ΥΠΕΞ στη Σερβία για το φορτίο

Αξίζει να σημειωθεί πως το πρωί της Δευτέρας, 18 Ιουλίου 2022, κατόπιν εντολής του Υπουργού Εξωτερικών κ. Νίκου Δένδια η ελληνική πλευρά πραγματοποίησε διάβημα προς την Σερβία αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης για τη φύση του φορτίου που το αεροσκάφος έφερε.

Υπενθυμίζεται ότι διευκρινίσεις για την πτώση του αεροσκάφους έδωσε, το πρωί της Κυριακής, ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας, Νέμποϊσα Στεφάνοβιτς, ο οποίος κατά την διάρκεια σχετικής συνέντευξης τύπου υποστήριξε ότι μεταγωγικό Antonov μετέφερε 11,5 τόνους στρατιωτικό υλικό και ο τελικός προορισμός του ήταν το Μπανγκλαντές, τονίζοντας πως το φορτίο του αεροσκάφους αποτελούνταν από εκπαιδευτικά βλήματα όλμων που εξήγαγε σερβική ιδιωτική εταιρία και αγοραστής ήταν το υπουργείο Άμυνας του Μπανγκλαντές.

Ο Νέμποισα Στεφάνοβιτς διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία εξαγωγής των πυρομαχικών ήταν νόμιμη και είχε την έγκριση του σερβικού υπουργείου Άμυνας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.