Που «βαδιζει» το μαθημα των Θρησκευτικων

Ημερίδα για το ζήτημα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών, και τις αλλαγές που έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας

Το ζήτημα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών στα σχολεία, με απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να διδάσκεται, αλλά και στο πλαίσιο των αλλαγών που γίνονται στην Ελληνική κοινωνία γενικότερα, συζητήθηκε κατά την ημερίδα που διοργάνωσε η Σχολή Γονέων της Μητρόπολης Μαρωνείας και Κομοτηνής το απόγευμα της Παρασκευής 23 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Παπανικολάου.
 
Στην κατάμεστη αίθουσα οι ομιλητές κ.κ. Ηρακλής Ρεράκης, Ιωάννης Κουρεμπελές, και Δέσποινα Καλογεράκη, ανέπτυξαν το σημείο στο οποίο βρίσκεται η διδασκαλία των Θρησκευτικών στα σχολεία σήμερα, για τις αλλαγές που έχουν γίνει και το πώς αυτές επηρεάζουν τόσο τη διδασκαλία όσο και τα ίδια τα παιδιά. 

Πορεία 12 ετών για τη σχολή γονέων 

Την εκδήλωση άνοιξε ο εφημέριος της Αγίας Βαρβάρας πατήρ Γιάννης Μακίδης, όπου για πάνω από 12 χρόνια με την ευλογία του Επισκόπου, αρχικά του Μακαριστού κυρού Δαμασκηνού και του κ. Παντελεήμονος στη συνέχεια, λειτουργεί η σχολή γονέων.
 
Έτσι κάθε Παρασκευή έρχονται σε αυτή ομιλητές από την περιοχή μας αλλά και όλη την Ελλάδα, προσεγγίζοντας θέματα πνευματικού ενδιαφέροντος, κοινωνικά, ιατρικά ή ιστορικά. Έχουμε μια εσωτερική ικανοποίηση ότι και εμείς βάζουμε ένα λιθαράκι στην προσπάθεια που κάνουν τα νέα ζευγάρια και οι γονείς να μείνουν ενωμένοι κοντά στη χάρη του Θεού και έτσι στην ευλογία της Εκκλησίας και αυτό μας ικανοποιεί ιδιαιτέρως» σημείωσε.
 
Στις συνάξεις τους συνήθως έχουν 40 με 50 άτομα, όμως όταν έχουν ιδιαίτερα θέματα ή ομιλητές, όπως αυτή της Παρασκευής, κάνουν πιο ανοιχτές τις συγκεντρώσεις, και όπως φάνηκε και από την προσέλευση, το κοινό ανταποκρίθηκε.
 
Όσο για τα νέα θρησκευτικά σήμερα στο σχολείο, ο π. Μακίδης σημείωσε ότι φαίνεται να  γίνεται μία προσπάθεια αλλαγών στην ύλη του σχολείου γενικότερα, με αλλαγές μεταξύ άλλων σε ιστορία και θρησκευτικά. «Νέα ήθη μπαίνουν μέσα στο σχολείο και εμείς από το μετερίζι μας προσπαθούμε να πούμε τα λάθη, να εντοπίσουμε και να δείξουμε μια δυναμική έτσι ώστε ο κόσμος να σταθεί και αυτός στο ύψος των περιστάσεων, να διεκδικήσει τα αυτονόητα, αυτό που λέει το Σύνταγμά μας, και ό,τι χρειάζεται για να κάνουμε μια οικογένεια όπως την μάθαμε, την ξέρουμε, ελληνική, ορθόδοξη, με προοπτική τη Βασιλεία του Θεού» κατέληξε. 

Ιδιαίτερο το μάθημα των Θρησκευτικών 

Το μάθημα των θρησκευτικών είναι ένα ιδιαίτερο μάθημα, το οποίο ακριβώς λόγω αυτής της ιδιαιτερότητάς του παρουσιάζει πρόσφατα μία τάση να διαχωριστεί, σημείωσε η κ. Δέσποινα Καλογεράκη, εκ των ομιλητών της ημερίδας, θεολόγος στη Β/βαθμια εκπαίδευση και Διδάκτωρ Θεολογίας.
 
Αυτή ακριβώς την ιδιαιτερότητα όμως, θεωρεί πως είναι χρέος κάθε θεολόγου και κάθε γονιού και όποιου έχει μία τέτοια ευθύνη πνευματικής φύσεως να τη διασφαλίσει, για αυτό και έθεσε τη δική της άποψη στην εκδήλωση. 

Στο ΣτΕ για τον ορθόδοξο προσανατολισμό των Θρησκευτικών 

Ο προβληματισμός και οι αντιδράσεις για το μάθημα των θρησκευτικών ανάγονται στο 2011, όταν και αποφασίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας να γίνει από Ορθόδοξα Θρησκευτικά, σε Πολυθρησκειακά Θρησκευτικά, σημείωσε ο κ. Ηρακλής Ρεράκης, καθηγητής Χριστιανικής Παιδαγωγικής  στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων.
 
«Όταν χάνει το μάθημά μας τον Ορθόδοξο προσανατολισμό του, οπωσδήποτε εμείς ανησυχούμε και ο ευσεβής ορθόδοξος λαός ανησυχεί» σημείωσε, γιατί αυτό που επιθυμούν είναι να μεταλαμπαδευτεί η Ορθόδοξη πίστη και παράδοση στα ελληνόπουλα που είναι Ορθόδοξα.
 
Αυτό γίνεται με όλες τις άλλες θρησκευτικές πίστεις στην Ελλάδα όπως οι Μουσουλμάνοι, οι Εβραίοι, οι Ρωμαιοκαθολικοί, οι οποίοι έχουν δικό τους αποκλειστικό αμιγές μάθημα και διδάσκονται τα παιδιά τους.
 
Για αυτό άλλωστε αναγκάστηκαν να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να πείσουν τους υπευθύνους του Υπουργείου Παιδείας ότι πρέπει να υπάρχει και αυτό το δικαίωμα. Μετά από τόσα χρόνια αγώνων και αγωνιών όπως σημείωσε ο ίδιος το ΣτΕ με δύο αποφάσεις του την άνοιξη του 2018, τους δικαίωσε. «Δηλαδή είπε, ότι αυτό το μάθημα το οποίο γίνεται στα ορθόδοξα παιδιά πρέπει να είναι ορθόδοξο και μόνο έτσι αναπτύσσεται η δική τους Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση» ανέφερε ο κ. Ρεράκης, κάτι που όμως παρά την απόφαση δεν φαίνεται να εφαρμόζεται. 

Όχι στον θρησκευτικό συγκρητισμό 

Ο πρόεδρος των θεολόγων σημείωσε πως πριν τις αλλαγές το ορθόδοξο μάθημα γινόταν κανονικά στις μικρότερες ηλικίες σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, με διεύρυνση στις πληροφορίες για άλλες θρησκείες σε κάποιες τάξεις του Λυκείου.
 
Τώρα όμως έχει αλλάξει η δομή, με τα θρησκευτικά πλέον σε κάθε μάθημα να αναμειγνύουν όλες τις πίστες μαζί, σε κάθε μάθημα. Αυτό λοιπόν δημιουργεί, σύμφωνα με τον κ. Ρεράκη, από την Γ΄ Δημοτικού και σε όλες τις τάξεις, πρόβλημα σύγχυσης και θρησκευτικού συγκρητισμού.
 
«Αυτό είναι ό,τι χειρότερο. Ο θρησκευτικός ή οποιοσδήποτε συγκρητισμός είναι χαρακτηριστικό κοινωνιών που είναι σε πτώση. Δεν είναι σωστό να μην είναι ξεκαθαρισμένα τα πράγματα, είναι σαν να θέλουμε να μάθουμε ελληνικά στα παιδιά, και μέσα από 9 διαφορετικές γλώσσες, να τους μάθουμε λίγα» σημείωσε, τονίζοντας πως σε αυτή την περίπτωση, όπως και στα θρησκευτικά, πρέπει το παιδί να του μάθεις καταρχάς τη γλώσσα του, να δει πώς είναι η δομή της γλώσσας του και μετά να πάει να γνωρίσει  και άλλες γλώσσες.
 
Όσο για τους λόγους που το υπουργείο Παιδείας ακολουθεί αυτή την πολιτική, θεωρεί πως υπάρχει όχι μόνο πολιτική βούληση, αλλά και εξωτερικοί παράγοντες, όπως σε πολλά θέματα της Ελλάδας.
 
«Εγώ το βλέπω δημοκρατικά, εντελώς δημοκρατικά, ότι δηλαδή κάθε θρησκεία όπως λέει και το Σύνταγμα χαίρει της θρησκευτικής ελευθερίας. Αφού έχουμε θρησκευτική ελευθερία καθένας που θέλει να θρησκεύει, μπορεί να θρησκεύει». Για αυτό και θα συνεχίσουν να επιμένουν, εκφράζοντας την ελπίδα πως σιγά σιγά θα φτάσουν σε ένα σημείο που και το Κράτος το ίδιο και το Υπουργείο Παιδείας θα καταλάβουν ότι δεν είναι προς το συμφέρον του Ελληνικού λαού αυτό που γίνεται.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.