Πανελλαδικες: Με πολλες παγιδες, πρωτοτυπιες στους ορισμους αλλα και προβληματικες διατυπωσεις τα θεματα της Ιστοριας

Για τα πιο απαιτητικά θέματα των τελευταίων ετών έκανε λόγο ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου «Θεώρημα» Σταύρος Δαβουδάνης

Ανάμεικτα συναισθήματα επεφύλασσε η τελευταία ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των ΓΕΛ που εξετάστηκαν στο μάθημα της Ιστορίας Προσανατολισμού καθώς από την μία είχαν την χαρά της λήξης μιας απαιτητικής περιόδου κατά την οποία κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια, από την άλλη ωστόσο τα θέματα κρίθηκαν ιδιαίτερα απαιτητικά που απευθύνονταν σε εξαιρετικά καλά προετοιμασμένους μαθητές.

Την εκτίμηση αυτή εξέφρασε ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Θεώρημα» κ.Σταύρος Δαβουδάνης, ο οποίος μίλησε για θέματα που δυσκόλεψαν ακόμα και τους πολύ καλά προετοιμασμένους υποψήφιους, υπογραμμίζοντας και τις μακροσκελείς απαντήσεις που αυτά απαιτούσαν.

Ήδη από το πρώτο θέμα της Ιστορίας οι υποψήφιοι συνάντησαν πρωτοτυπίες, καθώς δυο εκ των τριών όρων η κατανόηση των οποίων ζητήθηκε, δόθηκαν για πρώτη φορά στην ιστορία των πανελλαδικών, με τον κ.Δαβουδάνη να υπογραμμίζει πως για αρκετούς συναδέλφους τους το θέμα χαρακτηρίστηκε ως μη αναμενόμενο ή ακόμα και ως κακή επιλογή ιστορικού όρου για τους υποψηφίους.

Στο δεύτερο υποερώτημα, υπό την μορφή Σωστού – Λάθους τα τρία ερωτήματα ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια, ωστόσο τα υπόλοιπα δύο και πάλι δημιούργησαν ζητήματα στους μαθητές, λόγω προβληματικής διατύπωσης, που θα μπορούσε να τους οδηγήσει σε λάθη και άρα σε χαμένες μονάδες.

Το δεύτερο θέμα κατά τον ίδιο ήταν σαφές και απλό, απαιτούσε απαντήσεις από συγκεκριμένη ενότητα του βιβλίου και άρα οι υποψήφιοι δεν φαίνεται να αντιμετώπισαν ιδιαίτερα προβλήματα, ενώ το δεύτερο υποερώτημα είχε εξεταστεί και στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2008.

Στην δεύτερη ομάδα θεμάτων, και πιο απαιτητική, λόγω της ανάλυσης ιστορικών παραθεμάτων που ζητείται, το τρίτο θέμα απαιτούσε συνδυασμό ιστορικών γνώσεων και πληροφοριών από τα κείμενα που δόθηκαν και τα οποία, σε ό,τι αφορά το Γ1 ερώτημα, ήταν αρκετά απλά στην κατανόηση. Ωστόσο από τα δύο υποερωτήματα ενδεχομένως το πρώτο να δυσκόλεψε τους υποψηφίους ως προς τον εντοπισμό του σωστού αποσπάσματος του βιβλίου, ενώ το δεύτερο δεν έκρυβε κάποια δυσκολία.

Το τρίτο θέμα ήταν συνυφασμένο και με την περιοχή μας καθώς αφορούσε στη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης, όπως και στη σύμβαση ανταλλαγής πληθυσμών του 1923, ενώ το τέταρτο θέμα ήταν και το πιο απαιτητικό καθώς όπως εξήγησε ο ίδιος αφορούσε σε τρία παραθέματα που έπρεπε να προσεγγίσουν οι μαθητές, τα οποία ήταν μεν σαφή, με τις απαντήσεις να εντοπίζονται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού εγχειριδίου.

Σε γενικές γραμμές σύμφωνα με τον κ.Δαβουδάνη, τα θέματα της ιστορίας ήταν τα πιο απαιτητικά των τελευταίων ετών, όχι μόνο λόγω της δυσκολίας αυτών, αλλά και λόγω των μακροσκελών απαντήσεων που έπρεπε να δώσουν οι υποψήφιοι, σε περιορισμένο μάλιστα χρόνο, τον οποίο θα έπρεπε να διαχειριστούν με ιδιαίτερη «μαεστρία».

Μια λανθασμένη διαχείριση θα μπορούσε να στερήσει κρίσιμες μονάδες από τους υποψηφίους, ήδη από την πρώτη ομάδα των ερωτημάτων που συνολικά χαρακτηρίζονται ως θέματα με πολλές παγίδες, πρωτοτυπίες στους ορισμούς αλλά και προβληματικές διατυπώσεις στις ερωτήσεις κλειστού τύπου.

Κλείνοντας ερωτηθείς σχετικά ο ίδιος υποστήριξε πως ακόμα και οι άριστοι μαθητές κατά την εκτίμησή του αντιμετώπισαν δυσκολίες και άρα οι άριστες βαθμολογίες θα κινηθούν «μακριά» από το 20.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.