Οι μυθοι του Ορφεα «μοχλος» προαγωγης της διδακτικης διαδικασιας στα δημοτικα σχολεια

Έκλεισε ο κύκλος εισηγήσεων για το ρόλο του μύθου στην εκπαίδευση

Ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Τετάρτης ο κύκλος των εισηγήσεων με τίτλο «Ο μύθος στην Εκπαίδευση», που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της Εταιρείας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και με τη ΔΚΕΠΠΑ Κομοτηνής. Στην τελευταία της σειράς των εκδηλώσεων, που φιλοξενήθηκαν όλες στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής, ομιλητής ήταν ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, κ. Ιωάννης Σιγούρος. Το θέμα της εισήγησης, που ανέπτυξε, ήταν: «Διδακτικές πρακτικές του μύθου στο δημοτικό σχολείο: Οι μύθοι του Ορφέα».
 
Ειδικότερα, ο κ. Σιγούρος διερεύνησε την παιδαγωγική σημασία της διδασκαλίας του μύθου και επιχείρησε να ανιχνεύσει νέες διδακτικές προσεγγίσεις της μυθολογίας, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη των προσδοκώμενων διδακτικών στόχων του Διαθεματικού Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών και του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του ισχύοντος ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Έτσι, χρησιμοποιώντας μύθους που σχετίζονται με την προσωπικότητα του Ορφέα, πρότεινε τρόπους διδασκαλίας, που βασίζονται στον συνδυασμό λεκτικών και οπτικών επικοινωνιακών δομών. Αυτή ακριβώς η συνύπαρξη λόγου και εικόνας φαίνεται ότι αποτελεί ένα άριστο διδακτικό μέσο, το οποίο επιτρέπει στους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα νοήματα των λέξεων συνδιαλέγονται με τις εικόνες και αντιστρόφως, ενώ ταυτόχρονα ευνοεί την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και τη σύνδεση της μαθησιακής διαδικασίας με το κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών. 

Πολύπλευρα ωφελιμιστικά για τους μαθητές τα αποτελέσματα της διδασκαλίας του μύθου


Πιο συγκεκριμένα, η διδασκαλία του μύθου στο δημοτικό σχολείο λειτουργεί όπως εξήγησε ο κ. Σιγούρος, πολύπλευρα ωφελιμιστικά για τους νεαρούς μαθητές. Και τούτο, διότι κατά πρώτον «επιδρά στον συναισθηματικό κόσμο και τη σωματική τους έκφραση και όχι στην ηθική συμπεριφορά τους», ενώ ταυτόχρονα «τους ωθεί στη διερεύνηση των ανθρώπινων σχέσεων, των ηθικών ή κοινωνικών αξιών και των στάσεων στη ζωή τους». Επιπλέον βοηθά στην κατάκτηση του μυθικού τρόπου σκέψης, «ωθώντας τα παιδιά στη γνωριμία με τον ορθολογισμό», ενώ τέλος «συμβάλλει στην ομαλή και αρμονική ολόπλευρη ανάπτυξή τους, αλλά και στην κατασκευή της κοσμοαντίληψής τους».

Ιωάννης Σιγούρος «Η διδασκαλία του μύθου με τη χρήση πολυτροπικών κειμένων μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την καλλιέργεια του οπτικού γραμματισμού στα παιδιά»

«Ταυτόχρονα, η διδασκαλία του μύθου με τη χρήση πολυτροπικών κειμένων», επισήμανε ο κ. Σιγούρος, «μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την καλλιέργεια του οπτικού γραμματισμού στα παιδιά, βοηθώντας τα στην άσκηση της οπτικής τους αντίληψης, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα οπτικά ερεθίσματα του κοινωνικού τους περιβάλλοντος». «Η ευκαιρία για δημιουργική έκφραση που προσφέρουν οι προαναφερόμενες δραστηριότητες στη διδασκαλία του μύθου», συνέχισε, «προάγουν τη δημιουργικότητα, τονώνουν την αυτοπεποίθηση των μαθητών και των μαθητριών, ασκούν και απελευθερώνουν τη σκέψη τους και συμβάλλουν στην ψυχική τους ισορροπία. Επιπλέον, η συμβολή των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη διδασκαλία του μύθου είναι πολύ σημαντική, γιατί παρέχει ευελιξία στη διδακτική μεθοδολογία, δημιουργεί ένα ελκυστικό, ευχάριστο και φιλικό μαθησιακό περιβάλλον, προσφέροντας στα παιδιά ανατροφοδότηση και εξωτερικά κίνητρα μάθησης, κινητοποιώντας το ενδιαφέρον τους και συντείνοντας, έτσι, στην κοινωνική και συναισθηματική τους εξέλιξη».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.