Οι μυθοι της ΠΑΜ-Θ «ζωντανευουν» στη Θασο

Την Κυριακή η έναρξη των εργασιών του Θερινού Σχολείου «Μυθολογικές Διαδρομές στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη» που διοργανώνει το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ

Ιωάννης Ντεληγιάννης, αν. καθηγητής ΤΕΦ ΔΠΘ

«Η πλατφόρμα του προγράμματος μια ολοκληρωμένη τουριστική πρόταση προς αξιοποίηση»

Στο «Σμαραγδένιο νησί» του θρακικού πελάγους, την Θάσο, αναμένεται να βρεθούν την προσεχή Κυριακή 10 Ιουλίου και για 16 συνολικά ημέρες τριάντα ένας συμμετέχοντες προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές αλλά και ερευνητές ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, μαζί με 22 διδάσκοντες του ΔΠΘ και του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου με τίτλο «Μυθολογικές Διαδρομές στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη» που διοργανώνει το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ.

To Θερινό Σχολείο πραγματοποιείται στο πλαίσιο υλοποίησης των δράσεων διάχυσης των αποτελεσμάτων του Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο «Μυθολογικές Διαδρομές στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη» (MIS: 5047101), το οποίο διεξάγει το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου/Ερευνητικό Κέντρο «ΑΘΗΝΑ» (Παράρτημα Ξάνθης) και στο πρόγραμμά του περιλαμβάνονται μαθήματα για τη μελέτη των μύθων, διαλέξεις από έγκριτους επιστήμονες επάνω στην πρόσληψη των μύθων, ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, εργαστήρια δημιουργικής γραφής, κοινωνικής και συναισθηματικής διαπαιδαγώγησης και αναγνωστικής εμψύχωσης, θερινό σινεμά κ.ά.

Τουριστική ανάδειξη της ΠΑΜ-Θ

Όπως εξήγησε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΤΕΦ του ΔΠΘ και μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Θερινού Σχολείου κ. Ιωάννης Ντεληγιάννης μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» πρόκειται για μια δράση που υλοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων διάχυσης των αποτελεσμάτων του ερευνητικού έργου, σκοπός του οποίου είναι να αναδείξει και τουριστικά τις επιμέρους περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, βάσει των μύθων που σχετίζονται με τοπωνύμια της, οι οποίοι θα αποτελούν και το βασικό περιεχόμενο στην ψηφιακή πλατφόρμα που δημιουργείται και θα αποτελεί έναν διαδραστικό ψηφιακό χάρτη, πάνω στον οποίο θα αποτυπώνονται οι μύθοι και τα κείμενά τους και όλες οι σχετικές αναφορές.

Μάλιστα όπως εξήγησε το μυθολογικό αυτό υλικό, θα εμπλουτίζεται και με στοιχεία από την σύγχρονη πραγματικότητα, ούτως ώστε όταν η πλατφόρμα τεθεί σε λειτουργία να μπορεί μέσω αυτής ο ταξιδιώτης στην περιοχή να σχηματίσει, να δημιουργήσει τις δικές του διαδρομές, βάσει των ενδιαφερόντων του και με μυθολογικά κριτήρια, γαστρονομικά κ.α.

Ο κ.Ντεληγιάννης έκανε λόγο για μια «ολοκληρωμένη τουριστική πρόταση προς αξιοποίηση» εκφράζοντας την ελπίδα πως αυτή θα αξιοποιηθεί τόσο από φορείς όπως η Περιφέρεια ΑΜ-Θ και οι δήμοι αλλά και από λοιπούς φορείς της περιοχής.

Ερωτηθείς ως προς το πρόγραμμα του θερινού σχολείου όπως εξήγησε αυτό περιλαμβάνει πληθώρα δράσεων, μεταξύ των οποίων μαθήματα για την μελέτη των μύθων, όχι όμως με επιμονή στο κείμενο, κι αυτό ως συνειδητή επιλογή της οργανωτικής επιτροπής καθώς πολλοί εκ των συμμετεχόντων δεν σχετίζονται άμεσα με την φιλολογία.  Θα πραγματοποιηθούν επίσης εργαστήρια δημιουργικής γραφής αλλά και εργαστήριο πάνω στην προαναφερθείσα πλατφόρμα η οποία έχει και ερευνητικό περιεχόμενο, ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και σε μουσεία, τόσο στη Θάσο όσο και στην ηπειρωτική χώρα, θερινό σινεμά, διαλέξεις από καθηγητές του ΔΠΘ και του ΕΚΠΑ πάνω στην πρόσληψη των μύθων κ.α.

36 οι αποδελτιωμένοι μύθοι και έπονται και άλλοι

Σύμφωνα με τον ίδιο αυτή τη στιγμή οι συνεργάτες του προγράμματος έχουν αποδελτιώσει συνολικά 36 μύθους που σχετίζονται με την περιοχή, οι οποίοι και επιλέχτηκαν λόγω περιορισμένου υλικού. «Αυτοί οι μύθοι θα γίνουν γνωστοί μέσω των δράσεων διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος που έχουν ξεκινήσει, ενώ θα γίνουν γνωστοί στο ευρύτερο κοινό και σε μια εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του ’22» ανέφερε γνωστοποιώντας πως η πλατφόρμα θα δοθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2022.

Το πρόγραμμα τυπικά λήγει τον Μάιο του 2023, ωστόσο όπως έκανε σαφές ο κ. Ντεληγιάννης ο εμπλουτισμός της πλατφόρμας θα συνεχιστεί τόσο με μύθους όσο και με καταχώρηση υλικού, σε σύνδεση με όπερες, κινηματογραφικά είδη και εικαστικές τέχνες που μπορούν να διασυνδεθούν με αυτούς τους μύθους.

Ερωτηθείς σχετικά με τους τρόπους μελέτης ενός μύθου ο αναπληρωτής καθηγητής του ΤΕΦ του ΔΠΘ εξήγησε πως υπάρχουν πολλοί τρόποι. «Ξεκινάς από τα κείμενα, τις αρχές της ελληνικής, της λατινικής, νεότερα, παλαιότερα, φθάνουμε μέχρι και την περίοδο του Βυζαντίου και της Αναγέννησης, τα ταξιδιωτικά, περιηγητικά κείμενα. Η μία πτυχή μελέτης τους είναι αυτή. Η άλλη είναι να εξετάσει κανείς διάφορες οπτικές που μπορεί να προκύψουν μέσα από τον μύθο, όπως σχέσεις μίσους, αγάπης, έχθρες, κλπ, μπορεί να υπάρχει επίσης μελέτη του μύθου από την οπτική της πρόσληψης. Πώς ο μύθος του Ορφέα για παράδειγμα, προσελήφθηκε την περίοδο του Μεσαίωνα, της Αναγέννησης, του Βυζαντίου, με γεωγραφικούς περιορισμούς, με χρονικούς περιορισμούς, απόδοσή τους στις εικαστικές τέχνες, την όπερα, τον κινηματογράφο, στη μουσική, τον χορό» ανέφερε για να καταλήξει προσθέτοντας πως «είναι βασικό να μην προσεγγίζουμε τον μύθο ως ένα κείμενο “ξερό” το οποίο παραλάβαμε είτε από την αρχαία ελληνική λογοτεχνία, αλλά θα πρέπει να το δούμε σε συνάρτηση με την πρόσληψή του, με το πώς έχει προσληφθεί μέχρι και σήμερα».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.