Οι εκτιμησεις των θεματων σε ΑΟΘ, Λατινικα και Χημεια

Από τους καθηγητές του φροντιστηρίου Μ.Ε. «Θεώρημα» - Πανελλαδικές εξετάσεις 2017

Σε Λατινικά, Χημεία και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας εξετάστηκαν χθες, Τετάρτη, οι υποψήφιοι των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων.

Ο «ΠτΘ» σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Θεώρημα» παραθέτει  τις εκτιμήσεις σχετικά με τα θέμα και τις απαντήσεις τους.

Τα θέματα στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας χαρακτηρίζονται απαιτητικά για ιδιαίτερα καλά διαβασμένους μαθητές σύμφωνα με τον καθηγητή του φροντιστηρίου κ. Σωτήρη Αμανατιάδη, ενώ τα θέματα στη Χημεία χαρακτηρίζονται «από την μεγάλη τους ποσότητα και εμφανώς διαφορετικά και αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα περσινά» σύμφωνα με τον κ. Στέφανο Δημητρακόπουλο, επίσης καθηγητή του φροντιστηρίου. Τέλος τα θέματα στα Λατινικά  ήταν βατά, κλιμακούμενης δυσκολία και χωρίς κάποια παγίδα σύμφωνα με την καθηγήτρια του φροντιστηρίου «Θεώρημα» κ. Βάνα Λεοντίου.

Ο λόγος στους ίδιους όμως αναλυτικά… 

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας 

Σωτήρης Αμανατιάδης «Ένα από τα πιο απαιτητικά σετ θεμάτων όλων των εποχών»
 

Σε ένα από τα πιο απαιτητικά σετ θεμάτων όλων των εποχών διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι του προσανατολισμού οικονομίας-πληροφορικής στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας. Τα θέματα δείχνουν μια σαφέστατη τάση για αλλαγή της φιλοσοφίας της κεντρικής επιτροπής εξετάσεων. Δεν ήταν μόνο ο όγκος των θεμάτων που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, αλλά και οι επιμέρους δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι σε διάφορα ερωτήματα. Δεν είχαμε βέβαια –αυτό θα μας έλειπε- αλλαγή στην δομή των θεμάτων.
 
Συγκεκριμένα, το θέμα Α περιείχε 5 ερωτήσεις «Σωστού – Λάθους» και 2 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, όλες σαφείς και χωρίς παγίδες.
 
Στο θέμα Β όμως, που ζητούσε από τους υποψήφιους να αναπτύξουν ένα κομμάτι της θεωρίας του σχολικού βιβλίου, ενώ ζητήθηκε –επιτέλους- για πρώτη φορά το κομμάτι που αναφέρεται στους παραγωγικούς συντελεστές, αυτό έπιανε μόλις 15 μονάδες. Για να πιάσει ο μαθητής τις υπόλοιπες 10, θα έπρεπε να απαντήσει και σε ένα δεύτερο κομμάτι, αυτό του κύριου οικονομικού προβλήματος, το οποίο όμως μεγέθυνε αρκετά την απάντηση που θα έπρεπε οι μαθητές να δώσουν.
 
Το θέμα Γ ήταν ένα θέμα του 3ου κεφαλαίου, το οποίο χαρακτηρίζεται ως απαιτητικό μεν, αλλά έδινε σε κάποια επιμέρους ερωτήματα την ευκαιρία στους μαθητές να απαντήσουν με δυο τρόπους. Όμως, για πρώτη φορά στα χρονικά ζητήθηκε ο Νόμος Φθίνουσας Απόδοσης σε μη μοναδιαίες μεταβολές της εργασίας, πράγμα που θα μπορούσε να μπερδέψει τους υποψήφιους ως προς ποια είναι η σωστή απάντηση. Εδώ, ενδιαφέρον θα έχει να δούμε τις οδηγίες βαθμολόγησης που θα μοιραστούν και θα εφαρμοστούν. Τέλος, είχαμε και πέμπτο ερώτημα στο τρίτο θέμα (Γ5), κάτι που είχαμε να το δούμε από το 2011, όπου βέβαια τότε το αντίστοιχο θέμα ήταν σαφώς πιο εύκολο. Οι πράξεις στο θέμα Γ ήταν σχετικά απλές και τα νούμερα έβγαιναν εύκολα.
 
Αναφορικά με το θέμα Δ, η προσεκτική ανάγνωση της εκφώνησης ήταν απαραίτητη για να απαντηθεί το Δ1, μιας και οι υποψήφιοι έπρεπε να σκεφτούν ότι ο δοσμένος πίνακας ήταν ατομικός, ενώ για να απαντήσουν στο Δ1 έπρεπε και να βρουν τον αγοραίο, αλλά και να δικαιολογήσουν γιατί η αγοραία συνάρτηση είναι γραμμική.
 
Το Δ2 χαρακτηρίζεται ως ένα από τα πιο δύσκολα ερωτήματα όλων των εποχών στο αντίστοιχο κεφάλαιο. Απαιτούσε συγκεκριμένες γνώσεις μαθηματικών από τα παλαιότερα χρόνια, λεπτούς και στοχευμένους αλγεβρικούς χειρισμούς και ψυχραιμία. Η εκφώνηση του συγκεκριμένου ερωτήματος, σαν μην έφτανε αυτό, θύμιζε στους μαθητές συγκεκριμένες διαδικασίες που έχουν μάθει, που όμως δεν εφαρμόζονται σε αυτό το ερώτημα.
 
Το ερώτημα Δ3 ήταν σχετικά απλό, αν είχε απαντηθεί το Δ2.
 
Τέλος, στο συγκεκριμένο θέμα είχαμε και μια εξαιρετικά πρωτότυπη και συνάμα άστοχη ερώτηση στο Δ4, μια ερώτηση που μάλλον προκαλεί σύγχυση και, ενώ η απάντηση είναι σχετικά απλή, η πολυπλοκότητα του όλου θέματος και ο εκνευρισμός που δημιούργησε στους μαθητές, ίσως να μην επέτρεψε στους μαθητές να σκεφτούν καθαρά και να δώσουν την σωστή απάντηση. 

Λατινικά 

Βάνα Λεοντίου «Βατά και εντός των συνηθισμένων πλαισίων τα θέματα των λατινικών»
 

Κλείνει σήμερα η αυλαία των πανελληνίων εξετάσεων για τους υποψήφιους του 1ου επιστημονικού πεδίου και ολοκληρώνεται για αυτούς ο κύκλος μίας κοπιώδους διαδικασίας που ξεκίνησε πριν μια εβδομάδα.
Τα θέματα των λατινικών εκτιμώ ότι μπορούν να χαρακτηριστούν κοινώς βατά και εντός των συνηθισμένων πλαισίων. Κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα της ύλης, δεδομένου ότι και τα κείμενα ήταν ειλημμένα από διάφορα σημεία της, χωρίς όμως τα ζητούμενα να παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις ή να κρύβουν κάποιες παγίδες.
 
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι διαγωνίστηκαν σε αποσπάσματα από τα κείμενα 14, 31 και 43. Το πρώτο ανήκει στο Α’ τεύχος του σχολικού εγχειριδίου, ενώ τα επόμενα στο Β’ τεύχος.
 
Το πρώτο ζητούμενο, ως είθισται, απαιτούσε τη μετάφραση των αποσπασμάτων αυτών ενώ το δεύτερο αφορούσε γραμματικές παρατηρήσεις, δηλαδή τύπους ουσιαστικών, επιθέτων, αντωνυμιών και ρημάτων, απαρεμφάτων και μετοχών. Τα ζητούμενα διέθεταν ποικιλία και στόχευαν στην εξέταση των μαθητών σε πολλούς τομείς της γραμματικής ύλης, ωστόσο ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής δεν θα συναντούσε κωλύματα σε κάποιο από αυτά. Η διατύπωση στα ζητήματα ήταν σαφής, αλλά απαραίτητη κρίνεται η απόλυτη προσοχή κατά τη διαμόρφωση των τύπων, καθώς σε πολλούς από αυτούς ο υποψήφιος έπρεπε να ανατρέξει στο αντίστοιχο κείμενο για να ελέγξει την πτώση, το γένος ή την συντακτική του θέση. Το Γ’ μέρος που αφορούσε συντακτικές παρατηρήσεις αποτελούνταν από εφτά ζητούμενα-ασκήσεις. Αρχικά ζητήθηκε στο Γ1α η συντακτική αναγνώριση τύπων του κειμένου, θέμα που δεν παρουσιάζει δυσκολίες, εφόσον οι μαθητές έχουν διδαχθεί τη συντακτική θέση όλων των τύπων των κειμένων της ύλης, οπότε αυτοί τους είναι γνωστοί και οικείοι.
 
Το Γ1β ζητούμενο αφορούσε το φαινόμενο της ταυτοπροσωπίας με ειδικό απαρέμφατο σε αντίθεση με την ταυτοπροσωπία με τελικό απαρέμφατο. Σε αυτό, έπρεπε να τονιστεί το φαινόμενο του λατινισμού το οποίο οι μαθητές θεωρώ ότι γνωρίζουν καλά, διότι το συναντούν αρκετές φορές στην ύλη του κειμένου.
 
Στη συνέχεια ζητήθηκε η μετατροπή της παθητικής σύνταξης σε ενεργητική σε μια πρόταση με ξεκάθαρους και δεδομένους όρους που έπρεπε να μετατραπούν, οπότε και δεν παρουσίαζε δυσκολία, δεδομένου βέβαια ότι ο μαθητής διέθετε και ικανοποιητικές γνώσεις γραμματικής που απαιτούνται σε τέτοιες περιπτώσεις.
 
Ακολουθούσε στο Γ1δ, η ανάλυση μετοχών σε δευτερεύουσα πρόταση, αντικείμενο σύνηθες και αναμενόμενο, οπότε δεν εξέπληξε τους μαθητές, ενώ το Γ2α σχετιζόταν με τους υποθετικούς λόγους που μπορεί να χαρακτηριστεί προσφιλές ως θέμα.
 
Πολύ συχνά παρατηρείται ότι ένα από τα ζητούμενα του συντακτικού αφορά τις δευτερεύουσες υποθετικές προτάσεις, έτσι και φέτος τα παιδιά κλήθηκαν να αναγνωρίσουν το είδος ενός υποθετικού και έπειτα να το μετατρέψουν σε δυο άλλα είδη. Οι μαθητές, για να ανταπεξέλθουν με επάρκεια στις ανάγκες αυτής της άσκησης όφειλαν να συνδυάσουν τις συντακτικές με τις γραμματικές τους γνώσεις.
 
Αυτό που δεν συνηθίζεται και ίσως δυσκόλεψε κάπως τους μαθητές είναι το φαινόμενο της σύμπτυξης που ζητήθηκε στο Γ2β, ωστόσο η προκειμένη περίπτωση δεν διέθετε ιδιαίτερες απαιτήσεις και οι μαθητές χωρίς δυσκολία, αλλά με προσοχή και μεθοδικότητα, μπορούν να ανταποκριθούν.
Στο Γ2γ ζητήθηκε η αναγνώριση προτάσεων και συγκεκριμένα των επιρρηματικών, που υπήρχαν στα πρώτα δυο κείμενα. Σε αυτό το θέμα οι υποψήφιοι ήταν καλά προετοιμασμένου, για αυτό δεν χρειαζόταν από μέρους τους ιδιαίτερη προσπάθεια, παρά μόνο καλή απομνημόνευση της θεωρίας και προσοχή στην επιλογή των προτάσεων, γιατί στα κείμενα υπήρχε και μια ονοματική πρόταση.
 
Οι κίνδυνοι που ελλόχευαν ήταν λίγοι, ελπίζω οι μαθητές να τους ξεπέρασαν και να ανταμειφθούν αντάξια των προσπαθειών και των προσδοκιών τους. Εύχομαι καλή συνέχεια σε όσους μαθητές συνεχίσουν, στοχεύοντας στο 3ο και στο 4ο επιστημονικό πεδίο. Καλά αποτελέσματα σε όλα τα παιδιά. 

Χημεία 

Στέφανος Δημητρακόπουλος «Αναγκαία συνθήκη για την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνίσματος ήταν η απόλυτη συγκέντρωση από το πρώτο ερώτημα μέχρι και το τελευταίο»
 

Τα σημερινά θέματα στην Χημεία χαρακτηρίζονται από την μεγάλη τους ποσότητα και εμφανώς διαφορετικά και αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα περσινά.
 
Αναγκαία συνθήκη για την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνίσματος ήταν η απόλυτη συγκέντρωση από το πρώτο ερώτημα μέχρι και το τελευταίο, που θα επέτρεπε στους μαθητές να μην χάσουν χρόνο πουθενά, για να προλάβουν να τα γράψουν όλα.
 
Συγκεκριμένα, το Θέμα Α ήταν σαφές και έλεγχε τις βασικές γνώσεις στην θεωρία, χωρίς καμία παγίδα, με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που οι μαθητές είχαν ξαναδεί επανειλημμένα μέσα στην χρονιά.
 
Στο Θέμα Β είχαμε 4 αντί για 3 ερωτήματα, αντί του συνηθισμένου, με πολλές δικαιολογήσεις, αλλά η διαβάθμιση ήταν επαρκής. Σε κάθε ένα ερώτημα, υπήρχαν σημεία που χρήζαν ιδιαίτερης προσοχής, όπως στο Β1γ, στο Β2α και στο Β4.
 
Στο Θέμα Γ έκπληξη αποτέλεσε για τους μαθητές η μικρή έκταση του Γ2, το γνωστό και ως «δέντρο», όπου ίσως αιφνιδίασε η δομή του, όμως, με μια δεύτερη ματιά οι μαθητές θα μπορούσαν να ανταποκριθούν εύκολα. Όσον αφορά το Γ3, υπάρχει πλέον σαφής στροφή της επιτροπής εξετάσεων στο κομμάτι της οξειδοαναγωγής, όπου και δόθηκαν οι περισσότερες μονάδες (15 στις 25) σε θέμα που απαιτούσε πλήρη γνώση των αντιδράσεων και ευχέρεια στις πράξεις.
 
Στο Θέμα Δ είχαμε επίσης καινούργια δομή, όπου τα πρώτα τρία ερωτήματα (Δ1, Δ2, Δ3) ήταν από το καινούργιο κομμάτι της ύλης που προστέθηκε πέρσι για πρώτη φορά, και το μόνο που ίσως δυσκόλεψε τους μαθητές ήταν το μέγεθος των εκφωνήσεων, γιατί η επίλυσή τους στηρίζονταν σε βασικές αρχές και γνώσεις των αντίστοιχων κεφαλαίων. Τέλος, στο Δ4 και Δ5 ερώτημα, είχαμε ερωτήματα πάνω στα διαλύματα, όπου στο Δ5β οι μαθητές θα έπρεπε να ελέγξουν διεξοδικά τις τρεις περιπτώσεις ώστε να καταλήξουν στην σωστή. Αυτό απαιτούσε χρόνο και καθαρό μυαλό, πράγμα που αρκετοί υποψήφιοι μπορεί να μην είχαν, έχοντας αντιμετωπίσει όλα τα προηγούμενα.
 
Γενικά λοιπόν, τα σημερινά θέματα της Χημείας Προσανατολισμού κάλυπταν όλο το φάσμα της ύλης, σε βαθμό που δυσκόλεψε τους μαθητές η μεγάλη τους ποσότητα και οι απαραίτητες δικαιολογήσεις που έπρεπε να κάνουν σχεδόν σε κάθε ερώτημα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.