Μιχαλης Βασιλειαδης: Αναχρονιστικο και χωρις στοιχειωδη σχεδιασμο για την εκπαιδευση το νομοσχεδιο του Υπουργειου Παιδειας

Προβληματισμός για την συντηρητική στροφή που εκπροσωπεί το νομοσχέδιο από την εκπαιδευτική κοινότητα

Ενστάσεις και για το άνοιγμα της διαβούλευσης την περίοδο των περιορισμών λόγω του Κορωνοϊού

 
Αναχρονιστικό, χωρίς στοιχειώδη σχεδιασμό για την εκπαίδευση, αποτελώντας ουσιαστικά μια συρραφή από παλιότερα προεδρικά διατάγματα που καταργήθηκαν με άλλους νόμους, χαρακτήρισε το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που δόθηκε προς διαβούλευση ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης κ. Μιχάλης Βασιλειάδης. «Η απαγκίστρωση από κάθε άλλη διαδικασία διαλόγου και δημιουργικής σύνθεσης με την κοινωνία, τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, που ταυτόχρονα δίνουν μάχη για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά και τη ζωή χωρίς ουσιαστική στήριξη, είναι μια πράξη που αποκαλύπτει την αποστροφή της ηγεσίας του Υπουργείου παιδείας σε κάθε διαδικασία διαλόγου, σύνθεσης και αποδοχής της διαφορετικής άποψης» σημείωσε. Θεωρεί δε πως φέρνει στην επιφάνεια την αλαζονεία της εξουσίας, αλλά και των στοιχειωδών κανόνων της δημοκρατικής λειτουργίας και του διαλόγου.
 
Παράλληλα εξέφρασε την λύπη του  για το γεγονός ότι στη χώρα μας κάθε δύο χρόνια, έχουμε αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος με κάθε υπουργό να φαίνεται να επιθυμεί να βάλει τη δική του σφραγίδα σε αυτό.
 
Για αυτό και επανέλαβε την άποψη που έχει εκφράσει και στο παρελθόν, το θέμα του εκπαιδευτικού συστήματος να λυθεί έστω και με συνταγματικό τρόπο, ώστε ένα σύστημα στο οποίο έχουν συμφωνήσει όλοι, φορείς και κοινωνία, να μείνει σταθερό για 15 ή και 20 χρόνια, ώστε να φανεί τόσο η απόδοση όσο και οι ανάγκες.
 
«Ένα σύστημα δεν μπορείς μέσα σε μια διετία να το αξιολογήσεις και να δεις τα θετικά ή τα αρνητικά του αποτελέσματα» για αυτό θεωρεί πως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα σταθερό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ελληνικού λαού και των μαθητών.
 

Μεικτές οι ρυθμίσεις για το Γυμνάσιο

 
Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλειάδης, το νέο νομοσχέδιο, επαναφέρει αρκετές διατάξεις του νόμου 4186/2013, αλλά και τροποποιεί τους νόμους που ψηφίστηκαν μετά από αυτόν για την εκπαίδευση, όμως κατά την άποψή του δεν περιέχει κανένα μέτρο για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της παιδείας γενικότερα.
 
Ειδικότερα, ακόμα και από το πρώτο του άρθρο, η εισαγωγή στο σύστημα της δράσης με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» αποτυπώνει τον επικοινωνιακού χαρακτήρα διαμόρφωσης του νομοσχεδίου, μιας και η αποσαφήνιση της συγκεκριμένης δράσης, όπως και πολλές άλλες διατάξεις σε αυτό το σχέδιο νόμου, αφήνονται σε υπουργικές αποφάσεις, κάτι που θεωρεί ιδιαίτερα αρνητικό.
 
Μεικτό είναι το αποτέλεσμα των αλλαγών στο Γυμνάσιο, με την αύξηση των διδασκόμενων μαθημάτων της Α΄ Ομάδας του Γυμνασίου από 4 σε 7, με αντίστοιχη αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων, αλλά και την κατάργηση της υποστηρικτικής διδασκαλίας του Ιουνίου στους παραπεμπόμενους μαθητές, με την δεύτερη εξεταστική περίοδο να μεταφέρεται από τον Ιούνιο στο Σεπτέμβριο, και την αναβάθμιση της πληροφορικής από τη Γ στη Β ομάδα.
 
Ο κ. Βασιλειάδης τόνισε πως η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων θα μπορούσε να είναι ένα μέτρο ανάσχεσης της εικόνας χαλαρότητας, αν όμως συνδυαζόταν με ουσιαστικές παρεμβάσεις στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης και ανανέωση των διδακτικών πρακτικών και μεθόδων, χωρίς τις οποίες είναι διαχειριστικού χαρακτήρα παρέμβαση.
 
Σε αυτό πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι στο Νομοσχέδιο, που έρχεται 6 μήνες μετά από την ημερομηνία που είχε θέσει η ίδια η Υπουργός, δεν περιλαμβάνεται τίποτα για επαγγελματικό προσανατολισμό και συμβουλευτική στα Γυμνάσια, τα οποία παρά τις προηγούμενες δεσμεύσεις της υπουργού, φαίνεται να παραπέμπονται στις καλένδες.
 
Την ίδια ώρα δεν περιλαμβάνονται στη διαβούλευση ούτε οι προβλεπόμενες αλλαγές για τους σχολικούς συμβούλους και την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης. Η επιστροφή της διαγωγής στα απολυτήριο, αποτελεί ουσιαστικά μια οπισθοδρόμηση, ενώ επανέρχονται και οι αυξημένες μέρες τιμωρίας, παρόλο που εδώ περιμένουν να δουν την τελική διαμόρφωση.
 

Πρόβλημα και με τα μαθήματα εισαγωγής

 
Σημαντικό πρόβλημα πάντως, το οποίο θα επιφέρει αλλαγές και στο τελικό νομοσχέδιο, διαβλέπει ο κ. Βασιλειάδης ότι θα προκύψει στις αλλαγές στο Λύκειο, ειδικά στα μαθήματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και αυτό γιατί ενώ το πρόγραμμα της Β’ Λυκείου παραμένει το ίδιο, στην Γ΄ Λυκείου επανέρχονται οι τρείς ομάδες προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας καθώς και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
 
Όμως δεν υπάρχει καμία αναφορά για τα μαθήματα κορμού της Γ΄ Λυκείου, ούτε για την προσμέτρηση – συμβολή των βαθμών των προηγούμενων τάξεων του Λυκείου με το 10% της βαθμολογίας στο εθνικό απολυτήριο. Αντίθετα εισάγονται στην τελική βαθμολογία σύνολο μορίων και συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα, που θα καθορίζονται από τον εκάστοτε Υπουργό.
 
Όμως, σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, θα βρει μπροστά της η Υπουργός Παιδείας ότι στην ομάδα Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας οι μαθητές θα έχουν ένα μάθημα παραπάνω σε σχέσεις με τις άλλες δύο κατευθύνσεις, κάτι το οποίο θα πρέπει να αλλάξει, πιθανότατα με την εισαγωγή νέων μαθημάτων στις άλλες.
 

Κίνδυνος με την Τράπεζα Θεμάτων

 
Ανάμεσα σε αυτά που επαναφέρει το νομοσχέδιο, είναι και η τράπεζα θεμάτων, χωρίς όμως λεπτομέρειες για την εφαρμογή του, σε αντίθεση μάλιστα με τον πρώτο νόμο που την είχε εισάγει, τον 4186/2013, ο οποίος ξεκαθάριζε τη χρήση της Τράπεζας. Αυτό, τόνισε ο κ. Βασιλειάδης, είναι κρίσιμο, μιας και στη μοναδική χρήση της Τράπεζας, το έτος 2013-2014, παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση των παραπεμπόμενων μαθητών, κάτι που οφειλόταν στον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας για την προαγωγή.
 
Αυτό και σε συνάρτηση με την επαναφορά της βάσης του 10, είναι πιθανό πως θα προκαλέσει αύξηση των παραπεμπόμενων μαθητών, όπως και το 2014, όταν μέσα σε λίγες μέρες εκδόθηκαν τρείς διαφορετικές εγκύκλιοι προς τα σχολεία.
 
Το πραγματικό ζήτημα είναι, κατά τον ίδιο, αν η τράπεζα θεμάτων μπορεί να εξελιχθεί σε ένα πραγματικά χρηστικό εκπαιδευτικό εργαλείο, υπόθεση που μπορεί να γίνει πραγματικότητα σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Ροδόπης μόνο αν προκύψει ως αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας των ίδιων των εκπαιδευτικών, και λειτουργήσει πραγματικά υποστηρικτικά, ιδιαίτερα με τη αξιοποίησή της ενδοσχολικά με ευθύνη των καθηγητών. Ο φόβος της εκπαιδευτικής κοινότητας όμως είναι ότι θα χρησιμοποιηθεί ως διεργασία με στόχο την έξοδο μεγάλου αριθμού μαθητών από το Γενικό Λύκειο και η κατεύθυνσή τους σε άλλες επιλογές εκπαίδευσης και κατάρτισης.
 

Συντηρητική στροφή για την παιδεία

 
Τέλος αρνητικά κρίνει την εισαγωγή του «κόφτη» της ηλικίας των 17 ετών για εισαγωγή στα ΕΠΑΛ, που τον θεωρεί «πονηρό» γιατί αφήνει κάποιους μαθητές έξω από την τεχνική εκπαίδευση, με έωλα επιχειρήματα, κατά τον ίδιο, για πρόληψη της ενδοσχολικής βίας και την αποσυμφόρηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
 
Αυτό αντανακλά όπως εκτίμησε ο κ. Βασιλειάδης την αντιδραστική νοοτροπία και το όραμα της υπουργού για την Τεχνική Εκπαίδευση, που σκοπό έχει την κατεύθυνση σε άλλη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως τα ΙΕΚ, Δημόσια ή Ιδιωτικά. Μια θεωρία που ενισχύεται από τις κινήσεις που έχει κάνει η Κυβέρνηση στο θέμα των Κολεγίων.
 
Ανάμεσα στις διατάξεις προβλέπεται και η αξιολόγηση τόσο των σχολικών μονάδων όσο και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών, που ανησυχούν ότι θα αποτελέσει εργαλείο απολύσεων ή κλείσιμο και συγχώνευση σχολικών μονάδων, κάτι που αποτελεί, τόνισε, μια συντηρητική στροφή και μιας άλλου είδους παιδείας.
 
Ανησυχούν δε πως προβλήματα που υπάρχουν με τη σχολική μονάδα, λόγω υστερήσεων του κράτους και όχι των εκπαιδευτικών, θα αποδοθούν σε αυτούς. Ένα παράδειγμα πιστεύει πως έρχεται από την κρίση του κορωνοϊού, όπου η μείωση της ύλης δεν οφείλεται στην υγειονομική κρίση, αλλά στο διαχρονικό ζήτημα ότι υπάρχουν μαθήματα που ξεκινούν να γίνονται στην Γ΄ Λυκείου τον Φεβρουάριο, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών. Έτσι πολλά σχολεία δεν μπόρεσαν να διδαχθούν την ύλη των μαθημάτων, και το Υπουργείο, παρόλο που καθυστέρησε, τελικά προχώρησε στη μείωση της λύσης. «Αν είχαμε τάξεις γεμάτες από εκπαιδευτικούς, τα πράγματα με την ύλη θα ήταν διαφορετικά» σημείωσε ο κ Βασιλειάδης.
 

Κινήσεις και μέσα στην καραντίνα

 
Ενστάσεις πάντως, πέρα από τις ουσιαστικές, υπάρχουν και στον τρόπο με τον οποίο προωθείται αυτό το νομοσχέδιο, σε αυτή την περίοδο που δεν μπορούν να γίνουν διαδικασίες ενημέρωσης από πλευράς των Ενώσεων αλλά και της Ομοσπονδίας εκπαιδευτικών.
 
Παρόλα αυτά ήδη γίνεται προσπάθεια, και στην ΕΛΜΕ Ροδόπης, να γίνουν τηλεδιασκέψεις για να συζητηθεί το νομοσχέδιο, και να αποφασίσουν οι εκπαιδευτικοί τις επόμενες δράσεις τους.
 
«Νομίζω ότι ο αγώνας θα είναι δύσκολος μεν, αλλά οι άνθρωποι της Εκπαίδευσης έχουν αποδείξει πως μπορούν να ανατρέψουν όλα τα αρνητικά για το αγαθό της δημόσιας δωρεάν παιδείας» ανέφερε ο κ. Βασιλειάδης για να συμπληρώσει πως στον καιρό της κρίσης του κορωνοϊού, αποδείχθηκε στην πράξη πως τόσο η παιδεία, όσο και η υγεία θα πρέπει να είναι δημόσια αγαθά, με την έλλειψη του σχολείου στην κοινωνία να είναι πολύ σημαντική.
 
Μάλιστα οι εκπαιδευτικοί, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τις νέες τεχνολογίες ήταν μπροστά από τα γεγονότα, βοηθώντας τους μαθητές τους με επαναλήψεις, με αξιόλογο εκπαιδευτικό υλικό σε ελάχιστο χρόνο. «Είμαι περήφανος που οι συνάδερφοί μου ανταποκρίθηκαν σε αυτές τις συνθήκες, χωρίς ουσιαστική στήριξη και από το ίδιο του Υπουργείο» ανέφερε ο κ. Βασιλειάδης κλείνοντας για να επαναλάβει ότι φάνηκε πως τα αγαθά της παιδείας θα πρέπει να μείνουν δημόσια και να στηριχθούν περαιτέρω.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.