Μια δευτερη ευκαιρια στη γνωση δινει το ΣΔΕ Κομοτηνης

Από το 2003 προσφέρει υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες των μαθητών

Η σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της και για τους μαθητές του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής. Φαίνεται πως η κρίση όχι μόνο δεν αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα, αλλά ήταν μία πρόκληση που εκπαιδευτικοί και σπουδαστές έφεραν εις πέρας με επιτυχία, ολοκληρώνοντας χωρίς προβλήματα την προσπάθειά τους για μία δεύτερη ευκαιρία στην γνώση.
 
Την επιτυχία αυτή γιόρτασαν με μία τελετή ευαισθητοποίησης και μία τελετή λήξης. Όλοι μαζί θυμήθηκαν την χρονιά που πέρασε και παρουσίασαν τη δουλειά που έκαναν καθ’ όλη τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ενώ 24 εκπαιδευόμενοι έλαβαν τους τίτλους των πτυχίων τους μέσα σε κλίμα χαράς και συγκίνησης. Δίπλα τους φίλοι και συγγενείς, καθώς και η υποδιευθύντρια του σχολείου, κ. Ελένη Μαχαιρά αλλά και η Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, κ. Δήμητρα Χατζημαγιόγλου τους έδωσαν συγχαρητήρια, ενθαρρύνοντάς τους να μην σταματήσουν ποτέ την επιμόρφωσή τους.
 
Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, ένας καινοτόμος θεσμός για ενήλικες, υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, είναι δημόσιο σχολείο και λειτουργεί στην πόλη της Κομοτηνής από το 2003. Παρέχει τη δυνατότητα σε συμπολίτες μας και συμπολίτισσές μας, 18 ετών και άνω που δεν ολοκλήρωσαν την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου. Είναι δημόσιο σχολείο και οι απόφοιτοί του μπορούν να αναζητήσουν εργασία ως Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης.
 
Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών, όπως εξήγησαν μιλώντας στον «ΠτΘ» οι κ.κ. Μαχαιρά και Χατζημαγιόγλου, είναι μέλη της μειονότητας που απευθύνθηκαν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, είτε για να βελτιώσουν το επίπεδο γλωσσομάθειάς τους είτε γιατί, όντες γονείς, θέλησαν να μπορούν να βοηθούν τα παιδιά τους με τα δικά τους μαθήματα.

Το σχολείο δημιουργεί «γέφυρες» με την τοπική κοινωνία και με τους τοπικούς φορείς, μέσα από εκπαιδευτικές επισκέψεις και συναντήσεις, ενώ απώτερος σκοπός του είναι η ένταξη στους κόλπους του όσων συμπολιτών και συμπολιτισσών μας επιθυμούν να αξιοποιήσουν τη δεύτερη ευκαιρία που τους προσφέρεται για προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ευημερία.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κ. Μπεϊσέλ Καρά Αλή , που, όπως εξήγησε, τα πρωινά εργάζεται σε συνεργείο αυτοκινήτων και τα απογεύματα παρακολουθεί μαθήματα στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Σκοπεύει, μάλιστα, να συνεχίσει την επιμόρφωσή του, μιας και έχει βάλει στόχο να αποκτήσει πτυχίο μηχανικού αυτοκινήτων από ΕΠΑΛ. 

Ελένη Μαχαιρά «Πολλοί αφιερώνουν πολύτιμο χρόνο παρά το γεγονός ότι ταυτόχρονα εργάζονται και έχουν οικογένειες» 

«Συνολικά φέτος είχαμε 75 μαθητές, 30 εκ των οποίων παρακολουθούσαν μαθήματα στον Β’ κύκλο σπουδών», εξήγησε η υποδιευθύντρια, κ. Ελένη Μαχαιρά υπογραμμίζοντας τον διττό σκοπό των εν λόγω εκδηλώσεων. Μέσω αυτών, λοιπόν, όπως πληροφόρησε συνεχίζοντας είναι τόσο να γνωρίσει η τοπική κοινωνία την ύπαρξη αυτών των δομών όσο να αναγνωρισθεί η προσπάθεια των ίδιων των αποφοιτησάντων, αφού πολλοί αφιερώνουν πολύτιμο χρόνο παρά το γεγονός ότι ταυτόχρονα εργάζονται και έχουν οικογένειες.
 
Τα μαθήματα που διδάσκονται (γραμματισμοί) χαρακτηρίζονται από διαθεματικότητα ενώ το σχολείο στελεχώνεται επίσης από Συμβούλους, Ψυχολόγο και Σταδιοδρομίας. Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι ευέλικτο και πρωτοποριακό, γιατί διαμορφώνεται με βάση τις εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες όσων το παρακολουθούν, και το περιεχόμενό του συνδέεται άμεσα και ρεαλιστικά με τις τρέχουσες ανάγκες των ενήλικων εκπαιδευομένων. Όλη η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται στο σχολείο, χωρίς το άγχος των εξετάσεων και χωρίς τα κλασικά σχολικά εγχειρίδια, ενώ  οι εκπαιδευόμενοι του σχολείου συμμετέχουν επίσης σε σχέδια δράσης (Projects) και καινοτόμες δράσεις. 
 
«Αυτήν τη στιγμή διδάσκονται 8 γραμματισμοί, ο γλωσσικός, ο αριθμητικός, ο πληροφορικός , ο αγγλικός, ο κοινωνικός, ο περιβαλλοντικός, ο αισθητικός και ο επιστημονικός και όχι τα κλασικά μαθήματα. Κάποια από αυτά εμπεριέχουν στοιχεία από πολλά μαθήματα, ο επιστημονικός γραμματισμός, για παράδειγμα, περιλαμβάνει γνώσεις φυσικής, χημείας και βιολογίας», συνέχισε η ίδια, για να εκφράσει την άποψη πως χάρη στον διαφορετικό τρόπο λειτουργίας τους τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας διαμορφώνονται βάσει των πραγματικών αναγκών των μαθητών. 

«Θα ήταν άστοχο να διδάξεις Αρχαία Ελληνικά σε κάποιον που δυσκολεύεται ακόμα κα στον καθημερινό χειρισμό της γλώσσας» 

«Θα ήταν άστοχο να διδάξεις Αρχαία Ελληνικά σε κάποιον που δυσκολεύεται ακόμα κα στον καθημερινό χειρισμό της γλώσσας, εξ ου και μέσω του γλωσσικού γραμματισμού μας δίνεται η δυνατότητα να διδάξουμε ακόμα και βασικές αρχές της γλώσσας, μιας και κάποιοι από τους μαθητές μπορεί να είναι και αναλφάβητοι», υπογράμμισε με έμφαση για μιλήσει για τους μαθητές της.
 
Οι σπουδαστές στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής είναι όλοι απόφοιτοι Δημοτικού και χρειάζονται το απολυτήριο, που είναι αντίστοιχο του απολυτηρίου Γυμνασίου, για να συμμετάσχουν σε διάφορες προκηρύξεις ή να λάβουν το επίδομα αλληλεγγύης. Οι περισσότεροι, ωστόσο, σύμφωνα με την υποδιευθύντρια είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας που επιθυμούν να βελτιώσουν το επίπεδο γλωσσομάθειάς τους είτε για τους ίδιους είτε για να βοηθούν τα παιδιά τους στο σχολείο. Δεν αποκλείονται και μαθητές από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, κρατούμενοι και θύματα trafficking, τα οποία καθ’ όλη την διάρκεια της φοίτησής τους βοηθούνται από Ψυχολόγο και Σύμβουλο Σταδιοδρομίας, κατέληξε δίνοντας τον λόγο στην κ. Δήμητρα Χατζημαγιόγλου. 

Δήμητρα Χατζημαγιόγλου «Επί της ουσίας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα το δημιουργούν οι ίδιοι οι μαθητές» 

Η κ. Δήμητρα Χατζημαγιόγλου, σύμβουλος σταδιοδρομίας, ενημερώνει τους εκπαιδευόμενους σχετικά με τις διαθέσιμες θέσεις εργασίες, καθώς και τα προγράμματα στα οποία μπορούν να ενταχθούν ως άνεργοι, βοηθώντας τους, ταυτόχρονα, να προετοιμαστούν σωστά για μία συνέντευξη εργασίας και να συμπληρώσουν ένα βιογραφικό σημείωμα.
 
Θέλοντας να κάνει ξεκάθαρο πως τα ΣΔΕ δίνουν τίτλους ισότιμους με απολυτήριο Γυμνασίου, μετά από διετή φοίτηση, εξήγησε πως «οι μαθητές μας έχουν τις ίδιες ευκαιρίες και δυνατότητες με κάποιον ο οποίος έχει φοιτήσει στο πρωινό Γυμνάσιο. Ήδη φέτος στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ για μόνιμους υπαλλήλους το πτυχίο ΣΔΕ ήταν ενταγμένο ως ισότιμο επομένως οι απόφοιτοί μας συμμετείχαν κανονικά», για να συμπληρώσει στη συνέχεια πως όποιος  επιθυμεί μπορεί να προχωρήσει τις σπουδές του στο Λύκειο κανονικά. Είναι σημαντικό να προσθέσουμε, άλλωστε, πως, σύμφωνα με την σύμβουλο, το πτυχίο πλέον είναι απαραίτητο για να θεωρείται κάποιος δικαιούχος του επιδόματος αλληλεγγύης.
 
Πέραν από τις δυνατότητες εξέλιξης που προσφέρει η εν λόγω εκπαιδευτική δομή, το ίδιο το πρόγραμμα σπουδών ανταποκρίνεται πλήρως στις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, κάτι που προκύπτει από το γεγονός πως τα μαθήματα δεν διδάσκονται με την παραδοσιακή τους μορφή, ούτε με βάσει σχολικών εγχειριδίων. «Ο καθηγητής μπαίνει στην αίθουσα και βολιδοσκοπεί το επίπεδο και τις ανάγκες των μαθητών προσαρμόζοντας ανάλογα την διδασκαλία», εξήγησε η κ. Χατζημαγιόγλου, θέλοντας να δείξει πως επί της ουσίας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα το δημιουργούν οι ίδιοι οι μαθητές. 

Με επισκέψεις και δράσεις χτίζουν «γέφυρες» με την τοπική κοινωνία 

Το σχολείο, όμως, φροντίζει και για την κοινωνικοποίηση των μαθητών μιας και πάντοτε επιδιώκει να χτίζει «γέφυρες» με την τοπική κοινωνία και με τους τοπικούς φορείς, μέσα από εκπαιδευτικές επισκέψεις και συναντήσεις, ενώ απώτερος σκοπός του είναι η ένταξη στους κόλπους του όσων συμπολιτών και συμπολιτισσών μας επιθυμούν να αξιοποιήσουν τη δεύτερη ευκαιρία που τους προσφέρεται για προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ευημερία.
 
Αυτό γίνεται κατανοητό και από το φετινό πρόγραμμα δράσεων του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής, εξήγησε η κ. Δήμητρα Χατζημαγιόγλου, αναφέροντας ενδεικτικά  τις επισκέψεις εκπαιδευτικών και μαθητών στο Κέντρο Πρόληψης όπου ενημερώθηκαν γύρω από θέματα εξαρτήσεων, σε μουσεία της περιοχής με στόχο την ανάπτυξη σχεδίων δράσεων με άξονα τον πολιτισμό, σε εκκλησίες, τεμένη και το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας. Το εκπαιδευτικό προσωπικό, μάλιστα, θέλοντας να προσφέρει έγκυρη ενημέρωση γύρω από ζητήματα σχολικού προσανατολισμού για να κατευθύνει τους μαθητές να επιλέξουν την μετέπειτα πορεία τους συνεργάστηκε με το Επαγγελματικό Λύκειο και το Γενικό Εσπερινό Λύκειο, οργανώνοντας ενημερωτική εκδήλωση. Από το πρόγραμμα δεν έλειψαν οι δράσεις με άξονα τον αθλητισμό, αφού όλοι μαζί παρακολούθησαν αγώνες του συλλόγου «ΠΕΡΠΑΤΩ».
 
Κάνοντας μία αποτίμηση της χρονιάς που πέρασε, η Σύμβουλος Σταδιοδρομίας  συμπέρανε πως «το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στηρίχθηκε κατά βάση στην εξωστρέφεια και τον ανοικτό διάλογο με την κοινωνία. Όσον αφορά τις δυνατότητες που υπάρχουν αυτήν την στιγμή στην αγορά εργασίας, μπορώ να πω ότι η κατάσταση είναι δύσκολη, αλλά εμείς αυτό δεν το βλέπουμε σαν ανασταλτικό παράγοντα». Όσο για τις δυσκολίες που κλήθηκαν να φέρουν εις πέρας, σχολίασε πως ναι μεν υπάρχει αυτή η πτώση στην αγορά εργασίας αλλά η φοίτησή τους στο ΣΔΕ είναι ένα διάστημα που καλούνται να αξιοποιήσουν προκειμένου να αποκτήσουν γνώσεις και αυτοπεποίθηση για να μπορέσουν να σταθούν σε μία θέση αργότερα. 

Μπεϊσέλ Καρά Αλή «Πλέον έχω βελτιώσει πολύ τον τρόπο που μιλώ την γλώσσα, έμαθα μαθηματικά ενώ γνώρισα πολλούς καινούργιος φίλους» 

Ανάμεσα στους σπουδαστές που παρακολουθούσαν μαθήματα στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κομοτηνής, ο κ. Μπεισέλ Καρά Αλή που μιλώντας στον «ΠτΘ» εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν να αναζητήσει μία δεύτερη ευκαιρία στη γνώση. «Ήμουν μαθητής στον Α’ κύκλο σπουδών και έμαθα για το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας από έναν συνάδερφο. Πήρα την απόφαση να γραφτώ γιατί θέλω να συνεχίσω τις σπουδές μου στο Λύκειο».
 
Ο ίδιος τα πρωινά εργάζεται ως μηχανικός σε συνεργείο αυτοκινήτων, σκοπεύει, ωστόσο, όπως εξήγησε, να αποκτήσει δίπλωμα από ΕΠΑΛ. «Δουλεύω πρωινές ώρες κι έτσι τα απογεύματα έχω τον χρόνο να πάω στο σχολείο. Πλέον έχω βελτιώσει πολύ τον τρόπο που μιλώ την γλώσσα, έμαθα μαθηματικά ενώ γνώρισα πολλούς καινούργιος φίλους. Προτείνω σε όποιον δεν έχει πτυχίο να γραφτεί σε ένα Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Δεν έχει κάποια δυσκολία και θα περάσει πολύ ωραία» υπογράμμισε ο ίδιος.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.