Μειονοτικα σχολεια: Η στεγαστικη λυση προυποθετει ξεκαθαρο αιτημα

Εκτενής συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο για το αδιέξοδο, στο οποίο έχει περιέλθει η υπόθεση της κατασκευής νέου σχολικού συγκροτήματος

Εκτενής συζήτηση γύρω από το στεγαστικό πρόβλημα, που εντοπίζεται στα μειονοτικά σχολεία της πόλης μας, με έμφαση στις επιπτώσεις αυτών στους μαθητές και στις οικογένειες των γειτονιών Μάστανλη και Χάρμανλικ, διεξήχθη στο δημοτικό συμβούλιο Κομοτηνής, στη συνεδρίαση της περασμένης Δευτέρας. Το θέμα ανακίνησε με σχετική ερώτησή του προς τον δήμαρχο, κ. Γιώργο Πετρίδη, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση», κ. Νίκος Φακιρίδης. Ο κ. Φακιρίδης υπενθύμισε ότι στις αρχές του περασμένου Απριλίου οι βουλευτές του Κομμουνιστικού Κόμματος, κ.κ. Σάκης Βαρδαλής και Γιάννης Δελής, είχαν καταθέσει κοινοβουλευτική ερώτηση για τη μεταστέγαση τριών μειονοτικών δημοτικών σχολείων της Κομοτηνής, του 2ου, του 3ου και του 5ου. 

Κανένα αίτημα σε γνώση των Υπουργείου Παιδείας και «Κτιριακών Υποδομών Α.Ε.»

Στις απαντήσεις που έλαβαν από τα αρμόδια Υπουργεία, καθώς επίσης από τον διάδοχο φορέα του ΟΣΚ, τις «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», εξυφαίνεται, όπως διαπίστωσε ο κ. Φακιρίδης, ότι δεν έχει κατατεθεί κανένα σχετικό αίτημα μέχρι σήμερα. «Η απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών δε λέει κάτι ουσιαστικό, απλώς μιλάει για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν», παρατήρησε. «Η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας», επισήμανε, «αναδεικνύει ένα θέμα, ότι δεν υπήρξε ποτέ κανένα αίτημα για να γίνει κάτι τέτοιο». Το ίδιο συμπέρασμα εξάγεται και από την απάντηση των «Κτιριακών Υποδομών Α.Ε.», κατά τον κ. Φακιρίδη, και τούτων δοθέντων, η «Λαϊκή Συσπείρωση» πήρε την πρωτοβουλία να ζητήσει ακριβή ενημέρωση από τη δημοτική αρχή για τις ενέργειες που έχουν γίνει σχετικά με το στεγαστικό ζήτημα των συγκεκριμένων μειονοτικών σχολείων. «Δεν είναι μόνο αυτά τα σχολεία, που έχουν πρόβλημα», διευκρίνισε ο κ. Φακιρίδης, πριν ολοκληρώσει την παρέμβασή του, «αυτά όμως έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα από όλα τα σχολεία που υπάρχουν στην πόλη». 

Γιώργος Πετρίδης «Οι απαντήσεις στην ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ είναι άλλη μία απόδειξη ότι αυτοί που πρέπει να ξέρουν, δεν ξέρουν»

Παίρνοντας τον λόγο ο δήμαρχος Κομοτηνής, κ. Πετρίδης, σχολίασε καταρχήν με δηκτικό ύφος ότι οι απαντήσεις που δόθηκαν στο ερώτημα των βουλευτών του ΚΚΕ «δείχνουν πλήρη άγνοια αυτών που έπρεπε να έχουν γνώση για το τι σημαίνει μειονοτική εκπαίδευση, τι σημαίνει μειονοτικό σχολείο στη Θράκη». «Είναι άλλη μία απόδειξη ότι αυτοί που πρέπει να ξέρουν, δεν ξέρουν», προσέθεσε με νόημα. «Το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι οριζόντιο στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στη χώρα μας και στην πόλη μας», παρατήρησε, για να αναγνωρίσει ωστόσο ότι «το πρόβλημα της μειονοτικής σχολικής στέγης είναι ακόμα πιο έντονο». «Όμως η διαδικασία, ακόμα και για τη μετεγκατάσταση, πόσο μάλλον για την ίδρυση, ενός μειονοτικού σχολείου», συνέχισε, «είναι διαφορετική και από αυτήν που περιγράφεται στις απαντήσεις αυτές. Σε αυτό που υπάρχει ισχυρισμός βάσιμος από τις απαντήσεις του Υπουργείου Παιδείας είναι ότι όντως δεν έχει υποβληθεί από καμία σχολική εφορία και από καμία διεύθυνση εκπαίδευσης κανένα αίτημα, ούτε για μεταστέγαση ούτε για ίδρυση νέου σχολείου. Αυτό είναι γεγονός».

Η πρόβλεψη χώρου για νέο σχολικό συγκρότημα στο Γενικό Πολεοδομικό της Κομοτηνής

Περιγράφοντας τις ενέργειες, που έγιναν επί των δικών του θητειών στη διοίκηση του δήμου Κομοτηνής για την αντιμετώπιση των στεγαστικών προβλημάτων στη μειονοτική εκπαίδευση, ανέτρεξε καταρχήν στην επίτευξη της ένταξης πρόβλεψης για νέο κτιριακό συγκρότημα στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. «Η διαπίστωση ότι υπάρχει πρόβλημα σχολικής στέγης στη μειονοτική εκπαίδευση», τόνισε εισαγωγικά, «είχε γίνει από τον ομιλούντα πριν ακόμα από τις εκλογές του 2010, με αφορμή την άσχημη κατάσταση που υπήρχε στο 5ο μειονοτικό δημοτικό σχολείο του Μάστανλη, που είναι η χειρότερη, νομίζω, από ό,τι σε όλα τα υπόλοιπα μειονοτικά σχολεία, σε συνδυασμό με την ακόμα χειρότερη κατάσταση που ισχύει για τα παιδιά της περιοχής του Χάρμανλικ». «Στο 5ο μειονοτικό σχολείο τα παιδιά αναγκάζονται να πηγαίνουν και να φοιτούν σε χώρους, οι οποίοι δεν τιμούν κανέναν», σχολίασε, «ενώ τα παιδιά του Χάρμανλικ αναγκάζονται να διασπείρονται σε διάφορα σχολεία, χωρίς να υπάρχει καμιά γεωγραφική, κοινωνική ή άλλη συνοχή». «Η αναγκαιότητα λοιπόν αυτή μας είχε οδηγήσει τότε στο να ψάξουμε να βρούμε τι γίνεται», επισήμανε, για να παραπέμψει στην έκδοση του ΦΕΚ για το Γενικό Πολεοδομικό το 2012, όπου θεσπιζόταν ένας χώρος μεταξύ του Μάστανλη και του Χάρμανλικ ως χώρος ανέγερσης σχολείου. «Έτσι υπάρχει μια βασική δέσμευση», διέκρινε, «διότι το ΦΕΚ του Γενικού Πολεοδομικού είναι νόμος πλέον του κράτους». «Ήταν το πρώτο βήμα που έπρεπε να γίνει», προσέθεσε, «το οποίο από το 1996 δεν είχε γίνει κι έγινε το 2012». 

Οι ενέργειες για την παραχώρηση του χώρου για την ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος


Μετά από αυτήν την εξέλιξη, η προσοχή εστιάστηκε στην επίλυση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του επίμαχου χώρου, για το οποίο μέχρι εκείνη την περίοδο επικρατούσε σύγχυση. «Αποδείχτηκε ότι ήταν του δημοσίου ο χώρος αυτός», εξήγησε ο κ. Πετρίδης, «και ζητήσαμε την παραχώρησή του στον δήμο, προκειμένου σε συνεργασία με τον ΟΣΚ τότε, να κτιστεί ένα αξιοπρεπές, μεγάλο ενιαίο συγκρότημα, έτσι ώστε να μπορεί να μεταστεγαστεί το 5ο μειονοτικό σχολείο του Μάστανλη στον χώρο αυτό και φυσικά να είναι ένα μεγάλο συγκρότημα για να δεχτεί και τα παιδιά του Χάρμανλικ». «Ζητήσαμε από το Υπουργείο Οικονομικών την παραχώρηση», συνέχισε, «και εκείνο, εν μέσω μνημονίων τότε, απάντησε ότι αυτό δεν μπορεί να παραχωρηθεί, αλλά πρέπει να πουληθεί στον δήμο. Εκεί λοιπόν «κολλήσαμε», γιατί δεν είχε τη δυνατότητα ο δήμος να διαθέσει χρήματα, ακόμα κι αν τα είχε. Ήταν μη επιλέξιμη η δαπάνη, οπότε θα προσέκρουε στον έλεγχο. Βρέθηκε τελικά λύση με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να παραχωρηθεί για 50 ή για 100 χρόνια στη σχολική εφορία του 5ου μειονοτικού σχολείου, προκειμένου να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια υπήρχαν. Ήταν ένας τρόπος να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα που ήταν πραγματικό». 

Αδιέξοδο μετά τη μεταστροφή ως προς τη φύση του αιτήματος

Κάπου εκεί όμως η προσπάθεια της ανέγερσης σχολικού συγκροτήματος για τη μεταστέγαση του σχολείου του Μάστανλη διακόπηκε μάλλον άδοξα. Αιτία, κατά τον δήμαρχο Κομοτηνής, ήταν ότι δεν υποβλήθηκε κανένα αίτημα από την αρμόδια σχολική εφορία ή από άλλον φορέα, που να εκπροσωπεί τους κατοίκους της περιοχής. Παρατήρησε μάλιστα ο κ. Πετρίδης ότι ενώ μέχρι εκείνη την εποχή η συζήτηση, όπως αυτή διεξαγόταν στα συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, κινούταν γύρω από την προοπτική της μετεγκατάστασης του σχολείου του Μάστανλη, ξαφνικά προέκυψε η πρόταση για ίδρυση νέου μειονοτικού σχολείου. 

Η υποβολή αιτήματος με υπογραφές γονέων και η απόρριψή του

Όπως προέκυψε στη διάρκεια της συζήτησης, με αφορμή και την παρέμβαση του δημοτικού συμβούλου της μείζονος, κ. Αχμέτ Ερτζάν, η μόνη φορά που υποβλήθηκε αρμοδίως σχετικό αίτημα ήταν με τη συγκέντρωση υπογραφών για ίδρυση νέου σχολείου στο Χάρμανλικ, με πρωτοβουλία γονέων και μαθητών. Το αίτημα αυτό υποβλήθηκε στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ, αλλά απορρίφθηκε με το αιτιολογικό ότι δεν είχε υποδειχθεί ο χώρος όπου θα στεγαζόταν το νέο σχολείο. 

«Είμαστε έτοιμοι να παρακάμψουμε γραφειοκρατικά τυπικά κωλύματα, αλλά να ξέρουμε αν μιλάμε για μετεγκατάσταση ή αν μιλάμε για ίδρυση»

Ο κ. Πετρίδης, διευκρινίζοντας ότι στον δήμο δεν ήρθε κανένα σχετικό αίτημα, επέμεινε στην αναγκαιότητα να ξεκαθαριστεί η βούληση της τοπικής κοινωνίας και των αρμόδιων φορέων ως προς το ποια λύση προτάσσουν για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος. «Υπάρχει η πολιτική βούληση, όχι του Πετρίδη ή της παράταξής του, αλλά, είμαι σίγουρος, όλου του δημοτικού συμβουλίου», υπογράμμισε. «Περιέγραψα προηγουμένως κινήσεις που έγιναν οι οποίες υπερέβαιναν αυτό που λέμε τυπική αρμοδιότητα», προσέθεσε με νόημα, για να επισημάνει ότι «δεν μπορούν όμως να γίνουν πράγματα αν κάποια στιγμή αυτοί που πρέπει να κινηθούν, δεν κινηθούν όπως πρέπει να κινηθούν». «Εμείς, και ως διοίκηση του δήμου και όλο το δημοτικό συμβούλιο και οι υπηρεσίες του δήμου», συνέχισε, «είμαστε έτοιμοι ακόμα και να παρακάμψουμε, όχι νόμιμες διαδικασίες, αλλά γραφειοκρατικά τυπικά κωλύματα, προκειμένου να αρθούν αυτά τα εμπόδια. Εδώ είμαστε. Εκφρασμένα όμως, όχι με ευχολόγια. Οι κινήσεις που περιέγραψα προηγουμένως έγιναν. Όμως θα πρέπει να βάλουμε μπροστά το βόδι, πίσω το κάρο». «Να ξέρουμε αν μιλάμε για μετεγκατάσταση ή αν μιλάμε για ίδρυση», τόνισε καταλήγοντας ο κ. Πετρίδης, επισημαίνοντας ότι αυτό πρέπει να το δηλώσουν με σαφήνεια και οι σχολικές εφορίες των τριών εμπλεκόμενων σχολείων, αλλά και οι κάτοικοι των οικείων περιοχών, ώστε στη συνέχεια ο δήμος και το δημοτικό συμβούλιο «να σταθούμε δίπλα τους και πολιτικά και διαδικαστικά και διαχειριστικά». 

Εξέταση του θέματος από την αρχή σε συνεργασία με τους ειδικούς, πρότεινε η Σ. Μουσταφάογλου

Στη συζήτηση παρενέβη και η αντιδήμαρχος, κ. Σιμπέλ Μουσταφάογλου, η οποία επικαλούμενη και την εμπειρία της ως πρώην νομαρχιακής συμβούλου, συνηγόρησε στα λεγόμενα του κ. Πετρίδη, ότι παλαιότερα γινόταν λόγος για μεταστέγαση ενώ εσχάτως προτάσσεται η ίδρυση νέου σχολείου, και πρότεινε να εξεταστεί από το αρχή το όλο ζήτημα, σε συνεργασία με τα αρμόδια στελέχη της εκπαίδευσης και του Υπουργείου Παιδείας, που είναι καλοί γνώστες του αντικειμένου. 

«Να δούμε, εκτός από το ποιο είναι το επιθυμητό, και ποιο είναι το εφικτό»

Παίρνοντας αφορμή από την παρέμβαση της κ. Μουσταφάογλου, ο δήμαρχος Κομοτηνής επανήλθε, σχολιάζοντας ότι η μεγαλύτερη «θολούρα» στην όλη υπόθεση προκλήθηκε μετά από την αλλαγή του περιεχομένου του προς συζήτηση αιτήματος. «Εγώ δεν είμαι αυτός που θα κρίνει την αλλαγή», σημείωσε, «αλλά θα πρέπει να μπαίνει σε άλλη βάση», επισήμανε με νόημα, «και θα πρέπει να δούμε, εκτός από το ποιο είναι το επιθυμητό, και ποιο είναι το εφικτό». 

Νίκος Φακιρίδης «Τελείως διαφορετικά πράγματα η μετεγκατάσταση και η ίδρυση και δεν πρέπει να συγχέονται»


Πριν από την ολοκλήρωση της συζήτησης και εστιάζοντας στο επίδικο του αιτήματος, που θα πρέπει να προωθηθεί, παρενέβη εκ νέου ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Νίκος Φακιρίδης, ξεκαθαρίζοντας ότι είναι δυο τελείως διαφορετικά πράγματα η μετεγκατάσταση και η ίδρυση νέου σχολείου, επισημαίνοντας ότι αυτά δεν πρέπει να συγχέονται. Σύμφωνα με τον κ. Φακιρίδη, η ίδρυση νέου μειονοτικού σχολείου υπόκειται σε συγκεκριμένους νόμους, απορρέοντες από τη Συνθήκη της Λωζάνης, και σε διαφορετικό νομικό πλαίσιο υπόκειται η μετεγκατάσταση υπαρχόντων μειονοτικών σχολείων.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.